صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 03
کد خبر: ۲۱۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

بازگشایی مدارس در میانه بحران کرونا؛ آری یا خیر؟/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

با آنکه همچنان در بحران ویروس کرونا هستیم، دولت دستور داده مدارس مناطق سفید از روز ۲۷ اردیبهشت باز شود. این در حالی است که از مدت‌ها قبل آمارهای استانی محرمانه شده و اطلاعات دقیقی از مناطقی که دولت آنها را سفید اعلام کرده، وجود ندارد. در این شرایط به نظر می‌رسد والدین تمایلی به حضور فرزندانشان در مدارس نداشته باشند. آن‌ها معتقدند اگر خودشان ناچار به رفتن سر کار هستند، اما فرزندانشان اجباری برای انجام فعالیت پرخطر ندارند. رویداد۲۴ در این گزارش بازگشایی یا ادامه تعطیلی مدارس را بررسی کرده است.

رویداد۲۴ با اعلام جدید دولت از روز شنبه مدارس در مناطق سفید بازگشایی خواهند شد. آنگونه که رضوان حکیم زاده معاون وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده در ۱۳۲ شهرستانی که وضعیت سفید دارند مدارس بازگشایی خواهند شد و امتحانات نیز برگزار می‌شود. البته برگزاری امتحانات در شرایط جدیدی برگزار خواهد شد و طبق دستورالعمل تهیه شده ارزیابی کلاسی توسط معلمان جایگزین امتحان دانش‌آموزان ابتدایی می‌شود و اگر نیاز باشد برنامه جبرانی در ابتدای سال آینده برای دانش‌آموزان لحاظ خواهد شد. این فرآیند البته موافقان و مخالفانی داشته که رویداد۲۴ در گفت‌وگوی خود با متخصصان آن را بررسی کرده است.

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: اگرچه آموزش مجازی نواقصی از جمله نداشتن اینترنت در مناطق دوردست و عدم‌دسترسی همه دانش‌آموزان به موبایل و این امکانات را به همراه داشت، اما با شرایط فعلی، برگزاری کلاس‌ها به این شیوه، بهترین حالت ممکن برای جلوگیری از عقب‌ماندگی تحصیلی بود. با توجه به اینکه در شرایط فعلی امکان برگزاری امتحان در مدارس وجود ندارد پس ناگزیریم ارزیابی را جایگزین امتحانات پایان دوره کنیم.

او می‌گوید: در ایران اصلی‌ترین ابزار‌های بررسی عملکرد دانش‌آموز، امتحانات پایان سال تحصیلی است و در شرایط‌های خاص، امکان تغییر این ابزار می‌تواند کیفیت آموزش و در نتیجه ارزیابی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. بعد از شیوع کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، آموزش و پرورش مجبور به استفاده از ظرفیت‌های فضا‌های مجازی شد تا در این شرایط بحرانی، دانش‌آموزان از ادامه تحصیل بازنمانند.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: در این شرایط بحرانی تلاش شد با وجود کمبود‌های موجود به‌صورت مجازی و از راه دور مشکلات آموزشی کشور را مدیریت کنیم، اما باید بکوشیم تا در پساکرونا در آموزش، امتحان و بسیاری از مسائل دیگر تا جایی که می‌توانیم ضعف‌ها را از بین برده و تبدیل به قوت کنیم تا در صورت مواجه با هرگونه بحران اجازه ندهیم مراکز مختلف به تعطیلی منجر شود. از سوی دیگر باید بگویم انتظار ما از دانش‌آموزان مطابق با آموزش‌هایی است که دیده‌اند نه بیشتر.

وی با اشاره به امکان تشکیل کلاس‌های جبرانی در سال آینده ادامه داد: باید برای این کار برنامه‌ریزی درست و منطقی انجام شود، اما باید توجه داشت بر اساس موقعیت‌های جغرافیایی، انجام و اجرای بعضی از طرح‌های دولتی در برخی مناطق کشور به‌صورت هماهنگ ممکن نیست.


بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت مناطق سفید و قرمز کرونا/ مدارس آخرین مراکزی هستند که باز می‌شوند


برنامه‌ریز درسی: مدارس تعطیل شود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد

بهناز شهنواز متخصص برنامه‌ریزی درسی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با ارزیابی دانش‌آموزان به‌جای امتحان می‌گوید: با توجه به اینکه بعد از دی‌ماه دانش‌آموزان حدود یک‌ماه در مدارس حضور داشتند این شکل از ارزیابی برای کلیه دانش‌آموزان نمی‌تواند جوابگو باشد، زیرا برخی از دانش‌آموزان امکانات فضای مجازی را نداشته و مجبور شدند از آموزش‌هایی که از شبکه آموزش پخش می‌شد استفاده کنند و برخی از آن‌ها حتی امکان استفاده از همین ظرفیت را هم نیز نداشتند.

او می‌گوید: ما مقطع ابتدایی را پایه‌ای اصولی برای مقاطع دیگر در نظر می‌گیریم، اما نمی‌توان دانش‌آموزان را برای این یادگیری تحت فشار قرار داد، زیرا روحیات آن‌ها با دانش‌آموزان مقاطع دیگر متفاوت است در نتیجه این ارزیابی نمی‌تواند جوابگوی همه دانش‌آموزان باشد. در حالی که سیستم نمره توصیفی در این مقطع جا افتاده و بسیاری از اولیا با دانش‌آموزان در این آموزش همراه بوده و به آن‌ها کمک می‌کنند، اما این برای همه دانش‌آموزان جغرافیای ایران مصداق ندارد و ممکن است که برخی از اولیا با سیستم آموزش مجازی آشنایی نداشته باشند یا کاستی‌هایی در ظرفیت‌های فضای مجازی برای دانش‌آموزان وجود داشته است.

شهنواز بیان کرد: کشور ما با وقفه در نظام آموزشی بیگانه نیست و ما در زمان جنگ تحمیلی هم با چنین اتفاقاتی برای دانش‌آموزان مواجه بودیم و بعد از آن زمان، کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان برگزار شد و خوشبختانه کاستی خاصی در یادگیری اتفاق نیفتاد. از این‌رو بهترین کار این است که برای آزمون‌ها و اعلام پایان سال تحصیلی عجولانه تصمیم گرفته نشود و مسئولان باید اجازه دهند تا این بحران کنترل و زمانی برای جبران با حضور دانش‌آموزان در نظر گرفته شود، زیرا حضور فیزیکی دانش‌آموز با دبیر خود در آموزش بسیار موثر است.

او با اشاره به اینکه دولت باید آن دسته از دانش‌آموزانی را که به‌دلیل محرومیت از امکانات آموزشی رها شده‌اند را در نظر بگیرد افزود: دولت باید برای این گروه برنامه‌ریزی انجام بدهد و حتی پیش‌بینی شود که سال آینده برای این افراد چه اتفاقی خواهد افتاد و نباید این اقلیت را نادیده گرفت چراکه آنان هم حق دارند تا از این آموزش استفاده کنند.

این متخصص برنامه‌ریزی درسی می‌گوید: پیشنهاد من برای دولت این است، چون ممکن است شاهد موج‌های بعدی کرونا باشیم حداقل کار این است که همه دانش‌آموزان به امکانات فضای مجازی مجهز شوند. به این صورت که افرادی که در مناطق دور افتاده که دسترسی به این امکانات برایشان میسر نیست توسط مدارس آن مناطق شناسایی شده و این ابزار‌ها که شامل برقراری اینترنت، تبلت، موبایل، نرم‌افزار و... است را در اختیار آنان قرار دهند تا همه دانش‌آموزان تا حد قابل ملاحظه‌ای در شرایط برابر قرار گیرند و اگر این ویروس در ماه‌های آتی باز هم گریبان کشور را گرفت بیش از این دچار مشکل نشویم. همچنین دولت همچنین می‌تواند با بکارگیری حمایت صندوق‌های خیریه به این افراد کم و بی‌بضاعت کمک کند که این روند نیاز به تعامل دوسویه دولت و صندوق‌های خیریه دارد که امیدوارم این اتفاق به واقعیت تبدیل شود.

شهنواز تصریح کرد: سیستم آموزش شاد در حال استفاده است و احتمالاً بعد از رفع مشکلات از آن در سال‌های آتی بیشتر به‌کار خواهد آمد، ولی موضوع مهم این است که این نرم‌افزار می‌تواند همه دانش‌آموزان اقصی نقاط کشور را تحت پوشش قرار دهد؟

این متخصص برنامه‌ریزی درسی با تاکید بر اینکه این سیستم آموزش می‌تواند یادگیری را تسهیل کرده و فرصت بیشتری را برای فراگیران و یک آموزش انعطاف‌پذیر به‌وجود بیاورد یادآور شد: بسیار خوب است که حتی آموزش‌های عادی ما هم درگیر این نوع آموزش شده و اگر حمایتی و پشتیبانی از طرف دولت و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم وجود نداشته باشد این طرح‌ها با شکست مواجه می‌شوند، پس حفظ و تقویت این سیستم‌ها بسیار حائز اهمیت است و نباید فضایی ایجاد شود که زحمت‌هایی که طی روز‌ها به سرانجام رسیده، از بین برود.

شهنواز می‌گوید: در حال حاضر امسال ممکن است توفیق خیلی مطلوبی در این روش وجود نداشته باشد، اما در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی دقیق و با حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت می‌توان در این راه به نتایج مطلوب رسید. برقراری این طرح حتی در شرایط آلودگی هوا که غالباً منجر به تعطیلی مدارس در کلانشهر‌هایی مثل تهران می‌شود بسیار مناسب است و باید زودتر از این‌ها اعمال می‌شد، اما باید گفت ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است و امید است این تحرکی که هرچند دیر و به‌واسطه عدم‌پیش‌بینی بحران رقم خورد در سال‌های آتی غنی‌تر در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

نظرات شما