رویداد۲۴ یادمانهای فرهنگی و تاریخی کشور را باید بی گمان نشانههای هویتی و شناسنامۀ بالندۀ هر فرد ایرانی دانست که با دیدن آن ها، مردم از سویی، احساس غرور ملی و خشنودی کرده و از دگر سو، با تماشای هنر و مِهرازی (معماری) و روش مهندسی دقیق یادگارهای گذشتگان لذت میبرند.
با این همه، شوربختانه آن اندازه یادمانهای تاریخی و ملی بی کس و ستمدیده (مظلوم) هستند که همواره به اَنگیزههای گوناگون و گاه سیاسی مورد دستبرد و دست اَندازی افراد نابخرد و فرومایه قرار میگیرند و آسیبهای برگشت ناپذیری به پیکرۀ بی جان و بی دفاع آنها وارد میآید.
میراث فرهنگی شیراز زیر تیغِ نابخردیباروی آجری و کورهای هنرکار شیراز که تنهاترین باروی کورهای تاریخیِ برجای مانده در شهر راز، شیراز است، به تازگی مورد یورش
هواداران «تتلو» خوانندهای که حاشیههای بسیار فراوانی دارد (جدا از این که، کارهای وی از دیدگاه کارشناسان و پژوهندگان هنر و خنیاگری هیچ ارزش هنری و موسیقیایی نداشته و ندارد)، قرار گرفته و این افراد نابخرد و فرومایگان نادان با رنگ بر روی یادمان ملی و میراث فرهنگی و هویتی شیراز دیوار نویسی انجام داده اند و با گرفتن نگارههای (عکس ها) آنها و درست کردن «هَشتک» در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی از دوست داران و هواداران خود میخواهند که بر روی دیگر یادمانهای تاریخی و ملی کشور، این رفتار ناپسند و ضد ارزشهای ملی – میهنی را گسترش (ترویج) داده و با رنگ دیوار نویسی کرده و راه نادرست و رفتار متجاوزانۀ آنها را دنبال کنند!
بی گمان در پشت این اندیشه و تصمیم نابخردانه، اقدامهای پلید و پلشت دیگری نهفته است که باید هرچه زودتر یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دیگر نیروهای انتظامی و امنیتی کشور به آن، ورود پیدا کرده و پیشگیری کنند و پروانه (جازه) ندهند تا این افراد فرومایه بیش از پیش، به خواستههای نابخردانه و ضد ارزشی و ملی خویش ادامه دهند.
تاریخ ایران را من، دوباره مینویسم!برپایۀ آن چه هواداران و دوست داران این خوانندۀ پرحاشیه در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی با نام ایشان پخش کرده و در حال گسترش آن هستند، گویا این خواننده گفته است: من تاریخ گذشتۀ ایران را نابود میکنم و تاریخ نوین ایران را دوباره مینویسم؟!
ازهمین روی، ازهمۀ هواداران خود خواسته است که با یورش به یادمانهای تاریخی و فرهنگی و دیوارنویسی و گرفتن نگارههای آنها و درست کردن «هَشتک» در فضای مجازی، این اقدام غیرقانونی و نابخردانه و متجاوزانه را دنبال کنند.
آن چه بسیار شگفت اَنگیز و درخُور نگرش است، جدا از اندیشههای ضد ملی و میهنی این خواننده و هواداران وی دربارۀ چُنین موضوع بزرگ و مهمی، تصمیم نابخردانه و خطرناک و اقدامهای پشت پردۀ چنین حرکت زشت و متجاوزانهای است که باید هرچه زودتر مورد بررسی و پردازش یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد تا خدای ناکرده چنین اندیشههای پلید و نابخردانهای بیش از این گسترش نیابد. همچنین باید هر چه زودتر افراد فریب خورده و هواداران این خواننده را شناسایی کرده تا از آسیبهای بیشتر به میراث فرهنگی و هویتی کشور، بتوان پیشگیری کرد.
از سویی، نباید از یاد برد که بر پایۀ قانون اصل چنین درخواستی به تنهایی، خود جرم به شمار میآید، حتا اگر هیچ گونه اقدامی هم انجام نگرفته باشد.
قانون چه میگویددر مادۀ ۵۵۸ قانون مجازات و تعزیرات اسلامی آمده است: هرکس به همه یا بخشی از بناها، اماکن، محوطهها و مجموعههای فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در سیاهۀ (فهرست) یادمانهای ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزیینات، ملحقات، تاسیسات، اشیاء و لوازم و نگاشتهها (خطوط) و نقشهای منصوب یا موجود دراماکن نام برده شده که به تنهایی نیز، واجد حیثیت فرهنگی، تاریخی یا مذهبی باشد، ویرانی وارد آورد، افزون بر جبران خسارت وارده، به زندان از یک تا ده سال محکوم خواهد شد.
برج کورهای هنرکار شیرازدر شهرستان شیراز و در جادۀ پایگاه (بلوار مدرس کنونی)، آغاز خیابان فضیلت و در بوستان فضیلت، کورهای با نام کوره محمدرضا هنرکار وجود داشته که هم اینک تنها باروی این کوره سالم و پابرجا بوده و دیگر بخشهای کوره به گونۀ کامل ویران شده است.
فرم ساخت باروی این کوره با دیگر باروهای موجود در شهرستان شیراز، ناهَمسان (متفاوت) است. بلندای این بارو ۳۰ متر و کلفتی آن نیز ۷ متر است. بخش بالایی بارو فروریخته و تزیینات آجرکاری آن از میان رفته است. مصالح ساخت این یادمان در برگیرندۀ آجر با ملات گچ دستکوب است. در بخش پایینی بارو، تزیینات آجرکاری به گونۀ هندسی به چشم میخورد. در بدنۀ این باروی آجری یک شکاف به گونۀ زیکزاک وجود دارد که در صورت بِهسازی نشدن اساسی در آینده، بی گمان آسیبهای برگشت ناپذیری به آن وارد خواهد شد.
گِرداگرد این یادگار ملی ازسوی شهرداری فضای سبز پدیدار گردیده که آب مورد نیاز فضای سبز آن، انگیزۀ نشست بارو خواهد شد. در بخش باختری (غربی) بارو جای نبشتهای (کتیبه) به چشم میخورد که به گمان فراوان درآن نام کوره مالک آن با کاشی آراسته شده که هم اینک به گونۀ کامل، نبشته از میان رفته و تنها جای آن، برجا مانده است.
بوستان فضیلت پوشش گیاهی خوبی برای این یادمان به وجود آورده است. این یادمان در یک فضای شهری جای گرفته که آب و برق شهری نیز در کنار اثر وجود دارد. از ویژگیهای این بارو نمونه مِهرازی و شیوۀ ساخت بنا است.
یادمان تاریخی، فرهنگی برج کوره هنرکار با دیرینگی پهلوی یکم به شمارۀ ۲۰۸۰۶ در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۳۸۶ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.
در پایان نگارنده بر پایۀ خویشکاری (وظیفه) ملی و پذیرش مسوولیت شهروندی و اجتماعی خود با رفتن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آسیبهای وارده به این باروی آجری را به آگاهی کارشناسان و کارمندان آن وزارت خانه رسانیده است.
نگارههای زیر در اواخر مهرماه گرفته شده است، آنها را ببینید:
برج آجری هنرکار شیراز
برج کوره ای که 30 متر بلندا دارد و در بوستان فضیلت، همچو نگینی می درخشد
تزیینات آجرکاری در پایین برج که به گونه هندسی آراسته شده است
جای کتیبه و نشان اثر ملی که در گذشته های ناروشن از آن جدا شده است
درزها و شکاف هایی که بر روی برج آجری پدید آمده و یادمان ملی را تهدید می کند
مخدوش کردن و یادگاری نویسی افراد فرومایه بر روی تابلویی که شهرداری برای یادمان ملی نصب کرده است
یادگاری نویسی با رنگ بر روی یادمان ملی و یورش هواداران خواننده ای که حاشیه های فراوانی دارد، انگیزه شده تا میراث فرهنگی شیراز آسیب های برگشت ناپذیری، ببیند