رویداد۲۴| تلخی خبر خودکشی آرزو خاوری دخترک افغانستانی ساکن شهرری در پی سختگیریهای مدرسه از کام مردم نرفته بود که خبر رسید آیناز کریمی هم در یکی از روستاهای کازرون مرگ بر ماندن و هر روز سروکله زدن با مسئولان مدرسه ترجیح داده است!
آیناز کریمی کیست؟
آنطور که گفته شده آیناز پس از اخراج از مدرسه، براثر سرزنش و تهدیدات مدرسه به دلیل رنگ مو و استفاده از لاک ناخن، دچار فشار روانی شده و در نهایت به زندگی خود پایان داده است.
در فضای مجازی اینطور گفته میشود که آیناز یک دانش آموز کلاس دوازدهمی است و در روستای دریس از توابع شهرستان کازرون درس میخوانده است. فیلمهایی نیز منتشر شده که گفته میشود مربوط به مراسم تشییع و تدفین او است اما ما در رویداد24 امکان تایید اصالت این تصاویر را نداریم.
آموزش و پرورش چرا ساکت است؟
انتشار خبر خودکشی ۲ دختر نوجوان در فاصله یک هفته و نقش رویکردهایی که در مدارس دخترانه وجود داد، اما پدیده ساده و کوچکی نیست لذا باید چند نکته در این رابطه مطرح کنیم.
۱. چرا اخبار دقیق و درستی درباره این اتفاقات منتشر نمیشود؟ آنچه در فضای مجازی گفته میشود و شاید هم با قدری اغراق و اشتباه همراه شود، مرجع رسانهها شده و متاسفانه هیچ مرجع مسئولی خود را ملزم به شفاف سازی درباره این مسائل نمیداند.
۲. در وزارت آموزش پروش و به تبع آن در مدارس دخترانه چه خبر است؟ رویکردهای سختگیرانه درباره وضعیت ظاهری دانشآموزان چطور کار را به خودکشی نوجوانان میرساند؟ سخت گیری درباره لباس و ظاهر دانشآموزان از دهه ۶۰ تا حالا وجود داشته و حتی بخش تلخ خاطرات کودکی دهه شصتیها است، اما این روند چطور ادامه یافته و به کجا رسیده که اکنون شاهد خودکشی بچهها هستیم؟
۳. چرا پیگیری نمیشود؟ نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی برای اینکه از وزیر آموزش و پرورش سوال کنند، منتظر چه اتفاق دیگری هستند؟ اشاره به مسئولیت مجلس در این خصوص البته نافی مسئولیت دولت محترم نیست. خبر این رویدادها به هیات دولت نمیرسد؟ آقای وزیر و شخص رئیس جمهور در این خصوص نظری ندارند؟
۴. نگاه جامعهشناسانه به این موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار است و به نظر ضروری میرسد که مسئولان امر حالا فکری به حال بحران خودکشی در کشور کنند. آمارهای موجود در این خصوص گواه بحرانی بودن وضعیت است و رسیدن سن خودکشی به نوجوانان لزوم جدیت بیشتری در این زمینه را تقویت میکند.
خالق انسانها ،
نه فرزند بوده نه فرزند داشته ( لم يلد و لم يولد )