واکنش آموزش و پرورش به تبلیغات همیار تقلب
مدیرکل وزارت آموزش وپرورش در واکنش به تبلیغات فضای مجازی درباره همیار تقلب گفت: آزمونهای آنلاین تنها بخشی از فرآیند ارزشیابی دانشآموزان است.
رویداد۲۴ عباس سلطانیان در واکنش به فعالیت کانالهای تلگرامی تحت عنوان همیار تقلب و ادعای پاسخگویی به امتحانات مجازی دانشآموزان اظهار کرد: در دستورالعمل بازگشایی مدارس که قبل از ۲۷ اردیبهشت به مدارس ابلاغ شد تکلیف پایان سال تحصیلی را برای ارزشیابی دانشآموزان مشخص کردیم و اعلام شد در پایههای نهم و دوازدهم امتحانات حضوری است.
وی افزود: در سایر پایههای تحصیلی دوره متوسطه مطابق دستورالعمل حدود ۱۰ یا ۱۱ نحوه ارزشیابی دانشآموزان مشخص شده است و اعلام شد، چون مصلحت نیست تمام دانشآموزان در مدارس حضور یابند امسال آزمونها به شکل غیر حضوری است یعنی به رسمیت شناختن نظر معلم و قضاوت او درباره ارزشیابی دانشآموزان به گونهای که معلم میتواند برای ارزشیابی دانشآموز از مجموعه روشهای مختلف که در دستورالعمل مشخص شده است استفاده کند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مثلاً از ابتدای سال تحصیلی تا پایان بهمن ماه دانشآموزان به صورت حضوری در مدارس حضور داشتند و ارزشیابی نوبت اول آنها به صورت حضوری انجام شد بنابراین هر دانشآموز نمره مشخص داشت. بعد از امتحانات هم دانشآموزان یک ماه در مدارس حضور یافتند که بعد تعطیلی کرونا آغاز شد برهمین اساس، معلمان قضاوت اولیه درباره وضعیت تحصیلی دانشآموزان دارند.
سلطانیان بیان کرد: پس از تعطیلی مدارس آموزشها به صورت تلویزیونی و در فضای مجازی ادامه یافت. برای دانشآموزانی که به این امکانات دسترسی نداشتند استانها را مکلف کردیم از طریق ارسال جزوه و درسنامه آموزشها را انجام دهند تمام این موارد به اضافه آموزشهای آنلاین یا حتی تحقیق و پروژه که معلم به دانشآموز میدهد منجر به ارزشیابی پایانی خواهد شد.
وی گفت: در دستورالعمل تاکید کردیم قضاوت معلم بر مبنای مجموعه روشهای مختلف ارزشیابی باشد اینکه معلم به یک آزمون آنلاین که بستر لازم برای نظارت ندارد، اتکا کند مورد وثوق نیست و آزمونهای آنلاین بخشی از روشهای ارزشیابی دانشآموز است.
سلطانیان متذکر شد: وقتی معلم آزمون آنلاین را برگزار و نمره دانشآموز را در مقایسه با وضعیت قبلی او مقایسه میکند میتواند قضاوت کند نمره تا چه اندازه درست و واقعی است.
وی در پایان گفت: شرایط کرونا این پیام را دارد که باید در آموزش دانشآموزان نوآوری داشته باشیم. رفتن به راههای جدید نیاز به همراهی خانوادهها و معلمان دارد تا دانشآموزان از آموزش مجازی به درستی استفاده کنند و ارزیابی دقیقی هم اتفاق بیفتد.
وی افزود: در سایر پایههای تحصیلی دوره متوسطه مطابق دستورالعمل حدود ۱۰ یا ۱۱ نحوه ارزشیابی دانشآموزان مشخص شده است و اعلام شد، چون مصلحت نیست تمام دانشآموزان در مدارس حضور یابند امسال آزمونها به شکل غیر حضوری است یعنی به رسمیت شناختن نظر معلم و قضاوت او درباره ارزشیابی دانشآموزان به گونهای که معلم میتواند برای ارزشیابی دانشآموز از مجموعه روشهای مختلف که در دستورالعمل مشخص شده است استفاده کند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مثلاً از ابتدای سال تحصیلی تا پایان بهمن ماه دانشآموزان به صورت حضوری در مدارس حضور داشتند و ارزشیابی نوبت اول آنها به صورت حضوری انجام شد بنابراین هر دانشآموز نمره مشخص داشت. بعد از امتحانات هم دانشآموزان یک ماه در مدارس حضور یافتند که بعد تعطیلی کرونا آغاز شد برهمین اساس، معلمان قضاوت اولیه درباره وضعیت تحصیلی دانشآموزان دارند.
سلطانیان بیان کرد: پس از تعطیلی مدارس آموزشها به صورت تلویزیونی و در فضای مجازی ادامه یافت. برای دانشآموزانی که به این امکانات دسترسی نداشتند استانها را مکلف کردیم از طریق ارسال جزوه و درسنامه آموزشها را انجام دهند تمام این موارد به اضافه آموزشهای آنلاین یا حتی تحقیق و پروژه که معلم به دانشآموز میدهد منجر به ارزشیابی پایانی خواهد شد.
وی گفت: در دستورالعمل تاکید کردیم قضاوت معلم بر مبنای مجموعه روشهای مختلف ارزشیابی باشد اینکه معلم به یک آزمون آنلاین که بستر لازم برای نظارت ندارد، اتکا کند مورد وثوق نیست و آزمونهای آنلاین بخشی از روشهای ارزشیابی دانشآموز است.
سلطانیان متذکر شد: وقتی معلم آزمون آنلاین را برگزار و نمره دانشآموز را در مقایسه با وضعیت قبلی او مقایسه میکند میتواند قضاوت کند نمره تا چه اندازه درست و واقعی است.
وی در پایان گفت: شرایط کرونا این پیام را دارد که باید در آموزش دانشآموزان نوآوری داشته باشیم. رفتن به راههای جدید نیاز به همراهی خانوادهها و معلمان دارد تا دانشآموزان از آموزش مجازی به درستی استفاده کنند و ارزیابی دقیقی هم اتفاق بیفتد.