رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: در روزهای اخیر تصویر مصوبه دولت در مورد واردات بنزین سوپر توسط بخش خصوصی منتشر شده و عدهای را بابت افزایش قیمت سوخت نگران کرده است. بنزین سوپر مورد استفاده ماشینهای وارداتی و گران قیمتی است که زیرپای طبقه متوسط و فرودست پیدا نمیشوند با این حال انتشار این مصوبه باعث افزایش هزینههای نگهداری خودروهای وارداتی خواهد شد و میتواند بر بازار خودرو تاثیر بگذارد.
هنوز سازوکار واردات بنزین سوپر و نحوه قیمت گذاری اعلام نشده است. رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت ایران، دربارهی نحوهی اجرا مصوبهی واردات بنزین سوپر به رویداد۲۴ میگوید مصوبهی آزادسازی واردات بنزین سوپر در مراحل اولیه است و تا زمان اجرایی شدن این مصوبه زمان میبرد. کمیتههای فنی و بازرگانی باید جلسه کنند و مسیر انبار و حمل و توزیع مشخص شود و در نهایت طبق قوانین و استانداردهای گمرک، رقابت کیفیتی و قیمتی صورت بگیرد تا به نقطهی عرضه برسد.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت معتقد است که افزایش تقاضا برای بنزین سوپر باعث تعامل دولت با بخش خصوصی به جهت واردات بنزین سوپر شده است. او میگوید: «مصرف بنزین ما در یورو۴ و معمولی بالاست و تولید کشور صرف این دو سبک بنزین میشود. شرایط تولید به شکلی نیست که بتوانیم به بنزین سوپر فکر کنیم. خودروهای وارداتی نیز زیاد شدهاند و تقاضای بنزین سوپر در بازار بالا رفته است.»
به گفته نواز به دلیل افزایش تقاضا، دولت به متخصصین واردات فراوردههای نفتی که دارای انبار هستند، اجازه داده که از مسیرهای مختلف، بنزین سوپر وارد کنند. او معتقد است که تنها شرکتهای دارای صلاحیت و با تجربه میتوانند بنزین سوپر وارد کنند و افراد به تنهایی قادر به واردات بنزین سوپر نیستند.
نواز میگوید: «شرکتهای دارای صلاحیت که تجربهی واردات دارند، تنها گروهی هستند که توانایی واردات بنزین را دارند. رسانهها خیلی روی قیمت حساس شدهاند، اما زود است که دربارهی آن صحبت شود و به نظر من قیمتها نجومی نخواهد بود.»
او توضیح داده که باید کیفیت بنزین بر اساس استانداردهای ایران سنجیده شود. قیمتگذاری بنزین هم غیریارانهای و بر اساس قیمت آن در خارج از ایران تعیین خواهد شد: «برآورد قیمتی آن هنوز مشخص نیست و بعدها اعلام میشود. مصرفکنندهی بنزین سوپر میداند که بنزین رقابتی شکل خواهد گرفت.»
نواز معتقد است که توزیع بنزین سوپر وارداتی نباید با امکانات و زیرساختهای دولتی انجام شود و بخش خصوصی خودش مسئول پرداخت هزینههای این مسیر است.
او میگوید: «توزیع بنزین سوپر کار خیلی پیچیدهای نیست. زیرساخت توزیع آن وجود دارد و با کمی تغییرات، امکان توزیع آن وجود دارد. در مصوبه ذکر شده که زیرساختهای توزیع بنزین یارانهای نباید در این طرح استفاده شود. یعنی دولت نباید امکانات خود را در اختیار توزیع این بنزین قرار دهد. شرکتهای بخش خصوصی در تفاهم با بخشهای مختلف دولت، میتوانند این کار را خودشان انجام دهند و بستر کارت سوخت و سهمیه دیگر وجود نخواهد داشت.»
صرفهجویی ۵۰۰ میلیون دلاری دولت از جیب لکسوسسوارها
#وعده_صادق #ایران_همدل #ایران
?روز گذشته مصوبهای از دولت چهاردهم منتشر شد که طبق آن: "بنزین سوپر با نرخ وارداتی در جایگاهها عرضه میشود". اما این مصوبه چه اثری دارد؟
?در شرایطی که تولید و مصرف بنزین به ناترازی نرسیده بود، مصرف روزانه بنزین سوپر بین ۲ الی ۳ میلیون لیتر ثبت میشد که با بروز ناترازی، این مصرف به سمت استفاده ترکیبی از بنزین معمولی و اکتانافزا هدایت شد.
?در نتیجه با واردات بنزین سوپر حدود ۲ الی ۳ میلیون لیتر از مصرف و واردات بنزین معمولی و عرضه آن به قیمت یارانهای کم میشود.
?طبق محاسبات با این اقدام، تا حدود ۵۰۰ میلیون دلار از یارانه بنزین لکسوسسوارها حذف و به خزانه دولت برمیگردد تا تورم ناشی از کسری بودجه به دهکهای پایین اصابت نکند.
?قیمت هر لیتر بنزین سوپر در فوب خلیج فارس حدود ۱.۲ دلار است که با نرخ دلار آزاد، حدود ۸۰ هزار تومان به ازای هر لیتر در داخل کشور قیمتگذاری می شود