رویداد۲۴ واردات خودروهای خارجی همچنان موافقان و مخالفان خود را دارد. این پیشنهاد اولین بار توسط سفیر ایران در انگلستان مطرح شد. بعیدی نژاد گفته بود: سالهاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هم هستند برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانیهای مهم اتومبیلسازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کردهاند.
پس از مطرح شدن پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم، مخالفان و موافقان زیادی نسبت به این پیشنهاد واکنش نشان داده و دلایل موافقت یا مخالفت خود اعلام کردند. رضا رحمانی وزیر صنعت که از مخالفان این طرح است، گفت: «با کدام منابع ارزی باید واردات خودرو صورت گیرد؟ موضوعی که مطرح شده است، اصلاً پیشنهاد خوبی نیست و نمیتوان به آن جامه عمل پوشاند.»
مخالفان این طرح اختصاص ارز به واردات خودرو چه صفر و چه دست دوم را در شرایط فعلی امری غیرضروری میدانند و معتقدند که محدودیت واردات اقدامی در راستای حمایت از صنعت خودروسازی کشورمان است.
موافقان واردات نیز مدعیاند ارزبری خودروهای داخلی و همچنین قطعات بالاست و در نهایت، مردم هم از کیفیت پایین خودروها ناراضیاند و واردات میتواند یک راه حل موثر برای بهبود شرایط بازار خودرو کشور باشد بنابراین واردات خودروهای دستدوم تجربهای است که در برخی کشورها نتیجه مثبتی به همراه داشته و سبب شده که کیفیت تولیدات داخلی و همچنین رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند.
محسن کوهکن نماینده مجلس در اینباره گفته بود؛ مجوز واردات خودروهای دست دوم مشروط به ارائه خدمات پس از فروش و وفور لوازم یدکی و قطعات آنها در بازار خودروی کشور باید باشد، کسی نمیخواهد خودروهایی به کشور وارد شوند که بهدلیل فقدان لوازم یدکی و قطعه روانه انبارهای خودروهای استوک (دست دوم) شوند بنابراین در بررسی صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم به واردات قطعه و لوازم یدکی این خودروها نیز باید توجه جدی داشت.
با وجود این یک عضو دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در موافقت با این پیشنهاد معتقد است: واردات خودروهای دست دوم، هم قیمتها در بازار را کاهش میدهد، هم به نفع آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی است و هم تقاضا را پاسخ خواهد داد.
محمدرضا منصوری البته پیشنهاد داده که خودروهایی که در مناطق آزاد و قشم و کیش وجود دارند را با پرداخت گمرکی وارد بازار داخلی کنند؛ چرا که قیمت این خودروها کم است و با استقبال مردم هم مواجه خواهند شد.
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این باره میگوید: اگر واردات خودروهای دست دوم به کشور صورت گیرد شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودرو در بازار خواهیم بود، زیرا این سیاست در آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه و هند تجربه شده است.
این در حالی است که خودروسازان داخلی واردات خودروهای دست دوم را تهدیدی برای فروش محصولاتشان میدانند و به تجربه برخی کشورها در واردات خودروهای دست دوم استناد کرده و به نقل از وزیر صنعت پاکستان عنوان میکنند که واردات خودروهای دست دوم با عمر پنج سال موجب خالی ماندن ظرفیتهای تولید در صنعت خودروی پاکستان شده و اشتغال ۲۰۰ هزار نفر در این کشور را به خطر انداخته است.
در عین حال، قطعه سازان خودرو نیز این اقدام را عاملی برای به خطر افتادن تولید میدانند و میگویند خرید خودروهای دست دوم خارجی در توان مردم با سطح درآمد فعلی نیست و نمیتواند کمکی به این اقشار کند.
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی به رویداد۲۴ میگوید: هر چند ممکن است قیمت این خودروها ارزانتر از محصولات تولید داخل باشد، اما در بخش تامین قطعات یدکی این خودروها با مشکل مواجه خواهیم شد.
نجفی منش میگوید: بسیاری از کشورها با واردات خودروهای دست دوم موافقت نمیکنند ضمن آنکه این اقدام بجز موضوع عدم تامین قطعات به ضرر تولیدات داخل و اشتغالزایی است و مقرون به صرفه نیز نخواهد بود.
بیشتر بخوانید: موافقان و مخالفان واردات خودروی خارجی دست دوم چه میگویند؟
هرچند واردات خودروی خارجی به خاطر مخالفت زیاد، انجام نشده اما به نظر میرسد واردات خودروی روسی، هنوز هم گزینهای است که روی میز قرار دارد و احتمال بررسی بیشتر آن وجود دارد. شنیده شده اگر واردات خودروی روسی برای فروش عادی انجام نشود، برای تکمیل ناوگان مسافری انجام خواهد شد.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران به رویداد۲۴ میگوید: در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقلی، رییس جمهور بهمن ماه دو سال پیش گفته بود میخواهیم ناوگان حمل و نقل مسافری و باری را نوسازی کنیم. بعد از تحریم ترامپ، متاسفانه چینیها هم با آمریکاییها همراهی کردند و حاضر نشدند به ما قطعات خودرو بدهند، اما یک شرکت روسی حاضر شده قطعات را به ما بدهد.
او با بیان اینکه سازمان گسترش و نوسازی پیگیر واردات خودرو و قطعات خودرو روسی به ایران است، گفت: در حوزه قطعات ما واردات قطعه چینی نداریم و یک شرکت روسی وارد مذاکره با ایران شده تا قطعات خودرو را به ایران برساند.
او گفت: ما باید به سمت ادغام در خودروسازی برویم تا تولیدات مقیاس اقتصادی برای داخلیسازی داشته باشد. در صورت ورود خودروهای روسی باید زمینه همکاری میان شرکتهای این کشور با یک خودروساز داخلی فراهم شود.
او در مورد تولید قطعات در داخل کشور افزود: وضع قطعات داخلی به دلیل کمبود نقدینگی سایپا و ایران خودرو و اینکه قیمتهای تحمیلی زیان زیادی را متوجه این خودروسازان کرده است، الان متاسفانه به اندازه کافی تولید قطعه نداریم. تولید خودروی ما در ۵ ماه گذشته ۲۲ درصد افت داشته و همه اینها به دلیل کسری نقدیندگی است. هر یک از این دو خودرو ساز در تیرماه اعلام کردند حدود ۷-۸ هزار میلیارد تومان ضرر کردهاند و معادل همین ضرر هم به قطعه سازان بدهکاران بوده است.