رویداد۲۴ | حسین فلاحی: CL-۴۱۵ یا بمباردیه ۴۱۵، یک هواپیمای آبی خاکی کانادایی است که برای استفاده به عنوان هواپیمای آبپاش طراحی شده است. هواپیمای آبی خاکی Bombardier CL-۴۱۵ ستون فقرات ماموریتهای آتش نشانی در سراسر جهان بشمار میرود.
هواپیمای دوزیست تمام فلزی CL-۴۱۵ در سال ۱۹۹۴ اولین پرواز خود را انجام داد و تنها هواپیمایی است که به طور خاص برای اطفای حریق هوایی طراحی شده است. فناوری اثبات شده و قدرت اطفاء حریق این هواپیما را به موثرترین وسیله برای این کار تبدیل کرده است. ۴۱۵ اولین بار در ۶ دسامبر ۱۹۹۳ در نوامبر ۱۹۹۴ پرواز کرد. کانادا بلافاصله سفارشاتی از چندین کشور برای فروش CL-۴۱۵ دریافت کرد. این هواپیما برگرفته از نام مستعار قبلی خود، نام "سوپر اسکوپر" را با توجه به عملکرد بسیار بهبود یافته خود به عنوان یک هواپیمای آبپاش و سرکوب کننده آتش به دست آورد.
بمباردیه ۴۱۵ (CL-۴۱۵) یک دوزیست تمام فلزی با بال بالا است که به ویژه برای اطفای حریق هوایی طراحی شده است. این هواپیما بدنه تک پلهای دارد و شناورهای تثبیت کننده ثابت فقط در داخل نوک بالها نصب شدهاند. ارابه فرود سه چرخه متشکل از دو چرخ دماغه و چرخ اصلی تک است که اولی به داخل بدنه جمع میشود و دومی در حین انجام عملیات از آب به صورت صاف در مقابل بدنه قرار میگیرد. بال و هواپیمای عقبی که در ارتفاع بالا نصب شدهاند، ساختارهای تک تکهای هستند، با بالها و فلپها که تمام لبه عقب بال را اشغال میکنند. تمام سوخت در سلولهای بال انعطاف پذیر حمل میشود و ناسلهای موتور با ساختار بال یکپارچه هستند.
- 415MP: یک نسخه چندمنظوره مجهز به رهگیری فروسرخ (FLIR)، رادار هوابرد (SLAR) و رادار جستجوی دماغه ای برای مأموریت هایی مانند جستجو و نجات، گشت ساحلی و مرزی و نظارت بر محیط زیست، در حالی که قابلیت اطفای حریق را نیز دارد. اولین پرواز (C-GHVX، پنجاه و پنجمین هواپیما، به مقصد یونان) 6 مارس 2002، قبل از یک برنامه آزمایشی پرواز 200 ساعته انجام و هواپیما در اواخر مارس 2004 تحویل شد.
- 415GR: سفارش یونان، ژانویه 1999که بر اساس 415MP ساخته شده است. این هواپیما دارای قابلیت حمل قایق و باراست. است. دو (بهعلاوه یک سوم اختیاری) برای نقش C-SAR پیکربندی شد، که برای آن، در طول سال 2000، شرکت ساب قراردادی سه ساله برای نصب تجهیزات مأموریت MSS 5000 شامل SLAR (درهر طرف)، سیستمهای SeaFLIR روی بال، منعقد شد. این هواپیما همچنین دارای رادار جستجوی آب و هوا پریموسWX 660 نصب شده روی دماغه، دوربین های دیجیتال، خلبان خودکار و ارائه رادیوهای ایمن سریع و گیرنده های چراغ نجات، یک درب محموله بزرگ برای تسهیل استقرار یک قایق نجات بادی است.
بمباردیه ۴۱۵ (CL-۴۱۵) توسط دو توربوپراپ ۱۷۷۵ کیلوواتی پرت & ویتنی کانادا PW۱۲۳AF، بر روی پایههای مقاوم در برابر آسیب که قادر به مقاومت در برابر شکستگی بدنه کمپرسور/توربین هستند، نیرو میگیرد، که هر کدام یک موتور S۱۹۱S را میرانند. این هواپیما دارای دو مخزن سوخت، هر یک از هشت سلول منعطف یکسان، در جعبه اسپار بال، با ظرفیت کل قابل استفاده ۵۷۹۶ لیتر است. سوختگیری با سوختگیری فشار یک نقطهای به علاوه نقاط سوخترسانی گرانشی در سطح بالایی بال انجام میشود.
این آتش نشان مشهور جهان که در ایالات متحده به عنوان سوپراسکوپر شناخته میشود، با ناهموارترین زمین سازگار است. بمباردیه ۴۱۵ میتواند روی باندهای آسفالت نشده، دریاچهها، رودخانهها و دریاها فرود آید و عملیات اولیه سریع را برای خاموش کردن آتش و هم عملیات مداوم برای مهار آتشها را ممکن میسازد.
هواپیمای بمباردیه ۴۱۵ تنها ۱۲ ثانیه طول میکشد تا بار آب ۶۱۳۷ لیتری (۱۶۲۱ گالن آمریکا) خود را در حالی که با سرعت بالا از روی رودخانه یا دریاچه میگذرد، جمع کند. این هواپیما قادر است بدون بازگشت به فرودگاه، عملیات مستقیم مکرر اطفاء حریق را انجام دهد. کارکرد و نگهداری هواپیمای بمباردیه ۴۱۵ ساده است و به حداقل خدمه دو خلبان نیاز دارد.
نوع: هواپیمای آبی خاکی
کاربر کشور: فرانسه، کانادا، ایتالیا، کرواسی، یونان، مالزی، اسپانیا، ایالات متحده آمریکا.
تولید کننده کشور: کانادا
خدمهک ۲ + ۱ صندلی جامد + ۸ نیمکت
موتور: دو توربوپراپ پرت & ویتنی کانادا PW۱۲۳AF
سرعت: ۳۷۶ کیلومتر بر ساعت
برد: حداکثر ۲۳۱۵ کیلومتر
وزن: ۱۲۸۸۲ کیلوگرم خالی - حداکثر ۱۹۸۹۰ کیلوگرم برخاست
ابعاد| طول: ۱۹.۸۲ متر؛ طول بالها: ۲۸.۶ متر؛ ارتفاع: ۸.۹۰ متر