صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 December 12
کد خبر: ۳۹۳۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۲۲ آذر ۱۴۰۳

هجوم نیروی کار صنعتی به تاکسی‌های اینترنتی!

نیرو‌های کار صنعتی به دلیل دستمزد‌های پایین و مشکلات اقتصادی در صنایع، به سمت مشاغل غیررسمی مانند تاکسی‌های اینترنتی روی آورده‌اند. این تغییر مسیر نیروی کار، خود می‌تواند آسیب‌های جدی به اقتصاد و ساختار تولید کشور وارد کند.

رویداد۲۴| روزنامه اعتماد در شماره امروز خود به یک آسیب جدی اقتصادی یعنی تغییر مسیر نیروی کار حرفه‌ای و حرکت آن از کارخانه‌ها به سوی تاکسی‌های اینترنتی پرداخته است. 
این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «نیرو‌های کار صنعتی به دلیل دستمزد‌های پایین و مشکلات اقتصادی در صنایع، به سمت مشاغل غیررسمی مانند تاکسی‌های اینترنتی روی آورده‌اند. این تغییر مسیر نیروی کار، خود می‌تواند آسیب‌های جدی به اقتصاد و ساختار تولید کشور وارد کند.»
در ادامه این گزارش آمده است: «نیروی کار ماهر که به دلیل پایین بودن دستمزد‌ها از صنایع خارج می‌شود، می‌تواند ظرفیت تولیدی این صنایع را کاهش دهد. این نیروی کار که در بخش‌های مختلف مانند صنعت خودروسازی، تولید لوازم خانگی، نساجی، فولاد و ... تجربه و مهارت‌های تخصصی به دست آورده‌اند، اکنون به جای کار در کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی، در این صنعت جدید مشغول به کار می‌شوند.»
سید مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز به «اعتماد» گفته: «یکی از دلایلی که باعث افزیش اشتغال در بخش تاکسی‌های اینترنتی شده است در دسترس بودن و وفور آنهاست و اینکه تشریفاتی که در مراحل استخدامی ارگان‌ها و نهاد‌های دیگر وجود دارد در این بخش وجود ندارد.... قطعا دستمزد‌های پایین یکی دیگر از مواردی است که افراد برای شغل دوم به این شغل رو می‌آورند.» او همچنین گفته: «ما بدون برنامه دانشگاه‌ها را گسترش داده‌ایم و در نهایت فارغ‌التحصیلان به دلیل اینکه قادر به پیدا کردن کار نیستند چاره‌ای جز کار در تاکسی‌های اینترنتی ندارند.»
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز به «اعتماد» گفته: «حقوق و دستمزد این افرادی که در تاکسی‌های اینترنتی هستند در مقایسه با یک کارگر فنی بالاتر است و لذا عقلانیت حکم می‌کند که افراد در تاکسی‌های اینترنتی کار کنند تا در کارگاه‌های صنعتی که با سختی‌های بی‌رویه هم روبرو هستند، ضمن آنکه زمان فرد در اختیارش است و به دلیل انعطاف کاری در تاکسی‌های اینترنتی، ممکن است دو تا سه روز فرد نخواهد رانندگی کند یا دو- سه روز بیشتر کار کند. در کنار این مساله کسی که در تاکسی‌های اینترنتی مشغول کار است مدیر بالادست ندارد و سختی کار کمتری هم دارد».

نظرات شما