گزارش کامل بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
بطحایی: میدانم روزهای سختی پیش روی وزارت آموزش و پرورش است
مجلس در ابتدای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت.
رویداد۲۴- مجلس در ابتدای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت.
مجلس پس از بررسی کلیات کابینه وارد بررسی صلاحیت وزیران شد و در ابتدا صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بررسی کرد.
به گزارش ایسنا در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ۲ نماینده موافق و ۲ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه به ایراد سخن می پردازند و خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از خودش دفاع می کند.
مخالف/ جاسمی: بطحایی از ظرفیت و پتانسیل آموزش و پرورش استفاده کند
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش از تاثیرگذارترین وزارتخانههای کشور است، به چالشهای این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صورت رای اعتماد از مجلس باید از ظرفیت و پتانسیل آموزش و پرورش استفاده کند.
سیدقاسم جاسمی اظهار کرد: واقعیت این است که در رابطه با رفع مشکلات منطقهای و ملی با تعداد زیادی از وزرای پیشنهادی صحبت کرده و حتی در موافقت با وزرای پیشنهادی کشور، اقتصاد، اطلاعات و دفاع نیز ثبتنام کردهام اما در این زمان در جایگاه مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش لازم میدانم که نکات مهمی را مطرح کنم.
وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که در کشور ما در طول چند سال گذشته و در زمان وزارت آقایان فانی و دانش آشتیانی اتفاق افتاد ذهن اکثر نمایندگان و مدیران آزرده خاطر شده است البته وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین وزارتخانههای کشور از نظر کمی و کیفی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: این سند به عنوان سند مادر برای سیاستگذاری و برنامهریزی در آموزش و پرورش است که به تایید رهبری هم رسیده است اما اجرای آن نیازمند فراهم آوردن زیرساختهایی است که متاسفانه بدون توجه به آنها آغاز شده و آسیبهای جدی را به آموزش و پرورش وارد کرده است.
نماینده مردم کرمانشاه افزود: یکی دیگر از مشکلات اجرای سند تحول بنیادین، عدم گفتمانسازی برای آن بوده که این مساله نیازمند همراهی و همفکری همه دستگاههاست که حتی میتوان از ظرفیت رسانه ملی هم حداکثر استفاده را برد ولی متاسفانه این گفتمانسازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی ندارند.
جاسمی با بیان اینکه امروز فارغالتحصیلان قدرت خلاقیت و کارآفرینی در جهت توسعه اشتغال و کسب و کار را ندارند، گفت: امیدواریم در وزارت آموزش و پرورش تحولات اساسی هر چه سریعتر انجام شود و اگر مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم رای داد ایشان از ظرفیت و پتانسیل این وزارتخانه استفاده کند و توقع میرود که بستری را فراهم نماید تا معلمان و دانشآموزان با آرامش به جایگاه واقعی خود برسند.
موافق/ تجری: تجربه موفق بطحایی کمکی برای حل مشکلات آموزش و پرورش است
نماینده قصر شیرین به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ایجاد امکانات رفاهی و اجرای نظام رتبه بندی معلمان را از جمله کارنامه مثبت وزیر پیشنهادی علوم در زمان معاونتش در این وزارتخانه در دولت یازدهم عنوان کرد.
فرهاد تجری گفت: آموزش و پرورش دارای مشکلاتی همچون وضعیت معیشتی معلمان، کمبود توسعه فضای آموزشی، کمبود اعتبارات، نبود مهندسی نیروی انسانی، عدم نقشه راه برای استفاده از نیروهای متخصص و ضعف در ساختار پذیرش نیروی انسانی است که این مشکلات در کنار نداشتن آمار واقعی از نیازهای آموزشی کشور نیاز به عزم جدی و ملی برای حل آن دارد.
به گفته وی، برای حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش باید دولت، مجلس و سایر نهادها و ارگانها عزم جدی داشته باشند و تخصیص اعتبارات و توجه خاص به فرهنگیان مشکلات پیشروی آموزش و پرورش را حل کنند.
این عضو فراکسیون مستقلین ولایی ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن بطحایی مشکلات مالی و اداری این وزارت خانه با توجه به تجربه و اشراف او به این حوزه حل شود چون که حضور او فرصتی برای تقویت این بخش است.
تجری ایجاد مراکز رفاه برای فرهنگیان و اماکن تفریحی و رفاهی و اجرای مرحله اول نظام رتبه بندی معلمان به نحو درست را از جمله اقدامات بطحایی در دوران معاونتش در وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت که قطعا مرحله دوم نظام رتبه بندی معلمان با حضور بطحایی به بهترین نحو اجرایی میشود.
موافق/ بیرانوندی: بطحایی وزیری از جنس فرهنگیان است
رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه بطحایی با اشراف کامل به وضعیت فرهنگیان بهترین گزینه برای رفع مشکلات آنها است گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی از جنس معلمان و فرهنگیان است.
محمد بیرانوندی گفت: مردم با آگاهی از همه کمکاریها و کاستیهای مدیران در دستگاههای مختلف دولت یازدهم باز هم با تکیه بر سخنان امید بخش رئیسجمهور و بسیاری از نخبگان، صاحب نظران و گروه های سیاسی به صحنه آمدند، دست از گلایه برداشتند و مجددا به آقای روحانی رای دادند.
وی افزود: مردم به خصوص همه دستاندرکاران تعلیم و تربیت بر این باورند که تحول در آموزش و پرورش به عزم ملی نیاز دارد یعنی مجلس، رئیسجمهور ، سازمان برنامه و بودجه و همه ارگانها باید همتی برای حل مشکلات و تحول در این حوزه داشته باشند.
بیرانوندی به اشاره به ویژگیهای مثبت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورزش گفت: بطحایی کسی است که با طی کردن سلسله مراتب در آموزش و پرورش اکنون به عنوان وزیر معرفی شده است. او از جنس فرهنگیان است و به خوبی با مشکلات آنها آشناست.
مخالف/ بیگلری: طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش اجرا شود
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش شد.
محسن بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: آموزش و پرورش وضعیت بحرانی دارد و ما معتقدیم که دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم به عنوان وزارتخانههای بنیادین به ابرمرد و ژنرال نیاز دارند. آیا آقای بطحایی ژنرال است؟ آیا برنامههای ایشان پاسخگوی وضعیت بحرانی آموزش و پرورش است و چه برنامهای برای این شرایط بحرانی پیشبینی شده است.
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شخص بطحایی مخالفتی ندارد، گفت: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر آموزش و پرورش مشکلات این دستگاه عریض و طویل را حل کند. لازم است همه اعضای کابینه دوازدهم به آموزش و پرورش کمک کنند. میطلبد که در آموزش و پرورش طرح تحولی مشابه آنچه در وزارت بهداشت اجرا شد اجرا شود و حقوق و معیشت فرهنگیان ارتقا یابد.
بیگلری ادامه داد: مدیران مدارس برای پرداخت فیش آب و برق بدهکار هستند و برای کارهای خدماتی مدارس هم مشکل دارند. اکنون ۸۰ درصد نیروی خدماتی در مدارس با کمبود مواجه است.
این نماینده اهل سنت مجلس با انتقاد از عدم حضور اهل تسنن و کردها به عنوان مدیرکل در وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: آقای وزیر باید بگوید که برای ارتقای سطح علمی و جلوگیری از افت تحصیلی دانشآموزان و درخشیدن دانشآموزان در المپیادهای علمی چه برنامهای دارند.
موافق/ کوچکینژاد: هیچ تخلفی از بطحایی و خانوادهاش در تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نیست
رییس هیات تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اعلام آماده بودن گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص، گفت: کل گزارش آماده است و بعد از رای اعتماد به کمیسیون تحویل میدهیم. در این گزارش هیچ اثری از تخلف از سوی آقای بطحایی و خانواده ایشان وجود ندارد حتی دیوان محاسبات کشور نیز آن را تایید کرده است.
جبار کوچکی نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: به سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دقت کردم، دیدم درست در جهت دفاع از برنامههای آقای بطحایی سخن گفتند و مطمئنم سایر مخالفان نیز از شخصیت ایشان، دفاع خواهند کرد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: از شتابزدگی سخن گفته شد، وزیری معرفی شده است که معلم، مدیر، کارشناس و عضو شورای عالی آموزش و پرورش بوده است و امروز برنامههای متنوعی را برای بهبود وضعیت این وزارتخانه پیشنهاد داده است. مجلس کمیته تخصصی شکل داده مرکب از کمیسیونهای برنامه و بودجه، آموزش و تحقیقات و اجتماعی. این کمیته با همکاری بطحایی میتواند معضلات فرهنگیان را شناسایی و رفع کند.
کوچکینژاد از تدوین برنامههای آموزشی بسیار خوبی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد و افزود: کتب، برنامهها و مواد درسی خوبی را نوشته است. روش آموزشی و فنی و حرفهای باید طراحی و پیاده شود که در برنامه ایشان آمده است.
موافق/ داداشی: متولی فرهنگسازی در تمام حوزهها، وزارت آموزش و پرورش است
دبیر کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت، ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان، بهبود ساختارها و روشها، توسعه فناوریها در مدارس، اقتصاد و معیشت، نظام جامع پرداخت، بیمه تکمیلی فرهنگیان، خدمات رفاهی و اقامتی و افزایش تسهیلات فرهنگیان را از برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد.
ولی داداشی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: متولی تعلیم و تربیت و فرهنگسازی در تمام حوزهها، وزارت آموزش و پرورش است.
نماینده مردم آستارا در مجلس افزود: تعهد و تخصص دو ویژگی وزارت است که آقای بطحایی هر دو ویژگی را دارد. ایشان کارنامه موفقی در وزارتخانه داشته است. ایشان قول تحولات این وزارتخانه را داده است. از مجلس میخواهم نیم نگاهی به برنامههای ایشان داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای متوازن سند توسعه آموزش و پرورش نیاز ضروری آموزش و پرورش است، ارتقاء جایگاه این وزارتخانه مشارکت هر سه قوه را طلب میکند. ارتقاء معیشت معلمان از برنامههای مدون آقای بطحایی است.
دادادشی گفت: طی ۴ سال آینده ۴۰۰ هزار معلم بازنشسته میشود و ایشان برنامه خوبی برای این کار دارند.
دبیر کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی تصریح کرد: آموزش و پرورش، کیفیتمحور نیست. ایشان قول دادهاند که کیفیت آموزش و پرورش را ارتقاء دهد. اگر نتوانست از ایشان سوال میکنیم.
بطحایی: با چند دهه تجربه خود را معرض رای شما قرار دادم
وزیر پیشنهادی آموزشپرورش خاطرنشان کرد: تا یک ماه دیگر نسلی روانه کلاس میشوند که همچنان در مدرسه درس میخوانند که بنیانش وابسته به نفت است و زمانی آنرا ترک میکنند که دیگر نفتی نیست. باید با اتکا به توانمندی خود به تدبیر امور خود بپردازند که با آموزش پورش کارآمد ممکن است
به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی در نطق خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: مفتخرم که بعد انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت ۴۳ میلیونی مردم، رییسجمهور به من اعتماد کردند که بعنوان فردی از اعضای کابینه کار کنم و مرا انتخاب کردند. با تشکر از وزرای سابق امیدوارم با توفیق الهی بعد از رای اعتماد شما بتوانم توفیق خدمتگذاری داشته باشم.
وزیر پیشنهادی آموزشپرورش خاطرنشان کرد: تا یک ماه دیگر نسلی روانه کلاس میشوند که همچنان در مدرسه درس میخوانند که بنیانش وابسته به نفت است و زمانی آن را ترک میکنند که دیگر نفتی نیست. باید با اتکا به توانمندی خود به تدبیر امور بپردازند که این مهم با آموزش پورش کارآمد ممکن است.
او افزود: همواره افتخارم خدمت در ایران و خدمت به دانش آموزان بوده که زندگی را معنا میکنند و معصومیت آنها عزم ما را راسخ میکند. نمایندگان فرهیخته، من با چند دهه خدمت و تجارب متنوع از نقش معلمی تا معاونت وزیر به واسطه اعتماد رئیس جمهور خود را معرض رای شما قرار دادم.
بطحایی بیان کرد: در شرایطی این وظیفه را قبول کردم که زوایایی مختلف را میشناسم و میدانم انبوه مشکلات روزهای سختی را پیش روی وزاتخانه و ما و همینطور کل حاکمیت قرار خواهد داد. تلاش برای پاسخگویی و تحقق خواسته رهبری از یک سو و جبران کمبود امکانات در اولویت است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: معتقدم سند تحویل بنیادین آموزش و پروش جز با همسویی و هماهنگی نهادهای تربیتی جامعه و درگیری همه اصحاب تربیتی تحقق نمییابد. آموزش و پرورش زیربنای کلیدی توسعه پایدار و مهمترین بستر تولید سرمایه انسانی در کشور است. اجرای الگوی اسلامی انسانی و پیشرفت اقتصاد مقاومتی نیازمند آموزش و پرورشی پویا و فعال است و معلمان صبور و نجیب کلیدیترین رکن آموزشی هستند که انجام هر تحولی به عزم راسخ و همکاری آنان بستگی دارد.
او ادامه داد: ما معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم در آینده غافلگیر خواهیم شد. در حوزه محتوا، روش و کیفیت تعامل با نیروی انسانی به اتخاذ رویکرد آینده پژوهانه نیاز داریم. بر این اساس برنامهها را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین به عنوان سند راهبردی و عامل همسوکننده شکل دادم و در پرتوی آن توسعه عدالت آموزشی محور برنامه خواهد بود. توسعه حرفهای در کنار بهبود منزلت و معیشت معلمان را به عنوان کلیدی قرار دادم و در این مسیر به پشتوانه مهمی چون حمایت و تاییدات رهبر معظم انقلاب، ریاستجمهوری و اعضای هیات دولت و توجهات نمایندگان مردم نیاز داریم. معتقدم برنامه ششم توسعه ظرفیت سرشاری را میتواند برای ما ایجاد کند.
او با بیان اینکه در برنامهاش به ۱۱ هدف محوری که مبنای اصلی برنامه آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است اشاره شده گفت: مهمترین هدفی که در برنامه پیشنهادی ارائه شده حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم آوردن الزامات اجرایی برای آن است در ذیل این هدف برنامههای مختلفی پیشنهاد شده که مهمترین آن تشکیل شورای ملی سند تحول بنیادین و تهیه و تدوین کلیه زیر نظامهای این برنامه است که سه زیر نظام تایید و تصویب شده همچنین پایش و ارزیابی مستمر گامهای اجرایی سند تحول و توجه به منابع انسانی و توسعه فعالیتهای فرهنگی پرورشی و تربیت بدنی در این برنامه آمده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برخی از مهمترین برنامهها در ذیل این هدف بسیار مهم در آموزش و پرورش بازطراحی برنامههای فوق برنامه براساس الگوی متوازن برتکیه بر تربیت اسلامی طراحی نظام مدیریت استعدادهای ورزشی برای تقویت ورزش باشگاهی کشور یکی دیگر از مهمترین هدفها در برنامه پیشنهادی مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین توسعه عدالت آموزشی و تدوین استاندارد کیفی مدارس، طراحی برنامه حمایتی برای توانمندسازی معلمان محروم، مرزی و عشایری انسداد مبادی بی سوادی از طریق کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل در میان کودکان و نوجوان و توسعه برنامه برای بزرگسالان و رفع موانع موجود است.
بطحایی درباره توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش اظهار کرد: در سیاستهای دولت دوازدهم توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کارودانش مورد تاکید قرار گرفته و مکرر به عنوان یک نیاز به آموزش و پرروش از سوی شما نمایندگان مطرح شده است به عنوان یکی از اهداف آمده است. موضوع اقتصاد آموزش و پرورش تحت عنوان افزایش بهرهوری و اقتصاد آموزش وپرورش در برنامه اشاره شده است و در ذیل این هدف راهکارها و برنامهها آمده است.
او ادامه داد: بهبود کیفیت فضا و تجهیزات توسعه و تقویت آموزشدهی دانشآموزان دارای استعدادها و نیازها ویژه مشارکت عمومی بهرهمندی از فضای مجازی از هدفهایی است که در این برنامه به شرح و بسط آمده است که مسائل و مشکلاتی که از آموزش و پرورش برشمرده شده در چارچوب سند بنیادین برنامههایی پیش بینی شده بود و برای برخی پیشبینی نشده که در وزارت آموزش و پرورش به آن توجه میکنیم.
بطحایی گفت : من به عنوان کسی که ۳۵ سال در آموزش و پرورش کار کردم یقینا باور دارم آموزش و پرورش روی خط اعتدال باید از همه ظرفیتهای کشور استفاده کند. پرهیز از سیاستزدگی و سهمخواهی که هر از گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه کرده و از ماموریت اصلی باز میدارد باید کنار برود. تمرکز بر آموزش و پرورش محض که رسالت اصلی این وزارت خانه است مورد توجه وزرا و همه مدیران در این وزارت باید باشد هر آنچه موجب ایجاد حاشیه شود، ضد آن است.
گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش گفت : تعامل و هماهنگی با نمایندگان شرایط را برای پیشبرد فعالیت ها فراهم میکند. من ایمان دارم بدون همکاری و تعامل با شما نمایندگان امکان تحقق اهداف آموزشی فراهم نمیشود. وزیر آموزش و پرورش نماینده یک میلیون و هفتصد هزار معلم شاغل و بازنشسته خواهد بود.
او گفت : من یک فرهنگی هستم که از ۱۹ سالگی تاکنون در همه ردهها از سطوح صف و ستاد خدمت مردم هستم. از موانع و مشکلات و چالشهای پیش روی آموزش و پرورش اطلاع دارم و با تجربه ای که در سازمان برنامه و بودجه به دست آوردم و مساعدت همکاران خودم تمام تلاشم را برای بهبود اوضاع معلمان خواهم کرد.
او ادامه داد : من قبل از پذیرش این کاندیداتوری برای وزارت آموزش و پرورش از آنجایی که معاون نوبخت بودم از ایشان قول تمام و کمال گرفتم و ایشان از آنجایی که آموزش و پرورشی هستند قول مساعد دادند که همکاری تمام با آموزش و پرورش داشته باشند
بطحایی افزود : این جمله را از ایشان یادداشت کردم که گفتند به لطف خدا این دوره از حیث اعتبارات و برنامهها بهترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود امیدوارم شایستگی بنده برای قبول مسئولیت آموزش و پرورش مورد تایید شما باشد و با رای بالای خود موقعیت این وزارتخانه را در دولت و همه دستگاههای کشور مورد حمایت قرار دهید اما هر چه تشخیص دهید حتما بهترین و مناسبترین تشخیص است.