تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

مشخصات سامانه دفاع هوایی باراک ام ایکس اسرائیل

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های سامانه دفاع هوایی باراک ام ایکس اسرائیل خواهیم پرداخت.

سامانه دفاع هوایی باراک ام ایکس اسرائیل

رویداد۲۴ حسین فلاحی: باراک ام ایکس (Barak MX) یک سیستم دفاع هوایی پیشرفته و سازگاراست که توسط صنایع هوافضای اسرائیل ساخته شده است. این سامانه دفاعی یک سیستم یکپارچه است که پوشش جامع دفاع هوایی را برای نیروهای زمینی متحرک برای مقابله با تهدیدات هوایی متعدد از منابع و بردهای مختلف، حتی در حال حرکت فراهم می کند.

 صنایع هوافضای اسرائیل یک سری آزمایشات شلیک مستقیم را با سیستم دفاع هوایی باراک ام ایکس در مارس 2021 با موفقیت به پایان رساند. این سیستم برای مدیریت طیف وسیعی از سناریوها و تهدیدها، از جمله رهگیری یک هدف بالستیک مهاجم آزمایش شد.

طراحی و جزئیات سیستم دفاعی باراک ام ایکس

باراک ام ایکس یک سیستم مدولار است که شامل سه جزء اصلی، مرکز مدیریت جنگ باراک، رهگیرهای باراک و سنسورها است. هر ترکیبی از سه مؤلفه را می توان بر اساس تهدید دریافتی متصل و مورد استفاده قرار داد.

سامانه دفاع هوایی باراک ام ایکس اسرائیل

طراحی مدولار یک قابلیت عملیاتی مقرون به صرفه را برای رسیدگی به الزامات مختلف ماموریت و بهینه سازی اثربخشی عملیاتی ارائه می دهد. این سیستم برای مقابله با تهدیدات آینده سازگار است.

جزئیات مرکز مدیریت جنگ باراک

 مرکز مدیریت جنگ باراک در پیکربندی های متحرک، قابل استقرار یا ثابت متناسب با نیازهای عملیاتی موجود است. این مرکز یک تصویر هوایی یکپارچه ایجاد و مدیریت می کند و با هر سیستم فرماندهی و کنترلی ارتباط برقرار می کند. این سیستم مدیریت نبرد را انتخاب می کند و آرایه پرتاب چند رهگیر را مدیریت می کند.

سامانه دفاع هوایی باراک ام ایکس اسرائیل

جزئیات رهگیرهای باراک

سیستم باراک ام ایکس شامل سه نوع رهگیر پیشرفته باراک است. پدافند هوایی میان برد باراک (MRAD) با موتور موشک تک پالس تا 35 کیلومتر برد دارد، در حالی که پدافند هوایی بلند برد باراک (LRAD) با موتور موشک دو پالس برد تا 70 کیلومتر دارد.

"باراک ای آر" با موتور موشک دو پالس و یک تقویت کننده اضافی تا 150 کیلومتر برد دارد. رهگیرها دستیابی سریع و مطمئن به هدف را با مصونیت بالا در برابر اقدامات متقابل الکترونیکی ارائه می دهند.


بیشتر بخوانید: مشخصات سامانه گنبد آهنین


تمامی نسخه ها دارای جستجوگر فرکانس رادیویی فعال پیشرفته برای سطح مقطع راداری پایین و برای جستجوی اهداف مانور هستند و می توانند یک کلاهک بزرگ حمل کنند. آنها به صورت عمودی برای دستیابی به پوشش 360 درجه، واکنش سریع و حداقل برد کوتاه قابلیت عملیات دارند.

سامانه دفاع هوایی باراک ام ایکس اسرائیل

سه نوع رهگیر در یک سیستم مدیریت نبرد واحد با پرتابگر زمینی باراک یکپارچه شده است. پرتاب کننده می تواند در کمتر از دو دقیقه متوقف و مستقر شود.

این پرتابگر توانایی استقرار هشت موشک را دارد. موشک های MRAD و LRAD می توانند تا ارتفاع 20 کیلومتری برسند، در حالی که موشک های ای آر می توانند با مانور 50 گرمی به 30 کیلومتر برسند. یک پیوند داده ارتباط بین  مرکز مدیریت جنگ و موشک را امکان پذیر می کند.

جزئیات حسگرهای باراک

سیستم  باراک ام ایکس شامل حسگرهای قدیمی و رادارهای چند ماموریتی آرایه فازی کاملا دیجیتال است که توسط صنایع هوافضای اسرائیل توسعه یافته است.

این رادار مجهز به رادارهای آرایه اسکن شده الکترونیکی فعال با قابلیت انجام عملیات سیارمانند ELM 2138 MMR و ELM-2084 MMR است که توسط التا سیستمز یکی از شرکت‌های تابعه صنایع هوافضای اسرائیل توسعه یافته‌اند.

سامانه دفاع هوایی باراک ام ایکس اسرائیل

ام ام آر التا یک سیستم راداری چند پرتوی سه بعدی AESA با فناوری نیترید گالیوم است. این رادار می تواند هواپیماها و اهداف بالستیک را شناسایی و رصد کند و هدایت کنترل آتش را برای رهگیری موشک یا دفاع هوایی توپخانه ارائه دهد. رادارها در اندازه ها و پیکربندی های مختلف موجود هستند. سیستم باراک ام ایکس را می توان با سنسورهای موجود و همچنین جدید ادغام کرد.

قابلیت های باراک ام ایکس

سیستم دفاعی باراک ام ایکس قابلیت فعالیت در هر شرایط آب و هوایی و هر زمان از شبانه روزرا دارد. این سسیستم می تواند تهدیدهای متعددی از جمله هواپیما، هلیکوپتر، بمب های سرنشین، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین و موشک های کروز را مدیریت کند.

باراک ام ایکس می تواند در ماموریت های دفاع نقطه ای و دفاع منطقه ای مستقر شود و می تواند با شرایط نبرد هماهنگی نیروهای ضربت مشترک سازگار شود.

سفارشات و تحویل باراک ام ایکس

 صنایع هوافضای اسرائیل با دارونمون تکنولوژی ، یک شرکت دفاعی مستقر در استرالیا، برای کار بر روی سیستم دفاع هوایی و موشکی باراک ام ایکس در مارس 2023 همکاری کرد. این شرکت ها قابلیت های پیشرفته دفاع هوایی و موشکی را در چارچوب مناقصه وزارت دفاع استرالیا به نیروی دفاعی استرالیا تحویل خواهد داد.

کلمبیا در ژانویه 2023 قراردادی به ارزش 131.2 میلیون دلار با  صنایع هوافضای اسرائیل برای تحویل سیستم‌های دفاع هوایی باراک ام ایکس به همراه کامیون و موشک‌ها برای ارتش کلمبیا منعقد کرد. انتظار می‌رود این موشک‌ها تا سپتامبر 2026 تحویل داده شوند.

سامانه دفاع هوایی باراک ام ایکس اسرائیل

 صنایع هوافضای اسرائیل بر اساس قراردادی به ارزش بیش از 500 میلیون دلار که در فوریه 2022 امضا شد، سامانه دفاع هوایی و موشکی باراک ام ایکس را به مراکش عرضه خواهد کرد.

مشخصات کلی سامانه دفاع هوایی باراک ام ایکس

نوع پروژه: سیستم یکپارچه دفاع هوایی و موشکی

سازنده: صنایع هوافضای اسرائیل

دامنه: از 35 کیلومتر تا 150 کیلومتر

ارتفاع: 20 کیلومتر (30 کیلومتر برای موشک های دوربرد)

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان