تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

پل استر، نویسنده آمریکاییِ «سه‌گانه نیویورک»، در ۷۷ سالگی درگذشت

پل استر، نویسنده پرکار آمریکایی که از آثار معروفش می‌توان به «سه‌گانه نیویورک» اشاره کرد، بر اثر عوارض ناشی از سرطان ریه در ۷۷ سالگی درگذشت.

پل استر نویسنده آمریکایی

رویداد۲۴ روزنامه نیویورک تایمز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت به نقل از یکی از دوستان این رمان‌نویس نوشت که استر در خانه‌اش در بروکلین نیویورک درگذشت.

سیری هاستودت، همسر و نویسنده همکار پل استر، نخستین بار سال گذشته تشخیص سرطان او را اعلام کرد.

آقای استر در سال ۱۹۴۷ در نیوآرک ایالت نیوجرسی به دنیا آمد و در دهه ۱۹۸۰ با آثاری مانند «سه‌گانه نیویورک» به نماد ادبی نیویورک تبدیل شد.

این سه‌گانه که تغییری فلسفی در ژانر پلیسی ایجاد کرد به زبان فارسی هم ترجمه شده است.

حرفه آقای استر در سال ۱۹۸۲ با کتاب خاطراتش به نام «اختراع تنهایی» شروع به اوج گرفت که روایتی تکان‌دهنده از رابطه او با پدر اخیراً درگذشته‌اش بود.


بیشتر بخوانید: نگرانی استاد کدکنی در باره امروز و فردای ایران


اولین رمان او، «شهر شیشه‌ای» قبل از انتشار توسط یک انتشاراتی کوچک در کالیفرنیا در سال ۱۹۸۵ از سوی ۱۷ ناشر رد شده بود.

به گزارش نیویورک تایمز، همان‌طور که شهرت پل استر افزایش یافت، او به عنوان پاسدار گذشته ادبی غنی بروکلین جلوه کرد و همچنین الهام‌بخش نسل جدیدی از رمان‌نویسانی شد که در دهه ۱۹۹۰ و بعد از آن به منطقه هجوم آوردند.

استر اغلب در گزارش‌های خبری به عنوان یک «سوپراستار ادبی» معرفی می‌شد. ضمیمه ادبی «تایمز» بریتانیا زمانی او را «یکی از فوق‌العاده‌ترین نویسندگان آمریکایی» نامید.

او از کار با رایانه پرهیز داشت و اغلب با خودکار در دفترچه‌های مورد علاقه‌اش می‌نوشت.

پل استر در سال ۲۰۰۳ به نشریه «پاریس ریویو» گفت: «کیبورد همیشه مرا می‌ترساند. قلم ابزار بسیار ابتدایی‌تری است. احساس می‌کنی که کلمات از بدنت بیرون می‌آیند و بعد کلمات را در صفحه فرو می‌کنی. نوشتن برای من همیشه یک تجربه فیزیکی بوده است».

این نویسنده آمریکایی همچنین فیلمنامه‌نویس بود و فیلمنامه فیلم «دود» را نوشت که ارواح گمشده‌ای را به تصویر می‌کشید که در یک مغازه تنباکو فروشی بروکلین حضور داشتند. این فیلم را واین وانگ در سال ۱۹۹۵ کارگردانی کرد.

رمان‌های اگزیستانسیالیستی استر در اروپا نیز بسیار محبوب بودند.

از دیگر آثار مهم او می‌توان به «مون پالاس»، «خاطرات زمستان»، «کتاب اوهام» و «دیوانگی‌های بروکلین» اشاره کرد. بسیاری از آثار این نویسنده آمریکایی به زبان فارسی ترجمه شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نویسنده
نظرات شما
پیشخوان