صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ - 2025 January 07
کد خبر: ۳۹۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۱۶ دی ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ سامانه توزیع خودرو و بلوکه کردن حساب‌های وکالتی را بررسی می‌کند:

۴۰ هزار خودرو وارد شده، اما هیچکدام را در خیابان نمی‌بینیم| سیستم ثبت نام خودرو باید برچیده شود| ۳۷ شرکت می‌خواهند تویوتا وارد کنند!

شرکت‌هایی در این بین کاندیدای واردات شده‌اند که هیچ رزومه‌ای ندارند و مشخص نیست اصلاً واردات در دست چه کسانیست! این شرکت‌ها در آینده تا چه حد می‌توانند به مردم خدمات خودرویی و فنی بدهند؟ هرشرکتی ۵۰ عدد ماشین گرفته، اما اصلاً به فکر آینده نیست که باید پاسخگوی مشتری باشد. هیچ قطعه‌ای در دست اینها نیست.

رویداد۲۴| امیرحسین جعفری: دولت برای ساماندهی بازار خودرو و کنترل تقاضا، سامانه‌ها را ایجاد کرد و حساب‌های وکالتی بلوکه شده را نیز راه انداخت، اما هیچکدام از این اقدامات منجر به بهبود وضعیت بازار خودرو نشد. در این بین برخی مدعی‌اند که دولت برای شناسایی تقاضا‌های واقعی دست به ایجاد سامانه و حساب وکالتی زد، اما به واقع باید از کجا فرق میان دلال و شهروند عادی را در سامانه تشخیص داد؟ 

سامانه‌های اخلال‌گر

بابک صدرایی، کارشناس خودرو، معتقد است که دولت با انگیزه کنترل تقاضا بازار، اقدام به ایجاد سامانه کرد، اما نتیجه‌ی تمام فعالیت‌های دولت در حوزه حساب‌های وکالتی و سامانه، بهم ریختگی بازار خودرو و عدم واردات صحیح شده است. او می‌گوید: ریشه حساب وکالتی از جایی می‌آید که دولت فکر می‌کرد با ایجاد سامانه، می‌تواند کنترلگر تقاضا و بازار باشد. هرگاه بخواهیم بازار و تقاضا را کنترل کنیم، تنها در کوتاه مدت ممکن است. دولت می‌خواست با این روش بگوید پول‌ها را بلکه کنیم و کسانیکه تقاضای حقیقی دارند وارد شوند، درحالیکه شما چه مرز‌بندی می‌توانید برای برنده شدگان قرعه کشی‌تان داشته باشید؟ از کجا می‌فهمید این پول بلوکه شده مال دلال است یا مردم؟ نتیجه‌ی سامانه‌سازی دولت، بهم ریختگی بازار و عدم ورود صحیح خودرو شده است. 

حیف و میل ارز

او معتقد است که دولت نمی‌تواند مسیر فعلی واردات را حفظ کند و این روند تنها منجر به از بین رفتن ارز کشور خواهد شد. او می‌گوید: روش دولت درباره خودرو‌های وارداتی، دوام نخواهد داشت. شرکت‌هایی در این بین کاندیدای واردات شده‌اند که هیچ رزومه‌ای ندارند و مشخص نیست اصلاً واردات در دست چه کسانیست! این شرکت‌ها در آینده تا چه حد می‌توانند به مردم خدمات خودرویی و فنی بدهند؟ هرشرکتی ۵۰ عدد ماشین گرفته، اما اصلاً به فکر آینده نیست که باید پاسخگوی مشتری باشد. هیچ قطعه‌ای در دست اینها نیست. در شرایط فعلی که ارز کشور در شرایط خاص و خطرناک قرار دارد، نباید بدون برنامه درگیر واردات خودرو شد و شرکت‌های متعدد، ارز را حیف و میل کنند. سیستم سامانه نیز باید برچیده شود. ۱۰ سال قبل مگر سامانه‌ای وجود داشت؟ ماشین هم راحت دست مردم می‌رسید. 
او همچنین افزود: ما در کدام دوره از تاریخ سامانه‌های این چنینی داشتیم؟ قبلاً شرکت یک خودرو عرضه می‌کرد، و قیمت مشخصی داشت. الان چندین قیمت برای خودرو می‌گذارند و مردم اصلاً نمی‌فهمند با چه قیمتی باید خودرو بخرند. الان ۴۰ هزار خودرو وارد کشور شده، اما هیچکدام ازآن‌ها را نمی‌بینید. فقط ۳۷ شرکت می‌خواهند تویوتا بیاورند، این اخبار خنده دار است. 

خودرو‌های وارداتی کجا هستند؟

صدرایی معتقد است که خودرو‌های وارداتی درگیر بازار انتظاری شده‌اند و همه برای کسب سود بیشتر درگیر آن شده‌اند. او می‌گوید: به نظر من واردات خودرو یک برنامه هدف دار و جهت داری بود که تدوین شد، در حالیکه با بسیاری مشکل داخلی و خارجی درگیر هستیم شتاب‌زده واردات را باز کردند. خنده دار‌ترین واردات خودرو اقدام فعلی دولت است. ما هیچ خودرو وادراتی در خیابان دست مردم نمی‌بینیم. سامانه و بلوکه کردن یک شرایط انتظاری ایجاد می‌کند که مردم فقط با نیت افزایش سود دنبال آن هستند. دولت کمک کرده که رانت بازی و دلال بازی از طریق واردات شکل بگیرد. تا وقتی خودرو را یک کالا عادی در نظر نگیریم، هر اقدامی باعث پیچیده‌تر شدن آن می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۷
اگر همین واردات انجام نشده بود با افزایش های اخی ردلا الان قیمت خودرو ها طی سال اخیر بیشتر از 100 درصد افرایش پیدا کرده بود ولی میبینم با وجود افزای شدید قیمت دلار قیمت خودرو ها کاهش هم یافته . پس واردات بسیار موثر بوده این انتقادات هم فقط از طرف مافیای مونتاژ کاران چینی مطرح میشه
ناشناس
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۶
همشون دزدند . خدا لعنتشون‌کنه . به امید روزی که به درد هایی مبتلا شوند که شفای آن مرگ باشد . ولی آرزویش میکنند .
ناشناس
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۶
نماینده های مافیای خودرو سازان داخلی دوباره شروع به اظهار فضل کردند. همین واردات اندک باعث کاهش و ثبات قیمت شده است
ناشناس
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۶
چرا مانند همه کشورهای دنیا خود تویوتا در ایران نمایندگی نزند و خدمات مستقیم ارائه دهد و دست دلالان کوتاه شود؟
ناشناس
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۶
همه دلال ها بنگاه ها می دانند که در آینده نزدیک این واردات تعطیل خواهد شد وتمام این ماشینها رفتن درپارکینگ ها تادراینده باچندبرابرقیمت فروخته شوند درکل شهرهای کشوربگرددید هیچ نشانی ازاین ماشین هانیست بنابراین فقط به نفع دلال ها ورانتخواران می باشد
نظرات شما