صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 18
کد خبر: ۳۹۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۸ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گران کردن تعرفه‌های خودروساز‌ها را بررسی می‌کند:

افزایش قیمت خودروسازان داخلی بابت چیست؟ زیان ۳ همتی در ماه | کارشناس خودرو: اگر این روند ادامه پیدا کند، خودروساز‌ها مانند مؤسسات قرض‌الحسنه برای مردم مشکل درست می‌کنند

سعید موتمنی، کارشناس خودرو، درباره‌ی افزایش قیمت خودروسازان داخلی می‌گوید: «اگر کرولا ۲۰۲۳ با تعرفه‌ی پایین عرضه شود، کسی دنا را یک میلیارد تومان می‌خرد؟ خودروساز می‌گوید ما زیان می‌دهیم و مدیریت هزینه نداریم، اگر اینطور است، پس چرا تولید می‌کنید و مردم چه گناهی دارند؟»

 

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: خودروسازها با ادعای زیان‌ده‌بودن اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردهاند. خودروسازان چندسالی‌ست که مدعیاند در حال زیان‌دهی شدیدی هستند و تنها راهکار، افزایش قیمت محصولات است. در مقابل جامعه انتظار دارد که حداقل کیفیت خودروها نیز به تناسب قیمتشان افزایش پیدا کند اما هنوز خبری از این مسأله نیست و خودروسازان با انحصاری که در بازار داخل به دست آوردهاند، با کیفیت پایین، قیمتهای بالا عرضه میکنند.

ادعای زیان و افزایش قیمت خودرو

سعید موتمنی، کارشناس خودرو، معتقد است که خودروسازها با ادعای زیان ده بودن اقدام به افزایش قیمت خودروهای خود کردهاند. او میگوید: «وقتی خودروساز اعلام میکند که در ماه ۳ همت ضرر می‌دهد، مسلماً با این ادعا خودرو را گران میکند. نهاد نظارتی باید چنین نهاد زیان‌دهی را تعطیل کند. از سوی دیگر کیفیت خودروهایشان نیز مورد اعتراض مردم است، شکل برخودرشان با جامعه درست نیست و شرایط سوخت این خودروها نیز خوب نیست. ما روزانه ۴۰ میلیون لیتر اضافه سوختمان به خاطر همین خودروهاست. از سوی دیگر با وجود رکود بازار، توزیعشان را کم کرده بودند. اگر افزایش قیمتها نیز انجام شود، تورم بازار خودرو بیشتر میشود چون آنها فقط میتوانند قیمت را بالا ببرند اما نمیتوانند توزیع را زیاد کنند.»


بیشتر بخوانید: قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا ترمز برید + جدول قیمت‌ها


واکنش بازار به افزایش قیمت خودروسازان

او معتقد است که بازار به خبر افزایش قیمت خودروسازان واکنش نشان داده و در روزهای پیش افزایش قیمت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود. او میگوید: «بازار واکنش منفی به این افزایش قیمتها نشان داده است. دارندگان کالا هم روز گذشته ۱۵ درصد خودروهایش را گران کردند. امروز هم احتمالاً باز این افزایش قیمت را تجربه خواهیم کرد. دیروز محصولاتی مانند کوییک و تیبا نزدیک ۵ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت، محصولات ایران خودرو شامل ۲۰۷ و دنا هر کدام ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش داشتند. امروز این افزایش قیمت خود را جدیتر نشان میدهد. بازار رکود مطلق است و مشتری مراجعه نمیکند، در این صحنه فقط دارندگان خودرو سود میبرند.»

وی در همین رابطه افزود: «خودرو یک کالا مصرفی است و در ستاد تنظیم بازار باید دربارهی آن تصمیم‌گیری کنند. مصرفکننده باید بتواند از یک خودروی باکیفیت استفاده کند. وضعیت خودرو به شکلی است که مردم نمیتوانند خودرو دلخواهشان را سوار شوند. نکته قابل توجه اینجاست که گرانی خودرو، فقط گرانی یک کالا نیست، بلکه هزینهی تعمیرات، قطعات و هرچه مربوط به خودروست افزایش خواهد یافت.»

چه باید کرد؟

موتمنی معتقد است که دولت باید واردات را آزاد و تعرفه آن را عددی منطقی در نظر بگیرد تا خودروساز داخلی در صحنهای رقابتی، به افزایش کیفیت خودروهای خود اقدام کند. او میگوید: «دولت باید سالها قبل خودروسازی را واگذار میکرد. قیمتگذاری دستوری هم پاسخگوی رفع زیانهای آنها نیست. دولت باید واردات را هم باز میگذاشت تا با تعرفهی منطقی، مردم بتوانند به خودروی با کیفیت دست پیدا کنند و خودروساز داخلی نیز با آن رقابت کند. یک کرولا ۲۰۲۳ که در بازار ۲.۵ میلیارد تومان است، زمانیکه تازه توزیع شد نزدیک ۴میلیارد تومان بود، اگر این ماشین با تعرفهی پایین عرضه شود، کسی دنا را یک میلیارد تومان میخرد؟ خودروساز میگوید ما زیان میدهیم و مدیریت هزینه نداریم، اگر اینطور است، پس چرا تولید میکنید و مردم چه گناهی دارند؟ مردم نباید پاسخگوی ساعتی ۴میلیارد تومان زیان خودروسازان باشند. اگر این روند ادامه پیدا کند، خودروسازها نیز مانند مؤسسات قرض‌الحسنه برای مردم مشکل درست میکنند.»

نظرات شما