تاریخ انتشار: ۲۱:۳۸ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

پروانه معصومی کیست؟

مرحوم پروانه معصومی با نام قبلی سکینه کبودرآهنگی، بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی بود. او در سال ۱۳۲۳ در تهران متولد شده است.

بیوگرافی پروانه معصومی

رویداد۲۴ پروانه معصومی در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد. او یک بازیگر توانمند سینما و تلویزیون بود. مرحوم پروانه معصومی فارغ‌التحصیل رشته زبان‌های خارجی از دانشگاه ملی ایران بود. قبل از انقلاب، بدون حجاب در جلوی دوربین ظاهر می‌شد و همچنین تجربه سخنرانی در بیت رهبری را نیز داشت.

با پیشرفت انقلاب اسلامی، پروانه معصومی حجاب را به سر برد. او اعلام چند سال پیش اعلام کرد که عضو "بسیج هنرمندان" است و برای چند سال است که آموزشگاه سینمایی پروانه راه‌اندازی کرده و دوره‌های هنرپیشگی را برگزار می‌کند.

خانواده پروانه معصومی

پروانه معصومی کیست؟

سکینه کبودرآهنگی با نام هنری "پروانه معصومی" در یک خانواده مذهبی در محله "دانشگاه تهران" به دنیا آمد. او همچنین شش خواهر و برادر دیگر در خانواده دارد.

تحصیلات پروانه معصومی

در سال ۱۳۴۲، وقتی پروانه معصومی ۱۹ ساله بود، توانست در رشته "منابع طبیعی" دیپلم دریافت کند. سپس پس از سه سال، در سن ۲۲ سالگی، تصمیم گرفت به منظور ادامه تحصیل به آلمان برود.

پروانه معصومی از مدل عکاسی تا ازدواج

پروانه معصومی کیست؟

در سال ۱۳۴۹، وقتی پروانه معصومی ۲۶ ساله بود، در کشور آلمان با مسعود معصومی، عکاسی به تولد ۱۳۱۶، آشنا شد و به عنوان مدل با او همکاری کرد. در نهایت، این ارتباط به ازدواج منجر شد و آن‌ها صاحب یک پسر به نام "نیما" شدند. پروانه کبودرآهنگی از خانواده "معصومی" که نام خانوادگی شوهرش بود، در بازیگری خود استفاده کرد.

متأسفانه، آقای مسعود معصومی در سال ۱۳۷۹ و در سن ۷۹ سالگی در ایران درگذشت.

شروع بازیگری پروانه معصومی 

پروانه معصومی کیست؟

بعد از بازگشت از آلمان و با حمایت همسرش، پروانه معصومی برای اولین بار در سال ۱۳۵۰، وقتی ۲۷ ساله بود، در فیلم "بیتا" به همراه گوگوش و عزت الله انتظامی، به عنوان بازیگر در دوربین حضور یافت.

سپس در سال ۱۳۵۱، در فیلم "رگبار" به کارگردانی بهرام بیضایی، نقش اول را بازی کرد.

فعالیت‌های قبل انقلاب پروانه معصومی

پروانه معصومی کیست؟

خانم بازیگر قبل از انقلاب اسلامی، از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ به مدت پنج سال، در پنج فیلم به نام‌های "مینا"، "رگبار"، "شهر قصه"، "غریبه و مه" و "کلاه" حضور داشت.

علاوه بر این، با این فیلم‌ها، او در فستیوال‌های مختلف دربار شاهنشاهی هم حضور داشت.

پروانه معصومی بعد از انقلاب

مرحوم پروانه معصومی سال ۱۳۶۳ بعد از گذشت پنج سال از وقوع انقلاب اینبار با ظاهری متفاوت با فیلم «گل های داوودی» به کارگردانی رسول صدرعاملی به بازی بازگشت.

ایشان سپس سال ۱۳۶۶ با فیلم «جهیزیه ای برای ارباب» موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر شد.

پروانه معصومی عضو بسیج هنرمندان

پروانه معصومی کیست؟

مرحوم پروانه معصومی درباره عضویت در بسیج می‌گفت: «عضو بسیج هنرمندانم و خط مشی خاصی را در کار هنری دنبال می‌کنم و سعی می‌کنم از آن خارج نشوم، حضورم در بسیج هنرمندان نیز در جهت همین راستاست.
من همیشه احترام ویژه‌ای برای بسیجی‌ها قائل هستم و معتقدم که آن‌ها یاور مردم هستند به ویژه بسیجیان جهادگر که قابل تحسین هستند».

پشیمانی پروانه معصومی از دیدار با فرح پهلوی

مرحوم پروانه معصومی با اشاره به عکسی از دیدارش با فرح پهلوی می‌گفت: «باید به صراحت اعلام کنم من با فرح پهلوی دیداری نداشتم!

فقط یکبار در جشنواره «فیلم تهران» ما را تهدید کردند زمان بازدید فرح باید حضور داشته باشیم در غیر اینصور برایمان گران تمام می‌شود به همین دلیل مجبور شدم».

زندگی پروانه معصومی در روستا

مرحوم پروانه معصومی از سال ۱۳۷۵ وقتی ۵۲ ساله بود زندگی در تهران را رها کرد و در روستایی در «صومعه سرا» ساکن شد و حالا یک زندگی روستایی مدرن را تجربه می‌کند.

دیدار پروانه معصومی با رهبری

پروانه معصومی کیست؟

«بنده دیدار‌های متعددی با رهبر انقلاب داشتم و واقعا با میل و علاقه شخصی با ایشان دیدار می‌کنم
حتی به من گفتند الزامی ندارید با چادر به نزد ایشان بروید، اما خودم خواستم با چادر نزد ایشان بروم و من علاقمند رهبرم هستم».

علت فوت پروانه معصومی

پروانه معصومی روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ایشان چند روزی در بیمارستانی در گیلان به دلیل عارضه پارگی روده بستری بود تا اینکه بر اثر عفونت ریوی به آی سی یو منتقل شده و در نهایت فوت کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
0
0
اگر به ادعای شما آقای مسعود معصومی متولدِ 1316 بوده و در سال 1379 فوت کرده باشه، در تاریخ درگذشت 79 ساله نبوده است. اشتباهی چنین واضح از شما بعیده. از بقیۀ اشتباهات میگذرم تا اگر برای خود و مخاطبان تان ارزشی متصور هستید؛ بازبینی اش کنید. به عنوان یکی از خوانندگان مطالب تان بارها براتون نوشتم پیش از انتشار مقاله نگاهی به آن اندازید، جای دوری نمیره. هیچ رسانه ای از احترام به مخاطبانش ضرر ندیده. در هر صورت خود دانید!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
6
4
خدارحمتش کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
6
6
خدانيامرزتش عرزشى بود
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
0
7
فقط هنرمند مردمی باقی می ماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
1
2
خب ، دلیل سردی در خاکسپاریش معلوم شد.
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
1
5
خدا رحمتش کند.کار به جایی رسیده که اگر کسی طرفدار برهنگی و ابتذال نباشد گویی گناه کبیره کرده است و اورا چه مرده و چه زنده می کوبند.خدارحمتش کند که باشرف وحفظ عفت از دنیا رفت.
نظرات شما
پیشخوان