رویداد۲۴ | حسین فلاحی: اف/ای-۱۸ ئی/اف سوپر هورنت (F/A-۱۸E/F Super Hornet)، اولین هواپیمای تهاجمی نیروی دریایی ایالات متحده است. این هواپیما یک نسخه به روز شده از جنگنده اف-۱۸ سی/دی است که دارای ۲۰ درصد بدنه بزرگتر، وزن خالی ۷۰۰۰ پوند سنگینتر و حداکثر وزن ۱۵۰۰۰ پوند سنگینتر از هورنت اصلی است.
پس از جنگ ویتنام، نیروی دریایی ایالات متحده یک هواپیمای چند مأموریتی را توسعه داد که قادر به انجام مأموریتهای هوا به هوا و هوا به زمین برای جایگزینی با جنگنده های F-۴ فانتوم و A-۷ کرسر بود. جنگنده YF-۱۷ به دلیل قابلیت انطباق انجام عملیات از روی ناو هواپیمابر به عنوان جنگنده سبک وزن انتخاب شد. مک دانل داگلاس و نورثروپ در یک همکاری مشترک جنگنده ضربتی ای را با نام F/A-۱۸ توسعه دادند که هورنت نام گرفت. F/A-۱۸ با سوپر هورنت با نامهای F/A-۱۸-E/F جایگزین شده است. اولین هواپیماها به ترتیب برای تفنگداران دریایی و نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شدند. اولین هورنتها در سال ۱۹۸۵ برای استقرار روی ناو یواساس کانستلیشن (سیوی-۶۴) فرستاده شدند.
در سال ۱۹۸۶، فرشتگان آبی به F/A-۱۸ تبدیل و جایگزین A-۴ اسکای هاوک شدند. در سال ۱۹۸۷، نسخه ارتقا یافته هورنت به بهره برداری رسید. این نسخه قابلیت حمل موشک هوا به هوای پیشرفته متوسط برد AIM-۱۲۰ (AMRAAM) را داشت. نسخه شب هورنت، F/A-۱۸-D، در سال ۱۹۹۰ وارد خدمت شد. هورنت ها دارای طولانیترین زمان خدمت با اسکادران پروازی نیروی دریایی ایالات متحده است.
بدنه جلو جنگنده اف/ای-۱۸ ئی/اف سوپر هورنت در مقایسه با هورنت نوع سی/دی تغییری نکرده است، اما سایر قسمتهای هواپیما با مدلهای قبلی F/A-۱۸C/D اشتراک کمیتری دارد. بدنه هواپیما ۳۴ اینچ کشیدهتر شده و و مساحت بال آن ۲۵ درصد افزایش یافته تا فضا برای سوخت و ارتقاء سیستمهای اویونیک در آینده ایجاد شود.
با این حال، سوپر هورنت جدید ۴۲ درصد قطعات ساختاری کمتری نسبت به طرح اصلی هورنت دارد. تفاوتهای عمده دیگر شامل ورودیهای تقریباً مستطیلی شکل برای موتورها و دو نقطه سخت بال اضافی برای بار (در مجموع ۱۱)، حفظ نقاط سخت قبلی در خط مرکزی پایین، نوک بالها و دو موقعیت در بدنه است.
این سوپر هورنت ۳۳ درصد سوخت داخلی بیشتری را حمل میکند و دارای ۴۱ درصد برد ماموریت و ۵۰ درصد استقامت پروازی بیشتر در مقایسه با هورنت قبلی است. F/A-۱۸E/F سوپر هورنت یک هواپیمای تهاجمی دارای تجهیزات خارجی و قابلیتهای شبکه پیشرفته برای انجام ماموریتهای خاص است.
این جنگنده می تواند برای دفاع هوایی از ناوگانهای دریایی، اسکورت جنگندههای دیگر، سرکوب پدافند هوایی دشمن، حملات ضربتی و بمباران اهداف زمینی و دریایی، مأموریتهای برتری هوایی، رهگیری جنگندهها و بمبافکنها و موشکهای دشمن، پشتیبانی نزدیک هوایی، و شناسایی هوایی ایفای نقش کند. اف-۱۸ برای انجام مأموریت شبانهروزی در هر نوع شرایط آبوهوایی طراحی شده و قابلیت سوختگیری در هوا و فرود و پرواز از ناوهای هواپیمابر را دارد.
از جمله مهمترین تغییرات آیرودینامیکی میتوان به امتداد لبههای جلویی بزرگتر اشاره کرد که ویژگیهای بلند شدن گردابی را در مانورهای حمله با زاویه بالا ارائه میدهند و حاشیه پایداری استاتیک را برای بهبود ویژگیهای شیب کاهش میدهند. این امر منجر به سرعت بیش از ۴۰ درجه در ثانیه و مقاومت بالا در برابر خروج از پرواز کنترل شده میشود.
نیروی محرکه هواپیما را دو موتور توربوفن ساخت شرکت جنرال الکتریک تأمین میکنند. موتور جنرال الکتریک F۴۱۴ که از F۴۰۴ هورنت توسعه یافته است، دارای ۳۵ درصد نیروی رانش اضافی برای پوشش پروازی هواپیما است. سوپر هورنت میتواند با سوخت بیشتردرمقایسه با هورنت اصلی به یک ناو هواپیمابر بازگردد.
اولین اقدام جنگی این هواپیما در ماه آوریل۱۹۸۶ در عملیات الدورادو کانیون در حملات هوایی علیه لیبی انجام شد. هواپیمای هورنت طی عملیات طوفان صحرا در ژانویه ۱۹۹۱، تطبیق پذیری خود را با درگیری موفقیت آمیز با دو میگ ۲۱ عراقی و یک فروند A-۶ اینترودر ثابت کرد. عملیات دیگر این هواپیما عملیات دیده بان جنوبی از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ و با پرواز بر فراز بوسنی و کوزوو در اواسط دهه ۱۹۹۰ بود.
همچنین هورنت در عملیات آزادی پایدار در سال ۲۰۰۱ و عملیات آزادی عراق در سال ۲۰۰۳ شرکت داشته است. آخرین پرواز عملیاتی توسط هورنت F/A-۱۸C در اکتبر ۲۰۱۹ انجام شد.
نوع: جنگنده تهاجمی
طراح: ایالات متحده
سازنده: مکدانل داگلاس
اپراتور: نیروی دریایی آمریکا
سرعت: ۱.۷ ماخ
برد جنگی: ۲ هزار کیلومتر
تسلیحات: یک M61A1/A2، موشکهای AIM ۹ سایدوایندر، AIM-۹X، AIM ۷ اسپارو، AIM-۱۲۰ آمرام، هارپون، هارم، SLAM، SLAM-ER، موشک های ماوریک، مهمات حمله مستقیم مشترک؛ بمب هدایت لیزری پیووی
جای تعجب است که از اشغال کشور عراق بعنوان عملیات ازادی عراق نوشته شده. ?