صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 08
کد خبر: ۴۲۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره تداوم غفلت دولت در امر اطلاع رسانی

گلوگاه اطلاع‎رسانی «وزارت صنعت» در دست یاران «سرهنگ»

سوال این است که «فرزاد خلفی» چگونه به وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان گزینه‎ای مناسب برای اطلاع‎رسانی این وزارتخانه مهم اقتصادی، نه معرفی بلکه تحمیل شده است؟ حسب اطلاع خبرنگار رویداد۲۴ معاون رسانه‎ای سابق مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران توسط دو نفر از نمایندگان فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل یک خبرگزاری دولتی بدون در نظر گرفتن نتایج آن، معرفی شده که بسیار جای تاسف دارد.
رویداد۲۴- جدیدترین هدف منتقدان دولت وزارت صنعت، معدن و تجارت به حساب می آید، انتقادات اخیر احمد توکلی در رابطه با محمدرضا نعمت زاده نشان دهنده همین موضوع است. 

در چنین مواقعی انتظار می رود که روابط عمومی به دفاع از سازمان وابسته به آن بپردازد، اما مشکل اصلی در ضعف مدیریت روابط عمومی این وزارتخانه است. 

فرزاد خلفی که پیش از این مدیر روابط عمومی شهرداری تهران و ستاد خبری محسن رضایی را عهده داشت، امروز مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به حساب می‎آید که برای حمایت از وزارت متبوع به یکی از نقاط ضعف‎های جدی تبدیل شده است.

این مسئله البته در راس تیم اطلاع‎رسانی دولت هم دیده می‎شود و به نظر می‎رسد، یاران دیرین سرهنگ که گلوگاه اطلاع‎رسانی دولت را در دست دارند، به دوستان سابق خود همچنان وفادار مانده‎اند.

از ابتدای شروع به کار دولت روحانی عملکرد تیم اطلاع‎رسانی او بارها مورد نقد جدی قرار گرفت، حتی یک بار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی عملکرد این تیم را مطابق با دستاوردهای دولت ندانسته و گفته بود: «متاسفانه به خاطر عدم همکاری صداوسیما، دولت نتوانست برای مردم توضیح دهد، ضمن اینکه تیم اطلاع‌رسانی دولت هم ضعیف است ودرحد اقدامات و دستاوردهای آن نیست.» اما این انتقادات هیچ تاثیری بر تصمیم رئیس جمهور نداشته است.

مسئله توافق هسته‎ای بزرگترین دستاورد دولت به حساب می‎آید، ولی در آگاهی مردم از این موضوع حداقل کارها صورت گرفت و در مقابل رسانه‎های منتقد دولت موفق شدند نهایت استفاده را از این موقعیت ببرند و به هر بهانه‎ای دولت و تیم هسته‎ای او را مورد هجمه قرار دادند و در برابر آنان ظریف و روحانی ناچار شدند به تنهایی واکنش نشان دهند و به دفاع از عملکرد خود بپردازند.

پس از برجام هم مسئله فیش‎های حقوقی مطرح شد و در حالی که مجددا رقبای انتخاباتی روحانی نهایت استفاده را از این موج‎سازی بردند، تیم اطلاع‌رسانی دولت نتوانست آنگونه که شایسته بود به دفاع برخیزد و کار به جایی رسید که حسن روحانی به همراه اسحاق جهانگیری دست به کار شدند.

پس از آن موارد دیگری به مانند عضویت ایران در اتحادیه مبارزه با پولشویی هم مطرح شد که باز هم به روال سابق پیش رفت و مسئولیت دفاع از آن بر عهده علی ربیعی، وزیر کار و تعاون افتاد. 

بنابراین در تمام این موارد پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری تنها نظاره گر موج سازی و موج سواری های منتقدان، علیه دولت بود. اسماعیلی در کارنامه خود سخنگویی ستاد انتخاباتی محمد باقرقالیباف، مدیر عاملی خبرگزاری مهر، دبیر سیاسی روزنامه جام جم، مدیر مسئولی روزنامه‌های جوان و تهران تایمز را بر عهده داشته است.

به عبارتی دیگر معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دولت حسن روحانی، رفیق گرمابه و گلستان منتقدان تند و تیز حسن روحانی که برخی در سودای کسب مقام ریاست جمهوری برای سال آینده به سر می برند، محسوب می‎شود.

بدون شک این حرکت، اشتباه تاکتیکی نعمت زاده به حساب می‎آید که متاسفانه بدون هیچ کم و زیادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تکرار شده است.

چندی پیش احمد توکلی در نامه‎ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور خواستار عزل وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل فساد مالی شده بود.نکاتی که احمد توکلی در این نامه مورد توجه قرار داده بود، قطعا نشان از این داشت که جدیدترین هدف منتقدان دولت وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در سکوت روابط عمومی برای دفاع از عملکرد وزارتخانه باز این نعمت زاده وزیر صنعت بود که به تنهایی وارد میدان شد تا پاسخ ادعاها و اتهامات را بدهد.
 
در چنین مواقعی معمولا انتظار می‎رود که روابط عمومی به دفاع از سازمان وابسته به آن بپردازد، اما مشکل اصلی در ضعف مدیریت روابط عمومی این وزارتخانه است که برعهده «فرزاد خلفی» قرار دارد. در این خصوص هم به مانند آنچه در دولت همواره شاهد بوده‎ایم اتفاقی جز سکوت نیفتاد.

فرزاد خلفی، مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سردبیر روزنامه «ملت ما» از رسانه‎هایی وابسته به محسن رضایی، نماینده محسن رضایی در مناظرات انتخاباتی، مسئول ستاد خبری انتخاباتی محسن رضایی در سال 92، معاون رسانه‎ای مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران و مدیرکلی اطلاع رسانی مجمع تشیخص مصلحت نظام بود که دارای مدرک مهندسی «تولیدات گیاهی» و فوق لیسانس  روابط بین الملل است. 

خلفی همچنین  کتاب «توطئه‎های شیطانی» را در سن 19 سالگی به تالیف در آورده و در شهر قم به انتشار آن پرداخته  است و به نظر می‎رسد بیش از آنکه به عنوان مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نگاه دولت تدبیر و امید نزدیک باشد به رقیبان و منتقدان حسن روحانی همراهی و همفکری دارد.

اسفند 94 زمانی که اسحاق جهانگیری در پاسخ به کنایه محمد باقر قالیباف که از او خواسته بود در ایام تعطیلات نوروز به منطقه 12 بیاید تا حجم عظیمی از کارهای زیرساختی را ببیند، گفته بود «از جنابعالی هم تقاضا می‌شود چنانچه در ایام عید در تهران تشریف دارید گشتی در مناطق ۱و ۲ و ۳ و ۵ و ... تهران بزنید تا با حجم عظیم تخلفات گوناگون در حوزه عمران شهری، از تخریب باغات گرفته تا گودبرداری‌های غیرمجاز، بیشتر آشنا شوید.»

فرزاد خلفی که آن زمان مدیریت روابط عمومی شهرداری تهران را بر عهده داشت همچون امروز همواره مهر سکوت بر لب نداشت و برای دفاع از محمد باقر قالیباف به سرعت وارد عمل می شد که برای بی اثر کردن کنایه معاون اول رییس جمهور مدعی شد: «این خبر دروغ محض است و مرکز ارتباطات شهرداری تهران به رغم میل باطنی به دلیل مغرضانه بودن خبر پیگیری‎های حقوقی را انجام می‎دهد. وی همچنین ضمن اعلام این مطلب با بیان اینکه امیدوارم خداوند به منتشرکنندگان این خبر کذب، «سلامت عقلی و روانی» دهد، اظهار کرده بود: «بدون شک در شرایطی که ارتباط بین شهرداری تهران و دولت در بهترین وضع خود قرار دارد و جلسات پی در پی و مستمری میان دولت و شهرداری تهران برگزار می‎شود، به دور از اخلاق حرفه‎ای است که به دنبال ایجاد اختلاف باشیم.»

اما سوال این است که «فرزاد خلفی» چگونه به وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان گزینه‎ای مناسب برای اطلاع‎رسانی این وزارتخانه مهم اقتصادی نه معرفی بلکه تحمیل شده است؟ حسب اطلاع خبرنگار رویداد۲۴ معاون رسانه‎ای سابق مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران توسط دو نفر از نمایندگان فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل یک خبرگزاری دولتی بدون در نظر گرفتن نتایج آن، به وزیر صنعت معرفی شده که بسیار جای تاسف دارد.

بدون شک این اتفاقات زنگ خطری برای حسن روحانی و اعضای هیات دولت است و این انتصابات در حالی روی می‎دهد که چهارماه بیشتر به انتخابات باقی نمانده است، و به نظر می‎رسد در صورت عدم تجدید نظر در نحوه انتخاب مدیران روابط عمومی ها به عنوان گلوگاه های اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی برای انتخابات سال آینده با مشکلات جدی مواجه شود.
نظرات شما