تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد

روش‌های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

شناسایی روغن موتور اصلی از روغن موتور تقلبی در نگاه اول به نظر کار سخت و تخصصی می‌رسد. اما روش‌های ساده و دقیقی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها روغن موتور اصل را از روغن موتور تقلبی تشخیص داد.

روش‌های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

رویداد۲۴ انواع روغن موتور، از جمله روغن موتور‌های تقلبی، ممکن است در قفسه‌های فروشگاه‌های مختلف یافت شوند. حتی اگر روغن موتور معروفی در بسته‌بندی آن ذکر شده باشد، این واقعیت توسط تولیدکنندگان روغن تایید می‌شود. بنابراین، به علت وجود این شرایط، مشتریان باید راهکاری را پیدا کنند تا بتوانند روغن موتور اصلی را با قیمت مناسب خریداری کنند. خرید روغن موتور تقلبی با قیمت بالا، نه تنها از نظر مالی برای شما ضررآور است، بلکه ممکن است به موتور خودروی شما آسیب برساند. بدیهی است که فروش محصولات تقلبی برای فروشگاه‌های کوچکی که در زمینه فروش قطعات خودرو تخصص دارند، سودآور است. روغن موتور تقلبی با قیمتی پایین‌تر از قیمت اصلی به فروش می‌رسد.

نحوه تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی با چند راهکار ساده

در این بخش، راه‌های تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید با اطمینان خاطر روغن موتوری را برای خودروی خود انتخاب کنید. اگر یکی از نگرانی‌های شما در خرید روغن موتور، روش‌های تشخیص روغن موتور اصلی از تقلبی است، این مطلب برای شما تهیه شده است تا از خطرات و ضرر‌های استفاده از روغن موتور تقلبی در امان باشید.

۱) توجه به قیمت روغن موتور

در حقیقت، خرید روغن موتور از برند‌های معروف و با قیمت پایین، ممکن است با خطراتی همراه باشد. روغن موتور تقلبی معمولاً با استفاده از نام تجاری‌های مشهور و به قیمت پایین تولید می‌شود. این روغن‌ها، به دلیل کیفیت پایین و تقلب در ترکیبات آن‌ها، با قیمت پایین عرضه می‌شوند. در حالی که برند‌های معروف عموماً برای دستیابی به کیفیت بالا و صرف هزینه‌های زیادی برای تحقیق و توسعه صرف می‌کنند، بنابراین روغن موتور اصلی آن‌ها قیمت بالاتری دارد.

استفاده از روغن موتور تقلبی با مارک‌های شناخته شده، می‌تواند به موتور خودروی شما آسیب برساند. این نوع روغن‌ها ممکن است ترکیبات نامناسبی داشته باشند که می‌تواند منجر به رسوب‌ها، کاهش فشار روغن، افزایش سایش و در نتیجه خرابی موتور شود.

با این حال، گرچه در برخی موارد روغن‌های بدون نام ممکن است کیفیت خوبی داشته باشند، اما باید توجه داشت که این روغن‌ها به شرایط خاصی منطبق هستند و ممکن است با شرایط جوی و نیاز‌های خودروی شما سازگاری نداشته باشند. تولیدکنندگان روغن موتور در هنگام تولید، شرایط مختلف محیطی، نوع خودرو و نیاز‌های موتور را در نظر می‌گیرند. بنابراین، استفاده از روغن موتور با برند‌های کمتر شناخته شده ممکن است انتخاب مناسبی نباشد.

۲) نحوه بسته‌بندی روغن موتور

بسته‌بندی روغن موتور می‌تواند یکی از عوامل مورد توجه در تشخیص روغن موتور تقلبی از روغن موتور اصلی باشد. برند‌های معتبر عموماً از ظروف با کیفیت و طراحی جذاب برای بسته‌بندی محصولات خود استفاده می‌کنند. با این حال، باید توجه داشت که وجود بسته‌بندی جذاب و خوشایند به تنهایی نمی‌تواند به اصالت روغن موتور اطمینان بدهد، زیرا روغن موتور تقلبی نیز ممکن است با بسته‌بندی جذابی عرضه شود.

با این حال، بسته‌بندی‌های نامناسب ممکن است یک نشانه از روغن موتور تقلبی باشند. ظروفی که تورفتگی، برآمدگی یا نامناسبی در ساختار آن‌ها دارند، ممکن است نشانه‌هایی باشند که بسته‌بندی از کیفیت نازلی برخوردار است و احتمالاً به تقلب اشاره دارند.

به طور کلی، بررسی بسته‌بندی و توجه به جزئیات مانند پلمپ درب بسته‌بندی می‌تواند به شما کمک کند تا روغن موتور تقلبی را از روغن موتور اصلی تشخیص دهید. با این حال، برای اطمینان کامل، بهتر است از منابع قابل اعتماد و فروشگاه‌های رسمی برند‌های معروف خریداری کنید.

۳) بزرگ یا کوچک بودن فروشگاه روغن موتور

فروشگاه‌های بزرگ به دلیل توانایی مالی بالا، قادر به خرید روغن موتور به صورت عمده و دریافت تخفیف بیشتر هستند. این امر می‌تواند به آن‌ها اجازه دهد که محصولات را با قیمت کمتری به مشتریان عرضه کنند. اما نباید فرض کرد که فروشگاه‌های کوچک نمی‌توانند روغن موتور را با قیمت مناسبی فروش دهند. هر فروشگاهی می‌تواند روش‌های خاص خود را برای تأمین محصولات به قیمت عادلانه ارائه دهد، مانند ارتباط مستقیم با تأمین‌کنندگان یا ارائه خدمات متمایز و ارزش افزوده به مشتریان. بنابراین، قیمت روغن موتور در فروشگاه‌های کوچک نیز ممکن است متناسب با بازار و شرایط محلی تنظیم شود.

۴) بررسی بارکد درج‌شده بر روی بسته‌بندی روغن موتور

تولیدکنندگان روغن موتور از روش‌های مختلفی برای تایید اصالت محصولات خود استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های رایج برای تایید اصالت روغن موتور، استفاده از بارکد‌های منحصر به فرد است که روی بسته‌بندی محصول قرار می‌گیرند. این بارکد‌ها به شما اجازه می‌دهند که کد را در سایت‌های معتبر یا از طریق تماس با سرویس دهنده پشتیبانی شرکت تولیدکننده بررسی کنید و از اصالت روغن موتور اطمینان حاصل کنید. استفاده از بارکد‌ها برای تایید اصالت روغن موتور توسط اکثر تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵) تهیه روغن موتور از نمایندگی‌های معتبر محصولات موجود در بازار‌

می‌توانید از روش‌های دیگری نیز برای بررسی اصالت روغن موتور استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید با تماس با توزیع‌کننده یا نماینده رسمی شرکت تولیدکننده روغن، از آن‌ها بپرسید که آیا فروشگاه مورد نظر نماینده رسمی برند است یا خیر. همچنین، از فروشنده بخواهید گواهی نمایندگی رسمی برند را نشان دهد. این گواهی توسط کارخانه سازنده روغن در یک نسخه صادر می‌شود و با امضا، مهر و هولوگرام کارخانه تأیید می‌شود، بنابراین جعل این سند مشکل است. به طور معمول، گواهی در فروشگاه نگهداری می‌شود.

۶) زمان تعویض روغن موتور

روشی دیگر برای تشخیص روغن موتور اصل از روغن موتور تقلبی، بررسی زمان مناسب برای تعویض آن است. به طور کلی، روغن موتور اصلی می‌تواند بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کیلومتر (یا بسته به شرایط سخت‌تر رانندگی، ۳ تا ۶ ماه) برای شما کار کند. اگر موتور خودروی شما در مسافت کمتر از این مقدار دچار مشکل شود و با بررسی روغن موتور، متوجه بروز مشکلات جدی و کثیفی زودهنگام در آن شوید، احتمالا روغن موتور تقلبی به شما فروخته شده است. توجه داشته باشید که این تنها یک روش نسبی است و در برخی موارد ممکن است روغن موتور تقلبی همچنان به خوبی عمل کند و مشکلاتی ظاهر نشود.

بنابراین، بررسی اصالت روغن موتور تنها با استفاده از زمان تعویض آن قابل اطمینان نیست و بهتر است از روش‌های دیگر مانند بررسی بارکد و تماس با نماینده رسمی برند نیز استفاده کنید.

۷) یخ زدن موتور در هوای سرد

روش دیگری برای تشخیص روغن موتور بی‌کیفیت، عملکرد آن در هوای سرد است. روغن موتور اصلی در هوای سرد معمولاً مشکلی در عملکرد موتور خودرو ایجاد نمی‌کند. اما روغن موتور بی‌کیفیت و تقلبی ممکن است در هوای سرد یخ بزند و عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، اگر با مشکل یخ زدن موتور خودرویتان در هوای سرد مواجه شدید، ممکن است به دلیل استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت باشد. این روش نیز تنها یک راهنمای نسبی است و برای تشخیص قطعی اصالت روغن موتور، نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر و تمامی جنبه‌های محصول دارید. بهتر است از ترکیب چند روش مختلف برای تعیین اصالت روغن موتور استفاده کنید.

۸) وجود بوی بد در روغن موتور

روش دیگری برای تشخیص روغن موتور بی‌کیفیت، توجه به بوی آن است. روغن موتور اصلی و با کیفیت بالا باید بوی مطبوع و ناچیزی داشته باشد. اما اگر بوی نامطبوع، سوخته یا فاسدی در روغن موتور حس کنید، احتمالاً به دلیل استفاده از روغن بی‌کیفیت یا تقلبی است. این روش نیز می‌تواند به عنوان یک راهنمای نسبی برای تشخیص اصالت روغن موتور مورد استفاده قرار گیرد، اما بهتر است با استفاده از روش‌های دیگر نیز اطمینان حاصل کنید تا به نتیجه قطعی برسید.

۹) رنگ روغن موتور از اصل بودن آن خبر می‌دهد!

روش دیگری برای تشخیص روغن موتور بی‌کیفیت، بررسی رنگ آن است. رنگ روغن موتور اصلی و با کیفیت باید به طور عمومی شفاف و یکنواخت باشد. اما روغن موتور بی‌کیفیت و تقلبی ممکن است رنگ غیرمعمولی یا ناهمگن داشته باشد. برای بررسی رنگ روغن موتور، می‌توانید آن را در یک ظرف شفاف قرار داده و تحت نور خورشید یا نور مصنوعی قوی قرار دهید. همچنین، می‌توانید چند قطره روغن را بر روی کاغذ سفید بریزید و رنگ آن را مورد بررسی قرار دهید. روغن موتور با رنگ طبیعی و با کیفیت باید بی‌رنگ یا به رنگ زرد روشن باشد، در حالی که روغن موتور بی‌کیفیت ممکن است رنگ تیره‌تر یا رنگ غیرمعمولی داشته باشد. اما در نظر داشته باشید که تنها بررسی رنگ روغن موتور کافی نیست و برای تشخیص قطعی اصالت آن، نیاز به بررسی‌های دیگر نیز دارید.

۱۰) بررسی ساختار روغن

یک روش ساده دیگر برای تشخیص تقلبی بودن روغن موتور، مالیدن یک قطره روغن بین نوک انگشتان است. اگر روغن موتور اصلی و با کیفیت باشد، قطره روغن باید به صورت یکنواخت و بدون وجود ذرات نامطلوب روی پوست دست باقی بماند. اما اگر روغن موتور بی‌کیفیت یا تقلبی باشد، ممکن است ذرات کوچک و غیرمطلوبی در قطره روغن به وجود آید و روی پوست دست باقی بماند. این مشاهده می‌تواند نشانه تقلبی بودن روغن موتور باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان