رویداد۲۴ | حسین فلاحی: هلیکوپترهای ارتش لینکس mk۷ و mk۹ و نسخه صادراتی آرمی لینکس معروف به بتلفیلد لینکس در خدمت نیروی هوایی ارتش بریتانیا هستند. حدود ۷۷ فروند AH mk۷ و ۲۲ هلیکوپتر AH mk۹ در خدمت ارتش بریتانیا هستند.
لینکس برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ پرواز کرد. نقش اولیه این هلیکوپتر به عنوان هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی سربازان، فرماندهی هوابرد و تخلیه مجروحان جنگی بود که با افزودن موشکهای هوا به زمین، توپ و راکت، نقش آن به نقش های شناسایی و اسکورت مسلحانه، ضد تانک و حمله هوا به سطح گسترش یافت.
در دسامبر ۲۰۰۸، وزارت دفاع بریتانیا قراردادی با آگوستا وستلند برای ارتقاء ۱۲ هواپیمای لینکس AH mk۹ امضا کرد. بالگردهای ارتقا یافته مجهز به موتورهای CTS۸۰۰-۴N هستند.
در سپتامبر ۲۰۰۹، اولین هواپیمای ارتقا یافته اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد. دوازده هواپیمای باقی مانده در سال ۲۰۱۰ تحویل داده شد.
هلیکوپترهای لینکس که در عراق فعالیت داشتند با نصب فیلترهای شن، ارتباطات جدید، روشنایی کابین خلبان سازگار با دید در شب و مجموعه کمکهای دفاعی جدید و اقدامات متقابل هدایت شده مادون قرمز اصلاح شدند.
هلیکوپتر سوپر لینکس دارای طراحی غلاف و بوم نیمه مونوکوک معمولی است. یک درب کابین خلبان و درب کابین کشویی بزرگ با پنجرههای جتیسونبل (پنجرهای که امکان تخلیه سریع را فراهم میکند) در هر طرف بدنه وجود دارد.
بیشتر بخوانید: هواپیمای جایروپلن چیست؟| ابزاری که در عملیات سپاه سقوط کرد
درهای بزرگ کابین امکان پرواز سریع و فرود هواپیما را فراهم میکند. همچنین کابین دسترسی داخلی به کابین خلبان را فراهم میکند. بتلفیلد لینکس و AH mk۹ مجهز به ارابه فرود غیرقابل جمع شدن با دو چرخ دماغه هستند.
کابین لینکس میتواند خلبان و کمک خلبان را در خود جای میدهد، اما توسط یک خلبان نیز به پرواز درمی آید. یک کابین خلبان سازگار با دید در شب به هلیکوپتر اجازه میدهد تا برای عملیات مخفیانه استفاده شود.
به گزارش رویداد۲۴ سیستمهای ناوبری شامل راکال داپلر ۹۱ و RNS۲۵۲، ارتفاعسنج راداری هانیول AN/APN-۱۹۸، جهت یاب خودکار راکول کولینز ۲۰۶A، قطبنما بیای ئی GMM۹ Gyrosyn، تجهیزات اندازهگیری فاصله، راکول کالینز VIR ۳۱A VHF و ابزارهای برد مستقیم VHF، سیستم فرود، سیستم ناوبری هوایی تاکتیکی راکول کولینز AN/ARN-۱۱۸ هستند. سیستم اویونیک شامل یک سیستم کنترل پرواز خودکار بیای ئی سیستمز mk۳۴ و یک تثبیت کننده خودکار بیای ئی سیستمز است.
هلیکوپتر لینکس میتواند تا ۹ سرباز مسلح را حمل کند. صندلیهای کابین این هلیکوپتر را میتوان به سرعت برای حمل و نقل جابجا کرد. حداکثر بار داخلی ۹۱۰ کیلوگرم است.
لینکس میتواند حداکثر ۶ بیمار با برانکارد و یک متصدی پزشکی را حمل میکند. لینکس قادر به حمل بارهای زیر ۱۳۶۰ کیلوگرمی (۳۰۰۰ پوند) است.
بالگرد نسخه ارتش دارای یک مسلسل ۷.۶۲ میلی متری نصب شده در داخل کابین است و دو توپ ۲۰ میلی متری را میتوان به صورت خارجی نصب کرد. دکلهای تسلیحات خارجی میتوانند دو مینی تفنگ، غلاف تفنگ، غلاف موشک یا حداکثر هشت موشک هوا به سطح مانند هات، هلفایر یا تاو را حمل کنند. حداکثر هشت موشک را میتوان در کابین حمل کرد.
یک سیستم پارازیت مادون قرمز AN/ALQ-۱۴۴ سیستمهای اطلاعات و جنگ الکترونیک در زیر دم بوم هلیکوپتر نصب شده است. این بالگرد مجهز به گیرنده هشدار راداری بیای ئی آور-۳ ARI ۲۳۴۹۱ و سیستم جنگ الکترونیک اسکای گاردین mk۱۵ است.
یک دوربین ساخت بیای ئی سیستمزتحت لیسانس ریتون (هیوز سابق) بر روی هلیکوپترهای لینکس مجهز به موشکهای تاو نصب شده است. سیستمهای دید نوری شامل مناظر هدفگیری، دوربینهای عمودی، دوربینهای مایل، اسکنرهای خطوط مادون قرمز و عینکهای دید در شب هستند.
این هلیکوپترها مجهز به دو موتور توربوشفت رولزرویس Gem mk۴۲ با توان ۸۳۵ کیلووات هستند. روتور اصلی نیمه سفت چهار پره و روتور دم چهار پره بالدار توسط گیربکس روتور اصلی نیرو میگیرد. این هلیکوپتر دارای پنج مخزن سوخت داخلی با ظرفیت ۹۸۵ لیتراست.
ساخت: آگوستا وستلند
اپراتو: بریتانیا
قطر روتور اصلی: ۱۲.۸ متر
قطر روتور دم: ۲.۳۶ متر
وزن پایه: ۳۰۳۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: ۵۳۰۷ کیلوگرم
سرعت: ۲۷۰ کیلومتر در ساعت
برد: ۶۸۵ کیلومتر