صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 January 20
کد خبر: ۳۹۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

اتهام سب النبی چیست و آیا تتلو با این اتهام اعدام می‌شود؟

خبرگزاری تسنیم خبر حکم اعدام تتلو به اتهام «سب النبی» را تکذیب و تاکید کرده است که «حکم نهایی تتلو هنوز صادر نشده و او طی چند روز گذشته مشمول ارفاقات قانونی شده است».

رویداد۲۴| روح انگیز درّی: علی رغم انتشار خبری مبنی بر صدور حکم اعدام امیرحسین تتلو با اتهام «سب النبی» خبرگزاری تسنیم این خبر را تکذیب و تایید کرد که حکمی در این رابطه برای این زندانی صادر نشده است. تسنیم در اینباره نوشته است: «حکم نهایی تتلو هنوز صادر نشده است. او طی چند روز گذشته مشمول ارفاقات قانونی شده است و صدور حکم اعدام برای تتلو تکذیب شد».

اما اتهام سب النبی چیست که می‌تواند حکم اعدام را برای متهم به دنبال داشته باشد.

سب‌النبی به معنی توهین و اهانت به پیامبر است. این امر براساس قوانین مجازات اسلامی ایران با اعدام مجازات می‌شود.

سب النبی از منظر لغت شناسی

بر اساس لغتنامه معین، سب در لغت به معنی دشنام دادن، نفرین کردن و اهانت است. در کتاب ترمینولوژی حقوق به قلم لنگرودی «سبّ یعنی دشنام و بدگویی با جملات انشایی و آن عبارت است از ذکر الفاظ یا نوشته‌های ناخوش به کسی به قصد تحقیر و اهانت به صورت هجو و غیر آن. مجرم را سابّ گویند. از بزه‌های ضد شرف و عرض است. مجنی‌علیه را مسبوب گویند شتم نیز سبّ است. سبّ از مصادیق ایذاء است. سبّ نبی، کبیره است».

سب النبی از منظر قانون مجازات اسلامی

ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، به عنوان جرم شناخته شده و قانون گذار در پاسخ به سوال اتهام سب النبی یعنی چه، در این ماده، مقرر می‌دارد: «هر کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم و یا هریک از انبیا عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند، سب النبی است».

تبصره این ماده قانونی نیز می‌گوید که قذف هر یک از ائمه معصومین علیهم السلام و یا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یا دشنام به ایشان، در حکم سب نبی است.

بر اساس این ماده، سب النبی، یعنی، توهین، اهانت یا قذف کردن پیامبر و این عمل، جرم می‌باشد و چنانچه، توهین و اهانت، نسبت به ائمه معصومین و حضرت زهرا سلام اله علیها، صورت گیرد نیز، در حکم سب النبی است و حکم مجازات توهین به پیامبر است.

ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی نیز می‌گوید که «هر کس به مقدسات اسلام یا هر یک انبیاء یا ائمه طاهرین (ع) یا حضرت صدّیقه طاهره (س) اهانت نماید، اگر مشمول حکم سابّ النبی باشد، اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد».

شماری از فقهای معاصر شیعه، اجرای این حکم را از اختیارات حاکم اسلامی دانسته‌اند. در دیدگاه اکثر فقهاء، سَبّ غیر پیامبر مانند سب خداوند، امامان و حضرت زهرا (س)، حکمی برابر با حکم سب النبی دارد.

محقق اردبیلی دلیل اعدام برای سب النبی را ضرورت تعظیم و بزرگداشت پیامبر دانسته و تاکید د ارد که این کار مثل اهانت به سایر مقدسات است مانند انداختن قرآن در نجاسات و اهانت به خدا ودین واسلام ودیگر عبادات و شعائر.

سب النبی از جمله جرایم حدی بوده و مجازات آن در شرع مقدس تعیین شده است، از این رو تغییر در مجازات و یا هرگونه وضع قوانین جدید بر خلاف شریعت الهی بوده و امکان پذیر نمی‌باشد. چنانچه مرتکب رد اثر اجبار و یا اکراه اقدام به این کار نماید سب النبی نبوده و مشمول اعمال مجازات نمی‌باشد.

جرم سب النبی، جزو جرایم غیر قابل گذشت می‌باشد، تعقیب و پیگیری آن، الزاما، نیاز به شکایت شاکی خصوصی نداشته و در صورتی که ارتکاب آن، توسط ضابطین قضایی و مامورین نیروی انتظامی نیز کشف شود، به آن، رسیدگی خواهد شد و حکم مجازات آن، صادر خواهد گردید. 

اتهام سب النبی و اعدام یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع

اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ خبرگزاری میزان از اجرای حکم اعدام یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع خبر داد و در اینباره نوشت: «دو مجرم اسلام‌ستیز و هتاک به مقدساتِ مسلمانان جهان و ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی مردم ایران، که از طریق فعالیت گسترده در فضای مجازی اقدام به توهین به دین مبین اسلام، شخصیت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام و نشر عمومی این توهین‌ها می‌کردند، به دلیل ارتکاب جرایم علنی نظیر سب‌النبی، اهانت و اتهام به مادر پیامبر اکرم (ص)، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن و توهین به مقدسات، به دار مجازات آویخته شدند».

حکم اعدام این دو نفر تیر ۱۴۰۰ در دیوان عالی کشور تأیید شده بود.

برخی از نواندیشان دینی از اجرای این حکم انتقاد کرده و خواهان حذف جرم «توهین به مقدسات» شدند. در مقابل علی مطهری، در گفت و گویی با سایت دیده‌بان ایران در اینباره دربارهٔ اثرات اجرای حکم اعدام برای این موضوع، گفت «حکمی که داده شده، آثارش مثبت است. احکامی که اسلام دارد هرکدام یک فلسفه‌ای دارد. شاید این کار را کرده‌اند که باب سب و توهین به پیغمبر اسلام باز نشود.» مطهری در پاسخ به این سؤال که آیا چنین حکمی تبعات منفی در میان مردم و جامعه بین‌الملل ندارد، گفت: «اگر جرم متهم را به درستی برای مردم تفهیم کنند، آثار منفی ندارد ولی اگر به دنبال یک اظهار نظر فرد را اعدام کنند، آثار منفی دارد.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۱
اهل تسنن عایشه را ام المومنین خطاب میکنن .ولی برخی شیعه ها عایشه را به علت جنگ هایش بر علیه حضرت علی ع که به خونخواهی عثمان رهبری میکرد فحاشی میکنن تا جایی که میگویند با صفوان غلام پیغمبر ص رابطه نامشروع داشته .حال حکم قانون مجازات اسلامی در این مورد سب النبی برای این دسته چیست ؟
نظرات شما