پس از 5 روز تجمع اعتراضی؛
صدای رانندگان اعتصاب کننده در بندرعباس شنیده شد
تجمع پنج روزه بیش از سه هزار کامیون دار پایانه بار بندرعباس در اعتراض به نحوه توزیع بار و ضعف در نظارت و ارائه خدمات در این مراکز بالاخره کارساز شد و دستگاه های نظارتی امروز (یکشنبه) آمادگی خود برای پاسخگویی به این رانندگان معترض را ابراز کردند.
رویداد24- اعتصاب پنج روزه بیش از سه هزار کامیون دار پایانه بار بندرعباس در اعتراض به نحوه توزیع بار و ضعف در نظارت و ارائه خدمات در این مراکز بالاخره کارساز شد و دستگاه های نظارتی امروز (یکشنبه) آمادگی خود برای پاسخگویی به این رانندگان معترض را ابراز کردند.
به گزارش رویداد24، برخی از کامیون داران معترض از تاریخ 23 اسفند در نوبت دریافت بار بودند و توقف 26 روزه آنها در محل پایانه بار بندعباس باعث متحمل شدن هزینه های گزافی برایشان شده بود.
مدیرکل سازمان حمل و نقل و پایانههای هرمزگان در واکنش به اعتراض این رانندگان کامیون گفت: ۲۰روز تعطیلات نوروز و کمبود بار سبب بروز مشکل در فعالیت کامیون داران شده است.
علیرضا مجرد با اشاره به عدم بارگیری کامیونهای باربری در پایانه و معطلی رانندگان گفت: به طور معمول بارگیری کامیونهای کمپرسی بدون توقف و ترانزیت به طور متوسط 2 روز و کامیونهای کفی به لحاظ ازدیاد و تعدد آنان به 7 الی 10 روز به طول میانجامد که در ایام نوروز و تعطیلی 20 روزه سبب شد تا این حجم ترافیک بارگیری به طور موقت در پایانه صورت گیرد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانههای استان هرمزگان، بیانات برخی از رانندگان مبنی بر عدم رعایت نوبت اعلام بار و بارگیری را رد کرد و گفت: رانندگان باید برای اثبات اظهار نظرهای خود مدرک ارائه دهند.
مجرد در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت 150 شرکت باربری در استان هرمزگان اشاره داشت و گفت: ظرفیت پذیرش رانندگان کامیونهای باری در شبانه روز در پایانه باربری استان، 8 تا 10 هزار نفر بوده که برخی از آنان از امکانات موجود در باربری استفاده نمیکنند.
این رانندگان علاوه بر تجمع اعتراضی در پایانه، روز جمعه نیز با حضور در نماز جمعه این شهرستان بدنبال تحصن و نشان دادن اعتراض بودند که با هوشیاری و درایت فرماندهی انتظامی شهرستان این اقدام با صحبت و راهنمایی سرهنگ اسماعیل مشایخ با نماینده رانندگان معترض جهت بررسی و پیگیری مشکلات موجود از مبادی قانونی خاتمه یافت.
با این حال رانندگان معترض همچنان به نحوه توزیع بار و خدمات ارائه شده در پایانه باربری بندرعباس برای احقاق حقوق خود اعتصاب کرده و خواهان قطع همکاری سازمان حمل و نقل و پایانه های هرمزگان با شرکت های باربری متخلف در زمینه فروش اعلام بارها بدون توجه صف طولانی کامیون ها از 23 اسفندماه 94 ادامه دادند.
معاون امور اقتصادی استاندار هرمزگان در واکنش به این اعتراضات و تجمع، با اشاره به اثرات مخرب رکود در صنعت حمل و نقل هرمزگان به دلیل تحریمهای ظالمانه گفت: دستگاههای نظارتی آماده پاسخگویی به رانندگان کامیون معترض به نحوه اعلام بار در پایانه بندرعباس هستند.
عباس شیرخانلو با اشاره به معطلی و اعتراض رانندگان خودروهای سنگین گفت: هر ساله در ایام نوروز، محدودیت تردد خوردوهای سنگین از سوی پلیس راهور اعلام میشود و این امر امسال نیز طبق روال سالهای گذشته صورت گرفته که میتواند نقشی هر چند ناچیز در وقوع این مسئله داشته باشد.
وی افزود: عمدتا بار ورودی در شهر بندرعباس و اسکله شهید رجایی تجاری بوده و پرداخت هزینه حمل و نقل توسط تجار سبب افزایش قیمت توسط سیستم حمل و نقل شده و یک نوع ناهماهنگی در امر حمل و نقل استان ایجاد شده است.
شیرخانلو در خصوص مشکل ایجاد شده در روند اعلام بار کامیونهای باری در پایانه شهر بندرعباس گفت: در زمینه بارگیری و اعلام بار در ایام نوروز تعطیلی وجود نداشته، تنها به دلیل عدم اعلام بار توسط تجار، رانندگان با معطلی و خواب بیشتر نسبت به دیگر روزها مواجه شدهاند که این امر مربوط به بخش خصوصی و شرکتهای باربری است، زیرا تجار و نمایندگان آنان با مراجعه به این شرکتها و اعلام بار نسبت به بارگیری اقدام میکنند که در ایام نوروز مراجعهای صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: این موضوع درحال پیگیری بوده و به دلیل برخورد احساسی برخی از رانندگان با این موضوع، سبب شده تا این فضا با واقعیت فاصله بگیرد که برای جلوگیری از فراگیر شدن، از طریق سیستم خاص خود پیگیری میشود.
شیرخانلو در خصوص عدم نظارت کافی بر اعلام بار در پایانه باربری استان گفت: در صورت صحت این موضوع،رانندگان می توانند با مراجعه به صنف و همچنین در صورت عدم پاسخگویی صنف به این مشکل، به دستگاههای نظارتی مربوطه مراجعه کنند.
وی با اشاره به عدم حرکت 3000 خودروی بارگیری شده در پایانه باربری گفت: این اقدام ناشی از برخورد احساسی برخی رانندگان با موضوع کمبود بار بوده است که دستگاههای مربوطه به منظور جلوگیری از فراگیر شدن این موضوع و رفع آن حضور یافته اند.
معاون استاندار هرمزگان افزود: علیرغم اینکه بارگیری از 15 فروردین آغاز شده، این افراد با رفتار احساسی خود از حرکت کامیونهای بارگیری شده جلوگیری و فضا را از واقعیت دور کردند.
شیرخانلو با اشاره به بازدید از پایانه باربری شهر بندرعباس و ارزیابی امکانات و تجهیزات در اختیار رانندگان گفت: پایانه جدید توسط بخش خصوصی در حال راهاندازی و تکمیل است و تنها بخشی از خدمات موردنیاز به دلیل فراهم نبودن فضا و زیرساختهای اولیه ارائه نمیشود.
وی اظهار داشت: تسریع در تکمیل پایانه جدید باربری و بخشهای مختلف خدماترسانی به رانندگان در حال پیگیری است و براساس استانداردهای اولیه تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
لطفا مسئولين پاسخگوى اين بى مبالاتى ها باشند و جلوى اين رانت بازى ها را بگيرند.
با تشكر
1 رانت خواری و فروش بار به صورت ملکی و اجاری و زیر میزی و غیره
2 اضافه تناژ بر خلاف اوزان جهانی یک تریلی 18 چرخ میبایست حداکثر وزن با بارش 38 تن باشد که در زمان جنگ ایران و عراق به 40 تن بالا بردند که پس از جنگ کم کنند ولی انجام ندادند و در دولت احمدی نژاد از 40 تن به 44 تن بالا بردند و به ظاهر برای اینکه به نفع رانندگان بشود در صورتی که برعکس بیشترین خسارت را به کامیون و راننده و مردم و جاده ها وارد میکنند
3 حق سختی کار برای یک راننده اتوبوس داخل شهری هست اما برای برون شهری که جانش همیشه در خطر میباشد و بدنهای تکه تکه شده شان را از لابلای آهنها بیرون میکشند نیست
4 استراحتگاه به اندازه تعداد رانندگان نمیباشد
5 در دولت احمدی نژاد کمیسیون باربریها را از 6% به 8 % بالا برده که در حدود 22 درصد به کمیسیون باربریها اضافه کرد و متاسفانه در این دولت هم در بندرعباس به بهانه پایانه جدید از 8 % به 10% اضافه شده است
6 رمان ترخیص بار در گمرک بندر عباس خیلی زیاد میباشد در صورتی که میتوانند قبل از اعلام بار بار را در گمرک زیر نظر بازرسین بازدید کنند سپس اعلام کنند
7 حداقل هزینه استهلاک یک تریلی هر کیلومتر 1 هزار تومان میباشد و پرداخت کرایه هم حدود همان 1 هزار میباشد
8 در اواخر دوران حکومت ریاست جمهوری آقای خاتمی یک بار 15 تنی حدود 420 هزار تومان میبود که با گازوئیل 16.5 تومانی حرکت میکردند و حدود 4 سکه طلا میدادند اما اکنون اگر بخواهیم باسکه مقایسه کنیم میبایست کرایه پایه 15 تنی حدود 4.24 میلیون تومان اعلام شود برای تهران اگر با گازوئیل بخواهد مقایسه شود میبایست برای تهران حدود 7.6 میلیون تومان اعلام شود
9 کزایه را اضافه کنند و بیمه تامین اجتماعی را هم اضافه کنند و بازنشستگی آنرا هم به هملت میزان بالا ببرند
10 هر ارگانی واسه خودش در گوشه های کشور امکانات رفاهی برای صنفش گذاشته بجز حمل و نقل که فقط واسه خود کارکنان سازمانش هست
11 متاسفانه واردات و منتاژ و ساخت کامیون در کشور بی رویه است و بدون حساب و کتاب میباشد که در آینده ای نه چندان دور بلایش یقه خود دولت را فرا خواهد گرفت در صورتی که میبایست به تعداد جمعیت کشور تعدا کامیونها تنظیم بشود
12 مردم میبایست از سرمایه گذاری در خرید کامیون جلوگیری کنند و فقط کامیون میبایست از آن شرکتهای باربری یا خود صاحبان بار و یا دولت باشد که تمام این سود سرشار و تفریح و ترقی نصیب خودشان باشد و راننده میبایست آزاد که هر وقت باری بود از شغل اولش برود باری را برستاند و دوباره به سر شغلش برگردد و همیشه در کنار خانواده اش باشد
13 خوشبختانه جمعیت جوان کشور در شیب نزولی قرار گرفته است و در 10 سال آینده خطر بی رانندگی را دولت احساس میکند و باید راننده از چین و هند بیاورد
14 متاسفانه بعضی از رانندگان مبادرت به خرید کامیون میکنند که اولین خسارت متوجه خودشان خواهد شد و بعد ضربه به همکاران میزند
15 حق خواب رانند بسیار کم است اگر صاحب باری نمیتواند تعداد کامیون درخواستی را سر موقع تخلیه نماید نباید ترخیص و بارگیری بیشتر انجام دهد
ایشون از وضعیت موجود در پایانه بندر عباس سود بسیار میبرند
در مورد تناژ بار هم باید بگم من خودم بیست کشور خارج رفتم فقط افغانستان وپاکستان و نظایر اونها که نه قانون دارو نه جاده اینجورتناژها را دارند حتی جمهوری اذربای
جان 38 تن هست
درخصوص واردات و ساخت کامیون هم همین بس که آلمان دو کمپانی سازنده بنز و مان را دارد ولی ایران فقط تو تبریز امیکو مازبنز فاو کاماز مونتاژ میشن که همه رانندهها میشناسنشون تهران که دیگه نپرس وهمین بل بشو باعث شده که بعضی از مونتاژ کاران
با استفاده از نفوذ خود در لایهای قدرت و رانت اقدام به بالا بردن ظرفیت کارت تولیدات خود کنند این در حالیست که مثلا بنز اکتروس 1844 که کامیون فوق مدرن روز اروپاست کارتش 40 تن است ولی کامیون چینی کاوه 56 تن صادر میشود تا خریدار تشویق یه خریدش شود بعدش اون تصادفات ناگوار و خسارات وارده به زیر ساختها را هم که نگو پلیس راه هم که هیچ دو هزار کیلومترراه میری اصلا کنترل نمیکند دوربینهای اداره راه هم که نمیدونم چی بگم از همین اصفهان طرف 36تن بار میزنه میره تهران باآفتخار پزش را میده
راننده هست ده روز از خانوادش دور شده منتظره بار بهش بخوره
از اونور راننده تازه رسیده حواله بار تو جیبشه
چرا باید اینجوری باشه
اگه همه بارو بدن اعلام بار فک نکنم دو سه روز بیشتر معطل بار بمونیم
چندصد هزار از راننده میگیرن بارو از سیستم اعلام بار آزاد میکنن براش و مبلغو بین رییس ک اون بالاست تا اون ک پشت میکروفن نشسته اعلام بار میکنه تقسیم میکنن.
بعد نظر اونارو میپرسید؟ خوب مشخصه چی جوابتون میدن. میگن امکانات عالیه همه چی عالیه و اعلام بارمون هم ک حرف نداره
کسی نیست نظر دوتا راننده رو بپرسه
ماهم میدونیم تعطیلات بوده بار کم بوده
مثلا روزی 400ماشین اعلام بار میشه ولی خروجی اسکله چند برابر ماشین خروج میشه
این ماشینا کجا نوبت داشتن بار گرفتن
کی بهشون بار داده جز باربری و پایانه وانجمن ک نظارت دارن
اگه خدایی هست ازشون نگذره
دوستان هرشغلی سختی کارخودش داره ورانندگی هم یکی ازاین شغل هاست.
1-چراهیچ کس به اعلام بارتبریزکه ترکی اعلام بارمیخونه اعتراض نمیکنه-مگه همه رانندگان ترکندوهرکس هم اعتراض میکنه میگن همینه بروترکی یادبگیربعدبیااعلام بارشرکت کن
2-چرابه اعلام باراراک اعتراض ندارید که گل باراراک فقط راننده اراکی میزنه هرکس هم اعتراض میکنه میکن بخاطردزدی باربه غریبهانمیدیم
3-چرا داخل اراک کانتینررفت وبرگشت که ازبندربارگیری شده ازروی کامیون تخلیه میکنند ومیگن باراینجا مال رانندگان اینجاست
بومی و غیر بومی چه معنی داره که توی بار بندعباس باشه، مگه خون اونا رنگین تره؟؟ اون راننده غیر بومی 20 روز از خانواده اش دور بوده تا یک بار بگیره بعدش راننده بومی توی خانه کنار خانوادش نشسته و باید زودتر بار بگیره؟؟؟
چرا باید رییس انجمن پایانه بندرعباس بومی باشه تا شاهد این تخلفات باشیم؟؟
تا کی حق راننده باید خورده بشه و حرفی به زبون نیارند؟؟
چرا بعد از این همه روز اعتصاب این موضوع هنوز رسانه ای نشده؟
خود انجمن از تمام تخلفات باربری ها مطلعه ولی هیچ اقدامی انجام نمیده، چرا باید باربری ماشین استیجاری داشته باشه و بار بی نوبت به اون ها داده بشه؟؟
البته یک بخشنامه آمد که مجلس تصویب کرده که بحث بومی گری در هر ارگانی برداشته شود که اداره کل حمل و نقل این موضوع را در نظر نگرفت و بحث حق توقف هم مبلغش به تاییدیه خود انجمن صنفی رانندگان بوده و رانندگان محترم باید خودشان بدانند که چه کسی را انتخاب میکنند
اخه اون ماشینی که اومده بندر بدونه معطلی با میشه به نظرتون نباید دمه خبلیا را ببینه .....
دروغ دروغ دروغ دروغ....
باک این حرفا که این مسعولا زدن دروغه اینا همیناند که باید جیبه همه را خالی کنند اخه اینا خرجه زندگیشون بااااالاس...
به يه حسابسر انگشتي ميبيني اصلا سرمايه كه دارن به حقوقشون همخوني نداره
از كجا اومده اين ثروت....
خدااااا به داد ما برس
1.قانون حمل نقل میگه کامیون که نوبت زد ومدارکش کامله مشکلی برا بار زدن نداره حالا اگر جای درست عمل نمیشه بخاطربدعتی است که شما گذاشتید واکنش انهاست
2.تمام بارهای بندر بواسطه سرمایه وهمت شهرهای دیگر است وبندر دخالتی در ان ندارد پس اصلا قابل مقایسه با کشاورزی ویا کارخانه نیست که شمامیگوید حتی اکثر پرسنل شرکتهای باربری وکارخانه های بزرگ کوچک بندر غیر بومی وسازنده و مالک انها غیر بومیها هستند مثل مجتمع فولاد که اصفهان ساخته.حتی کشاوزان عمده فصلی بندر هم غیر بومی ها هستند.اگر خواستید بدونید بندرخودش چی بوده واز خودش چی داشته و دارد یک سر به جاسک.میناب.رودان.بزن
3.شما هم میتوانید بروید هرجای ایران زندگی وکار کنید محبور نیستید بندر بمونید
4.اصلا بندر را چه کسانی ساختند وچه کسانی بندرش کردند پول.همت.جوانی.ما غیر بومیها که از شصت سال پیش با دیزل جنگی با اون جاده های قتلگاه امدیم بندر را ساختتیم وهمه میدونند چه کسانی اونها را لخت میکردند وهمین حالا هم همینجور
5.حالاکه ماشینهای مدرن امده وجاده ها دوبانده شده و پلو اماده شده جا برا ما نیست ولی از قدیم گفتن چوب خدا صدا ندارد الحمدالله همین امروز یکی از این مدعیان تو راه صاف جلو من دخلش اومد .
الی آخر.
و عدل حضرت علی (ع)را بار دیگر در حکومت اسلامی به رخ تعدی کنندگان به حقوق مظلومان و زجر کشیدگان اثبات گردد. متشکرم
واقعا در عجبم که چرا رانندگان پشت همدیگر را خالی کرده و اعتصاب راشکستند
پس باید بگوییم: از ماست که بر ماست