مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش در گفتوگو با رویداد۲۴:
یک کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای برقراری برابری آموزشی باید توجه ویژه به مناطق محروم کرد و می گوید: دو سال از مطرح شدن این لایحه که باید از ارگانهای مختلف مالیات گرفته شود و تا 50 درصد آن صرف آموزش و پرورش شود میگذرد ولی هنوز تصویب نشده است. تصویب این قانون می تواند بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را حل کند.
رویداد۲۴-یک کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای برقراری برابری آموزشی باید توجه ویژه به مناطق محروم کرد و می گوید: دو سال از مطرح شدن این لایحه که باید از ارگانهای مختلف مالیات گرفته شود و تا 50 درصد آن صرف آموزش و پرورش شود میگذرد ولی هنوز تصویب نشده است. تصویب این قانون می تواند بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را حل کند.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.
یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی برقراری عدالت اجتماعی در روستاها و مناطق محروم بوده است. حالا روستاها، مناطق مرزی و مناطق محروم در حدی از بیعدالتی قرار دارند که نه مدرسهای برای درس خواندن دارند، نه بسیاری از امکانات رفاهی و حتی امکانات ضروری دیگر را.
چقدر دیگر باید زمان داده شود تا اهداف اولیه انقلاب محقق شود؟ چقدردیگر زمان لازم است تا کودکان مناطق محروم بتوانند دلشان را به کلاس و مدرسشان خوش کنند، اگر آب ندارند، گاز ندارند، اگر دیگر امکانات رفاهی را ندارند، مدرسه ای داشته باشد که می توانند در آن به امید آیندهای بهتر تحصیل کنند بدون اینکه نگران آتش گرفتن بخاری نفتی، آوار شدن سقف کلاس، سقف کوتاه کپرها و... باشند.
مدرسه تبدیل به آرزو شده است
در ذهن بچههای کوچک سیستانی که در مقطع ابتدایی تحصیل میکنند، مدرسه شبیه به کپر است یا شبیه به یک معلمی است که روی یک تکه زمین خالی به آنها درس میدهد. سیستانیها مدرسه کم دارند و آنهایی هم که هست همگی فرسوده شده است.
رئیس نوسازی مدارس کشور اعلام کرده است آموزش در کپرها مشکلی ندارد. این درحالی است که معلمان مناطق محروم همیشه به این مساله که دانشآموزان باید در کپرها تحصیل کنند اعتراض دارند.
4 هزار مدرسه در سیستان و بلوچستان نیازمند بهسازی و ترمیم است و هزار مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی کامل است.
به گفته علی راشکی، مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان، این استان کم برخورددارترین منطقه کشور به لحاظ سرانه فضای آموزشی میباشد، بهگونهای که متوسط سرانه این استان 3.25 مترمربع بوده در حالی که میانگین کشوری 5.15 مترمربع بهازای هر دانشآموز است.
سارا یک شهروند زاهدانی میگوید: مدارس سیستان و بلوچستان با امکانات حداقلی اداره میشود، وسایل گرمایشی قدیمی و غیر استاندارد است، وسایل آموزشی بسیار محدود است و از همه بدتر معلمان هستند که بار علمی و انگیزه کافی برای تحصیل ندارند. امکانات مساوی تقسیم نشده است، مدارسی که مخصوص افراد مرفه تر است معلمان بهتری دارد و امکاناتشان هم بهتر است. در مدارس دولتی دانشآموزان یا به فساد کشیده میشوند یا زود ازدواج میکنند، اکثر کسانی که به دانشگاه راه پیدا می کنند از مدارس خصوصی هستند.
مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش به
رویداد۲۴ میگوید: بودجهای که برای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده، نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است. دو سال از مطرح شدن این لایحه که باید از ارگانهای مختلف مالیات گرفته شود و تا 50 درصد آن صرف آموزش و پرورش شود میگذرد ولی هنوز تصویب نشده است. تصویب این قانون می تواند بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را حل کند.
او در خصوص کپرهایی که مدرسه دانشآموزان سیستانی و کرمانی شده است میگوید: آیا امکان دارد در کپر آموزش کیفی ارائه دهیم؟ ما در قرن 21 هستیم، آموزش باید مطابق و هماهنگ با این زمانه باشد، در کپر چه امکانات آموزشی می تواند وجود داشته باشد؟ این مساله از سوی معلمان مناطق محروم، مورد نقد واقع شده است، اگر بخواهیم برابری آموزشی ایجاد شود باید به مناطق محروم توجه ویژه کنیم.
"مسافت" مدرسه را از روستاییها میگیردمدارس زیادی در کشور هستند که بعلت کمی دانشآموز به تعطیلی کشیده میشوند. با اینکه چند سال است رسانهها به شدت به قانون سقف دانشآموز در مدارس اعتراض میکنند ولی این قانون هنوز به قوت خود باقی است. تعداد دانشآموزان روستاهای کم جمعیت و عشایر بعلت جمعیت کم و پراکنده بودن این جمعیت معمولا به سقف تعیین شده نمیرسند و مدارسشان تعطیل میشود، آنها مجبور میشوند برای ادامه تحصیل به روستای دیگر و یا شهرستانهای اطراف بروند در جریان این روند خیلی از خانوادهها ترجیح میدهند فرزندانشان درس را رها کرده و در کنار خودشان بمانند، آنها از خطرات احتمالی سفر روزانه فرزندانشان به شهرستان و یا روستاهای اطراف نگرانند.
محمد دانشآموزی از روستای اسفندآباد از توابع یزد میگوید: روستای ما کمی بزرگتر از روستاهای اطراف است و جمعیت بیشتری دارد به همین علت دانشآموزان از روستاهای اطراف به مدرسه روستای ما میآیند، تعداد این دانشآموزان هر سال کمتر میشود چون رفت و آمد بخصوص در زمستان بسیار سخت است. در دبیرستان هم اگر بخواهیم جز رشته انسانی رشته دیگری بخوانیم باید به شهرستان ابرکوه برویم چون مسیر دور است باید خوابگاه یا خانه بگیریم، خوابگاه هم فقط مدرسه های نمونه دولتی دارند که سهم روستاها سه تاست و فرزندان فرهنگیان در اولویت هستند.
بهلولی در این خصوص میگوید: ما در آموزش و پرورش مشکل پراکندگی جغرافیایی داریم. تجمیع این دانش آموزان_بخصوص دخترها_ کار سختی است. ممکن است خانواده اجازه ندهند در روستاهای دیگر درس بخوانند و مشکل رفت و آمد داشته باشند، شرایط رفت و آمد در روستاها واقعا سخت است. در جریان این تجمیع بسیاری از این دانشآموزان ترک تحصیل می کنند.
این کارشناس آموزش و پرورش همچنین بیان میکند: ما نباید بگوییم عدالت آموزشی باید از برابری آموزشی صحبت کنیم. باید شرایط مناطق محروم را تا حد ممکن به شرایط مرکز و شهرهای بزرگ نزدیک کنیم تا به برابری آموزشی نزدیک شویم.