تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

چه مدارکی برای تمدید گواهینامه رانندگی لازم است؟

مراحل تمدید گواهینامه رانندگی به چه صورتی است؟ چه مدارکی برای تمدید گواهینامه لازم است؟ چقدر هزینه خواهد داشت و چقدر زمان می‌برد؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با مراحل کامل تمدید گواهی نامه رانندگی بیشتر آشنا شوید.

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی چیست؟

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: گواهینامه رانندگی دارای مدت اعتبار خاصی می‌باشد و پس از آن، فرد باید برای تمدید آن اقدام نماید. هدف تعیین تاریخ اعتبار گواهینامه، به‌روزرسانی دوره‌ای اطلاعات شخصی و پزشکی رانندگان و تأیید صلاحیت آن‌ها برای رانندگی است. تمدید اعتبار گواهینامه رانندگی بسیار ضروری است؛ زیرا در صورتی که اعتبار گواهینامه به پایان برسد و شما در یک تصادف مقصر باشید، بیمه هیچ خسارتی را پوشش نخواهد داد. بنابراین، در صورتی که اعتبار گواهینامه شما به پایان رسیده است، حتماً با دنبال کردن مطلب زیر، باید اقدام به تمدید آن کنید.

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه چیست؟

برای تمدید گواهینامه، مدارک زیر لازم است:

  1. اصل و کپی شناسنامه با توضیحات (در صورت وجود)، همراه با کپی صفحه توضیحات و مهر ثبت‌احوال (در شناسنامه‌های جدید، کپی صفحه محل تنظیم سند نیز الزامی است).
  2.  اصل و کپی پشت و روی کارت ملی.
  3.  آدرس دقیق و کد پستی محل سکونت.
  4.  اصل گواهینامه قبلی. در صورت مفقودی گواهینامه، باید استعلام نیروی انتظامی را داشته باشید.
  5.  سه قطعه عکس ۴*۳ رنگی با زمینه سفید (باید در دفتر پلیس+۱۰ گرفته شود).
  6.  گواهی گروه خونی (در صورت وجود، هر مدرک معتبری که گروه خونی را مشخص کند، در غیر این صورت باید فرم خود اظهاری را پر و امضا کنید تا در صورت بروز هر مشکلی مسئولیت آن به عهده خودتان باشد).
  7.  گواهی عدم اعتیاد برای متقاضیان تمدید گواهینامه پایه‌یک.

شرایط لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی چیست؟

در صورتی که گواهینامه قبلی به یکی از دلایل زیر قابل استفاده نباشد، باید برای تمدید گواهینامه اقدام کنید:
 پایان تاریخ اعتبار گواهینامه.

  • مفقود یا دزدیده شدن گواهینامه (در این صورت باید در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه را انجام داده و در صورت عدم وجود سابقه، به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه و برگه استعلام را دریافت کنید).
  •  مخدوش شدن گواهینامه (به ویژه بخش‌های مهمی مانند اطلاعات و محدودیت ها).
  •  تغییر اطلاعات هویتی (تغییر رسمی نام یا نام خانوادگی).

چگونه باید مراحل تمدید گواهینامه را طی کرد؟

بعد از تهیه مدارک فوق (به استثنای عکس و گواهی عدم اعتیاد)، برای تمدید گواهینامه باید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید. پس از ارائه مدارک و تأیید کارشناس، برای شما معرفی نامه معاینه چشم و گواهی عدم اعتیاد (برای تمدید گواهینامه پایه‌یک) صادر می‌شود. برای انجام معاینه چشم و دریافت گواهی عدم اعتیاد، باید به مراکز مورد تأیید نیروی انتظامی (ناجا) مراجعه کنید. اگر در گواهینامه قبلی شما رانندگی با عینک ذکر شده و در مدت اعتبار آن عمل لیزیک انجام داده‌اید یا به جای عینک لنز استفاده می‌کنید، باید هنگام معاینه چشم برای تمدید گواهینامه این موضوع را به پزشک معتمد نیروی انتظامی اطلاع دهید تا او تأییدیه لازم را به صورت سیستمی برای مراکز پلیس ۱۰+ ارسال کند.

همچنین، افرادی که بالای ۷۰ سال سن دارند، باید آزمایش شنوایی نیز انجام دهند و صلاحیت آن‌ها باید توسط کاردان فنی تأیید شود. همچنین، افرادی که قبلاً نقص عضو داشته‌اند یا پس از دریافت گواهینامه به مشکلات جسمانی برخورد کرده‌اند، پس از انجام معاینه پزشکی، نیز به تأیید کاردان فنی نیاز خواهند داشت. پس از ثبت درخواست و تکمیل مراحل تمدید گواهینامه رانندگی، یک رسید به متقاضی داده می‌شود که می‌تواند آن را به مأموران راهنمایی و رانندگی ارائه دهد. گواهینامه جدید بین یک هفته تا ۱۰ روز پس از ارائه مدارک و ثبت درخواست در دفاتر پلیس+۱۰ صادر می‌شود.

هزینه تمدید گواهینامه رانندگی چقدر است؟

برای تمدید گواهینامه رانندگی، شما باید هزینه‌های زیر را پرداخت کنید:

۱. هزینه تبدیل گواهینامه قدیمی به گواهینامه هوشمند.
۲. حق تمبر.
۳. هزینه گرفتن عکس ۴*۳.
۴. هزینه ارسال گواهینامه رانندگی توسط اداره پست به آدرس محل سکونت شما.
۵. هزینه معاینات و آزمایشات پزشکی.
۶. جریمه دیرکرد تعویض گواهینامه رانندگی. این جریمه به ازای هرسال ۲۵ هزار تومان است و پس از گذشت یک سال تمام از تاریخ انقضای اعتبار گواهینامه اعمال می‌شود.

مجموع این هزینه‌ها حدوداً بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

آیا تمدید گواهینامه به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر، امکان تمدید گواهینامه رانندگی به صورت آنلاین وجود ندارد. برای تمدید گواهینامه، حضور شخص متقاضی برای اخذ اثر انگشت الزامی است و احراز هویت فرد و ثبت الکترونیکی اثر انگشت او یکی از شرایط لازم است. با این حال، برای پیگیری صدور گواهینامه، می‌توانید از روش‌های اینترنتی، پیامک و تماس تلفنی استفاده کنید.

تمدید گواهینامه رانندگی چقدر زمان می‌برد؟

معمولاً، زمان لازم برای ارسال گواهینامه جدید به متقاضی بین یک هفته تا ۱۰ روز است. در این بازه زمانی، شما می‌توانید از رسیدی که پلیس+۱۰ به شما ارائه داده است به عنوان گواهینامه استفاده کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان