صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۱۶ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 07
کد خبر: ۱۴۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
توتال رسما رفت؛

ترفند جدید چينی‌ها برای خريد نفت/ ایران همه ریسک‌ها و هزینه‌ها را قبول می‌کند

دوشنبه دو خبر مهم براي صنعت نفت ايران داشت. در روزي كه خروج توتال فرانسه از ايران رسما اعلام شد، «رويترز» در گزارشي اختصاصي نوشت خريداران چيني نفت ايران براي ممكن شدن ادامه واردات نفت از ايران با‌وجود تحريم‌هاي امريكا، از نفتكش‌هاي ايراني براي حمل محموله‌هاي نفتي خود استفاده مي‌كنند.

رویداد۲۴  رويترز در اين گزارش آورده كه استفاده از نفتكش‌هاي ايراني نشان مي‌دهد چين با‌وجود تحريم‌هاي امريكا، مي‌خواهد به خريد نفت ايران ادامه دهد. امريكا پس از خروج از برجام، تلاش مي‌كند صادرات نفت ايران را صفر كند اما چين با تحريم‌هاي يكجانبه مخالفت كرده و از روابط تجاري خود با ايران دفاع كرده است.

اولين دور تحريم‌هاي ايالات متحده هفتم آگوست به اجرا درآمد و بناست ممنوعيت خريد نفت ايران در نوامبر به اجرا گذاشته شود. بيمه‌گران كه امريكايي يا اروپايي هستند، به دليل واهمه از مجازات امريكا، قادر به ارايه خدمات نيستند. چهار منبع آگاه به رويترز گفته‌اند: شركت بازرگاني نفت دولتي «ژوهاي ژنرانگ» و «سينوپك گروپ» كه بزرگ‌ترين پالايشگاه آسيا است، به منظور تضمين تامين نفت،‌بندي را در توافق تامين بلندمدت خود با شركت ملي نفت ايران اضافه كرده‌اند كه به آنها اجازه مي‌دهد از نفتكش‌هاي تحت اداره شركت ملي نفتكش ايران استفاده كنند. البته قيمت نفت تحت قراردادهاي بلندمدت تغيير مي‌كند و ايران همه هزينه‌ها و ريسك‌هاي تحويل و همچنين مساله بيمه را تحت پوشش قرار خواهد كرد.

بنا بر آمار تامسون رويترز، در جولاي همه ۱۷ نفتكش چارتري كه نفت را از ايران به چين حمل كردند، تحت اداره شركت ملي نفت ايران بودند. در ژوئن هشت نفتكش از ۱۹ كشتي چارتري تحت اداره چيني‌ها بودند. اين نفتكش‌ها ماه گذشته حدود ۲۳،۸ ميليون بشكه نفت خام و ميعانات يا مادل ۷۶۷ هزار بشكه در روز به مقصد چين حمل كردند. در ژوئن ميزان نفت بارگيري شده ۱۹،۸ ميليون بشكه يا ۶۶۰ هزار بشكه در روز بود. بنا بر آمار گمركي، در سال ۲۰۱۷ چين به طور ميانگين ۶۲۳ هزار بشكه در روز نفت وارد كرد. در گزارش رويترز آمده كه سينوپك درباره تغيير نفتكش‌ها اظهارنظري نكرده است. سخنگوي گروه نام كونگ كه شركت مادر ژنرانگ است نيز در اين باره پاسخي نداده است.

ديگر خبر دوشنبه تاييد خروج رسمي توتال از ايران بود. روز گذشته وزير نفت گفت: توتال به‌صورت رسمي قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبي را ترك كرده است. بيژن نامدار زنگنه درباره آخرين وضعيت قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبي، گفت: توتال به صورت رسمي قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي را ترك كرده و بيش از دو ماه است كه اعلام كرده از قرارداد خارج مي‌شود. وزير نفت درباره جايگزين شركت فرانسوي توتال در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبي به خانه ملت توضيح داد: در حال حاضر فرآيند جايگزيني شركت ديگر در حال انجام است.

تيرماه سال گذشته قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبي با كنسرسيومي متشكل از شركت فرانسوي توتال با سهم ۵۰،۱، شركت چيني CNPC با سهم ۳۰ درصد و شركت ايران پتروپارس با سهم ۱۹،۹ درصد امضا شد كه توتال با خروج امريكا از برجام در ارديبهشت‌ماه سال جاري از اين قرارداد خارج شد.

ايسنا در اين رابطه نوشته است: ايران در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ از سيستم مشابه براي دور زدن تحريم‌هاي غربي استفاده كرده بود. اما هنوز معلوم نيست كه ايران چگونه براي خريد نفت چين كه حدود ۱،۵ ميليارد دلار در ماه ارزش دارد، بيمه فراهم خواهد كرد. بيمه معمولا شامل پوشش براي محموله‌هاي نفتي، مسووليت شخص‌ثالث و آلودگي است.

يك مدير نفتي در پكن مي‌گويد: براي نخستين‌بار نيست كه شركت‌ها از چنين گزينه‌اي استفاده مي‌كنند. هر‌زمان كه لازم باشد خريداران مي‌توانند از چنين گزينه‌اي استفاده كنند. دو منبع تجاري اظهار كردند: خريداران قراردادي نفت ايران اوايل ماه جاري برنامه‌هاي خود را درباره ميزان خريد نفت‌شان در سپتامبر به شركت ملي نفت ايران ارايه كردند. معمولا حدود يك ماه طول مي‌كشد كه نفت ايران به چين برسد. با توافقات اخيري كه پيرامون حمل نفت انجام گرفته است، انتظار مي‌رود ميزان محموله‌هاي نفتي ايران به چين در سطح فعلي بماند

نظرات شما