رویداد۲۴- جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه با حضور نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی برای بررسی صلاحیت منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم برگزار شد.
مخالف/ حمیده زرآبادی: رویکرد غلامی قادر به پاسخگویی نیازهای روز کشور نیست/ آقای رییسجمهور کابینه جوان و استفاده از زنان و اقلیتها چه شد؟
نماینده مردم قزوین تاکید کرد: آقای رییسجمهور شما حرفها و قولها را فراموش نکنید. آقای رییسجمهور کابینه جوان و استفاده از زنان و اقلیتها چه شد؟ آیا قرار است حرفها با عملکرد یکی نباشد؟
سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، اظهار داشت: زمان زیادی از انتخابات و بیان دیدگاه و بستن وعدهها نگذشته است؛ زمان بسیاری از مناظرهها نگذشته و مردم ایران این عهد و برنامهها را تا همیشه به یاد خواهند داشت. مردمی که برای تحقق اصلاحات و امید و اعتلای آن قدم گذاشتند، اما آقای رییسجمهور شما حرفها و قولها را فراموش نکنید. آقای رییسجمهور کابینه جوان و استفاده از زنان و اقلیتها چه شد؟ آیا قرار است حرفها با عملکرد یکی نباشد؟
وی افزود: اقای رییسجمهور اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را ناامید کرد، اما حرفها و وعدههایتان اجرایی نشد و حالا نوبت به سنگر آزادی یعنی دانشگاه رسیده است. آیا صدای دانشجویان تهران، اصفهان، قزوین، همدان و ... را شنیده اید. حق رییس جمهور، انتخاب وزیر و معرفی آن به مجلس است. بررسی برنامههای وزیر پیشنهادی علوم نشان دهنده نگرش و رویکردی است که قادر به پاسخگویی نیازهای روز کشور نیست. در برنامه ایشان، جای دانشگاههای نسل چهارم خالی است؛ دانشگاههایی که پژوهش آنها در راستای بهرهوری بیشتر است و وابسته به بودجه عمومی نیست؛ سابقه دکتر غلامی بیانگر آن است که در راستای پیوند صنعت و دانشگاه تلاش اندکی داشتهاند و حلقه مفقوده در برنامه وی است.
نماینده مردم قزوین اضافه کرد: عمده ایرادات وارده به ایشان، معطوف به کالاییسازی آموزش عالی و بحث عدالت در آموزش عالی و مساله نگرش امنیتی به دانشگاه است؛ برنامه عملیاتی باید با توصیف وضع موجود آغاز شود این در حالی است که در برنامه معرفی شده از سوی دکتر غلامی به هیچ عنوان توصیف وضع موجود آموزش عالی در ایران وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مشخصا در برنامه ایشان معلوم نیست که مرجعیت دانشگاه چگونه خواهد بود؟ گفت: رویکرد آقای غلامی نسبت به آسیبهای اساسی چون افزایش بی رویه مهاجرتها، فقدان رویکرد درست نسبت به اسلامی شدن دانشگاهها، چیست؟ در هیچ کجا نحوه مواجه دانشگاه با تهدیدهای پیش رو وجود ندارد و در برنامه اصلا افزایش سهم دورههای آموزش عالی رایگان وجود ندارد و به صورت خاص به سهم غیردولتی و غیر رایگان اشاره شده است.
زرآبادی اضافه کرد: بازبینی در مساله بومیگزینی که یک عامل در بی عدالتی است، اساسا در برنامه دکتر غلامی حلقه مفقوده است. در اجرای برنامه آمایش دانشگاهها، تنها تعداد دانشجو معیار قرار گرفته و نقش دانشگاه چندان محل توجه نیست. تنها برای امینت پایدار در مرزهای دانشگاهها و توسعه پایدار، بردن آموزش عالی به استانهای مرزی کشور است که یکی از بهترین زمینهها برای توسعه پایدار، همین موضوع است.
وی در پایان عنوان کرد: تامین امکانات رفاهی در برنامه پیشنهادی بدون ضمانتهای اجرایی نشان از کلیگویی دارد و اساسا باید سازو کار اجرایی ذکر میشد و جوانب مختلف اعلام میشد. همچنین از معیشت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری به عنوان بازوان متحرک جامعه چیزی مطرح نشده است. یکی از لازمههای اساسی در زمینه مقابله با نگرش امنیتی و سیاسی و مواجهه غیر آکادمیک با دانشجویان، تلاش برای نهادینه شدن استقلال در تمام شئون دانشگاه است. واژه استقلال حتی یک بار در برنامه اعلام نشده است؛ همچنین در بحث دیپلماسی علمی و قانون پیگیری و مبارزه با تقلب در آثار علمی در برنامه نکاتی ذکر نشده است.
مخالف/ حسینزاده:انتخاب فردی که کمترین سابقه را در وزارت علوم دارد، شایسته نیست
نماینده نقده تاکید کرد: انتخاب فردی که کمترین سابقه را در زمینه مدیریتی در وزارت علوم دارد، شایسته نیست.
عبدالکریم حسینزاده در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزیر علوم با بیان این که شاید شما از اینکه من به عنوان یک اصلاحطلب با آقای غلامی مخالفت میکنم، خوشحال نشوید، گفت: شاید سوال اساسی این باشد که چرا من اقدام به مخالفت کردم، ما نمایندگان در پیشگاه ملت قسم یاد کردیم که حافظ منافع آنان باشیم .
وی ادامه داد: هنوز یک ماه از زمانی که آقای رئیسمجلس شرایط بحرانی اعلام کردند نگذشته است که بر انتخابهای ما بیشترین تاثیر را میتواند داشته باشد، انتخاب فردی که کمترین سابقه را در زمینه مدیریتی در وزارت علوم دارد، شایسته نیست.
نماینده مردم نقده تاکید کرد: اگر امروز خواستههای مردم را مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که انتخاب فعلی با عدم مشروعیت روبهور است، جایگاه وزارت علوم در ساختارهای جهانی کجاست؟
وی ادامه داد: دوستان شما آقای دکتر غلامی را برای چه پستی انتخاب میکردید؟دائما از بحرانی بودن شرایط کشور صحبت میکنیم و میگوییم منطقه ناامن است اما به خواسته مردم احترام نمیگذاریم. مخالفت من از سر دلسوزی است.
نماینده مردم اشنویه تاکید کرد: شخصی که مدیریت دانشگاه همدان را بر عهده داشته است، نمیتواند وزیر باشد، بعضیها میتوانند فرماندار خوبی باشند اما استاندار خیر. نمیتواند. ما در حوزه دانشگاهی با بحرانهای متعددی رو به رو هستیم. به منظور تامین خواستههای جامعه مدنی و کسانی که پای صندوقهای رأی آمدهاند به آقای غلامی رأی ندهید.
موافق/ احمدی لاشکی: برخی به گونهای صحبت میکنند که گویی غلامی را ترامپ معرفی کرده است
نماینده مردم کلاردشت افزود: ایشان فرد سالمی است برخی به گونهای صحبت میکنند که انگار ترامپ ایشان را معرفی کرد غلامی را رئیس جمهوری با ۲۴ میلیون رای معرفی کرده است چه لزومی دارد ما آن را بیشتر بررسی کنیم.
قاسم احمدی لاشکی در نطق خود در حمایت از وزیر پیشنهادی علوم، گفت: امروز وزیری برای وزارتخانهای معرفی شد که اهمیت بسیار بالایی دارد به اعتقاد من این وزارتخانه مظلوم واقع شده است در زمان دولت قبل مدت بسیار زیادی با سرپرست اداره میشد و اکنون نیز رئیسجمهور در موقع معرفی وزرا وزیر علوم را معرفی نکردند و مدتی است که با سرپرست اداره میشود.
نماینده مردم چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ارزیابیهایی در یک هفته اخیر از عملکرد وزیر پیشنهادی علوم کرده است، گفت: در ابتدای امر من با ایشان مخالف بودم اما بعد از بررسیهایی که کردم نظرم تغییر کرد به زودی به ۱۵ آذر میرسیم و رئیسجمهور باید لایحه بودجه خود را به مجلس تقدیم کند اما همچنان وزیر علوم نداریم و وزارتخانه با سرپرست اداره میشود و سرپرست نمیتواند برنامه دقیق و اصولی برای وزارتخانه ارائه دهد.
وی بیان داشت: به رغم دوستی که با آقای ضیا هاشمی سرپرست فعلی وزارت علوم دارم اما باید بگویم که سرپرست نمیتواند تصمیم نهایی برای وزارتخانه بگیرد اگر امروز آقای غلامی رای نیاورد، قطعا در وزارتخانه دچار مشکلاتی میشویم آقای رئیسجمهور شما دغدغه علم و فناوری ندارید که اگر داشتید باید اقداماتی در این زمینه انجام میدادید.
احمدی لاشکی با بیان اینکه با افراد مختلفی راجع به وزیر پیشنهادی علوم صحبت کرده است، گفت: هیچ یک از اینها نگفتند که غلامی فرد لایقی برای وزارت علوم نیست. ممکن است صلاحیت او را به طور کامل تایید نکرده باشند اما هیچ یک هم نگفتند که او فرد لایقی نیست.
نماینده مردم کلاردشت افزود: ایشان فرد سالمی است برخی به گونهای صحبت میکنند که انگار ترامپ ایشان را معرفی کرده است غلامی را رئیسجمهوری با ۲۴ میلیون رای معرفی کرده است چه لزومی دارد ما آن را بیشتر بررسی کنیم.
وی با بیان اینکه در فراکسیون مستقلین جلسهای برای بررسی صلاحیت آقای غلامی برگزار شد که نتیجتا ایشان را مورد تایید قرار دادند، گفت: مجمع اصلاحطلبان و اصولگرایان با ایشان موافقت دارد و ضرورتی ندارد که ما به ایشان رای ندهیم و منتظر بمانیم که در آینده رئیسجمهور وزیر دیگری معرفی کند.
لاشکی با بیان اینکه مشکلات در وزارت علوم زیاد است، گفت: ۴.۵ میلیون دانشجو منتظر تصمیم ما هستند. یکی از خصوصیات آقای غلامی این است که بر خلاف آقای فرهادی از بدنه وزارت علوم است ما بهتر است کمک کنیم که در وزارت علوم از سرمایه خود این وزارتخانه استفاده شود.
وی یادآور شد: ایشان به مشکلات موجود در وزارت علوم آشنا هستند و اولین بار است که وزیری از استانی غیر از تهران معرفی شده آقای رئیسجمهور مساله مهمتر از معرفی وزیر حمایت از ایشان است. این طور نیست که بعد از تایید صلاحیت ما کار تمام شود. قطعا ما به اجرای برنامه ایشان نظارت خواهیم داشت.
موافق/ گودرزی: غلامی تنها کسی است که از نزدیک به موضوعات دانشگاه حساسیت دارد
نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: غلامی تنها کسی است که از نزدیک به موضوعات دانشگاه حساسیت دارد از دانشجویان انقلابی حمایت میکند. از اساتید و نخبگان دانشگاهی حمایت میکند و با مسئولان ذی ربط تشکیل جلسه میدهد.
عباس گودرزی به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه آنچه برای یک مدیر حرف اول را میزند، نوع نگاه و طرز نگرش او است، گفت: اساسا یک فرد مبتنی بر نوع نگاهش تصمیم میگیرد. پس آن جهتگیری فرد مهم است که ما را به سوی تمدن اسلامی هدایت میکند یا توسعه غربی.
وی افزود: آقای غلامی در جلساتی که خدمت ایشان بودیم، نشان دادند ایشان فرزند انقلاب است و ادبیات ایشان در برنامهریزی، ادبیات انقلاب است. از آرزوهای نظام جمهوری اسلامی، اسلامی شدن دانشگاهها بود به فرموده امام دانشگاه مبدا تحولات کشور است. اگر دانشگاههای امروز با تکنولوژی روز دنیا همراه باشد وابستگی به خارج مرزها کم میشود.
گودرزی ادامه داد: مشکلی که ما داریم و دشمن به واسطه آن ما را تهدید میکند فاصله دانشگاه و صنعت است؛ اگر دانشگاه امیدوار به به آینده و معتقد به مبانی دینی و انقلاب و برخوردار از احساس مسئولیت و عزم و نیت قاطع باشد، چنین دانشگاهی دانشجو را وادار به فکر میکند و میتواند نقش بی بدیلی داشته باشد امروز اولویت ما اقتصاد مقاومتی است
وی افزود: اقتصاد مقاومتی راه حل برون رفت از مشکلات کشور است. ما باید از مونتاژ به سمت نوآوری برویم. باید همواره به شان دانشگاه نظر داشته باشیم. اینکه برای اقتصاد مقاومتی جلسه میگیریم و کمیته تشکیل میدهیم، کفایت نمیکند. این گره را یک وزیر انقلابی میتواند باز کند و مسیر پیشرفت کشور را فراهم کند. دانشگاه نباید سیاسی باشد.
این نماینده خاطرنشان کرد: از ویژگیهای خوب غلامی این است که بی حاشیه و دارای تحمل و سعه صدر است. او ثابت کرده اهل استفاده از تمام گرایشهای سیاسی و نیروهای جوان است. دانشگاه باید سیاسی باشد نباید سیاستزده باشد. ما نباید دعوای سیاسی را وارد محیط دانشگاه کنیم. دانشگاه باید گرههای اقتصادی را باز کند. همانطور که رهبری تو صیه کردند برای اقتصاد مقاومتی کمیسیون تشکیل میدهند اما کار پیش نمیرود این گره کار استادهاست. امروز همه ما باید دست به دست هم دهیم به وزیر محترم پیشنهادی نه تنها رای بدهیم و بلکه وزیر را کمک کنیم.
وی گفت: امروز چپ و راست و اصولگرا و اصلاحطلب اگر دغدغه کشور دارند باید دست به دست هم بدهند و به یک وزیر معتقد به مبانی انقلاب رای دهند تا مشکلات کشور با کمک دانشگاه برطرف شود. از جمله مشخصات غلامی این است که از خانوادهای متدین است سوابق ایشان نشان میدهد مدیریت موفقی در یکی از دانشگاههای کشور داشته اعتقاد به جوانگرایی و سپردن مسئولیتها به جوانان انقلابی ما را بر آن داشت از ایشان حمایت کنیم.
گودرزی تاکید کرد: صد البته حمایت ما از غلامی بر اساس گذشته ایشان است امیدواریم در آینده نیز با ولایتمداری منویاتشان را مورد توجه قرار دهند. ایشان تنها کسی است که از نزدیک به موضوعات دانشگاه حساسیت دارد از دانشجویان انقلابی حمایت میکند. از اساتید و نخبگان دانشگاهی حمایت میکند و با مسئولان ذی ربط تشکیل جلسه میدهد.
وی گفت: ایشان مدیریت کم حاشیهای داشته و از مشورت صاحب نظران استفاده میکند ایشان به مسائل علمی کشور اهمیت میدهد و علیرغم محدودیتهای مالی پژوهش را رها نکرده است. از استادی دانشگاه تا ریاست دانشگاه و مدیر گروهی و امروز پیشنهاد وزارت ایشان دوره دیده است و سرد و گرم دانشگاه را تجربه کرده است تقاضا میکنم با رای قاطع به دکتر غلامی مسیر عدالت و پیشرفت در کشور را با کمک توان علمی کشور بپیماییم.
مخالف/
جهانبخش محبی نیا: غلامی همان مسئولیت دانشگاه همدان را برعهده بگیرد
نماینده مردم تکاب تاکید کرد: در رابطه با مدرکگرایی برنامه غلامی ساکت است. مدرکگرایی جامعه را خفه کرده است. در رابطه با توانمندسازی استادان، برنامه ساکت است. در حال حاضر از بسیاری از اساتید به خوبی استفاده نمیکنیم و آنها را در بعضی اوقات آزار و اذیت کردهایم.
جهانبخش محبینیا نماینده مردم تکاب در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، گفت: وظیفه دانشگاهها و وزارت علوم در سه سطح آموزش، تربیت کادر برای اداره مملکت در سطوح متفاوت و تولید علم قابل بیان است. یک سوال از عزیزان دارم و آن اینکه آیا شما سروران از وضعیت حاکم بر دانشگاهها رضایت دارید؟ آقای دکتر لاریجانی، آقای دکتر روحانی از اوضاع حاکم بر دانشگاهها رضایت دارید؟ اگر نظرسنجی کنید، بیشتر ما رضایت نداریم؛ چرا ؟ برای اینکه در انتخاب وزیران، مدیران و در انتخاب امانتداران این ملت بزرگ، ما براساس منطق و سوگندی که خوردهایم پیش نمیرویم؛ اکثر ما دنبال این هستیم که غلامی آیا با من خوب است یا بد است؟ آیا بعدا میتواند در فراکسیون من دفاع سیاسی و جناحی داشته باشد یا نه؟
وی با اشاره به اینکه دست ما را در تحقیق و تفحص بسته است، گفت: براساس ماده ۲۰۶ آییننامه داخلی مجلس مکلف هستیم که برنامه فردی و صلاحیت فردی غلامی را بررسی کنیم که در نگاه فردی ما ایرادی نمیبینیم. آقای غلامی انسانی است صاحب اخلاق و انقلابی اما یک جاهایی ایراداتی هست و آن اینکه ایشان توانایی اداره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را نخواهد داشت. البته اگر همین الان دکتر غلامی پیش نماز باشد، پشت سرشان نماز میخوانم.
محبینیا به برنامه پیشنهادی غلامی اشاره کرد و گفت: شما در این برنامه، به اسناد بالادستی استناد کرده و آن را تقسیمبندی کردهاید و به تهیه متن آنچنان توجهی نشده است. آیا امروز تمام تلاش ما این نیست که دانشگاهها استقلال مالی داشته باشند؟ اکثر کشورهای پیشرفته از استقلال مالی به تولید علم رسیدهاند. در برنامه غلامی هیچ اشارهای به استقلال دانشگاهها نشده است. ۴۰ سال است که دانشگاهها در دست ما است آیا این فرصت کافی نیست؟ این برنامه از این منظر ساکت است.
وی با طرح این سوال که وزیر پیشنهادی برای بروز کردن سرفصلها چه برنامهای پیشنهاد دارد، افزود: بنده ۱۵ سال هیات علمی هستم و سرفصل کتاب علم سیاست و جامعهشناسی ما را کسی تنظیم میکند که فیزیک خوانده و تخصص فلسفه دارد. ما از نظر سرفصلها ۳۰ سال عقب هستیم.
نماینده مردم تکاب با اشاره به اینکه سیاست در سطح جهانی با دانش بنیان کردن جامعه، پیوند تنگاتنگی دارند و ما در این راستا چه کاری انجام دادیم، گفت: در رابطه با مدرکگرایی برنامه شما ساکت است. مدرکگرایی جامعه را خفه کرده است. در رابطه با توانمندسازی استادان، برنامه ساکت است. در حال حاضر از بسیاری از اساتید به خوبی استفاده نمیکنیم و آنها را در بعضی اوقات آزار و اذیت کردهایم.
محبینیا با بیان این مطلب که در برنامه به فرصت مطالعاتی و دیپلماسی علمی و مسائل پژوهشی دانشگاه اشاره نشده است، گفت: آقای دکتر لاریجانی پیشنهادی داریم که آییننامه داخلی مجلس، یک بخش را به صلاحیت فردی و دیگری را برای صلاحیت برنامهها اختصاص دهید و اگر صلاحیت فردی رای آورد، میتوان فرصت دو ماههای را برای اصلاح برنامهها در نظر گرفت.
وی ادامه داد: من از آقای دکتر غلامی سوال دارم که ما ۲۵ سال است که اسناد بالادستی را راهنمای عمل قرار دادیم. با همه اینها به کجا رسیدیم که میخواهید همین را ادامه دهید؟ ما در تعداد و میزان دانشگاهها رتبه اول دنیا را داریم؛ البته اگر اسمش را دانشگاه بگذاریم. با این برنامه به جایی نمیرسیم. با این برنامه ضعیف، ماشین به مقصد نمیرسد.
نماینده مردم تکاب اضافه کرد: ما دانشجویان و اساتید بزرگی داریم که خدا را خوش نمیآید هر نجیبی را از راست و چپ و بالا و پایین بزنیم. اما یک جایی ناله این مظلوم به عرش میرسد. خواهش میکنم به آقای غلامی رای ندهید و ایشان همان مسولیت دانشگاه همدان را برعهده بگیرد. برای اداره ۲ هزار دانشگاه ما به یک حال و هوای جدید و نیروی قدری جوان نیاز داریم و راه آقای غلامی اخلاقی و عارفانه است.
موافق/ دهمرده: به غلامی رای بالا بدهید که باقیات و صالحات در کارنامه عمل شما باشد
نماینده زابل گفت: غلامی به عدم دخالت سیاسیکاری در تصمیمگیری اعتقاد دارد به غلامی رای بالا بدهید که باقیات و صالحات در کارنامه عمل شما باشد.
حبیبالله دهمرده در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم برنامه غلامی را روانسازی ارتباط بین دانشگاه و صنعت، پذیرش دانشجوی خارجی، تولید علم و تبدیل به فناوری، تشکیل پارکهای علم و فناوری و انتقال دانش فنی و توسعه شرکتهای دانش بنیان، ارتقای مهارتآموزی دانش آموختگان، حذف رشتههای ناکارآمد و تاسیس زیر نظامهای آموزش عالی از قبیل علمی و کاربردی و بازنگری در حوزه تصدیگری وزازت علوم خواند.
نماینده زابل گفت: انسجامبخشی و سیاستگذاریها در تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون مربوطه در مجلس نیز از برنامههای ایشان است. ایشان به عدم دخالت سیاسیکاری در تصمیمگیری اعتقاد دارد و فعال کردن کرسیهای آزاداندیشی در چارچوب تحول علوم انسانی از ویژگیهای ایشان است.
وی گفت: غریب یک ربع قرن ایشان را میشناسم. غلامی فردی است متدین و ولایی و درمدیریت بیحاشیه دانشگاه اعتقاد به منویات مقام معظم رهبری در دانشگاهها استاد تمام و در استفاده از مدیران شایسته سابقه خوبی دارد.
دهمرده گفت: یکی از قوتهای ایشان این است که چندین سال رییس دانشگاه بوده است. سابقه ریاست در دانشگاه شهرستان که خود نوید شناخت دانشگاهها دور از پایتخت را دارد، اعتقاد به اسلامی کردن دانشگاهها به فرموده امام دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که خدمت بی منت به مردم میکند، از ویژگی های غلامی است. درخواست من از شما این است که به غلامی رای بالا بدهید که باقیات و صالحات در کارنامه عمل شما باشد.
غلامی وزیر پیشنهادی علوم:
خود را متعهد به قانون میدانم /هرگز از امتیاز ویژهای برخوردار نبودم
وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: سرمایهای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم و هرگز از امتیاز ویژهای برخوردار نبودم. فرزند جهاد سازندگی و جهاد دانشگاهی و نهادهای صنفی و علمی هستم. خدمت را از پایینترین سطوح آغاز کردم و اکنون با تجربه ۱۲ سال مسئولیت در یکی از دانشگاههای بزرگ کشور، نامزد قبول مسئولیت شدم.
منصور غلامی وزیر پیشنهادی وزیر علوم در دفاع از برنامههای خود اظهار داشت: از حسن نظر ریاستجمهوری برای معرفی اینجانب برای تصدی وزارت علوم و از یکایک شما نمایندگان که در بررسی صلاحیت من در اینجا حضور دارید، تشکر میکنم. برای رهبر انقلاب و شریف ایران که با هدایت پر معنا موجبات عزت ما را فراهم نمودند، تندرستی آرزومندم. اگر توفیق به خدمت علم یابم در معرض آزمون دشواری قرار میگیرم که تنها عنایت خداوند و مشارکت دانشگاهیان و پشتیبانی همه قوای کشور و نهادهای حاکمیت میتواند عبور از آن را آسان کند.
وی افزود: با آگاهی از بار سنگین این مسئولیت و انتظار دانشگاهیان وظیفه خود میدانم که داشتههای خود را در این مقطع حساس در خدمت دولت و جامعه قرار دهم. پیش از من کسانی عهده دار این مسئولیت بودند که میراث آن رساندن نظام آموزش عالی به جایگاه قابل قبول امروز است که حافظه دانشجویان نام نیک این عزیزان را به ویژه اساتید دولت یازدهم که در شرایط سخت این مسئولیت را برعهده داشتند، به یاد دارند.
وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به اینکه خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردهای متحولآفرین میدانم، عنوان کرد: سرمایهای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم و هرگز از امتیاز ویژهای برخوردار نبودم. فرزند جهاد سازندگی و جهاد دانشگاهی و نهادهای صنفی و علمی هستم. خدمت را از پایینترین سطوح آغاز کردم و اکنون با تجربه ۱۲ سال مسئولیت در یکی از دانشگاههای بزرگ کشور، نامزد قبول مسئولیت شدم.
غلامی با بیان اینکه از دل دانشگاه برآمدم، خاطرنشان کرد: اجرای طرح «آموزش بر مبنای نیازمحوری در نظام اسلامی» در ابتدا از دانشگاه بوعلی سینا شکل گرفت؛ همچنین «اندیشه تحول در دانشگاه» با دانشگاه بوعلی آغاز شد. از سوی دیگر نیز دانشگاه مروج توسعه موسوم به گروه D ۸ در بوعلی شکل گرفته است.
وی ادامه داد: رویکرد اصلی من دانشگاه محوری بر مبنای عمل است. طبعا این کار با تاکید بر استقلال دانشگاهها در انجام وظایفشان محقق خواهد شد. برای پیشبرد آرمان انقلاب یعنی عملیاتی کردن شعار استقلال و آزادی کوشیده و میکوشم تا درچهارچوب قانون و رهنمودهای رهبری نسبت به نیازهای جامعه حساس و مسئولیتپذیر باشم.