تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

مدیریت اضطراب پیش از قاعدگی

تمامی زنانی که پریود می‌شوند حالاتی را پیش و در حین و حتی پس از قاعدگی دارند و حس می‌کنند که یکی از آن‌ها استرس و اضطراب است.

مدیریت  اضطراب پیش از قاعدگی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: تمامی زنانی که پریود می‌شوند حالاتی را پیش و در حین و حتی پس از قاعدگی دارند و حس می‌کنند که یکی از آن‌ها استرس و اضطراب است.

بسیاری از زنان در دوران پیش، حین و پس از قاعدگی وضعیت روحی و جسمی نامتعادلی را می‌گذراند که این موضوع در میان همه یکسان نیست و در هر زنی با دیگری معمولا متفاوت است، اما در میان تمامی آن‌ها حالات مشترکی هم وجود دارد.
بسیاری از زنان در دوران پیش از قاعدگی دچار نوعی استرس و اضطراب می‌شوند که طبیعیست و پس از این دوران هم می‌گذرد، اما به‌هرروی آزاردهنده است و به فرد فشار زیادی وارد می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ اضطراب پیش از قاعدگی دارای طیف گسترده‌ای از علائم و نشانه‌ها، از جمله نوسانات خلقی، میل شدید به غذا، خستگی، تحریک پذیری و افسردگیست. به طور تخمینی از هر ۴ زن قاعده ۳ تن برخی از نشانه‌ها را تجربه می‌کنند.

نشانه‌ها در یک الگوی قابل پیش‌بینی ظاهر و تکرار می‌شوند؛ اما کمیت تغییرات جسمی و احساسی که تجربه می‌کنید، ممکن است از کمی شایان توجه تا شدید متفاوت باشند. این موضوع در میان کسانی که شدید است می‌تواند زندگی و کار‌های فرد را تحت‌الشعاع قرار دهید بنابراین شما نباید اجازه دهید این مسئله کنترل زندگیتان را از دستتان خارج کند.

توجه داشته باشید درمان و تغییر شیوه زندگی می‌تواند به کاهش علائم و نشانه‌های استرس از قاعدگی کمک کنند.

در این نوشته می‌خواهیم شما را با روش‌هایی آشنا کنیم تا با کمک آن‌ها بتوانید این استرس را مدیریت کنید.

مدیریت  اضطراب پیش از قاعدگی

تغییرات هورمونی طبیعی

به طور کلی بدن انسان در طول دوره قاعدگی دستخوش تغییرات هورمونی زیادی می‌شود و به دلیل آمادگی بدن برای بارداری سبب افزایش تولید هورمون می‌شود. اگر تخمک کاشته نشود، سطح این هورمون دوباره کم می‌شود.

همان‌گونه‌که این هورمون‌ها نوسان می‌کنند، انتقال دهنده‌های عصبی در مغز و روده نیز تغییر می‌کنند. این انتقال دهنده‌های عصبی (به ویژه سروتونین و دوپامین) به تنظیم خلق و خو کمک می‌کنند؛ بنابراین تجربه اضطراب یا بی قراری نامنظم در این زمان از ماه غیر طبیعی نیست.


بیشتر بخوانید:  بهترین ورزش‌ها برای تناسب‌اندام


انتظار تغییرات دارید

برخی از افراد ممکن است در مورد پیش بینی قاعدگی و تغییراتی که به همراه دارد، احساس اضطراب کنند. دوره‌ها می‌توانند از نظر جسمی ناراحت کننده یا دردناک باشند، بنابراین نگرانی (یا ترس) از آینده طبیعیست.

جالب است بدانید این موضوع برای ورزش‌کاران و کسانی‌که به شکل حرفه‌ای ورزش می‌کنند و یا درحال کم‌کردن وزن هستند استرس بیش‌تری به همراه دارد. بسیاری هم به دلیل نفخ در دوران قاعدگی به‌شدت دچار استرس می‌شود.

دقت داشته باشید این تغییرات و دگرگونی‌های بیولوژیکی و بخشی از چرخه طبیعی انسان هستند. مهم است که آن‌ها را بپذیریم و عادی سازی کنیم. به گزارش رویداد۲۴ هنگامی‌که چیزی را می‌پذیریم رفتارمان با آن بسیار تغییر می‌کند پس پیشنهاد می‌کنیم حتما روی این موضوع کار کنید.

مدیریت  اضطراب پیش از قاعدگی

ممکن است یک بیماری زمینه‌ای داشته باشید

درصد کمی از زنان (حدود ۳ تا ۸ درصد) اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند. این وضعیت یک تا دو هفته پیش از قاعدگی رخ می‌دهد و با افزایش شایان توجهی در اختلالات خلقی مشخص می‌شود.

اگرچه نشانه‌های اختلال نارسایی پیش از قاعدگی یا PMDD شبیه اضطراب یا افسردگی تمام عیار است، اما پس از پایان دوره ناپدید می‌شوند. نشانه‌های PMDD‌ می‌تواند شامل نوسانات خلقی شدید، مشکل در تمرکز، خستگی شدید، تغییرات شدید اشتها، درد فیزیکی، تحریک پذیری و مشکل در خوابیدن باشد.

افرادی که مستعد ابتلا به اختلالات اضطرابی هستند، مانند اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس، آگورافوبیا یا اضطراب اجتماعی، ممکن است نگرانی پیش از قاعدگی PME را تجربه کنند. این دو شبیه به هم هستند و تشخیص آن‌ها دشوار است؛ اما هرکسی که  پیش‌تر سابقه اختلالات خلقی داشته باشد بیش‌تر در گروهPME قرار می‌گیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان