تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲

درمان دیابت با ورزش

ورزش بر دیابت و کاهش قند خون بیماران دیابتی تأثیر قابل توجهی دارد. ورزش منظم و منسجم به عنوان یک عامل مهم در مدیریت دیابت نوع ۲ و برخی موارد از دیابت نوع یک می‌تواند کمک کند.

درمان دیابت با ورزش

رویداد۲۴ سیما صابری: ورزش کردن و دنبال کردن یک برنامه ورزشی دقیق برای مبتلایان به دیابت یک ضرورت است. ضرورت ورزش کردن مبتلایان به دیابت از آنجا پیداست که حتی موسسه ملی بهداشت نیز به آن‌ها، انجام تمرینات ورزشی به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته را توصیه می‌کند. در این مقاله به درمان دیابت با ورزش می‌پردازیم.

دیابت و انواع آن

دیابت نوع 2

دیابت نوع دو (Type 2 diabetes) یک بیماری مزمن است که با افزایش سطح قند خون (گلوکز) همراه است. در این نوع از دیابت، بدن از انسولین تولید شده توسط پانکراس برای کنترل سطح قند خون استفاده نمی‌کند یا از آن بهره کمتری می‌برد. این به مفهوم مقاومت به انسولین یا کاهش حساسیت به انسولین است. باید بدانید که  در دیابت نوع 2، پانکراس هنوز قادر به تولید انسولین است، اما انسولین تولید شده توسط بدن برای کاهش سطح قند خون کافی نیست و همین باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. عواملی مانند ژنتیک، چاقی، عدم فعالیت بدنی، عوامل محیطی و سن می‌توانند در ایجاد این نوع دیابت نقش داشته باشند.

علائم و نشانه‌های دیابت نوع 2 ممکن است شامل افزایش عطش و ادرار به ویژه ادرار در شب است. افزایش سطح قند خون باعث می‌شود که بدن بیش از حد ادرار تولید کند. همچنین در این نوع دیابت شما ممکن است احساس خستگی بیشتری داشته باشید. مهم‌ترین علامت این نوع دیابت افزایش سطح قند خون است. برای تشخیص دیابت نوع دوم نیز آزمایش خون از بیمار گرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید:

چگونه مقاومت به انسولین را از بین ببریم؟

شام مناسب برای دیابتی ها

بهترین صبحانه برای افراد دیابتی


 تغییرات وزن نیز از مهم‌ترین علائم دیابت نوع دوم است که موجب افزایش وزن یا افزایش وزن بدون دلیل می‌شود. دیابت نوع 2 همچنین می‌تواند سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار داده و باعث نسبتاً افزایش خطر نوعی التهابات مانند التهاب گوشتی (فولیکولیت) یا عفونت‌های ادراری شود. آسیب به عروق و اعضای بدن از جمله دیگر علائم این بیماری است که خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

دیابت نوع یک

دیابت نوع اول (Type 1 Diabetes) یک بیماری مزمن است که در آن بدن قادر به تولید هیچ گونه انسولینی نیست. این بیماری به عنوان بیماری اتوایمیونیتری (Autoimmune Disease) شناخته می‌شود، به این معنی که سیستم ایمنی بدن، خود را به عنوان عامل خطرناک شناخته و به سلول‌های بتا در جزایر لانگرهانس (Langerhans) در اسیدهای آمینه‌ای که انسولین را تولید می‌کنند حمله کرده و آن‌ها را نابود می‌کند. بدون انسولین، گلوکز در خون تجمع می‌یابد و باعث افزایش قند خون (Hyperglycemia) و تخریب اعضای بدن مانند قلب، کلیه و عصب‌ها می‌شود. دیابت نوع اول معمولا در سنین کودکی و نوجوانی شروع می‌شود.

تاثیر ورزش بر دیابت

به گزارش رویداد۲۴ ورزش بر دیابت و کاهش قند خون بیماران دیابتی تأثیر قابل توجهی دارد. ورزش منظم و منسجم به عنوان یک عامل مهم در مدیریت دیابت نوع 2 و برخی موارد از دیابت نوع یک می‌تواند کمک کند. ورزش کمک می‎کند تا بدن شما قند خون بیشتری مصرف کند و نسبت به تبدیل قند خون به انرژی حساس‌تر شود. با ما همراه باشید تا از مزایای ورزش منظم و روزانه برای بیماران دیابتی اطلاع یابید. برخی از تأثیرات اصلی ورزش بر دیابت و کاهش قند خون عبارتند از:

کاهش مقاومت به انسولین

یکی از مشکلات جدی در بیماران دیابتی این است که با وجود مصرف قرص‌های معرفی شده از سوی پزشک و تزریق انسولین همچنان قند خون بالایی دارند. در این حالت بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شود و کم کم آثار این بیماری بر بدن آن‌ها بیشتر می‌شود و مشکلات دیگری از جمله مشکلاتی در کلیه، چشم‌ها و پاها ایجاد می‌کند. ورزش منظم می‌تواند مقاومت به انسولین را در بدن کاهش دهد. با افزایش فعالیت بدنی، عضلات بیشتر به انسولین حساس می‌شوند و از قند خون برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند که این امر قند خون را کنترل می‌کند.

کاهش سطح قند خون

 ورزش منظم می‌تواند به طور موثری سطح قند خون را تنظیم کند. هنگامی که فعالیت بدنی انجام می‌شود، عضلات بیشتر از قند خون استفاده می‌کنند و این امر باعث کاهش سطح قند خون در بدن می‌شود. ورزش منجر به افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و بدن برای تامین این انرژی به سوزاندن قند خون روی می‌آورد. این امر به شما کمک می‌کند تا خطرات و عوارض بالا رفتن قند خون را در بدن خود کاهش دهید.

کاهش وزن و کنترل وزن

ورزش برای کاهش وزن و کنترل وزن بسیار موثر است. افزایش فعالیت بدنی و سوزاندن انرژی به کمک ورزش می‌تواند به کاهش وزن و کنترل قند خون در بیماران دیابتی که دچار چاقی هستند کمک کند. افزایش وزن علاوه بر خطراتی که بیماری دیابت ایجاد می‌کند، باعث می‌شود تا مفاصل شما نیز در معرض آسیب باشند.

مزایای قلبی-عروقی

ورزش منظم می‌تواند بهبود عملکرد قلب و عروق را از طریق کاهش فشار خون، کنترل چربی خون و افزایش استقامت قلبی-عروقی ایجاد کند. این مزایا برای بیماران دیابتی، که برای آنها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی بیشتر است، بسیار حائز اهمیت است.

بهترین ورزش‌ها برای بیماران دیابتی

ورزش برای بیماران دیابتی بسیار مفید است اما مهم اغست که بدانید چه ورزش‌هایی بیشتر و بهتر به دیابت کمک می‌کند. با این حال، قبل از شروع هر برنامه ورزشی، مهم است که واکنش بدن خود را به ورزش بسنجید. برای اینکار پیش و پس از ورزش حتما قند خون خود را اندازه بگیرید و ببینید که چه تغییراتی در سطح قند خون بدنتان اتفاق افتاده است. در ادامه، چند نوع ورزشی که برای بیماران دیابتی مفید است را بررسی می‌کنیم:

 ورزش‌های هوازی و رقص

انواع ورزش‌های هوازی شامل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا، دویدن، ایروبیک و رقص می‌شوند. این ورزش‌ها سطح قند خون را کاهش می‌دهند و باعث بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شوند. هدف از این ورزش‌ها تمرین قلب و عروق در طول مدت زمان طولانی است.

 تمرینات قدرتی

 تمرینات قدرتی به تمریناتی گفته می‌شود که برای بهبود قدرت و استقامت بدن طراحی شده‌اند. تمرینات قدرتی اغلب با وزنه سروکار دارد، اما فقط به وزنه و دمبل محدود نیست. برای بسیاری از ورزش‌ها تمرین قدرتی یک تمرین مکمل است که در کنار ورزش اصلی باید انجام شود.

درمان دیابت با ورزش

تمرینات قدرتی با استفاده از وزنه‌های آزاد مانند دمبل یا هالتر، تی ار ایکس و تمریناتی با انواع کش بدنسازی و با استفاده از دستگاه‎های بدنسازی مانند دستگاه سیم‌کش می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

 یوگا

 یوگا یک تمرین بدنی و ذهنی است که تمرکز بر تنفس عمیق، انعطاف‌پذیری، تقویت عضلات و کاهش استرس را در پی دارد. یوگا می‌تواند به کاهش قند خون و استرس کمک کند و عملکرد قلب و عروق را ارتقاء دهد.

 تمرینات استقامتی

 تمریناتی مانند تای‌چی و چی کونگ می‌تواند به بهبود در دستگاه گوارش و کنترل سطح قند خون در بدن کمک کند. این تمرینات تأمین انرژی بدن، بهبود تمرکز و کاهش استرس را تسهیل می‌کند. کاهش استرس در دیابتی‌ها بسیار موثر و مفید است و اگر این تمرینات را به صورت مداوم دنبال کنید می‌توانید نتایج بسیار خوبی از آن بگیرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان