رویداد۲۴- یک طراح لباس گفت: خوشبختانه جشنواره سی و پنجم در مقایسه با سایر جشنوارهها و رویدادهایی که در کشور برگزار شده است از جمله جشنوارهی سال گذشتهی فیلم فجر، از نظر پوشش هنرمندان، متعارفتر و شیکتر و خاصتر بود.
در طول سالهای گذشته بعضاً برخی از رویدادهایی که هنرمندان در آن حضور یافتهاند، با اشکالگیری از نحوهی پوشش آنها سروصداهای بسیاری را به همراه داشته است؛ اما جشنوارهی سی و چهارم که در سال گذشته برگزار شد این اتفاق را بسیار بزرگتر و غیرقابل تأمل تر کرد چراکه نحوهی پوششها کاملاً با فرهنگ ایرانی مغایرت داشته و در خور یک جشنواره ملی نیز نبودند، به همین دلیل عدهی زیادی هنرمندان ایرانی را گسترشدهندهی فرهنگهای غربی در کشور مینامیدند.
این اتفاق در سال گذشته باعث شد تا بیش از فیلمها به حاشیههای آن توجه و پرداخته شود و سوژههای جالبی را برای رسانهها و مردم در شبکههای اجتماعی به وجود آورد، سوژههایی که با توجه به بازار داغ نوروزی، بعد از جشنواره نیز تا مدتها ادامه پیدا کرد.
اما گویا در جشنواره سی و پنجم هنرمندان فعال و شرکتکننده تصمیم گرفتند تا با پوشیدن لباسهای خاص و گاها بسیار عجیبوغریب، خوراک عکاسان و نقدهای تند خبرنگاران و همکارانشان نشوند چراکه امروزه با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی و دسترسی عموم مردم به آنها، بازار تمجید و نقد از هنرمندان و افراد مشهور جدیتر از گذشته دنبال شود و گاها دیده شده است که کاربران طی نظرسنجیهایی خوشپوشترین و یا بدلباسترین هنرمند یک مراسم را انتخاب میکنند.
احلام حبیباللهی، طراح لباس در گفتگو با
رویداد۲۴ گفت: خوشبختانه امسال در جشنواره فجر علاوه بر تفاوتهای بارزی که به چشم میخورد، تفاوت در نوع پوشش هنرمندان نیز در مقایسه با سال گذشته کاملاً مشخص و قابل لمس بود، نوع استایل ها، سبکهای پوشش، رنگهای استفاده شده و متریالها کاملاً تغییر کرده بودند.
او ادامه داد: نخستین تغییری که به طور کامل به چشم میخورد موضوع پوششهای کاملاً متعارفتر و دارای چهارچوب بودند که متأسفانه در سال گذشته گویا کاملاً فاکتور گرفته شده و به باد فراموشی سپرده شده بود، به معنای دیگر پوششهایی که مورد استفاده قرار گرفته بودند در عین شیک بودن، کاملاً خاص، زیبا، مدرن و مناسب یک مراسم و رویداد مهم اینچنینی بودند؛ اما ناگفته نماند که بعضاً ساختارشکنیهای عجیبی نیز برای پوشش مورد استفاده قرار گرفت که چندان جذاب نبود.
این طراح لباس با بیان اینکه متأسفانه در سال گذشته جشنواره فیلم فجر به جشنواره لباسهای خاص تبدیل شده بود؛ خاطرنشان کرد: نکتهی دیگری که بسیار خوشایند بود و خوشبختانه رعایت شده بود، مسئلهی پوشش مناسب، مرتبط و در خور یک جشنواره بود، بدون شک یک هنرمند برای شرکت در چنین رویداد بزرگی باید لباس خود را مناسب با آن کند؛ درصورتیکه اگر نگاهی گذرا به پوشش آنها در جشنوارهی سال گذشته داشته باشیم، مشاهده میکنیم که جشنواره فیلم فجر بیشتر شبیه به جشنوارهی لباسهای خاص و مد بود، بدون شک این تغییر در سبک پوشش نشانهی رشد فکری و فرهنگی در جامعه را نشان میدهد زیرا شیکپوشی و خاص پوشی با ساختارشکنی و عجیب پوشی دو موضوع کاملاً متفاوت در امر مد و لباس هستند.
او در ادامه افزود: علاوه بر این موضوع نوع طراحیها نیز کاملاً متفاوت، عالیتر و خاصتر دیده و اجرا شدند و این امر نیز بسیار خوشحالکننده است و من بر این باورم که مردم ایران هر روزه به اطلاعاتشان افزوده میشود و این امر باعث رشد فکری آنها در هر مسئلهای از جمله مد میشود، بنابراین یک فرد بهعنوان طراح لباس نیز باید با افزایش اطلاعاتش فعالیتی را به نتیجه برساند که مردم آن را بپسندند.
حبیباللهی در پایان تأکید کرد: باوجودآنکه هر اتفاق و رویدادی در کشور ما حواشی خاص خودش را دارد اما با یک جمعبندی و دیدگاه کلی میتوان گفت خوشبختانه جشنواره سی و پنجم در مقایسه با سایرین از نظر پوشش هنرمندان، متعارفتر و شیکتر و خاصتر بود.