نوسازی ناوگان مسافری و باری کلید خورد
رویداد۲۴-نوسازی ناوگان فرسوده در طرح «کلید به کلید» 10 میلیارد دلار صرفهجویی سوخت را به همراه دارد سهیلا یادگاری/ در طرح کلید به کلید 202 هزار ناوگان مسافری و باری نوسازی میشوند که با اجرای ان 10 میلیاردو 666 میلیون دلاردر مصرف سوختجویی میشود. کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی جادهها از سال 79 در دستور کار قرار گرفته است که نوسازی خودروهای مسافری در اولویت این طرح قرار گرفت از میان انواع خودرو مسافری نوسازی اتوبوس و خودروهای سواری در حال اجرا است اما نوسازی مینی بوس در این طرح به تعویق افتاده بود در حالی که بیشتر مسافران مینی بوسها دهکهای پایین در شهرها بویژه شهرهای کوچک و در روستاها هستند. میانگین سنی مینی بوسها باید 10 سال باشد که در جادههای کشور ایین سن حتی بیشتر از 24 سال هم رسیده است. میانگین سنی اتوبوسها نیز 10 سال، خودروهای سواری 12 سال و کامیونها 16 سال است.
تسهیلات 4 درصدی برای نوسازی مینی بوسها
صدراله بمانا، مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در مراسم تحویل 500 دستگاه خودروی از محل طرح نوسازی و اشتغالزایی با وام 4 درصد گفت: از سال 79 طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اجرا شد که در گام نخست نسبت به نوسازی ناوگان مسافری اقدام کردیم.
مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به دو طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جادهای اظهار داشت: طرح نوسازی 65 هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی را شروع کردهایم که سال گذشته 2100 دستگاه تحویل شده است.برای اجرای این طرح سرمایهگذاری بیش از 2 هزار میلیارد دلار باید انجام شود این طرح با همکاری شرکت نفت و شرکتهای سازنده در حال انجام است و امسال تحویل 10 هزار دستگاه خودرو را در برنامه داریم.
طرح دیگری برای نوسازی ناوگان مسافری و باری که بمانا به آن اشاره کرد طرح کلید به کلید است که در این طرح 2 هزار دستگاه ناوگان باری و مسافری نوسازی خواهند شد و منابع آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار و از محل صرفهجویی سوخت است.
به گفته بمانا در طرح نوسازی مینیبوسها، مینیبوس با قیمت 185 و ۲۰۵ میلیون تومانی است که ۸۰ درصد قیمت آن تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد و ۲۰ درصد آورده متقاضی است.
مشاور مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: طرحی که ما ارائه دادهایم این است که از سال ۹۴ کامیونهای بالای سن ۳۵ سال از ناوگان خارج شوند که ۶۵ هزار دستگاه ناوگان فرسوده با ظرفیت بالای ۱۰ تن داریم که از محل صرفهجویی مصرف سوخت تأمین مالی انجام میشود. برای کشندهها تسهیلات تا ۳۲۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد ارائه میشود. این کامیونها حدود ۵۰ درصد کمتر کاهش مصرف سوخت دارند و همین مابهالتفاوت مصرف سوخت محاسبه شده و بهعنوان تسهیلات در نظر گرفته میشوند. تا قبل از این، نوسانات ارز در قیمت کامیونها تا حدود ۴۷۰ میلیون تومان بود که با نوسانات ارز متفاوت شده است.
5 هزار میلیارد تومان گردش مالی نوسازی 20 هزار ناوگان عمومی
عبدالهاشم حسننیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ایی نیز در مراسم تحویل 500 دستگاه مینی بوس در طرح نوسازی گفت: در ایران ۹۰ درصد بار و مسافر از طریق جاده انجام میشود و این نشان از اهمیت بخش جادهای در اقتصاد کشور دارد.۶۰۰ هزار راننده فعال در این بخش داریم، نوسازی ناوگان مینیبوسی کمتر مورد توجه بوده است.
وی اظهارداشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده در قرارداد خود ۵ هزار میلیارد تومان برای نوسازی ۲۰ هزار دستگاه کامیون، سواری، اتوبوس و مینیبوس با حمایت صندوق کارآفرینی امید در نظر گرفته است و یارانه سود تسهیلات توسط سازمان راهداری پرداخت میشود.
حسننیا گفت: ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور داریم که تا چند سال آینده به ۲۰ هزار کیلومتر افزایش مییابد بنابراین نوسازی ناوگان عمومی جادهای امری بسیار ضروری است. ۴۰۰ هزار دستگاه کامیون، مینیبوس، اتوبوس و سواری عمومی جادهای داریم که ۲۵۰ هزار دستگاه آن فرسوده است.