رویداد۲۴| روزنامه اصلاحطلب هممیهن در گزارشی به بررسی وضعیت ناترازی و موضوع گم شدن ۲۰ میلیون لیتر بنزین که رئیس جمهور از آن خبر داد، پرداخته است.
این روزنامه به نقل از ابوالفضل ظهرهوند، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته: «تنها سوخت قاچاق نمیشود بلکه منابع کشور دائم در حال خروج از کشور است. یک جریان آربیتراژ (قاچاق) در تمام حوزهها وجود دارد که یکی از آنها سوخت است. کل منطقه سر سفره ایران نشسته است. این تازگی ندارد و از بعد از جنگ این روندها شروع شده و هنوز هم ادامه دارد و هر کجا بخواهند دست بزنند یک جای دیگر مشکل ایجاد میشود به همین دلیل مجبورند دفع افسد به فساد کنند.»
ظهرهوند با انتقاد از دولت گفته: «دلیل این موضوع نبود مدل اقتصادی ویژه برای ایران به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی است. یعنی نه در چارچوب لیبرالیسم کار میشود نه در چارچوب سوسیالیسم، بلکه ملغمهای از تمام اینهاست. دولت آقای پزشکیان هم نه گفتمان دارد نه مدل خاص اقتصادی؛ این که سبک اداره کشور نیست.»
این نماینده مجلس تاکید کرد: «رقم دقیقی وجود ندارد، اما از ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار حتی بیشتر در سال سوخت قاچاق میشود و در حال تشدید شدن است. مهمتر از قاچاق فرهنگ قاچاق است که اجازه مدیریت درست اقتصادی در کشور را سلب میکند. مانند رباخوری در بانکهاست که سود بانک بیشتر از کارخانه و تولید است. با این وجود اگر کسی به تولید روی آورد باید با قطعی برق روبهرو باشد. بین برق خانگی و صنعت، برق صنعت قطع شود؟ وقتی چرخ تولید بایستد دیگر کسی نمیتواند پول برق بدهد. در حقیقت یک چرخه ناکارآمدی و شیطانی به وجود آمده که همه را با خود به گرداب میبرد.»
همایون صالحی، رئیس هیئتمدیره کانون سراسری جایگاهداران کشور نیز به هممیهن گفته: «عدد اعلامی برای میزان قاچاق سوخت متفاوت است. چند وقت پیش رئیس مجلس عدد ۳۰ میلیون لیتر، سخنگوی کمیسیون انرژی ۲۵ میلیون لیتر و آقای پزشکیان هم این میزان را روزانه ۲۰ میلیون لیتر اعلام کردند. واقعیت نیز این است که این عدد، میان ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر است. این حجم از قاچاق سوخت، کار کولبر، سوختبر، موتورسیکلت و وانتبار نیست. کار کاملاً سازمانیافته است. البته به نظرم آقای رئیسجمهور به عنوان کسی که نایبرئیس و سالها نماینده مجلس بوده و در جریان گزارشهای کمیسیون انرژی و مرکز پژوهشها هست، نسبت به این موضوع کملطفی کردند. این میزان سوخت روزانه گم نمیشود، قاچاق میشود. وقتی این خبر اعلام میشود که در فلان ساحل کشور ۴۰ کیلومتر خط لوله کشف شده یا مقامی در مرزبانی میگوید مثلاً ۱۲ میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف کردیم، باید مشخص شود این کشفیات مربوط به کدام نقاط است.»
صالحی در توضیح دلیل جذابیت و تداوم قاچاق سوخت از کشور طی سالهای طولانی، گفت: «احتمالاً از هر کسی بپرسید به شما میگوید اختلاف قیمت سوخت در ایران و کشورهای همجوار دلیل این قاچاق است. چون اختلاف قیمت وحشتناکی در این حوزه وجود دارد، اما این اختلاف قیمت نیست که قاچاق سوخت را جذاب میکند. کاهش روزانه و ساعتی ارزش پول ملی ما در برابر ارزهای خارجی، قاچاقچیان و مالاندوزان را ترغیب میکند که به این عرصه ورود کنند. تقاضای سوخت نیز در کشورهای همجوار به شدت زیاد است.»
او تاکید کرد: «این نکته وجود دارد که نهادهای مسئول در مناطقی که قاچاق سوخت به صورت جزئی و پراکنده انجام میشود و کاملاً بر آن آگاه هستند نیز اقدام خاصی انجام نمیدهند. عملاً کاری صورت نمیگیرد. میخواهم بگویم حتی نیازی به کوچکترین تلاش برای کشف این اقدامات وجود ندارد. کاملاً عیان است. ولی همتی در این زمینه نمیبینیم. وقتی با این حد از قاچاق جزئی برخوردی صورت نمیگیرد، تکلیف قاچاق سازمانیافته مشخص است.»