تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

بهترین مناسبت‌ها و رویداد‌ها برای سفر به مشهد

سفر به مشهد به‌ویژه در مناسب‌های مذهبی حال و هوای خاصی دارد و به همین علت خیلی از افراد ترجیح می‌دهند سفر خود را برای چنین مناسبت‌هایی برنامه‌ریزی کنند.

بهترین مناسبت‌ها و رویداد‌ها برای سفر به مشهد

رویداد۲۴ با ما همراه شوید تا شما را با مهترین مناسبت‌ها و رویدادهای مذهبی، تاریخی، ملی و فرهنگی آشنا کنیم که موجب می‌شوند سفر در این ایام به مشهد بسیار خاطره‌انگیزتر بوده و حس و حال متفاوتی برایتان به یادگار بگذارد. نکاتی که برای سفر در این ایام باید در نظر بگیرید را نیز یادآوری خواهیم کرد.

مهمترین مناسبت ها و رویدادهای مذهبی برای سفر به مشهد

سفر به مشهد اساسا یک سفر مذهبی و زیارتی است و بنابراین سفر به این شهر مقدس در مناسبت‌های مذهبی قطعا حال و هوایی معنوی و منحصربه‌فرد دارد. از مهمترین این مناسبت‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت: به اول تا یازدهم ذی‌القعده، به مناسبت ولادت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) دهه کرامت گفته می‌شود. شهر مشهد در این ایام بسیار پرشور و نورانی است و برنامه‌های مذهبی و فرهنگی متنوعی همچون گل‌باران حرم مطهر، جشن و راهپیمایی، برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان و... در آن برگزار می‌شود.

شهادت امام رضا (ع): آخرین روز ماه صفر سالروز شهادت امام رضا (ع) است. آیین خطبه‌خوانی، عبور دسته‌ها و وجود مراسم عزاداری در حرم و اطراف آن و دیگر اماکن مذهبی شهر از جمله برنامه‌هایی هستند که در این روز در این شهر برگزار می‌شود.

ماه رمضان: ماه رمضان ماه مهمانی خداست و اگر این مهمانی را در حرم امام رضا (ع) باشید، قطعا حال و هوایی معنوی و خاص را تجربه خواهید کرد. در این ماه برنامه‌های مختلفی در حرم برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به جلسات قرائت و تفسیر قرآن، برنامه افطاری، سخنرانی‌های مذهبی، مدیحه‌سرایی، نمازهای جماعت در صحن‌های حرم امام رضا (ع) و... اشاره کرد.

ماه محرم و صفر: سفر در محرم و صفر و به‌خصوص در ایام تاسوعا و عاشورا به مشهد می‌تواند برای عاشقان امام حسین و امام رضا (ع) بسیار خاطره‌انگیز باشد. در شب عاشورا در حرم مطهر مراسم خطبه‌ خوانی برگزار می‌شود؛ در این مراسم خدام امام رضا (ع) با شمعی در دست، در اطراف صحن حرکت کرده وعزاداری می‌کنند. حضور دسته‌های مختلف عزاداری، برگزاری مراسم معنوی شام غریبان و... حال و هوایی بسیار معنوی و باشکوه به حرم و شهر مشهد می‌بخشد.

نیمه شعبان: تولد امام زمان و نیمه شعبان از اعیاد بزرگ و مورد توجه ایرانیان است. حرم امام رضا (ع) نیز در این ایام با تزئینات زیبا از زائران میزبانی کرده و جشن‌های باشکوهی در مشهد برگزار می‌شود. تلاوت قرآن، مداحی، قرائت مناجات شعبانیه و دعای کمیل از جمله مراسم نیمه شعبان در حرم مطهر هستند.

بهترین مناسبت‌ها و رویداد‌ها برای سفر به مشهد

عید فطر: عید سعید فطر مهمترین عید مسلمانان است و آنها با برپایی نماز عید و دیدوبازدید این روز را جشن می‌گیرند. در این روز حرم امام رضا (ع) میزبان زائرانی است که برای نماز و شکرگزاری و همچنین زیارت امام هشتم به مشهد آمده‌اند.

عید قربان: عید بزرگ قربان، دهمین روز از ماه ذی‌الحجه است. در مشهد، در این عید هم در حرم مطهر و هم در بسیاری از نقاط شهر برای ذبح، قربانگاه‌هایی برپاست و در صحن جامع رضوی نماز عید اقامه می‌شود.

عید غدیر: در هجدهم ذی‌الحجه، در حرم مطهر امام رضا (ع) و دیگر اماکن مذهبی شهر مشهد، جشن‌ها و مراسم مختلفی برگزار می‌شود. آئین خطبه‌خوانی در صحن جامع رضوی، نخل‌گردانی، شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی از مراسم این عید است.

عید مبعث: به مناسبت بعثت پیامبر اکرم (ص) در بیست و هفتم رجب، مشهد مملو از زائرانی می‌شود که از سراسر کشور به این شهر سفر کرده‌ و در حرم مطهر رضوی به شکرگزاری و برپایی جشن مشغول هستند.

رویدادهای تاریخی، ملی و فرهنگی مناسب برای سفر به مشهد

علاوه بر مناسبت‌های مذهبی در برخی از رویدادهای ملی و فرهنگی نیز سفر به مشهد پرطرفدارتر می‌شود. از جمله می‌توان به ایام عید نوروز و روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی اشاره کرد.

سفر در نوروز به مشهد: سفر در نوروز می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد، اگر به درستی برنامه‌ریزی شود. با اینکه در این ایام ظرفیت پروازها و سایر وسایل نقلیه افزایش پیدا کرده و اقامتگاه‌های بیشتری برای پذیرایی با مهمانان تدارک دیده می‌شود، بهتر است بلیط سفر و هتل خود را از چندین هفته قبل رزرو کنید تا با تکمیل ظرفیت مواجه نشوید.

از مزایای سفر نوروزی به مشهد می‌توان ابتدا به آب‌وهوای خوب این شهر در روزهای بهاری اشاره کرد. علاوه بر آن در این ایام فضای شهر سرزنده بوده و جشنواره‌ها و رویدادهای هیجان‌انگیزی در حرم و در شهر برگزار می‌شود. در موقع سال تحویل نیز در حرم امام رضا (ع) حال و هوایی بسیار معنوی و دلچسب را تجربه خواهید کرد.

روز بزرگداشت فردوسی: مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی همه‌ساله در 25 اردیبهشت در آرامگاه وی برگزار می‌شود. به همین بهانه در این ایام تورهایی برای سفر به مشهد و شرکت در این مراسم وجود دارد. این مراسم که شرکت در آن برای عموم آزاد است، بخش‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به شاهنامه‌خوانی، اجرای سرود، نقالی و سخنرانی بزرگان اشاره کرد.

شما می‌توانید برنامه سفر خود را به نحوی تدارک ببینید که در این روز در آرامگاه فردوسی بوده و علاوه بر زیارت آرامگاه این شاعر بزرگ از مراسم بزرگداشت نیز بهره ببرید. همچنین این فرصت را خواهید داشت که از مزار استاد شجریان، موزه شهر توس، فروشگاه‌های صنایع دستی و... نیز بازدید کنید.

نکات مهم سفر به مشهد در رویدادها و مناسبت های مهم

بهترین مناسبت‌ها و رویداد‌ها برای سفر به مشهد

سفر در ایام خاص و به‌خصوص در مناسبت های مذهبی به مشهد مقدس اگرچه جذابیت‌های زیادی دارد، اما به علت تقاضای زیاد و افزایش تعداد گردشگران لازم است در هنگام برنامه‌ریزی سفر، نکاتی را در نظر بگیرید تا با مشکل مواجه نشوید.

خرید به موقع بلیط

برای سفر به مشهد شرایط استفاده از وسایل نقلیه مختلف یعنی هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی وجود دارد. اگر می‌خواهید در ایامی خاص مانند تعطیلات نوروز یا مناسبت‌های مذهبی با هواپیما، قطار یا اتوبوس به مشهد بروید، لازم است از چند هفته یا حتی چند ماه قبل بلیط خود را خریداری کنید و منتظر ماندن برای خرید بلیط‌های لحظه آخری در این مواقع ریسک بسیار بالایی دارد.

برای مثال اگر از تهران با هواپیما قصد سفر به مشهد را دارید از چندین هفته قبل بلیط هواپیما تهران مشهد رفت و برگشت را خریداری کنید تا خیالتان راحت باشد که قرار نیست هنگام رزرو بلیط با تکمیل ظرفیت مواجه شوید.

بلیط قطار را نیز به محض اعلام پیش‌فروش خریداری کنید، چون قطار یکی از وسایل نقلیه پرطرفدار برای سفر به مشهد است و خیلی زود تکمیل ظرفیت می‌شود. بلیط اتوبوس را می‌توان کمی دیرتر از هواپیما یا قطار خرید اما آن هم در ایام خاص خیلی زود به اتمام می‌رسد؛ پس عجله کنید.

رزرو اقامتگاه

مشهد به عنوان یک شهر توریستی و زیارتی دارای هتل‌ها و اقامتگاه های فراوان است. به همین علت کم پیش می‌آید که کسی نتواند در این شهر محل اقامت مناسبی بیابد. اما یادتان باشد در ایام تعطیلات و مناسبت‌های مذهبی هتل‌های خوب و نزدیک به حرم به سرعت تکمیل ظرفیت می‌شوند. پس اگر می‌خواهید در هتلی خاص اقامت داشته باشید، حتما از چند ماه یا چند هفته قبل از سفر برای رزرو هتل مشهد اقدام کنید.

توجه به افزایش قیمت ها

در ایام پر مسافر هزینه‌های سفر به مشهد افزایش پیدا می‌کند؛ از قیمت بلیط گرفته تا هزینه محل اقامت و حتی قیمت اقلام خوراکی و سوغاتی بالاتر از روزهای خلوت خواهد بود. بنابراین هنگام تنظیم بودجه سفر به این نکته توجه کنید تا در طول سفر با مشکل مواجه نشوید.

شلوغ بودن مسیر، شهر و حرم

یادتان باشد سفر در مناسبت‌ها و تعطیلات همیشه با شلوغی همراه است. پس اگر از جمله افرادی هستید که به راحتی نمی‌توانید مسیرها و مکان‌های شلوغ را تحمل کنید یا همراه خود کودکان بازیگوشی دارید که مراقبت از انها در اماکن شلوغ سخت می‌باشد، بهتر است سفر خود را به زمان‌های خلوت‌تر موکول کنید.

حمل و نقل عمومی در شهر

سیستم حمل‌ونقل عمومی مشهد شامل تاکسی، مترو و اتوبوس بوده و در ایامی همچون نوروز که مسافر زیاد است تعداد اتوبوس‌ها و تعداد سفرهای مترو افزایش می‌یابد. مخصوصا در ایام نوروز اتوبوس‌های زیادی برای رساندن زائران به حرم مطهر در نظر گرفته می‌شود. شما می‌توانید با اتوبوس، مترو، تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی برای زیارت یا برای بازدید از دیگر جاذبه‌های گردشگری مشهد بروید. قابل ذکر است که قیمت تاکسی‌ها در این ایام افزایش پیدا می‌کند.

کلان شهر مشهد به برکت وجود حرم مطهر امام رضا (ع) همواره میزبان زائران زیادی از سراسر جهان است و خیلی از این زائران ترجیح می‌دهند در یک مناسبت مذهبی که حال و هوای معنوی حرم مطهر و شهر دوچندان می‌شود، به مشهد سفر کنند. علاوه بر این، مشهد جاذبه‌های گردشگری فراوانی هم دارد که گردشگرانی که زیارت و سیاحت را در کنار هم می‌پسندند، در ایام تعطیلات همچون تعطیلات نوروز مشتاق سفر به این شهر هستند.

در نهایت اگر سفری پرشور از نظر معنوی می‌خواهید و شلوغی شهر و حرم برایتان مهم نیست و سفر را برای شما هیجان انگیزتر می‌کند، می‌توانید در مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی به مشهد سفر کنید. در غیر این صورت با سفر در ایام غیر تعطیل و غیر مناسبتی شهر مقصد شما خلوت‌تر بوده و امکان خرید بلیط و رزرو هتل ارزان را نیز خواهید داشت.

برچسب ها: سفر استانی ، گردشگری
نظرات شما
پیشخوان