رویداد۲۴- محمدصالح جوکار، عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب تاکید کرد: براین اعتقاد هستیم که باید پرونده انتخابات سال 88 بررسی و مسائل آن شفاف مطرح شود. آیتالله موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز روز پنجشنبه در گردهمایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب آرا مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را به حلال و حرام تقسیم کرد و از 16 میلیون «رأی حلال» به سید ابراهیم رئیسی سخن به میان آورد.
معنا این سخن موحدی کرمانی را میتوان چنین تعبیر کرد وقتی در انتخابات تنها 16 میلیون رأی حلال وجود دارد، پس 23 میلیون باقیمانده حرام است. با توجه به اینکه گوینده اظهارنظر فوق سابقه و جایگاه سیاسی قابلتوجهی دارد بنابراین تقسیم مردم کشور به حلال و حرامخواری، آنهم تنها برای نپذیرفتن شکست در انتخابات بسیار دور از انتظار بود.
علاوه بر این، بحث تخلفی که این روزها در محافل اصولگرایی از آن سخن گفته میشود و سبب شده تا آیتالله موحدی کرمانی درنتیجه آن چنین نظر دهد، همان موضوعی است که درنتیجه انتخابات سال 88 به میان کشیده شد و بیان سخنانی از این حیث توسط دبیر کل جامعه روحانیت مبارز ذهنیتها را به این سمت میبرد که علیرغم تأکیدات بابت عدم امکان تقلب در انتخابات، اما در ظاهر این امکان وجود دارد.
محمد صالح جوکار، از اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) در گفتوگو با
رویداد۲۴ در رابطه با اظهارات اخیر موحدی کرمانی گفت: در این گفته آبتالله موحدی کرمانی به کسی تهمتی وارد نشده، ایشان تنها خواستار شفافیت بودند. اینکه گفته شده آرا حلال نبوده است به هیچ وجه مخاطب ایشان مردمی که به نامزد پیروز رای دادند نیست.
وی افزود: اینکه کاندیدایی بخواهد با دروغ، تهمت، توزیع پول و شایعهسازی علیه دیگران که این فرد قاتل است رأی به دست آورد، آرا کسبشده، حلال نیست. زمانی که برنامهها بهطور شفاف برای مردم بیان شود، آرا جذبشده حلال خواهد بود. بهعبارتیدیگر کاندیدایی که بر اساس مر قانون پیش رود و از همین طریق رأی جذب کند و از حاشیهسازی و تهمت بپرهیزد، دارای آرا حلال است.
این عضو ارشد جمنا در ادامه یادآور شد: آقای موحدی کرمانی این حرفها را به این دلیل نزد که نتیجه تغییر پیدا کند، منظور ایشان تنها این بود که آرا باید باصداقت به دست آید و با چنگ زدن بهنظام و ایفا نقش اپوزیسیون صحیح نیست.
جوکار دراینباره که تقسیمبندی مردم به حلال یا حرامخوار سبب دوقطبی شدن جامعه میشود، تأکید کرد: فرد مورد خطاب در این گفته مردم نیستند. مسئله این است وقتی ما روستاییها را تهییج میکنیم که در صورت عدم ارائه رأی خود فلان اتفاقات میافتد یا اینکه در آستانه انتخابات اقداماتی مانند توزیع پول یا وعده وام انجام میشود، رأیی که از این طریق به دست میآید حلال نیست. رأی حلال به آرایی گفته میشود که مردم با مراجعه به دل خود آن را داخل صندوق اندازند.
این عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب درباره علت عدم پذیرش شکست از سوی حامیان رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: انتخابات زورآزمایی نیست که بحث شکست و پیروزی مطرح باشد، رقابتی در داخل کشور انجام میشود و فردی آرا لازم را به دست میآورد که بهعنوان منتخب معرفی خواهد شد. تعبیر شکست و پیروزی صرفاً نشان از قدرتطلبی کسانی که به دنبال آن هستند، دارد.
جوکار در ادامه اضافه کرد: پیروزی متعلق به کسی است که بتواند به مردم و انقلاب و آرمانهای امام راحل کمک کند و آن را بهپیش ببرد و پیشرفت کشور را با عزت دنبال کند. تعبیر پیروزی و شکست به جوامع غربی مربوط میشود.
وی در این رابطه که سال 88 هم بحثهایی ازایندست مطرح شد، بهتر نیست پرونده انتخابات آن دوره یکبار دیگر موردبررسی قرار گیرد، یادآور شد: اتفاقاً ما براین اعتقاد هستیم که باید پروند انتخابات سال 88 بررسی شود و سران آن محاکمه شوند. پرونده سال 88 باز است و امیدوار هستیم تا مسائل آن شفاف مطرح شود؛ اما در این دوره از انتخابات باید اشاره کرد که وقتی آقای رئیسجمهور مسئله فریب را مطرح میکند بدین معنا است که با این واژه 23 میلیون رأی آورده است.
این عضو جبهه مردم نیروهای انقلاب ضمن اشاره مجدد به حوادث سال 88 بیان کرد: آقای موسوی در مصاحبهای با یکی از خبرگزاریهای خارجی یک ماه مانده به انتخابات در پاسخ به خبرنگاری که میپرسد «درصورتیکه این انتخابات پیروز نشوید چه میکنید؟» پاسخ میدهد که «این حرکت شروعشده و تا شکستن ساختار هم جلو میرویم» معنای آن این است که یک حرکت حسابشده در سال 88 باهدف زیر سؤال بردن نظام شکلگرفته بود.
وی درباره نیاز بررسی مجدد دهمین دوره ریاست جمهوری تأکید کرد: تخلف در هرجایی در کشورانجام شود باید مورد رسیدگی قرار گیرد و نباید از آن بگذریم و اگر تخلفی در هر بخشی صورت گیرد باید مورد رسیدگی قرار گیرد زیرا این حق مردم است.
جوکار افزود: اصولگرایانی که امروز از تخلف حرف میزنند در خیابانها فریاد اعتراض سر ندادهاند و این سخنان کجا و آن حرکات کجا، ما به دنبال ابطال آرا نیستیم، اما رئیسجمهور رأی خود را مرهون همه ملت ایران باید بداند و نباید به آن مغرور شود زیرا برای حفظ و کسب این انقلاب زحمات فراوانی کشیده شده است.