رویداد۲۴-معاون حقوقی رییسجمهور گفت: آیتالله هاشمی از میان ما رفته اما صحیفه بلند و منظومه پر افتخار زندگی او که طی این شصت سال در میان ما است.
حجتالاسلام والمسلمین مجید انصاری در مراسم چهلمین روز درگذشت آیتالله هاشمی رفسنجانی در محل حرم مطهر امام راحل سخنرانی کرد.
او با بیان اینکه چهل روز است که ایران اسلامی و مردم رشید و با وفای این مرز و بوم در عزای یکی از استوانههای پایدار انقلاب اسلامی و یاران حضرت امام و رهبر معظم انقلاب به سوگ نشستهاند، گفت: در این چهل روز در سراسر کشور بعد از تشییع کمنظیر و تاریخی پیکر آن عالم وارسته مجالس عزاداری و بزرگداشت برگزار شد و امروز هم به مناسبت اربعین رحلت آن مرد بزرگ این مراسم در کنار تربت پاک امام راحل و در کنار مرقد آن مجاهد بزرگوار با حضور خیل جمعیت عزادار و برادران و خواهران گرامی از تهران و دیگر نقاط کشور و با حضور علما و آیات عظام و مسئولان عالی قدر نظام جمهوری اسلامی و رییسجمهور و اعضای دولت و خاندان سرافراز امام راحل و دیگر مسئولان از قوای مختلف و مردم و خانواده معزز شهیدان برگزار شده است.
معاون حقوقی رییسجمهور یادآور شد: برپایی این مجالس به نشانه ابراز ادب و سپاس از زحمات مردی است که همه عمر خود را وقف مردم و اسلام و انقلاب کرد و این کاری پسندیده و به مقتضی دستور پیشوای دین است. پیامبر اسلام فرمود آنکه عالمی را بزرگ بشمارد و احترام کند، در حقیقت خدای خود را احترام کرده است. اما این مساله درباره مردانی همچون هاشمی نه تنها فراتر از بزرگداشت و ادای احترام است بلکه مساله بازخوانی تاریخ انقلاب و اهداف و آرمانهایی است که برای این اهداف، مردانی چون هاشمی پروانهوار نه یک سال و دو سال و ده و بیست سال بلکه بیش از شصت سال عمر سیاسی و مدیریتی خود را صرف کردهاند.
مجید انصاری تاکید کرد: آیتالله هاشمی از میان ما رفته اما صحیفه بلند و منظومه پر افتخار زندگی او که طی این شصت سال در عرصههای مختلف از تهذیب نفس گرفته تا مبارزه و جهاد با دشمنان خدا و استبداد گرفته تا خدمترسانی به مردم و در میدان حمایت و همراهی پیشوای کبیر و رهبر و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و تا هنگامه پیروزی انقلاب و بعد از آن برای تاسیس نهادهای نظام و اداره کشور و اداره جنگ و تلاش برای تحقق خواسته امام و ملت جانفشانی کرده در میان ما است.
او گفت: برای همه کسانی که میخواهند در تراز انقلابی بودن امام تا آخر بیاستند و برای مدیرانی که میخواهند این کشور را در بستر توسعه بسازند، ایشان درسهای فراوانی داشت. در این چهل روز در رسانههای عمومی و تریبونهای مختلف و مجالس و محافل اقدامات این مرد بزرگ بازگویی شده ولی به عقیده من این آغاز راه برای معرفی ایشان و انقلاب اسلامی است.
معاون حقوقی رییسجمهور افزود: قرآن کریم برای جامعه بشری با تکیه بر الگوهای اسلامی، الگوهایی را معرفی میکند، گرچه در راس الگوهای بشریت حضرت محمد و اسم اعظم خدا آنچنان رفعت دارد که الگوگیری دشوار است. الگوهای عادی مثل ابراهیم و مومنانی که همراه او بودند، مانند امام و یارانش در زمان مبارزه از جمله این موارد هستند.
او ادامه داد: اگر امروز از هاشمی و هاشمیها تجلیل می شود و از امام سخن به میان میآید به دلیل مسیر حیاتی است که به ما نشان دادند. حوزه از سیاست جدا نیست، روحانیت نباید به سالهای قبل از مبارزه بازگردد، اگر حوزه میخواهد انقلابی بماند باید مقابل اندیشه امام و هاشمی زانو بزند. راه امام و هاشمی راه حوزه را مشخص میکند.
معاون رییسجمهور خاطرنشان کرد: بیتردید هاشمی از نادر مردانی بود که خدا به او توفیق داد تا با هوش سرشار، روح بلند و اراده پولادین و اراده به نفس کمنظیر در مسیر امام قرار گیرد. او هرچه کسب کرد از این کانون نور بود. او بوستانی بود که در مکتب امام از سال ۳۸ رشد و نمو کرد و با عشق و مدیریت امام به قهرمان ملی و به یک روحانی در تراز مردان تاریخساز تبدیل شد.
انصاری تاکید کرد: اگر بخواهیم آثار و خدمات او را بشماریم ساعتها وقت نیازمند است. ولی هاشمی از ابتدا مهمترین سرمایه توفیق و پیروزی را با خود داشت و آن اخلاص است. اخلاص جوهره اعمال انسانی است. اقدامات بیرونی ما زمانی ماندگار میشود که از مغز و محتوای اخلاص برخودار باشد. هرچقدر این جوهره بیشتر، ماندگارتر میشود.
او یادآور شد: اگر امام، امام شد و سخن او دشمن را به هراس میافکند و حرفش مردم را به خروش درمیآورد، در برابر استبداد و شاه و در مقابله با صدامیان، به این خاطر بود که بن مایه حرکت او اخلاص بود. در زندگی هاشمی خودبینی و خودبزرگبینی و تکبر نبود. خود را نمیدید و برای خدا میگفت و برای خدا مبارزه میکرد.
معاون رییسجمهور عنوان کرد: نه با طعنههای سالهای تبعید دلگیر میشد و نه وقتی در قدرت بود از این قدرت خوشایند میشد. هاشمی نه در وقتی که در قدرت بود خود را میباخت و نه وقتی در تیررس کینهها و دشمنیها بود از اعتدال خارج میشد.
انصاری گفت: در دوران جوانی سال ۳۷ به دلیل اعتراض به اقدامات رژیم او را میگیرند و برخلاف سنتی که طلبهها معاف بودند از سربازی به سرباز خانه میبرند. از سال ۳۷ و ۳۸ از فرصت بلافاصله استفاده میکند و کتاب سرگذشت فلسطین را ترجمه میکند.
او خاطرنشان کرد: در دوران حضور در قم هم به عنوان یک طلبه پشتکاردار در محضر اساتید بزرگی چون امام درس میخواند وقتی امام نهضت را آغاز میکند خود را ملزم به حضور در نهضت میکند. از سال ۴۱ به بعد در هجرت مداوم بین زندان و بیرون و میدان جهاد و سلولهای مخوف انفرادی و بین تلاش جهت راهاندازی مکتب تشیع و مدرسه رفاه و موسسات اقتصادی به نفع دین و هماهنگ کردن انقلابیها با کانون امام و تحمل شکنجههای مخوف بود.
انصاری افزود: در زندان قزل قلعه نوشتند مدتی از هاشمی خبری نبوده چون ایشان با زبان رمز با هم سلولیها و با لحن روضهخوانی و طوری که ماموران متوجه نشوند حرف میزد از سربازی پرسیدند از هاشمی چه خبر و گفت او را به شدت شکنجه کردند و دو روز پیاپی پاهای او را با اتوی داغ سوزاندند و گوشت پای او رفته و به استخوان رسیده است و به بیمارستان منتقل شده است. با همان شیوه زبان رمز وقتی برگشت از او پرسیدم در چه وضعی هستی به جای اینکه بگوید کار دشوار است فرمود به دوستان بگویید من یک کلمه حرف نزدم و هیچ کس را لو ندادهام مبادا دوستان با حرفهای ساواک از انقلاب ببرند.
او خاطرنشان کرد: از سلولهای کمیته مشترک ضدخرابکاری و موزه قصر اگر سوال شود هاشمی را چگونه یافتید میگویند آهنی گداخته، کوهی بزرگ و مردی استوار یافتیم که هیجگاه لب به شکایت باز نکرد. او برای استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران از این زندان به آن زندان و از این سلول به آن سلول رفته است همسر او این زن قهرمان که نقش او مانند نقش همسر امام نادیده گرفته شد، بار ادامه زندگی را بر دوش میکشید و با وجود بچههای قد و نیم قد به آیتالله هاشمی آرامش میداد تا به مبارزه ادامه دهد. هنگامی که نهادهای نهضت شکل میگیرد اولین کسی که مورد اعتماد امام است، هاشمی است، او هسته مرکزی نظام می شود. او و اعضای مهم شورای انقلاب گرد هم میآیند و هسته مرکزی نظام را شکل میدهند.