صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 January 23
کد خبر: ۱۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
در ادامه اعتراض رانندگان کامیون مدیرکل سازمان حمل و نقل هرمزگان در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ پاسخ داد

هشدار به مسئولان پایانه بندرعباس

مدیرکل سازمان حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان به تمامی مسئولان پایانه نیز هشدار می‌دهد که هرگونه تبعیض در نحوه نوبت دهی و همچنین نحوه انتخاب بار‌ها برای رانندگان بومی و غیر بومی با اطلاع رانندگان حاضر در پایانه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و اشد مجازات برای خاطیان در نظر می‌گیریم. کمااینکه رانندگان در پایانه تاکنون شاهد برخورد جدی و حتی اخراج یکی از کارمندان مربوطه بودند.»
رویداد۲۴- اعتراض راننده کامیون‌های پایانه بندرعباس به نحوه توزیع ناعادلانه بار و ضعف در نظارت و ارائه خدمات در این مراکز همچنان ادامه دارد و امروز دهمین روز خود را تجربه می‌کند. بر اساس گزارش‌های واصله بیش از ۳ هزار راننده کامیون در این پایانه جهت دریافت بار و ترخیص حضور داشته و گفته می‌شود و دامنه اعتراضات نیز تاکنون با حواشی و شایعاتی همراه بوده است.

به گزارش رویداد۲۴ طی هفته‌های اخیر پایانه بندرعباس به سبب تعطیلات نوروزی کارخانه‌ها و نیز کاهش محسوس بار طی سالیان اخیر با مشکلاتی همراه بوده با این حال به نظر می‌رسد که اعتراض رانندگان متوجه این امر نبوده و در واقع نحوه توزیع و ارائه بار بوده که آنان را به اعتراض وادشته است.

تخلفات را به سامانه ۳۰۰۰۶۴۱۴ پیامک کنید
«امید» یکی از رانندگان حاضر در پایانه بندرعباس به رویداد۲۴اعلام کرد که ناظرین پایانه در توزیع بار بین رانندگان بومی و بعضا نزدیک به مسئولان پایانه و شرکت‌های زیر مجموعه آن تبعیض قائل شده و به آنها خارج از نوبت تعیین شده در پایانه بار ارائه می‌کنند.

علیرضا مجرد مدیرکل سازمان حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ضمن تایید همین موضوع می‌گوید که «بحث رانندگان بومی در پایانه‌های هر استانی یک موضوع متداول است و در هر استان ظرفیت‌های ویژه‌ای برای خدمت رسانی به بومیان به لحاظ تامین خدمات شهروندان استان در نظر گرفته می‌شود که رانندگان نیز تاحدودی در جریان کم و کیف آن قرار دارند. با این حال چنین موضوعی باید در شرایط ویژه مانند توزیع بار بعد از تعطیلات نوروزی یا مقاطعی از سال که حجم بالایی از رانندگان به پایانه مراجعه می‌کنند تغییر کند.»

او در ادامه می‌گوید:«در ایام تعطیلات و فشرده سال نباید رانندگان بومی به صورت جداگانه بارگیری کنند و مسئولان نظارتی باید به همه اعلام کنند که چه رانندگان بومی و چه غیر بومی از یک سهمیه و حق برابر بهره‌مند هستند و چنانچه رانندگان مسائلی جز این را در نحوه توزیع بار شاهد بودند به مراجع ذی ربط اطلاع بدهند که برای تسهیل در این امر نیز پایانه بندرعباس سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۴۱۴ را برای رانندگان و مراجعه کنندگان در نظر گرفته است.»

مدیرکل سازمان حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان همچنین به تمامی مسئولان پایانه نیز هشدار می‌دهد که هرگونه تبعیض در نحوه نوبت دهی و همچنین نحوه انتخاب بار‌ها برای رانندگان بومی و غیر بومی با اطلاع رانندگان حاضر در پایانه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و اشد مجازات برای خاطیان در نظر می‌گیریم. کمااینکه رانندگان در پایانه تاکنون شاهد برخورد جدی و حتی اخراج یکی از کارمندان مربوطه بودند.



اعتراضات ادامه خواهد داشت
در عین حال «رضا» دیگر راننده حاضر در پایانه نیز به رویداد۲۴ می‌گوید که «اعتراضات رانندگان در پایانه تا زمانی که مشکلات مرتفع نشود ادامه خواهد داشت که مهم‌ترین آن رعایت نکردن نوبت‌ها در صف انتظار و لابی مسئولان پایانه با برخی رانندگان بومی است.»

موضوعی که مجرد درباره آن به رویداد۲۴، می‌گوید: رانندگان طی چند روز اخیر اعتراضاتی نسبت به نحوه توزیع بار داشتند که البته درخواست به حقی بوده و مسئولان پایانه باید هرچه زود‌تر در خصوص توزیع بار آن را در دستور کار قرار دهند. اما اینکه بخواهیم صحبتی چون رانت مسئولان پایانه در نوبت دهی را طرح کنیم یا در برخی رسانه‌ها اعلام شود که هزاران راننده دست به اعتصاب زدند دور از انصاف است. البته در پایانه‌ای با چنین حجمی، امکان اشتباه یا خطا وجود دارد که با یک حساب منطقی می‌توان به آن رسید.»

او ادامه می‌دهد: «پایانه بندرعباس به سبب حجم دریافت و ترخیص بار یکی از پر ترافیک‌ترین پایانه‌های کشور است. قریب به ۹۰ شرکت این پایانه همکاری دارند که اگر برای هر پایانه به طور میانگین ۵۰ کارگر و کارمند در نظر بگیریم و آن در کنار رانندگان حاضر در بارگیری‌ها روزانه پایانه قرار بدهیم به عدد بالایی می‌رسیم که بی‌شک امکان خطا یا اشتباه را در قیاس با سایر پایانه افزایش خواهد داد. البته این موضوع نه به منظور توجیه اتفاق بوده بلکه بیان کننده شرایط ویژه پایانه بوده که بر همین اساس از مسئولان و رانندگان توقع می‌رود که کمال همکاری را در رفع مشکلات و اتفاقات با ما داشته باشند.»



معطلی ۱۰ تا بیست روزه رانندگان برای دریافت بار
موضوع مدت زمان طولانی انتظار رانندگان در صف تحویل بار یکی از محورهای اصلی این اتفاق است که گفته می‌شود به سبب ضعف نظارتی در پایانه برخی از رانندگان را بالغ بر ۲۰ روز معطل نگاه داشته است. یکی از رانندگان در همین رابطه به رویداد۲۴ می‌گوید که روزهای زیادی را از خانه و خانواده به دلیل همین صف طولانی دور ماندم و هنوز نتوانسته‌ام حتی بار بگیرم تا سفر خود را انجام بدهم.

مجرد در پاسخ به زمان معطلی رانندگان که اصلاحا زمان خواب کامیون‌ها در صف تعریف می‌شود، می‌گوید که «زمان بالای خواب کامیون مساله‌ای روشن و واضح است و همچنان که مسئولان به ما اطلاع دادند و خودم در جریان قرار دارم رانندگان زمان زیادی را منتظر مانده‌اند که تقریبا از ۱۰ تجاوز می‌کند و امیدواریم که هرچه زود‌تر این مساله با رسیدن بار به پایانه و توزیع سریع آن بین رانندگان برطرف شود که یکی از دلایل اصلی این مساله به تعطیلی کارخانه‌ها در ایام نوروز بوده که با کاهش محسوس واردات کشور در روزهای منتهی به سال ۹۵ در قیاس با همین ایام در سال‌های قبل‌تر متقارن شده و حساسیت موضوع را بیشتر کرده است.»





شایعه سفر اضطراری وزیر راه به بندرعباس

البته موضوع جنجال برانگیز پایانه بندرعباس شایعاتی نیز به همراه داشت که مهم‌ترین آن سفر اضطراری عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به بندرعباس جهت رسیدگی به موضع بود. برخی رانندگان که شنیده بودند درصورت استمرار اعتراضات در پایانه، امروز شاهد حضور شخص وزیر راه و مسکن هستند، احتمال می‌دادند که طی ۲۴ ساعت آینده به سبب حضور قریب الوقوع آخوندی در بندرعباس مشکلات پایانه برطرف شود.

این در حالی است که وزیر هم اکنون در آلمان به سر می‌برد و رویداد۲۴ طی پیگیری‌هایی که انجام داد مطلع شد که «آقای وزیر تا دو روز دیگر در سفر اروپایی به سر می‌برند و هنوز برنامه‌ای جهت سفر وی به بندرعباس در نظر گرفته نشده است و چنانچه نیازی به پیگیری ویژه در این خصوص وجود داشته باشد، موضوع به معاونان ایشان در استان هرمزگان محول خواهد شد که بنا بر گفته مسئولان در وزارت راه این مساله در دست بررسی قرار گرفته است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین دهقانی اکبرابادی
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
یادت بخیر ابرمرد عیسی بشقره
ناشناس
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
سلام منم به عنوان یک راننده وظیفه دارم از شما تشکر کنم ولی مشکل اصلی ما رانندگان بومی نیستند رانندگان بومی اگه حذف بشن و بخوان طبق نوبت بار بگيرن یک روز در خواب ما تاثیر داره مثلا اگه خواب ما برای گرفتن بار اگه پانزده روز باشه به چهارده یا سیزده روز ميرسه مشکل اصلی ما شرکتهای باربري هستند که کامیونهاشون بدون حضور در پايانه بار ميگيرن و خروج ميشن بدون نوبت حق ما رو ضایع میکنن ولی اگر کامیونهای شرکتها طبق نوبت بار بگيرن خواب ما به ثلث میرسد مثلا اگه ما رانندگان پانزده روز خواب داشته باشیم پنج روزه به ما بار ميرسه؛؛ بازم ازتون صمیمانه تشکر میکنم که در تهیه گزارش کاملا صادقانه عمل کردید
حمید
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
سلام خسته نباشید ، خیلی ازتون تشکر میکنم ،شما تنها خبرگذاری بودید که اخبار اعتصاب و نظرات مردم را به طور کامل منتشر کردید واقعا ممنون
نظرات شما