با پیشرفت سریع تکنولوژی در جهان امروز، اگر صنعت بیمه را به سمت بهره گیری حداکثری از فناوری در تمامی ابعاد حرکت نکند، چگونه میتواند در آیندهای نه چندان دور «بیمه شخص ثالث» را برای خودروی بدون راننده به فروش برساند؟
رویداد۲۴ مریم میهن پرست، کارشناس ارشد بیمه- صنعت بیمهی ایران؛ شاهد افزایش تقاضا برای محصولات جدید است. به عبارت دیگر، صنعت بیمه در مرحله گذار از بیمههای سنتی و بیمه درمانی صرف به بیمه در برابر بلایای طبیعی و حملات سایبری است.
روشن است این صنعت نمیتواند با همان ظرفیت و ابزارهای قبل با بازار هماهنگ شود و نیاز به یک «تغییر سریع» در بهره گیری از تکنولوژی برای انطباق با شرایط، ضروری به نظر میرسد. هر تاخیری در ادامه رویکرد محافظه کارانه در برابر تکنولوژی، خطر بالایی دارد و شکست و از دست دادن بازار را در پی دارد.
با پیشرفت سریع تکنولوژی در جهان امروز، اگر صنعت بیمه را به سمت بهره گیری حداکثری از فناوری در تمامی ابعاد حرکت نکند، چگونه میتواند در آیندهای نه چندان دور «بیمه شخص ثالث» را برای خودروی بدون راننده به فروش برساند؟
بیمه و فناوری
فن آوری تمایزی برای بیمه گران در برخورد با تجربیات مشتریان در هنگام فروش کالای بیمهای است. همچنین از فن آوری میتوان برای نفوذ به بازارهای نوظهور استفاده کرد. به عنوان مثال با افزایش نفوذ کاربران تلفن همراه در کشورهای درحال توسعه، اپراتورهای موبایل میتوانند به عنوان عامل فروش محصولات بیمهای عمل کنند.
تکنولوژی به بیمه کمک میکند تابا ایجاد زنجیرهای از نیازها و احساسات، خدمات را منحصر به فرد برطرف کرد. تکنولوژی را باید وارد جریان کاری کرد و از حالت سنتی که فناوری در قالب اتوماسیون اداری دیده میشود، تغییر رویکرد داد.
نقش فناوری در آینده صنعت بیمه
با رشد سریع اینترنت به ویژه اینترنت روی موبایل، امکان دسترسی به موقع و آنلاین مشتریان به بیمه از مهمترین چالشها است. رویکرد سنتی صحبت کردن حضوری با مشتری به زودی به گذشته خواهد پیوست. مشتری میخواهد برای برطرف کردن نیازش و سوالی که در ذهن دارد با یک کلیک سریعترین راه، پیش رویش قرارگیرد. رباتها و محاسبات شناختی نه تنها جایگزین روشهای سنتی و عاملان فروش هستند بلکه با ارایه راهکارهای بصری بیشتر، منعطفتر عمل میکنند؛ بدون محدودیت زمانی و مکانی!
انتظارات مشتریان در سالهای اخیر با پیشرفت تکنولوژی تغییر چشمگیری داشته است. بیمه یک صنعت مبتنی بر اعتماد است. مشتری یک قرارداد را میپذیرد که معتقد است از ارزش آن در آینده بهره میگیرد. تکنولوژی بیمه را به زندگی شخصی مشتریان نزدیکتر میکند و در حفظ رابطه بلند مدت با آنها کمک میکند. در زیر به برخی از نقشهای تکنولوژی در صنعت اشاره میشود.
ابزاری برای تجزیه و تحلیل
دادههای زیادی همانند کوهستانی عظیم در صنعت بیمه وجود دارد که با کمک ابزارهای تکنولوژی میتوان به تجزیه و تحلیل کسب و کار و محاسبه ریسک و مطالعه نیازهای مشتری برای تجویز محصولات اضافی که نیازهای مشتری را برآورده سازد، پرداخت.
علاوه بر دادههای موجود در کسب و کار که دادکاوی آن کلیدهای طلایی توسعه کسب و کار است؛ بهره گیری از تجزیه و تحلیل Big Data شامل جستجوهای گوگل، محتوای شبکههای اجتماعی اینستاگرام، فیس بوک، وبلاگها و توییتر، مشخص میکند، مشتریها دقیقا چگونه فکر میکنند، چه نیازی دارند، رفتار شان چگونه است و .... امروزه علاوه بر بهره گیریهای انتخاباتی و سیاسی، بسیاری از شرکتهای بزرگ از تحلیل Big data برای طراحی محصولات شان استفاده میکنند. بسیاری از سرآمدان بازاریابی جهان بر این اساس بازار را مشتری محور (Consumer Oriented) میدانند و معتقدند فرایندهایی که شرکتها محصول/خدمتی را ارایه میکردند و بعد برایش بازارسازی میکردند، گذشته و باید محصول/خدمتی را تولید کرد مبتنی بر خواست مشتری که از داده کاوی به دست آمده.
سهولت در پردازش عملیات بیمهای
شرکتهای بیمه باید درهنگام فروش محصولات و فرایند پرداخت خسارات شفاف عمل کنند. باید سعی کنند از ورود دادههای تکراری و غیرضروری که میتواند فرآیند را با کندی مواجه کند، خودداری کنند. در اینجا نیز تکنولوژی بهترین یاور صنعت است.
شناخت بیشتر از مشتریان
تکنولوژی به تقسیم بندی مشتریان با اطلاعات شناختی آنها کمک میکند. فن آوری اطلاعات به بیمه گران فرصت میدهد تا مشتریان خود را بهتر بشناسند، بدین معنا که میتوانند با تضمین دقیقتر و قابل اتکاتر ادعای تقلب را شناسایی کنند.
پردازش داده و کاهش ریسک
به طور مثال در بیمههای زندگی و سلامت شــرکتهای بیمه با اطلاعاتی در خصـوص سلامت مشتریان خود و دادههای ارزشمند از عادات غذایی، ورزشی و وضعیت جسمانی آنها سر و کار دارند که با کمک فن آوری میتوانند به ارزیابی ریسک سلامتی مشتریان بپردازند و به آنها کمک کنند مراقبتهای بهداشتی و پیشگیرانه که کاملاً منحصربه فرد برای هر مشتری است را در زندگی خود برنامه ریزی کنند.
در یکی از شرکتهای بیمه در آمریکا اگر شخصی از سبکهای تعریف شده پیروی کند میتواند تا ۱۵ درصد حق بیمه سالیانه تخفیف بگیرد؛ این روش بازاریابی مستقیم یک ابزار خرده فروشی است.
این شرکت با کمک سنسورهای نصب شده برروی مچ دست، مشتریان را به سمت سبکهای زندگی سالم ترغیب میکند و اگر شخصی ۲۰ بار در ماه از این سبکها پیروی کند یک کارت هدیه ۲۰ دلاری پاداش میگیرد.
این پاداشها در نهایت به سود بیمه گران تمام میشود؛ زیرا با بیمه گذارانی سالمتر، خطرات کمتری بیمه گر را تهدید میکند.
یک شرکت بیمه را تصور کنید که با نصب دستگاههای مخابراتی بر روی خودروهای بیمه شده با برنامه ریزی، رفتار و ریسک رانندگی راننده را سنجیده و با تشخیص رفتارهای کم خطر و بی خطر رانندگان، نرخ بیمه را برای آنها کاهش میدهد.
بازاریابیهای نوین
فن آوری با ایجاد فرصتهای نو امکان نفوذ در بازارهای جدید و قدیم را فراهم میآورد. گسترش سطح نفوذ اینترنت، روشهای بازاریابی برندآگاهی و فروش را متحول کرده است. بسیاری از شرکتهای بزرگ بیمه در جهان با بهره گیری از تبلیغ در رسانههای آنلاین و بازاریابی محتوایی در شبکههای اجتماعی برای گروههای خاص، سهم بازار بیشتری را از آن خود میکنند.