کاظمی، کارشناس مدیریت شهری:
یک کارشناس مدیریت شهری با نقد تراکم فروشی در شهر تهران و تبدیل بسیاری از زمینهای نقاط پیرامونی شهر به برجهای مسکونی، از فروش هوای پایتخت توسط شهرداری طی یک دهه گذشته گلایه کرد.
رویداد۲۴- یک کارشناس مدیریت شهری با نقد تراکم فروشی در شهر تهران و تبدیل بسیاری از زمینهای نقاط پیرامونی شهر به برجهای مسکونی، از فروش هوای پایتخت توسط شهرداری طی یک دهه گذشته گلایه کرد.
غلامرضا کاظمی با بیان این مطلب به
رویداد۲۴ گفت: یکی از بزرگترین مشکلات شهر تهران آلودگی هواست و مسئولان شهر تهران هر بار که از آلودگی سخن به میان آمده از مسئولیت خود شانه خالی کردند و نقصیر را به گردن دیگران انداختند.
این کارشناس مدیریت شهری تاکید کرد: یکی از مهمترین و در عین حال ابتداییترین موضوعات برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران، تسهیل روند حرکتی در کریدور باد پایتخت بود که از غرب به شرق شهر وجود داشت؛ اما توجه به ساختوسازهایی که در طول 10 سال گذشته در شهر تهران صورت گرفته، نشان میدهد که شهرداری با ارائه مجوزهای ساخت و ساز برای کسب درآمد بیشتر در مناطقی مانند 22 و 5 هوای شهر را هم فروخته است.
او با یادآوری رشد یکباره منطقه 22 تصریح کرد: در روزگاری که شهرداری مشغول ساختن دریاچه چیتگر بود که همین دریاچه هم به اعقاد بسیاری از کارشناسان محیط زیست، برای پایتخت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، به یکباره شاهد ساختمانهای سر به فلککشیدهای بودیم که با مجوز شهرداری و بدون توجه به بلایی که بر سر هوای تهران میآید، ساخته شد.ساختوسازهایی که بخشی از مشکلات آلودگی هوای پایتخت بدون شک، به جهت آنهاست.
کاظمی ادامه داد: علاوه بر این، در تمام این یک دهه شاهد بودیم که شهرداری تهران، فضاهای اصلی شهر را به خودروها اختصاص داده است. همان چیزی که نمونهاش را میتوان در میدان ولیعصر دید. در شرایطی که در تمام دنیا، پلازا، فضایی همسطح است تا پیادهها از آن استفاده کنند، مدیران شهر، عبور پیادهها را به زیر زمین بردند تا خودروها، به راحتی حرکت کنند. یا ساخت پل صدر با میلیاردها تومان هزینه که نه تنها به کاهش ترافیک کمک نکرد بلکه بر آن افزود. در این شرایط اینکه مسئولان شهری همچنان نمیپذیرند که باید پاسخگوی اقداماتشان باشند که باعث افزایش آلودگی هوای شهر شد، جای تعجب دارد.
این کارشناس مدیریت شهری در پایان با بیان اینکه حل معضل آلودگی هوای تهران، راهکارهای سادهای دارد که به دور از مناقشات سیاسی باید اعمال شوند گفت: توسعه حمل و نقل عمومی از یک سو، ایجاد فضای سبز پایدار در محیطهایی که فضای سبز کارایی دارند، اعمال قانونهای مترقی در حوزه استفاده از خودروهای شخصی و همچنین تبدیل تهران به شهری برای پیادهروی و نه ماشینسواری، سادهترین راهکارهایی است که به دلیل نگاه سیاسی در شهر، طی این سالها، آنطور که باید و شاید اجرایی نشد.