امتحانات دانش آموزان؛ حضوری یا غیرحضوری؟
رویداد۲۴ محمد داوری در روزنامه اعتماد نوشت: نمیدانم چرا آقای حاجی میرزایی دوباره با این حرفشان در میان میلیونها دانشآموز و دهها میلیون والدین آنها نگرانی و تنش ایجاد کردند و اصلا چرا باید الان این حرف را بزنند؟! خوب مگر خود ایشان عضو ستاد کرونا نیست؟! اول بروند آنجا بحث و تبادل نظر داشته باشند و نظرات کارشناسان را بررسی کنند و بعد گزارشها و نظرات مدیران مدارس و معلمان را هم بگیرند و در نهایت خروجی بررسی کارشناسانه و تصمیم نهایی را اعلام کنند.
خیلی عجیب به نظر میرسد که حتی مدیران ارشد هم دچار روزمرّگی شدند و بعید است از آقای حاجی میرزایی که دبیری هیات دولت را برعهده داشتند اینگونه عمل کنند. من توصیف ایشان را در مدیریت خوب جلسات بسیار شنیدهام و در برخورد فردی هم که با ایشان داشتم برداشت مثبتی داشتم اما به نظر میرسد ایشان هم متاثر ار جو پرالتهاب کرونایی به این مساله توجه ندارند که میلیونها دانشآموز و والدین آنها و معلم و مربی مخاطب سخنان او هستند و هر سخن او بیشی از نیمی از جامعه را متاثر میکند آن هم در این شرایطی که خانوادهها بهشدت تحت فشار چندجانبه هستند و آموزش آنلاین و مجازی امسال بر مسائل و مشکلات آنها افزوده است. من پیشنهاد میکنم ایشان برای خود یک سخنگو انتخاب کنند و خودشان به مدیریت این مجموعه بپردازند.
بیشتر بخوانید: با آرام شدن فضا باید مجددا آهنگ حضور دانش آموزان در مدرسه را بزنیم
گذشته از این مساله امتحانات در وزارت آموزش و پرورش یک متولی ویژهای دارد و مرکز سنجش آموزش و پرورش باید در این شرایط کرونایی دستورالعمل متناسبی را ارسال کند و جزییات را در اختیار مدارس بگذارد. تجربه امتحانات خردادماه و تجربه اخیر مدارس در امتحانات میانترم خیلی روشن است و میشود به اتکای این تجربه امتحانات متناسب با شرایط آموزش مجازی را برگزار کرد و دلیلی ندارد اینقدر به دانش آموزان و والدین آنها استرس وارد شود.
اگر به مدارس اعتماد شود و یک نظارت کلی صورت گیرد جای نگرانی چندانی نیست ضمن اینکه بسیاری از مدارس با استفاده از سیستمهای مختلف تا کنون آزمونهای مرتب و حتی استانداردتر از آزمونهای شرایط عادی برگزار کردند و سامانههایی که با صدور کارنامه برای دانشآموزان کمک بسیار موثری را در این زمینه داشتهاند حالا هم که در شبکه شاد امکان برگزاری آزمون وجود دارد چندان جای نگرانی نیست فقط باید توجه داشت که در مدارسی که آموزش با کیفیتی ارایه نشده است آزمونهای بدون تناسب با آن، نگرانی و اعتراضات فراوانی را به دنبال خواهد داشت لذا برای این دسته از مدارس هم باید چارهای اندیشید.
به طور کلی بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه را نمیشود با یک نسخه و یک دستور اداره کرد و مدیریت غیرمتمرکز و مشارکتی و مدرسه محوری در این شرایط بیشتر جوابگو است. نیروهای ستادی و اداری نقش حمایتی خود را بیشتر کنند و کمتر دستور بدهند و نسخه بپیچند چرا که تجربه نشان داده است بسیاری از این دستورها و نسخهها کار را بدتر کرده است.