رویداد۲۴- معاون رئیسجمهور در امور خانواده وزنان با اشاره به اینکه اصلیترین نقدی که به این معاونت وارد میکنند کمتوجهی به مسئله خانواده است گفت: ما تأکیدمان در این دوره بر ارتقای نرخ مشارکت و فعالیت اقتصادی و توانمندسازی اقتصادی زنان بوده است که ممکن است یکی از بروندادهای آن اشتغال باشد و این را برجسته کردیم، بنابراین برخی این موضوع را مساوی میدانند با فروپاشی خانواده. درحالیکه اصلاً اینها رابطه مستقیمی نمیتواند باهم داشته باشد، وقتی ما از توانمندسازی و استقلال مالی زنان حرف میزنیم به این معنا نیست که هدفمان این است که زن را از خانه بکشیم بیرون و خانواده را با فروپاشی مواجه کنیم.
زنان نیمی از جامعه را تشکیل میدهند از همین روست که سالهاست تلاش میکنند سهمی برابر با مردان داشته باشند، دولت یازدهم با یک تغییر مهم در حوزه زنان یعنی تغییر مرکز امور زنان و خانواده به معاونتی در نهاد ریاستجمهوری کار خود را آغاز کرد. وجود چنین معاونتی این امید را در دل زنان زنده کرد که مطالباتشان رسمی و قانونی پيگیری خواهد شد. حالا در آخرین ماههای کار دولت، به سراغ شهيندخت مولاورد
ی معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده تا او در گفتوگو با
رویداد۲۴ به تشريح نزديك به 4 سال فعاليت اين معاونت در حوزه زنان و خانواده بپردازد.
***
شما یکی از مدافعان سهم سیدرصدی زنان در مجلس بودید، از این حضور و درصد بالاتر زنان در مجلس رضایت دارید؟
به این سؤال در دو بخش پاسخ میدهم: اولاً زمان زیادی را ما از دست ندادهایم، از آغاز کار مجلس دهم یک سال نگذشته و در اینیک سال هم فراکسیون زنان تشکیلشده است و خانمها هم تا جایی که من پیگیر بودهام تقریباً همگی متناسب با تخصصهای خودشان در کمیسیونهای تخصصی مجلس عضو شدهاند و فعال هستند. باید دید در ادامه دوره فعالیتشان به چه شکل عمل خواهد شد.
ثانیاً ازآنجاییکه اکثریت و بهویژه نمایندگان تهران همگی از لیست امید بودند، انتظار میرود حول یک برنامه بهصورت متحد و منسجم پیگیر باشند تا آن برنامه به نتیجه برسد. چون ماهیت انتخابات و کار حزبی این است که یک برنامه مشخصی در دستور کار قرار بگیرد، در حال حاضر این را نمیبینیم.
با توجه به اینکه انتخابات شورای شهر و روستا نزدیک است و احتمال میرود این سیاست آنجا هم اجرا شود؛ به نظر شما اصلاً سهمیهبندی کردن سیاست درستی است؟
این نظریه زمانی درست است که زن و مرد در یک شرایطی عادلانه بتوانند به رقابت بپردازند؛ وقتیکه دسترسی عادلانه را بهویژه در عرصه سیاست نسبت به فرصتها و منابع نداریم، بعید به نظر میرسد که زنان بتوانند به این زودیها بهجایی برسند؛ بنابراین در تمام دنیا تدابیری اتخاذ میشود، اما تا اطلاع ثانوی؛ یعنی به این معنی نیست که مادامالعمر این تدابیر باید در دستور کار باشد تا به وجود آمدن یک شرایط عادی این تدابیر باید اجرا شود، این سازوکارها در کشورهای مختلف یا اجباری است، یا اختیاری و یا هر دو؛ یعنی یا قانون ملزم میکند که این وضعیت محقق شود یا اینکه در قانون مقرر نشده و احزاب و تشکلهای سیاسی بهصورت داوطلبانه این مکانیسم را به کار میگیرند.
در کشور ما بهرغم تمام پیگیریهایی که شده بهویژه در زمان بررسی و تصویب سیاستهای کلی انتخابات، هنوز نتوانستهایم این سازوکار را به تصویب برسانیم و هنوز اجباری نیست و در اختیار احزاب و تشکلهای سیاسی است که بهویژه در مجلس دهم خودش را بهخوبی نشان داد. امیدواریم در انتخابات آتی شهر و روستا هم این اتفاق بیافتد و شاهد اثربخشی این سازوکار باشیم.
در بودجهها برای زنان همیشه کمترین سهم را در نظر میگیرند، علت چیست؟ آيا نگاه دولت به زن یک نگاه نمایشی نبوده است؟
بحث بودجه که به میان میآید، به این معنا نیست که بودجهای که خیلی محدود و ناچیز است _البته در این دولت کم نشده است، زیاد نشده مثل همه دستگاههای اجرایی که ما امسال تقریباً افزایش بودجهای برای هیچ دستگاه اجرایی نداشتهایم بودجه ما هم 19 درصد بیشتر افزایش پیدا نکرد_ و در اختیار ماست فقط مختص زنان است، بقیه بودجه تماماً در اختیار مردان است! غیرمنطقی است که ما این نگاه را داشته باشیم، بحث بر سر این است که ما از آن بودجهای که در اختیار سایر دستگاههای اجرایی که وظیفه ذاتی دارند برای پیشبرد برنامهها و اهداف حوزه زنان و خانواده به چه شکلی میتوانیم بهرهمند شویم. با توجه به اینکه زنان و خانواده یک موضوع فرا بخشی است، بههیچوجه ما نباید انتظار داشته باشیم قوه مجریه یا یک معاونت یا سازمان مسئولیت سنگین ارتقا و بهبود و مراقبت از شاخصهای آن حوزه را بر دوش کشند.
تمام دستگاههای اجرایی وظیفهدارند برای ارتقاء جایگاه زنان و بهبود وضعیت خانواده تلاش کنند، اگر این نگاه را داشته باشیم، این مسئله را مطرح نمیکنیم که در دولت نگاه مثبت و اهمیت لازم به حوزه زنان وجود ندارد.
به نظر شما این نگاه چقدر محقق شده؟
بستگی دارد به اولویتبندی برنامههای دستگاهها، این اولویتبندی را ما نمیبینیم.
زنان اولویت چندم دولت است؟
ما خیلی سعی کردیم در این دوره این اولویتبندی را ایجاد کنیم، با شناسایی وضعیت و مسائلی که نیازمند اقدام فوری هستند، با دستگاههای مختلف وارد مذاکره شدیم اما در مقیاس کوچک، برای همین دیده نمیشود و ملموس نیست، ولی سعی کردیم در دستگاههایی که در قبال زنان و خانواده وظیفه ذاتی دارند، جلبتوجه و ایجاد حساسیت کنیم؛ مثلاً دختران بازمانده از تحصیل را به اولویت آموزشوپرورش تبدیل کردیم یا در مورد سوادآموزی دختران عشایری وزنان روستایی با سازمان نهضت سوادآموزی امسال هم قرارداد همکاری را تمدید کردیم. به این شکل سعی میکنیم توجه دستگاهها را جلب کنیم، دولت آنقدر گرفتار مسائل عدیده است که نمیتوانیم بگوییم باید تماموقت به مسائل زنان رسیدگی کند، مثلاً مشکلات معیشتی و مطالبات فرهنگیان که فقط مربوط به مردان نیست، زنان را هم در برمیگیرد. اینقدر برایشان این مباحث عمده است که شاید به مباحثی که ما حساسیت داریم و به نظرمان در اولویت است کمتر توجه کنند که مأموریت ما این است که این موضوعات را به اولویت اول تبدیل کنیم.
يكي نقل قولهايي كه سال گذشته به شما نسبت دادن طرح جنجالی عقیمسازی زنان كارتن خواب بود. چرا اين طرح را به شما نسبت داده شد.
من چنین نظری نداده بودم، آبان 94 تولد نوزادان معتاد مبتلا به ایدز در جامعه مطرح شد، در یک جلسه مشترک با وزیر بهداشت رسانهها نظر ما را در مورد این راهکار که در جامعه مطرحشده بود پرسیدند، وزیر بهداشت گفت که ما باید برای عقیم کردن زنان کارتنخواب معتاد مبتلا به ایدز که نوزادان معتاد مبتلا به ایدز به دنیا میآورند؛ مجوز شرعی داشته باشیم. خبرنگار از من سؤال کرد که دولت چه برنامهای دارد من هم گفتم دولت برنامهای ندارد و اگر هم داشته باشد باید وزارت بهداشت بررسی بکند. این مصاحبه تا فروردین 95 منتشر نشد، در فروردین 95 مباحثی پیرامون کمپ شفق پیش آمد، باز این راهکار مطرح شد و خبرگزاری که با من مصاحبه کرده بود در آن زمان منتشر کرد انگار که من در آن زمان و اختصاصاً راجع به کمپ شفق و مباحث پیرامونی آن مصاحبه کردهام درحالیکه اینگونه نبود. ضمن آنکه برداشت نادرست هم از مصاحبه من صورت گرفت چون مصاحبه من دو بخش داشت، در ادامه گفته بودم که ما باید به راهحلهای کمخطرتر و کمهزینهتر برای زنان کارتنخواب بیندیشیم و بهصورت ریشهای این موضوع را حل کنیم، منظور من این نبود که عقیم کنیم، منظور من راه حلهایی بود که این زنها معتاد و کارتنخواب نشوند و به این سمت سوق داده نشوند تا نوزادان معتاد و مبتلا به ایدز به دنیا نیاید.
راهکار دولت برای آسیبهای اجتماعی چیست؟
رفع آسیبهای اجتماعی فقط در اختیار دولت نیست، مجموعه قوا و ارکان نظام باید وارد شوند، مجلس جای خود، قوه قضاییه به سهم خود و دولت هم به سهم خود. یک اتفاق امیدوارکنندهای دارد رقم میخورد و آن این است که موضوع آسیبها در عالیترین سطح نظام توجهات را به خود جلب کرده است و هر شش ماه یکبار در حضور رهبری جلسات تشکیل میشود تا گزارش اقدامات فوقالعاده ارائه شود. بعد از تشکیل شورای اجتماعی کشور با ریاست رئیسجمهور مصوبات آن ضمانت اجرایی بیشتری پیدا میکند، 17 کارگروه ذیل شورای اجتماعی کشور تشکیلشده است و در حال بررسی برنامههایی هستند که آسیبهای مختلف اجتماعی را نشانه رفته است. بخش اعظم این برنامهها مربوط به حوزه زنان و خانواده میشود، به نظر میرسد خصوصاً برای حاشیهنشینهای کشور دارد اتفاقات خوبی رقم میخورد. مجموعه دستگاههای اجرایی باهم و با همافزایی وارد عمل شدند چون ناهماهنگی یکی از آفتهای این حوزه بود.
این هماهنگی شامل شهرداری هم میشود؟ چون در این خصوص شاهد اقدامات ضربتی از جانب شهرداری هستیم که به نظر درست نمیآید.
بله شهرداری هم جزء همین مجموعه است، اقدامات ضربتی شهرداری قبل از اینکه در این مجموعه قرار بگیرد، بوده و الآن جزء دستگاههای کارگزاری است که در حضور رهبری گزارش میدهد و در چارچوب شورای اجتماعی کشور باید حرکت کند.
پس قرار نیست دیگر اقدامات خودسرانه از شهرداری ببینیم؟
قرار است که همه طبق مصوبات شورای اجتماعی کشور حرکت کنند.
شما زیاد در مورد ارتقاء کیفیت مدیریت و انتصاب بیشتر در ردههای بالای مدیریتی زنان صحبت میکنید. بهجز مصاحبهها و صحبتهایی که در این خصوص داشتهاید چه اقدامات عملی دیگری شده است؟
یکی از دستاوردهای دولت یازدهم، افزایش حضور زنان در سطوح میانی به بالا مدیریتی است که روزافزون هم هست و ما بانک اطلاعاتی خیلی خوبی در این رابطه جمعآوری کردیم و این برمیگردد به مأموریتی که ما از ابتدا دولت و مبتنی بر برنامهای که رئیسجمهور در زمان انتخابات ارائه داده بود در دستور کار خود داشتیم و سعی کردیم اعتماد عمومی و دولت و نظام را به صلاحیتها و تواناییهای زنان تقویت کنیم، در حال حاضر هم شاهد هستیم که وزارتخانههای مختلف، استانداریها و... در انتصاب زنان به پستهای مدیریتی مسابقه گذاشتهاند، هرچند که هنوز در سطوح عالی خیلی جای کارداریم.
چرا ما وزیر زن نداریم؟ چرا تنها یک سفیر زنداریم؟
شرایط خاص ابتدای دولت را اگر در نظر بیاوریم، توجیهاتی که ارائه میشود شاید تا حدودی قابلقبول باشد. در شرایط حاد دوران ابتدایی دولت و اینکه ما وزیر جوان هم به آن شکل نداریم و از جوانان و زنان کمتر استفاده شد و چارهای نبود که مسئولیت سنگین دوره گذار کشور از آن مرحله به یک مرحله باثباتتر به کسانی سپرده شود که کولهباری از تجربهدارند که قطعاً با این ملاحظه زنان خودبهخود از گردونه انتخاب خارج میشوند.
يكي از موضوعات چالش بر انگيز در رابطه با زنان طرح بازنشستگی پیش از موعد بود که در مجلس رد شد. نظرتان درباره اين طرح چه بود؟
این را مجلس به لایحه اضافه کرد، ما در لایحه احکام یک ماده بیشتر نداشتم که بعداً با اضافاتی که مجلس به آن داشت شد سه ماده؛ مواد۱۱۶ و۱۱۷ و۱۱۸. ما یک چارچوب را برای حرکت در پنج سال آینده مشخص کرده بودیم که بیشتر معاونت زنان و امور خانواده را به مأموریت اصلی خودش یعنی شاخص سازی، مراقبت از ارتقاء شاخصها در این حوزه و ارائه گزارش سالانه به هیئتوزیران با اعمال رویکرد عدالت جنسیتی نزدیک میکند که این را ارائه دادیم و در کنار این دولت سند برنامه ششم را دارد که در آن سند ما مفصل به اولویتهای حوزه زنان و خانواده پرداختهایم. این سند دیگر قرار نیست به مجلس برود و مجوز بگیرد، قرار است دولت خودش ابلاغ بکند و جزء اختیارات خود دولت است. این بحث بازنشستگی پیش از موعد نیز به نظر ما جایش در اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری است نه در قانون 5 ساله و برای همین در برنامه ششم توسعه اشارهای به آن نکرده بودیم، چون اینیک قانون دائمی میخواهد نه قانونی که بعد از گذشت 5 سال دورهاش تمام شود. ما درزمانی که قانون مدیریت خدمات کشوری در حال بررسی بود مشابه این پیشنهادات را ارائه دادیم و منتظر هستیم پیشنهادات خود را بهروز کنیم و این قانون آزمایشی به قانون دائمی تبدیل شود.
در مورد ازدواج دختران در سنین پایین، شما چه اقدامی برای جلوگیری از این مسئله کردهاید؟
بعدازاینکه آمار ثبت اینگونه ازدواجها در رسانهها منتشر شد که قابلتوجه و نگرانکننده هم بود، مکاتبهای را با وزیر دادگستری انجام دادم و خواستم گزارشی را به ما ارائه دهند، وزیر دادگستری نامه را به مرجع ملی حقوق کودک ارجاع داده است که هماهنگکننده دستگاهها درزمینهٔ تحقق حقوق کودک است و آنجا در حال بررسی است. یک نشست تخصصی با کمیسیون حقوق بشر اسلامی داشتیم، اینکه لایحه خاصی در دستور کارمان باشد جواب خیر است، اما یکی از مباحثی که در لایحه تأمین امنیت زنان به آن پرداختیم بحث ازدواج اجباری و زودهنگام بهعنوان یکی از اشکال خشونت علیه دختربچهها است.
اینکه چنین مسائلی بهسختی در کشور ما بهروز میشود ناشی از ضعف قانونی است یا ضعف در اجرای قوانین؟
این بحثها هم به قانون برمیگردد و هم به عدم اجرا یا اجرای نادرست قوانین و هم به فرهنگ، هم به نگرشها و هم به تفکرات و عرفهایی که نه ناشی از دین هستند و نه قانونی هستند. مجموعه این موارد را ما در کشور خودمان داریم که موجب تضییع حقوق زنان میشود.
با توجه به اینکه 980 دختر در آستانه تجرد قطعی هستند، چقدر طرح پژوهشی تجرد قطعی پیگیری شده است؟
ما در معاونت کارگروه تعمیق باورهای دینی داریم که این طرح را با استناد به الگوی زندگی حضرت معصومه(س) ارائه دادهاند ولی هنوز نهایی نشده است، ارائهدهنده طرح این ایده را مطرح کرده بود که تجرد آخر دنیا نیست و با الگویی که داریم میشود از تجرد قطعی عیب زدایی و قبح زدایی کرد.
یکی از مطالبات زنان رفتن به استادیومهای ورزشی است که خیلی از این زنان و دختران به آقای روحانی رأی دادند. چقدر این مطالبه از سوی دولت پیگیری شده است؟
این موضوع هم در کشور ما خیلی پیچیده شد، بااینکه یکی دو سال قبلش هیچ منع و محدودیتی برای حداقل تماشای والیبال نبود ولی به ناگاه یک تصمیمی گرفته شد و نظام را در برابر یک معضل قرارداد. در این 38 سال باید سازوکار درست و لازم شرعی، قانونی عرفی، ملی، مذهبی تعبیه میشد تا ضمن رفع نگرانی اقشار متدین جامعه بتوانیم پاسخگوی مطالبات بخش دیگر جامعه نیز باشیم. اخیراً یک پژوهشی انجامشده که راهکارهای فقهی و قانونی موضوع را بررسی کرده است و جهت نظرخواهی در اختیار ما گذاشتهشده است که نشان میدهد این مسئله در دستور کار هست و کلا کنار گذاشته نشده است.
اتفاق خوبی که افتاده، 10 هزار کودک به سرپرستی گرفتهشده و اتفاق دیگر اینکه زنان مجرد میتواند فرزندخوانده داشته باشند در مورد این اتفاقات خوب توضیح دهید.
یکی از نوآوریهای اصلاح قانون کودکان و نوجوانان بیسرپرست که بعد از سالها در کشور ما صورت گرفت، حق داشتن فرزندخوانده برای زنان مجرد بود. با توجه به واقعیات جامعه ما، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج و اینکه هدف اصلی این قانون تسهیل شرایط فرزندخواندگی بوده است، این امکان فراهم شد که دختران مجرد هم بتوانند دارای فرزندخوانده بشوند. در این قانون نوآوریهای دیگری هم بوده است که با استقبال خوبی مواجه شده است، اصلاحیهای که صورت گرفت منطبق با شرایط روز جامعه ما بود.
در مورد خانواده چه اقداماتی انجامشده است؟
هماکنون در حال مستند کردن فعالیتهای خودمان در این 4 سال هستیم، ما در این مدت همانطور که به موضوع زن توجه کردیم، بهموازات آن به خانواده هم توجه کردهایم، مثلاً در مورد خانواده از همایشهایی باهدف جلبتوجه و حساسیت آفرینی نسبت به وضعیت و آسیبهایی که بنیان خانواده را تهدید میکند حمایت کردیم. در بسیاری از این همایشها، نشستهای تخصصی، سمینارها و میزگردها پیشنهاداتی یا راهکارهایی ارائهشده یا بیانیههایی صادرشده که ما همه را بررسی کردیم و سعی کردیم در برنامهریزیهایمان لحاظ کنیم. در انجام پیمایش ملی خانواده با دانشگاه خوارزمی مشارکت داریم که نتایج فاز اول آن دستمان رسیده است.
در همین لایحه تأمین امنیت زنان بحث مهم ما بحث تأمین امنیت خانواده و کاهش خشونتهای خانوادگی است. از طرف دیگر سیاستهای کلی خانواده که ابلاغ شد بلافاصله تقسیمکار ملی انجامشده است. گزارشهای مفصلی را تدوین کردهایم که نشان میدهد ما توجه داشتهایم نهتنها به تشکیل خانواده بلکه به پایداری، سلامت و بالندگی خانواده. در برنامه ششم توسعه هم همینطور، شاخصها و هدفگذاری کمی انجام دادهایم. در سند برنامه ششم هم اولویت اول ما تقویت کارکرد خانواده است.
پس چرا اینها ملموس نبوده است؟
بحثی که به این نقد دامن میزند این است که چون ما تأکیدمان در این دوره بر ارتقای نرخ مشارکت و فعالیت اقتصادی و توانمندسازی اقتصادی زنان بوده است و ممکن است یکی از برونداد آن اشتغال باشد و این را برجسته کردیم، لذا برخی این موضوع را مساوی میدانند با فروپاشی خانواده. درحالیکه اصلاً اینها رابطه مستقیمی نمیتواند باهم داشته باشد، ما در موردبحث توانمندسازی اقتصادی و اشتغال زنان با یک گروه از زنان مواجه هستیم، برای خانواده با یک گروه دیگر مواجه هستیم. حتی برای زنان شاغل که بین کار و زندگی توازن داشته باشند ما یک برنامه خاصی را در نظر گرفتهایم. وقتی ما از توانمندسازی و استقلال مالی زنان حرف میزنیم به این معنا نیست که هدفمان این است که زن را از خانه بکشیم بیرون و خانواده را با فروپاشی مواجه کنیم. در این موضوع با زنانی سروکار داریم که نیاز مالی به کار و اشتغال دارند و نباید وضعیت زندگی و عدم نیاز مالی برخی را به همه خانوادهها وزنان تعمیم داد.
به نظر میرسد آموزشوپرورش در امر پرورش خصوصاً در مدارس دخترانه موفق عملنکرده است، معاونت نباید ورود پیدا کند و در امر پرورش به آموزشوپرورش کمک کند؟
با تحولات عدیدهای که در ساختار خانواده در جامعه جهانی و کشور ما پیشآمده و انقلابی که در عرصه ارتباطات و اطلاعات با آن مواجه شدهایم؛ آموزشوپرورش بهتنهایی موفق نخواهد بود. کارکردی که آموزشوپرورش و خانواده زمانی داشتند ازدسترفته و یا در آستانه از دست رفتن است. آموزشوپرورش این وظیفه را بهطور کامل یا به جامعه یا به شبکههای اجتماعی واگذار کرده و یا رهایش کرده است. بحث تربیت بسیار امر پیچیدهای شده است. ما در مورد سلامت روان دختران دانشآموز یک پروژهای داریم ولی بازهم در حد چند استان محروم و مدارس شبانهروزی است که به نظر ما نیازمند توجه ویژه هستند؛ چون احساس میکردیم خیلی باید سریع ورود پیدا کنیم، حتی نیازهای بهداشتی این دختران مورد غفلت قرارگرفته بود تا برسد بهسلامت روان ببینید ما چقدر فاصلهداریم.
به نظر شما حساسیتهای بیجای دلواپسان روی مسائل و مشکلات زنان خشونت را بازتولید نمیکند؟
توجه به نیازها و آزادیهای مشروع در چارچوب قانون و شرع باید جدی گرفته شود. الآن نگرانی از این است که سن اعتیاد دختران در جامعه بهشدت پایین آمده و به 13 سال رسیده است و تأسفبرانگیزتر اینکه الگوی مصرف هم از مواد سنتی به مواد صنعتی و روانگردان تغییر پیداکرده است. جوانان به دنبال یک هیجان کاذب و شادی موقت هستند که در دنیای واقعی به آن دسترسی ندارند. امروز بیشترین وقت خانوادهها در فضای مجازی میگذرد. همه اینها نشان میدهد که ما نیاز به برنامههایی داریم که بتواند اوقات فراغت را پر کند تا نیاز به جایگزینهای کاذب و پرخطر نداشته باشیم. اکنون شاهد این هستیم که با محدودیتها و ممنوعیتهایی که نه ریشه در دین دارد و نه ریشه در قانون به این وضعیت دامن زده میشود.
اگر آقای روحانی دوباره کرسی ریاستجمهوری را به دست بیاورد 4 سال آینده را برای زنان چطور ترسیم میکنید؟
معمولاً دولتها در ایران دوره اول را ریلگذاری میکنند که دولت ما آواربرداری را هم انجام داد، بعد زمینه فراهم میشود برای تحقق برنامهها و وعدهها. ما هم سعی کردیم با ریلگذاریهایی که در برنامه ششم توسعه انجام دادیم زمینه تحقق خیلی از وعدهها و برنامهها را فراهم کنیم و اکنون زمینه اجرای خیلی از برنامهها و طرحهای ما در سطح ملی مهیاست.