سیدحسین هاشمی در گفتوگو با رویداد۲۴ مطرح كرد:
استاندار تهران با گلايه از مديريت شهر تهران تأکید میکند: «امروز ساختوسازهای تهران شرایطی را ایجاد کرده که شهر در وضعیت کاملاً آسیبپذیری به سر میبرد.» به گفته او «هارمونی تهران در این چند دهه از بین رفته و شهر مستعد بحران است.»
رویداد۲۴- «مديريت بحران تهران در وضعيت بحراني قرار دارد»؛ اين واقعيتي است كه پس از حادثه پلاسكو در سال گذشته بيش از هر زمان ديگري آشكار شد. حادثه پلاسكو نشان داد كه مديريت بحران شهر تهران بدر حادثه آتشسوزی تنها يك ساختمان آمادگي لازم را ندارد چه برسد به اينكه روزي در اين شهر روي گسلهای فعال زلزلهای بيايد. اين واقعيتي است كه استاندار تهران هم به آن اذعان دارد و بهخوبی بر ضعفهای موجود واقف است.
سيد حسين هاشمي، استاندار تهران در گفتوگو با رویداد۲۴ بر اين نكته تأکید میکند كه «حادثه پلاسکو نشان داد ما خیلی آسیبپذیر هستیم.» هاشمي میگوید: «من در سال 93 گفتم که امکانات ستاد بحران در حد یک شهر 500 هزارنفری است. این نظر را هم به وزیر کشور اعلام کردم و ایشان طی بازدیدی که از این ستاد داشتند موضوع را تائید کردند.»
استاندار تهران همچنين با گلايه از ساختوسازهای بیضابطه در تهران تأکید میکند: «امروز ساختوسازهای تهران شرایطی را ایجاد کرده که شهر در وضعیت کاملاً آسیبپذیری به سر میبرد.» به گفته او «هارمونی تهران در این چند دهه از بین رفته و شهر مستعد بحران است.»
***
سوتيتر:
- حادثه پلاسکو نشان داد که ما خیلی آسیبپذیر هستیم
- امکانات ستاد بحران تهران در حد یک شهر 500 هزارنفری است. این نظر را هم به وزیر کشور اعلام کردم و ایشان طی بازدیدی که از این ستاد داشتند موضوع را تائید کردند
- امروز ساختوسازهای تهران شرایطی را ایجاد کرده که شهر در وضعیت کاملاً آسیبپذیری به سر میبرد
- متأسفانه در تهران جایابی اماکن تجاری هم درست صورت نگرفته و امروز از هر طرف به شهر نگاه میکنیم یک مرکز تجاری بزرگ ساختهشده است
- هارمونی تهران در این چند دهه از بین رفته و شهر مستعد بحران است
- اعتقاددارم آنطور که شایسته بود دستاوردهای دولت تدبیر و امید اطلاعرسانی نشد
- انصافاً دولت با مدیریت صحیح خود کشور را به مسیر عقلانیت برگرداند
***
***
بحث حادثه پلاسکو بهعنوان یک اتفاق دردناک
همچنان در برخی محافل داغ است. شهرداری تهران روی موضوع طوری تبلیغ میکند که عمده
اقدامات مدیریت حادثه پلاسکو بر عهده آنها بوده است. استانداری تهران دراینبین
چه نقشی داشته است؟
بر اساس مصوبهای که مجلس داشته ریاست ستاد بحران شهر تهران بهطور
استثنا بهجای فرماندار در اختیار شهردار است. پس بر اساس قانون در اين حادثه شهردار ریاست ستاد بحران را بر عهده داشت هرچند که در
دیگر استانها اینطور نیست. استانداری هم اگر موضوعی را رصد کند و به نتایجی برسد
میباید به ستاد بحران شهر تهران اطلاع دهد. در کنار این، ما یک سیاست تعامل را
برای خدمترسانی به مردم در نظر گرفتیم یعنی هرکجا لازم باشد نهایت تلاش خود را
انجام میدهیم و بااطلاع و کمک بهموقع به ستاد بحران سعی میکنیم در جهت رفع مشکل
به وظیفه خود عمل کنیم. در حادثه پلاسکو هم هرجایی کمک خواسته شد، دستگاههای
اجرایی ما وارد عمل شدند و تا حد توان خود به میدان آمدند تا هرچه سریعتر شرایط
عادی شود.
کمکهایی که از سمت شما انجام شد چه بوده است؟
ما در ابتدا تعدادی از افرادی که در هنگام این نوع حادثهها از
قابلیت خوبی برای کمک برخوردار بودند را جهت امدادرسانی به ستاد بحران معرفی و
اعزام کردیم. از طرفی آقای کریمی، معاون عمرانی استانداری با ستاد بحرانهای شهرستانهای
تهران هماهنگیهایی را صورت داد و لوازم و تجهیزاتی را برای امدادرسانی و کمک به
رفع حادثه تهیه کردند. به لحاظ نیروی انسانی و کمک فکری هم تا جایی که از ما کمک
خواسته شد و در توانمان بود به وظیفه خود عمل کردیم. ما هرگز به دنبال موازی کاری
نرفتیم و تمام تلاشهای صورت گرفته از سمت ما در راستای کم کردن تلخی این حادثه غمانگیز
بود.
چند درصد از این امدادرسانی را متعلق به استانداری تهران میدانید؟
بهصورت درصدی نمیشود پاسخ داد، موضوع مهم این بود که همه تلاش
میکردند که شرایط عادی شود و از غم حادثه کاسته شود. حادثه پلاسکو نشان داد که ما
خیلی آسیبپذیر هستیم. من در سال 93 گفتم که امکانات ستاد بحران در حد یک شهر 500 هزارنفری
است. این نظر را هم به وزیر کشور اعلام کردم و ایشان طی بازدیدی که از این ستاد
داشتند موضوع را تائید کردند. من اشاره کردم که ما یک مرکز ستاد بحران ملی میخواهیم
که مکان آنهم میتواند در جنوب تهران باشد که هم به تهران و هم به کشور سرویس
دهد. دو زمین هم مدنظر داشتیم که یکی در جنوب مرقد حضرت امام (ره) بود و یکی هم در
کنار فرودگاه امام خمینی (ره) قرار داشت. این زمینها 40 و 100 هکتاری است که کمی
در اجرا کار عقب افتاد که امیدوارم در سال 1396 به سرانجام برسد.
باوجود کمکهایی که از سمت شما و دیگران برای رفع حادثه پلاسکو انجام شد چرا
شهرداری تهران خود را بهعنوان قهرمان این اتفاق تلخ نشان داد؟
به نظرم در حادثه پلاسکو بحث قهرمانبازی نبود و همه داشتند به
وظایف خود عمل میکردند.
آقای قالیباف در صحن مجلس فیلمی را منتشر کرد که به دنبال آن بود که
القا کند که فقط شهرداری به امدادرسانی حادثه پلاسکو پرداخته است، نظر شما دراینباره
چیست؟
من فیلم را ندیدم ولی باید بگویم در حادثه پلاسکو بهجز شهرداری تهران
دستگاههایی مثل سپاه، ارتش، استانداری، اورژانس و خیلی دستگاههای اجرایی دیگر درصحنه
حاضر شدند و کمکهای شایانی را هم صورت دادند.
در حادثه پلاسکو احساس شد که استاندار بهعنوان عالیترین مقام استان آنطور
که بایدوشاید در روند کار شهرداری نظارت نداشت، شما این موضوع را قبول دارید؟
نه اینطور نیست چون قانون به ما اجازه آن نظارتی که مدنظر شما
هست را نمیدهد. تهران بهاستثنای همه شهرهای ایران است و بسیاری از مسئولیتها به
عهده شهرداری است. عملکرد استانداری تهران بر اساس قانون و وظایفی بوده که برای ما
تعیینشده است. بنده بهعنوان یک کارشناس میگویم که این نوع مدیریت در شهر تهران
مطلوب نیست و نیازمند یک بازنگری و اصلاح قوانین است.
شما مطلع هستید بعضی از سولههای ستاد بحران به اجاره برنامههای صداوسیما درآمدهاست؟
من هم این موضوع را شنیدم.
این موضوع را پیگیری نکردید؟
من یک خصلتی دارم که به قانون خیلی توجه دارم. ما اگر در کشور
پایبند به قانون باشیم خیلی از مسائل راحت حل میشود. در این رابطه هم بهطورکلی ضعفهای
ستاد بحران را به آقای وزیر اطلاع دادم و همین صحبتها باعث شد که موضوع راهاندازی
ستاد بحران ملی در دستور کار قرار گیرد.
پس اینطور میتوان نتیجه گرفت که آقای وزیر خیلی به نظرات استاندار خودش
توجه نداشته است.
اتفاقاً ایشان توجه لازم را داشته و برای همین تهیه زمین و
تجهیز ستاد بحران ملی در برنامه دولت قرار گرفت. واقعاً وزیر کشور جدی وارد موضوع
شدند و جا دارد از ایشان به خاطر عزمشان تشکر کرد. باید توجه داشته باشید که سال
94 و 95، سال سختی برای کشور بود و انشا الله سال 96 با حل شدن بسیاری از مشکلات
بتوانیم برنامههای خود را پیش ببریم.
اگر در تهران اتفاقی بیافتد و مردم نیازمند آن باشند که به سولههای ستاد
بحران مراجعه کنند، باوجود امکانات کم و اجاره بعضی از این سولهها به کارهای غیر
مرتبط و مدیریت پراشتباه شهرداری تهران واقعاً تکلیف مردم چیست؟
در جلسه پدافند غیرعامل که دو سال پیش برگزار شد و آقای سعیدی
کیا مسئول جلسات بود، گزارشها و پیشبینیهای خوبی ارائه شد. درعینحال من در آن
جلسه یک سؤالی را مطرح کردم و گفتم وقتی چهارشنبه مردم از کار فارغ میشوند و
تصمیم میگیرند آخر هفته در شهر نباشد ما با قفل شدن خروجیهای شهر مواجه میشویم
چطور میشود این برنامهریزیهای شما که میگویید از هر خروجی چند صد هزار نفر را
عبور میدهیم عملیاتی شود؟ آن جمع بعدازاین سؤال به فکر فرورفت. امروز ساختوسازهای
تهران شرایطی را ایجاد کرده که شهر در وضعیت کاملاً آسیبپذیری به سر میبرد. متأسفانه
در تهران جایابی اماکن تجاری هم درست صورت نگرفته و امروز از هر طرف به شهر نگاه میکنیم
یک مرکز تجاری بزرگ ساختهشده است. هارمونی تهران در این چند دهه از بین رفته و
شهر مستعد بحران است. ساختوساز تهران با الگوهای کشورهای پیشرفته فاصله زیادی
دارد و متأسفانه با پرداخت پول توسط سرمایهداران این نظم بههمخورده است. بهواقع
یک فکر کارشناسی خیلی دقیقی هنوز در رابطه با مدیریت بحران در تهران انجامنشده و
ما در این موضوع حساس و حیاتی نیازمند مطالعه و کار کارشناسانه دقیقتری هستیم
زیرا در نظر گرفتن همه جوانب و برنامهریزی در این راستا کار بسیار دشواری است.
از زمان سکانداری شما در استانداری تهران شاهد جابجاییهای متعددی در فرمانداریهای
استان تهران بودیم، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
اولازهمه باید ببینیم ما در ابتدا چه چیزی را تحویل گرفتیم و
قصد داشتیم چه چیزی را تحویل دهیم. ما شاید در حال حاضر انواع و اقسام مشکلات را
در حد و حدود مختلف در تهران داشته باشیم ولی باید قبول کنیم که به لحاظ امنیتی
خیلی فضای خوبی را ایجاد کردهایم. شما این فضای آرام امنیتی را در انتخابات اسفند
94 شاهد بودید. اگر کمی به گذشته برگردید خواهید دید که بعضی از شهرستانهای تهران
چه حاشیههای مختلفی را در انتخاباتها سپری کردند. ما در رابطه با فرماندارانمان
خطوط قرمزی را لحاظ کردیم و وقتی عبور از این خط قرمزها را ببینیم اول تذکر میدهیم
و با صحبت موضوع را حل میکنیم و اگر حس کردیم صحبت فایده نداشته و شخص بر کار خود
اصرار داشته مجبور به تعویض او میشویم، حتی اگر فرد، منصوب به خود ما باشد. رعایت
اخلاق در تمام جایگاههای مختلف مدیریتی ما یک اصل است و تمام تلاش من و دیگر
همکاران پایبندی به اخلاق است.
حدوداً هزینه برگزاری انتخابات سال 94 چقدر شد؟
در حدود 21 میلیارد تومان. پولی که به ما پرداخت شد در حدود نصف
این مبلغ بود.
یکی از رانتهای شایع در انتخاباتها، خدمات غذا، سرویس راننده و ... است،
این موضوع را چطور مدیریت میکنید؟
ما برخلاف گذشتهها این روند را متوقف و بخشنامه کردیم و به
تمام کمکها نظم دادیم. اتفاقاً امروز همهچیز در این رابطه بر اساس فاکتور و بهصورت
شفاف است. ما در این موضوعات همیشه با دیوان محاسبات هماهنگ میکنیم و برای انتخابات
پیشرو بیش از گذشته هماهنگیهای لازم را انجام دادیم و قرار است تا پایان ادامه
دهیم. شبهه رانتخواری توسط عدهای در این زمینهها را کامل برطرف کردیم.
فرصت کوتاهی تا برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر مانده است. چه برنامهریزیهایی
را در این راستا انجام داده و قرار است انجام دهید؟
ستاد انتخابات در استان تهران تشکیلشده است و این را به
فرمانداران ابلاغ کردیم و ستادهای اجرایی آنها هم کارهای ابتدایی و اولیه خود را
استارت زدند. افرادی برای هیئتهای اجرایی انتخاب شدند که هرکس اسم آنها را ببیند
به عدالت آنها شک نکند. اگر الآن هم تخلف را ببينیم به هیئت اجرایی منعکس میکنیم
و در ادامه وزارت کشور هم در جریان این موضوعات قرار میگیرد.
عملکرد چهارساله آقای روحانی را چطور ارزیابی میکنید؟
شما تصور کنید که دولت یازدهم با یک بدهی سنگین و فروش کم نفت
چه به لحاظ صادرات و چه به لحاظ قیمت کار را تحویل گرفت. از طرفی حق جابجایی یک
دلار را هم در دنیا نداشتیم. کشتیها حق نداشتند در هیچ بندری پهلو بگیرند. بسیاری
از سفرهای هوایی با یک کشور واسطه انجام میشد. درگیری ایران با عربستان در منطقه
به اوج خودش رسیده بود و خیلی مسائل و مشکلات دیگر که در این مصاحبه نمیگنجد در
کشور وجود داشت. حالا باگذشت سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم میبینید که بسیاری
از این مسائل تا حد زیادی بهبودیافته که بیشک این کارها حاصل فضای امن و آرامی
است که آقای روحانی و تیمش ایجاد کرده است.
به نظر دستاوردهای دولت آنطور که بایدوشاید رسانهای نشده است، با این نظر
موافقید؟
بله، من هم اعتقاددارم آنطور که شایسته بود دستاوردهای دولت
تدبیر و امید اطلاعرسانی نشد ولی انصافاً باید گفت که دولت با مدیریت صحیح خود
کشور را به مسیر عقلانیت برگرداند.