رییس مجلس شورای اسلامی مهمترین مساله در انتخابات اسفندماه را روی کارآمدن مجلسی کارآمد دانست و افزود: تمام سلایق سیاسی تلاش می کنند تا انتخابات خوبی در اسفند ماه انجام شود و باید قدردان همه گروههای اصلاح طلب و اصولگرا به دلیل پای کار آوردن مردم در قالب تشکلهای سیاسی باشیم اما سوال اساسی این است که چطور می توانیم مجلسی کارآمد تشکیل دهیم.
وی سپس با تبیین ویژگیهای مجلس کارآمد گفت: مساله مهم استقلال قوه مقننه است. نمایندگان باید احساس کنند نماینده کل ملت ایران هستند و بتوانند نظرات و دیدگاههای خود را بیان کنند. به عبارت دیگر استقلال مجلس در هر شرایطی مهم است. البته رفتار برادرانه مجلس با سایر قوا به معنای از دست دادن روح استقلال قوه مقننه نیست.
نماینده مردم قم خصوصیت دوم را وسعت دید نمایندگان برشمرد و افزود: افق دید نمایندگان باید ملی باشد نه منطقهای، این مساله هیچ ربطی به تخصص نمایندگان ندارد بلکه نگاهها باید وسیع شود و ورزیدگی فکری در نمایندگان مجلس وجود داشته باشد و البته حضور نمایندگان باتجربه در مجلس موجب عمیقتر شدن فرایند تقنین و نظارت در مجلس میشود.
وی سومین خصوصیت مجلس کارآمد را کنار گذاشته شدن دعواهای حیدری- نعمتی دانست و افزود: دعواهای حیدری- نعمتی نباید توسط جریانهای سیاسی دامن زده شود. موضوعات مهمی در کشور وجود دارد که جریانهای سیاسی در خصوص آنها متفق النظر هستند. البته اختلاف نظر تاکتیکی وجود دارد ولی هیچ کس با حل اساسی آنها مخالف نیست. به طور مثال هیچ یک از جریانهای سیاسی موافق وجود رکود در کشور نیست یا هیچ یک موافق حل نشدن مساله برجام نبودند. به عقیده بنده به جای انگشت گذاشتن بر اختلافات باید اشتراکات گروههای سیاسی دامن زده شود.
لاریجانی ادامه داد: اصولگرایان و دیگر گروههای سیاسی میتوانند نظرات خود را داشته باشند اما بدانند کشور در گردنهای قرار دارد که باید با موفقیت آن را پشت سر گذارد. برای عبور موفق از این گردنه به تشکلهای ریشهدار، مسلکی و مردمی نیاز داریم. بنده طرفدار ایجاد تشکل هستم و تشکیل حزب جمهوری را درست می دانم. باید از جریانی که موجب شکل گیری مجلس کارآمد می شود حمایت کرد. بنده از نظر فکری این مساله را ایجاد کرده ام تا افراد کارآمد انتخاب شوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مساله نفوذ و هشدار مقام معظم رهبری به کارگزاران نظام گفت: بحث نفوذ چندان به مساله برجام مربوط نمیشود بلکه منظور رهبری عمدتا در حوزههای منطقه ای و تصمیم گیری مسئولان و دستگاهها و شکافها و اختلافات سیاسی داخلی معطوف بود. غرب در پی تقلیل استراتژی منطقهای ایران است. آنان بدانند اگر غرب می توانست ایران را براندازی کند تاکنون این کار را انجام داده بود اما آنان توان انجام کار این کار را ندارند چون ایران از پشتوانه قوی ملی برخوردار است. آنان به صخره بزرگ و دژ محکم ایران برخورد کردهاند و طبیعتا به فکر ایجاد مشکل در داخل از طریق افزایش فساد افتادهاند و یکی از شیوههای آنان وارد کردن شبکههای جاسوسی به داخل ایران است.
نماینده مردم قم دومین مخاطب بحث نفوذ مقام معظم رهبری را اثرگذاری بر تصمیم گیری کارگزاران نظام دانست و افزود: برخی از مسئولان تحلیلهای دقیقی از مسائل داخلی، منطقهای و بین المللی ندارند و این خطر در همه بخشهای کشور قابل مشاهده است. مساله سوم نیز شکافهای داخلی است. نفوذ از ناحیه تفرقه به وجود میآید و به همین دلیل بوده است که نامگذاری سال جاری مبتنی بر همدلی و همزبانی توسط مقام معظم رهبری انجام گرفت.
وی خطاب به جریانهای سیاسی تاکید کرد: باید اختلافات و حاشیه سازیهای سیاسی را کنار بگذارید. اختلاف نظرها نباید به دشمنی تبدیل شود اما به نظر میرسد عدهای درصدد تبدیل اختلافنظرها به دشمنیها و عنادها هستند.
لاریجانی سپس در پاسخ به سوالی در خصوص برجام و ارتباط پرونده هستهای با مسائل دفاعی و موشکی به کشور گفت: برخی کشورها ادعایی را علیه ایران مطرح کردهاند که ایران در خلال دانش هستهای سراغ تولید سلاح هستهای رفته است که این تنها یک ادعا بود به همین دلیل از آنها خواستیم تا مستنداتشان را ارائه کنند، مستندانی که به ما ارائه کردند بسیار ضعیف بود اما این پرونده بین ایران و آژانس به دلیل مسایل سیاسی در رفت و آمد بود تا اینکه در مذاکرات اخیر هستهای تیم مذاکره کننده هستهای به درستی خواستار تعیین تکلیف این پرونده شد که کار بسیار خوبی بود.
رییس تیم مذاکره کننده اسبق هستهای کشور ادامه داد: قرار شد آژانس اطلاعات درخواستی خود را از ایران طلب کند و بازدید آمانو از تاسیسات هستهای ایران نیز در همین راستا صورت گرفت. تکلیف این پرونده در مذاکرات هستهای مشخص و قرار شد گزارش آژانس به شورای حکام داده شود تا این پرونده بسته و پس از آن گامهای بعدی ایران برداشته شود. همه اطلاعات درخواستی آژانس و ابهامات آنان را پاسخ دادهایم. اگر آژانس به وظایفش عمل کند ایران درباره اراک و مواد غنیشده اقدامات بعدیاش را انجام میدهد.
نماینده مردم قم ارزیابیاش از سرنوشت اجرای برجام را مثبت اعلام کرد و افزود: البته ایران هم برای اجراشدن برجام و هم برای اجرانشدن آن فکر و برنامه دارد اما بنده به اجرای برجام با توجه به مذاکرات فشرده انجام گرفته امیدوار و خوشبینم.
رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اصرار خبرنگار صدا و سیما برای اطلاع از نام اعضای کمیسیون ناظر بر برجام گفت: نمی دانم چرا شما برای اطلاع از نام افراد حاضر در کمیسیون ناظر بر برجام اصرار دارید، بالاخره افرادی هستند که کارشان را انجام میدهند.
لاریجانی سپس با اشاره به مسایل و مناقشات منطقهای و سیاست جمهوری اسلامی ایران برای حل این مسائل گفت: ایران در مسایل منطقهای تصمیمات دقیقی گرفته است که شاید یکی از قویترین دلایل آن تصمیمگیری در حضور رهبری و با مشورت ایشان بوده باشد که موجب پختگی تصمیمات شده است. غربیها در موضوع سوریه به ایران خرده میگرفتند اما امروز موضع ایران را پذیرفتهاند و آنان نیز راهکار سیاسی را موجب حل بحران سوریه میدانند.
وی ادامه داد: کشورهای بسیاری در مساله عراق نیز اشتباه کردند که این کارشان موجب توسعه تروریسم در منطقه شد. جنگهای افغانستان، عراق و سوریه اتفاق افتاد که از دل آنها جریانهای مختلف تروریستی زاییده شد. ایران خردهگیریها را به جان خرید اما نتیجه آن وزانتی است که در مسایل منطقهای پیدا کرده است. غربیها اکنون فهمیدهاند که برخی از هم پیمانان منطقهایشان به آنان خیانت کردهاند.
وی با اشاره به آثار شوم تروریسم در منطقه خاورمیانه گفت: کشورهای قدرتمند و حامیان منطقهای آنها نقش تاثیرگذاری در بهم زدن امنیت منطقه داشتهاند. غربیها به جای مهار تروریسم با آن بازی کردهاند. ائتلاف 60 کشور نیز موجب گسترش تروریسم در منطقه و جهان شده است و غرب نیز در مبارزه با تروریسم بیشتر ژست مبارزه گرفته است تا اقدام موثر.
به اعتقاد رییس مجلس شورای اسلامی موضع روسیه در مبارزه با تروریسم جدیتر از غربیهاست.
نماینده مردم قم با نکوهش مجهزکردن تروریستها به سلاحهای موشکی گفت: در سوریه مقدار زیادی موشک تاو وجود دارد. این موشک ها را که در خیابان نمیفروختند که تروریستها آن را بخرند. این موشکها شماره سریال دارد و مشخص است که از چه کشوری دریافت کردهاند. به همین دلیل است که نقش برخی کشورهای منطقه در توسعه تروریسم بسیار مخرب بوده است.
لاریجانی با تاکید بر موضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران در حل بحران سوریه گفت: از ابتدا راه حل سیاسی را موجب برون رفت منطقه و سوریه از مشکلات موجود میدانستیم. در عراق نیز به همین مساله اعتقاد داریم منتها مشروط بر آنکه مردم و ملت سوریه نقش اقل را در حل سیاسی بحران این کشورها ایفا کنند.
وی متذکر شد: اگر مذاکرات چند جانبهای در مورد سوریه داشته باشیم و جلوی مشکلات ایجاد شده توسط برخی کشورهای منطقه در حمایت از تروریسم گرفته شود، آنگاه میتوان مذاکرات چند جانبه را انجام داد. کنفرانس وین می تواند دورنمای مثبتی داشته باشد، مشروط بر آنکه رفتار دوگانه غرب کنار گذاشته شود.
به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتوگوی ویژه خبری با تشریح مشکلات اقتصادی کشور گفت: مشکلات اقتصادی کشور درهم تنیده است، سراغ بانک میرویم می گوید دولت به من بدهکار است، سراغ دولت میروی می گوید بودجه ندارم، این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل سه برابر شدن نرخ ارز سرمایه در گردششان متورم شد به همین دلیل باید زیر بغل آنان را بگیریم و به همین خاطر بود که مجلس اجازه تخصیص بدهی بدهکاران بانکی را در بودجه 94 صادر کرد.
وی با تاکید بر اینکه مکانیزمهای نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید به وظایفشان عمل کنند، خاطرنشان کرد: مهمتر از مکانیسمهای نظارتی و یافتن مفاسد، پیداکردن راهکارهای رونق اقتصادی است. فضای آبادانی و مسابقه در تولید باید ایجاد شود و بعد از آن در گرفتن مالیات از تولیدکنندگان سخت گرفته شود.
به اعتقاد نماینده مردم قم امنیتی کردن فضای اقتصاد به بهانه مبارزه با مفاسد اقتصادی موجب فرار و رکود سرمایهها میشود.
وی متذکر شد: سرمایه گذاران وقتی با فضای امنیتی روبرو میشوند بهترین کار را در وصول پولشان در زمین و مسکن که هیچ مالیاتی بابت آن نیز نمی پردازند میدانند. این مساله اقتصاد را زاینده نمیکند.
لاریجانی ادامه داد: ارتباطم با گروههای مختلف جامعه از جمله بازنشستگان، مرغداران، گاوداران، مدیران استانی و اعضای اتاق بازرگانی کم نیست. علاقه مند به مایوس کردن جامعه از نظر اقتصادی نیستم اما وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست. تمرکز کشور باید روی این مساله باشد. به قول رهبری تولید در کشور باید مثل کار مجاهدانه نگریسته شود. مهمترین معضل اقتصاد کشور رکود است و این یعنی فعال نبودن بخش تولید کشور. براساس آمار برخی بنگاههای اقتصادی با 30 درصد و برخی دیگر با کمتر از این میزان به حیات اقتصادی خود ادامه میدهند. این مشکل با بزک کردن اقتصادی قابل حل نیست.
به اعتقاد لاریجانی ماموریت دولت، مجلس و سایر دستگاههای حاکمیتی، تمرکز بر اقتصاد مقاومتی، حل مشکل بیکاری و افزایش درآمد مردم از طریق توجه و بها دادن به تولید است.
وی حتی اعتقاد دارد برخی آسیب های اجتماعی به خصوص طلاق و اعتیاد ریشه در فقدان رونق تولید دارد.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که عملکرد دولتها در اجرای قوانین را در چه سطحی ارزیابی میکند؟ گفت: دولتها در اجرای قانون یک وزن نداشتند، برخی سهل انگاری کرده و قانون را اجرا نکردند، مثل دولت قبل که خلاف قانون زیاد داشت اما برخی دولتها نیز قانون را اجرا کردند مثل دولت فعلی که تخلف از قانون به حداقل رسیده است.
نماینده مردم قم در این حال اجرا نشدن به موقع قوانین را وجه مشترک همه دولتها دانست و افزود: برای اجرای قوانین دستگاههای اجرایی باید آییننامههای لازم را بنویسند اما براساس گزارش دیوان محاسبات بیش از 20 درصد آییننامههای قوانین در دولت فعلی نوشته نشده است که بنده پس از احصاء آنها تذکرات لازم را به دولت دادهام.
لاریجانی با انتقاد از اجرانشدن برخی از مفاد لایحه بودجه 94 توسط دستگاههای اجرایی گفت: با اینکه در بودجه سال جاری به دولت اختیار دادیم طرحهای عمرانی نیمه کاره را واگذار کند اما هنوز مسیر اجرایی آن طی نشده است. بنده چند بار با دولت و سازمان مدیریت و برنامهریزی مکاتبه کردهام اما همچنان این مواد اجرانشده باقی مانده است.
وی یادآور شد: بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره در کشور کلنگزنی شده است که کار غلطی بود و اصلا نباید انجام میشد. برای به بهرهبرداری رسیدن آنها به 20 تا 30 سال زمان نیاز است که در آن زمان نیز این پروژهها فرسوده و مستهلک شدهاند به همین دلیل مجلس در بودجه 94 تصمیم به واگذاری این پروژهها به بخش خصوصی گرفت اما این اتفاق بنا بر چند دلیل نیفتاد.
نماینده مردم قم سختگیریهای سیستمهای نظارتی و ترس مدیران اجرایی از انجام قانون را از مهمترین دلایل واگذار نشدن پروژههای نیمه کاره به بخش خصوصی دانست و افزود: مسئولان دولتی معتقدند وقتی مدیری بترسد، دست به عصا راه میرود. بنابراین باید ابتدا این مساله را علاج کرد و رسانهها نیز می توانند کمک زیادی به این مساله کنند. البته این اشکال را قبول ندارم اگر مشکلی هم وجود دارد دولت باید از طریق مجلس آن را حل کند.
لاریجانی دولت و مجلس را اعضای یک پیکره دانست و تاکید کرد: باید لنگی اقتصاد کشور با همکاری همه قوا و دستگاههای حاکمیت گرفته شود.
وی با انتقاد به مدیران مجری اصل 44 قانون اساسی گفت: سیاستهای اصل 44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و قانون مربوطه در مجلس به تصویب رسید اما این قانون بسیار بد اجرا شد اما اکنون موقع تصحیح آن است و تا جایی که میدانم دولت در پی تصحیح این قانون است. فکر میکنم اگر از گردنه مشکلات هستهای عبور کنیم و برجام درست اجرا شود، فضای کشور، فضای بهتری برای عبور از مشکلات اقتصادی خواهد شد. تحریمها سد جلوی تولید کشور است که امیدواریم با اجرای برجام این سد برداشته شود. مردم باید امیدوار باشند و کارگزاران نظام باید فضای امید را در جامعه به وجود آورند. رسانهها و رادیو تلویزیون نیز باید مردم را به حضور در صحنههای اقتصادی امیدوار کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی با مرتبط دانستن مشکلات فرهنگی و گرفتاریهای اقتصادی گفت: اوضاع فرهنگی کشور به وخامت شرایط اقتصادی نیست، نباید فکرمان را متفرق کنیم. نمیگویم مظاهر بی فرهنگی در کشور وجود ندارد اما مردم ما به اهل بیت تعشق دارند. در سفر به جنوب کشور پیر و جوان و شهری و روستایی با روحیه سرشار از معنویت در راه زیارت گام گذاشته بودند. این مساله موضوعی ساده نیست که یک روزه به وجود آمده باشد و غلبه امور اعتقادی، مذهبی و فرهنگی کشور با این وجه است.
وی با انتقاد از عملکرد مسئولان فرهنگی کشور گفت: البته در استفاده از این پتانسیل در جاهایی ضعف داشتهایم و البته بنده مقوله آسیبهای اجتماعی را مهمتر از امور فرهنگی میدانم. یکی از علل افزایش طلاق، بیکاری و فقر اعتیاد است. بررسیهای وزارت کشور نیز این مساله را تایید میکند.
لاریجانی با اشاره به وضعیت حاشیهنشینی در شهرهای بزرگ کشور گفت: مساله حاشیهنشینی در کشور وجود دارد و روند صعودی پیدا کرده است چرا که به رونق تولید در روستاها و مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها بیتوجهی شده است.
وی از از در دستور قرار گرفتن طرح مدیریت صحیح در روستاها در مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: این طرح به زودی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و به صورت اصل هشتاد و پنجی رسیدگی خواهد شد. مدیری که دغدغه تولید در روستا را نداشته باشد عامل پدیدآمدن چنین وضعیتی میشود.
لاریجانی با اشاره به وضعیت فساد اقتصادی در کشور گفت: در کشور با مفاسد عجیبی روبرو هستیم که نشان میدهد در برخورد با آن سهل انگاری شده است. تصمیم گیری برای در اختیار گذاشتن منابع سنگین به یک فرد طبیعتا مفسدهانگیز بوده است. البته با مفاسد خرد در ادارات دولتی نیز روبرو هستیم و مثلا برای انجام کار مردم رشوه دریافت میشود.
نماینده مردم قم در پاسخ به این پرسش که شان و جایگاه مجلس در ادوار مختلف را در چه سطحی ارزیابی می کند؟ پاسخ داد: شان و رویکرد مجلس در دوره های مختلف متفاوت بوده است اما دو مسئولیت عمده قوه مقننه یعنی تقنین و نظارت در همه دورهها یک وضع را داشته است. بنده هم مجلس نهم را در برخی زمینهها خوب میدانم به طور مثال در تصمیم گیری درخصوص طرحها و لوایح اقتصادی که حدود 600 طرح و لایحه را در مجلس بررسی کردیم که بالغ بر 200 طرح و لایحه در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی، تسهیل فضای کسب و کار، رونق تولید و جلوگیری از رکود، ایجاد فضای رقابتی، برجام و قوانین مرتبط با مباحث دفاعی، نظامی و هستهای از اهم مصوبات مجلس نهم است.
وی از نگرانیاش نسبت به حل شدن وضعیت رکود سخن گفت و افزود: از نظر حساسیت در امور اقتصادی نسبت به حل رکود خیلی حساس هستم و از نظر اهمیت برای کشور در خصوص برجام حساس بودم. اینکه مساله برجام در مجلس داغ شد نشان داد اختلاف نظر در مجلس خیلی طبیعی است. بنده معتقدم در جامعهای که به مولفههای دموکراسی اهمیت میدهد یک صدایی در کشور مشکلی را حل نمیکند بلکه اشکالات متعددی را متوجه مسائل کشور میکند.