در جریان این قرارداد اصلیترین مساله ساخت یک پل متحرک بر روی رود اروند بود تا به شکل همزمان امکان تردد کشتیها و قطارها را فراهم آورد که ایران مسوولیت این موضوع را برعهده گرفت.
در آن زمان اعلام شد در صورت نهایی شدن منابع اعتباری میتوان انتظار داشت حداقل یکی از دو محور ریلی اتصالی به عراق در طول 18 ماه تکمیل شود.
با وجود گذشت چند ماه از زمان این قرارداد اما به نظر میرسد محدودیت منابع اعتباری قدری پیگیری این کار را دشوار کرده تا جایی که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده تکمیل راه آهن عراق در 18 ماه قابل پیگیری است، اما قطعا نیاز به تامین مالی لازم دارد.
براساس صحبتهای آخوندی طراحی و نقشه اصلی این پروژه تکمیل شده و در صورتی که بودجه مورد نیاز اختصاص پیدا کند میتوان انتظار داشت این طرح در زمان مدنظر تکمیل شود.
البته همانطور که در صحبتهای وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره شده دیدار اخیر معاون اول رییس جمهور از محل ساخت این طرح و تاکید جهانگیری بر لزوم پیگیری آن میتواند گره تکمیل این پروژه مهم را باز کند.
با توجه سفرهای زیارتی گستردهای که ایرانیها در طول سال و به خصوص ایام اربعین به کربلا انجام میدهند، بحث استفاده از امکانات متنوع حملونقل همواره میان عراق و ایران مطرح بوده و در شرایطی که عراق زیرساختهای محدودی برای سفرهای هوایی دارد و جادهها نیز محدود هستند، قطعا راهآهن میتواند در صورت نهایی شدن به یک انتخاب مهم برای زائران کربلا بدل شود.