علی مطهری عصر چهارشنبه در ویژه برنامه «تکریم بی کرانگی» نکوداشت آفرینشگران دانایی در فرهنگسرای ارسباران با اشاره به سیره و روش معلمی و نوع تدریس شهید مطهری اظهار کرد: ایشان درس را پله پله و با ذکر مقدمات برای دانشجو بیان می کرد، به طوری که وقتی انسان پای درس ایشان بود یا کتاب فلسفی ایشان را می خواند، احساس می کند که فلسفه علم روشنی بوده و سخت و پیچیده نیست.
وی گفت: استاد مطهری سخت ترین مباحث فلسفی در کتاب های اسفار اربعه ملاصدرا یا ابن سینا را با یک بیان بسیار روشن و ملموس بیان می کرد، طوری است که انسان فکر می کند فلسفه علمی روشن است که همه به آن نیاز داریم، پاسخی به سوالات ما است و انسان به سمت فلسفه و کلام و علوم عقلی جذب می شود.
فرزند شهید مطهری مقدمه چینی برای بیان مهمترین مسائل فلسفی را از دیگر ویژگی های تدریس استاد مطهری عنوان کرد و افزود: فرض کنید اگر موضوع اصالت وجود در فلسفه مطرح می شود و بدون مقدمه بگویید آیا وجود اصیل است یا ماهیت اصیل است، برای دانشجو سوالات و ابهاماتی ایجاد می شود اما اگر ابتدا دانشجو از تاریخچه طرح موضوع آگاه شود، برای درک پاسخ به این سوالات و مطالعات بعدی انگیزه پیدا می کند.
وی درباره چگونگی ورود استاد مطهری به دانشکده الهیات دانشگاه تهران و تدریس ایشان در این دانشکده گفت: استاد مطهری صرفا تحصیلات حوزوی داشتند که در سال 1334، دانشگاه تهران اعلام می کند که به تعدادی مدرس برای دانشکده الهیات نیاز دارد و آزمونی در رشته های فلسفه، فقه و ادیان و عرفان و علوم حدیث و قرآن برگزار می کند که استاد بنا به دلایلی در آزمون رشته فلسفه شرکت می کنند.
نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استاد مطهری در آزمون کتبی و شفاهی در محضر اساتیدی همچون مرحوم دکتر فروزانفر و مرحوم آقای راشد، نمرات عالی را کسب می کنند و همه اساتید متعجب بودند که چطور یک روحانی در سن 36 سالگی چنین درجه علمی بالایی دارد و در نهایت استاد مطهری در دانشکده الهیات دانشگاه تهران مشغول تدریس می شوند که بزرگانی همچون شهید بهشتی، شهید باهنر و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی دکترای خود را زیر نظر استاد مطهری گذراندند.
فرزند شهید مطهری درباره روش و سیره معلمی استاد مطهری گفت: ما سیره معلمی ایشان را از خلال مصاحبه هایی که از شاگردان ایشان وجود داشته، دریافتیم، استاد مطهری ابتدا یک رابطه قلبی با دانشجو برقرار کرده و دانشجو احساس نزدیکی با استاد مطهری می کرد و اگر احیانا مشکلات مادی هم داشت با ایشان در میان می گذاشت و ایشان هم در حد توان خود به آنان کمک می کرد که چنین ویژگی می تواند امروز برای ما درس و نمونه باشد.
وی همچنین خاطراتی را از نوع برخورد شهید مطهری با دانشجویانش بیان کرد و افزود: نوع تعلیم و درک و فهم مسایل توسط دانشجو برای استاد مطهری بسیار مهم بود و روش درست تعلیم این است که قوه تفکر، تجزیه و تحلیل دانش آموز و دانشجو باید تقویت بشود، نه اینکه ما ذهن دانشجو را مثل یک انبار کالا بدانیم که همین طور آن را به طور نامنظم پر کنیم.
*اهمیت تربیت انسان برای استاد مطهری
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با تبریک روز معلم و قدردانی از معلمان گفت: با آشنایی با سیره و شیوه تدریس استاد مطهری متوجه می شویم که ایشان قبل از اینکه دانشجو و استادی را تربیت کند، انسان تربیت می کند که این انسان تربیت کردن، از عالم تربیت کردن هم بالاتر است، اگرچه تربیت انسان عالم بسیار ارزشمند است.
وی با بیان خاطره ای از حضور خود به عنوان معلم در کلاس درس و درسی که از استاد مطهری آموخت، گفت: هفته معلم سال 89، زمانی که استاندار خراسان بودم، برای شناخت و درک شغل معلمی 2 ساعت در کلاس درس در مدرسه دخترانه شاهد فاطمیه به عنوان معلم حضور پیدا کردم و دیدم که خیلی کار جالب اما سختی است که چقدر مطالعه می خواهد و چقدر استرس دارد و پس از آن معاونان استاندار، مدیران کل استانداری و مدیران کل ستادی استان و فرماندارن، به مدت چهار سالی که من استاندار بودم، 2 ساعت در کلاس درس تدریس کردند و بعضی اوقات مشکلاتی به واسطه حضور این مسئولان در مدارس حل شد.
صلاحی افزود: ما تا شاگرد خوبی نباشیم، نمی توانیم معلم خوبی باشیم و اگر معلم خوبی نباشیم نمی توانیم شاگرد خوبی باشیم و اگر این 2 را یاد گرفتیم همه کارهایمان خدایی و علمی می شود، دیگر همه چیز بر پایه منطق، علم و عشق، اراده به ساحت مقدس معلم شکل می گیرد و همچنین آنچه در کشور می گذرد، بر پایه یک انصاف، عدالت، شکل می گیرد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح هشتمین فرهنگسرای کتاب به وسعت 1500متر در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد: در این فرهنگسرا برنامه های فرهنگی و هنری در راستای جذب کودکان به کتابخوانی و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار می شود و هنرمندان و نویسندگان در فرهنگسرای کتاب، کتاب هایی خود و سایر نویسندگان را برای مخاطبان بخوانند.
وی با اشاره به عرضه 400هزار عنوان کتاب از 2هزار و 700ناشر اظهار کرد: سال گذشته با وجود اینکه اولین سال انتقال نمایشگاه بین المللی کتای تهران از مصلی امام خمینی(ره) به شهر آفتاب بود، این نمایشگاه در روزهای تعطیل 700هزار نفر بازدیدکننده داشت که هیچ نمایشگاهی پربازدیدکننده تر از نمایشگاه کتاب نیست.
صلاحی از افتتاح بزرگترین باغ کتاب تهران و دنیا در اراضی عباس آباد خبرداد و گفت: این مجموعه فرهنگی به عنوان محل دائمی نمایشگاه کتاب با همه امکانات لازم برای تمامی گروه های سنی و تالار علم در آینده ای نزدیک در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
همچنین در این برنامه مصطفی رحماندوست قصه «بازاری و عابر» از کتاب «داستان راستان» را برای حاضران قصه گویی کرد.
در پایان این آیین از محمدتقی آشوری دکتری مردم شناسی هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، غلامرضا اعوانی فیلسوف ایرانی، چهره ماندگار سال 1382، رقیه بهزادی مدرس و دکتری رشته فرهنگ و زبان های باستانی، دکتر سیدابوالقاسم نقیبی دکتری رشته فقه و حقوق خصوصی تجلیل شد.
ویژه برنامه «تکریم بی کرانگی» نکوداشت آفرینشگران دانایی عصر چهارشنبه به مناسبت هفته معلم و شهادت استادمطهری با مشارکت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دانشگاه هنر، خانه موزه شهیدمطهری و دانشگاه شهیدمطهری با حضور فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، علی مطهری فرزند شهید مطهری و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری این سازمان، شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه3شهر تهران و رئیس فرهنگسرای ارسباران، باغبانی رئیس خانه موزه شهید مطهری و جمعی از اساتید و هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.