رویداد ۲۴| ویدا ساویز: محمد رضا نیکنژاد، کارشناس آموزشی، در انتقاد از تعطیلیهای پیدرپی مدارس کشور به بهانههای مختلف مانند آلودگی هوا، کمبود انرژی و مشکلات غیرضروری، هشدار داد: تعطیلی مدارس، به ویژه در دوران بعد از بحران کرونا، موجب شکاف عمیقتری در سیستم آموزشی کشور شده و برای بسیاری از دانشآموزان این نسل، به خصوص در پایههای ابتدایی، فرصتهای یادگیری عملا از دست رفته است که باید در آینده منتظر تبعات آن بود.
نیکنژاد با اشاره به تعطیلات اخیر مدارس به بهانههای مختلف، از جمله مشکلات آلودگی هوا و کمبود انرژی، گفت: «بسیاری از دانشآموزان، بهویژه در مقاطع ابتدایی، به دلیل تعطیلیهای پیدرپی و ناتوانی در دسترسی به کلاسهای آنلاین، از فرصتهای یادگیری مناسب محروم شدهاند. بسیاری از والدین و دانشآموزان نمیتوانند در این شرایط دشوار، کلاسهای آنلاین را به طور مؤثر دنبال کنند. این وضعیت بهویژه در مورد کودکان مقاطع ابتدایی که به تمرکز و نظارت بیشتری نیاز دارند، آسیبزننده است.»
او همچنین به مشکلات جدی در برگزاری کلاسهای آنلاین اشاره کرد و افزود: «آموزشهای آنلاین در ایران، به ویژه در مقطع ابتدایی، نه تنها باعث بهبود وضعیت آموزشی نشده بلکه بر بحرانهای موجود افزوده است. در بسیاری از خانوادهها، حتی دسترسی به ابزارهای آموزشی مانند گوشی هوشمند یا اینترنت مناسب وجود ندارد و این باعث ایجاد شکافهای بیشتر در دسترسی به آموزش باکیفیت شده است.»
نیکنژاد همچنین به کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: «در کشورهایی مانند فنلاند که با مشکلات طبیعی مانند برف و آلودگی هوا مواجه هستند، هرگز به بهانه این مسائل مدارس تعطیل نمیشوند. در عوض، آنها با برنامهریزیهای دقیق و اختصاص منابع آموزشی ویژه، کیفیت آموزش را حفظ میکنند. متأسفانه در ایران، تعطیلیهای مکرر مدارس و ضعف در زیرساختهای آموزشی باعث شده تا دانشآموزان حتی از حداقل آموزشها هم بهرهمند نشوند.»
این کارشناس آموزشی در ادامه به ضعفهای ساختاری در نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: «اگر مشکلات اساسی سیستم آموزشی حل نشود، حتی در صورت عدم تعطیلی مدارس، کیفیت آموزش تغییر چندانی نخواهد کرد. باید اصلاحات بنیادین در این سیستم صورت گیرد تا عدالت آموزشی به طور واقعی در کشور برقرار شود.»
نیکنژاد در نهایت تأکید کرد: «آموزش آنلاین باید با زیرساختهای مناسب و با رعایت عدالت آموزشی بهطور مؤثر پیادهسازی شود، اما متأسفانه در شرایط کنونی، این نوع آموزش در کشور به ضد عدالت تبدیل شده است و نمیتواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد.»
وی از مسئولین خواست که تعطیلیهای بیرویه مدارس را متوقف کنند و به جای آن، به فکر بهبود زیرساختهای آموزشی و ارائه راهکارهای عملی برای رفع مشکلات سیستم آموزش کشور باشند.