برخی از افرادی که علیه آنها احکام اعدام صادر شده بود از اعضای گروههای تندرو از جمله داعش و القاعده هستند و در میان محکومان معترضان به سیستم حکومتی آل سعود نیز دیده میشوند.
به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه و از منتقدان اصلی دولت سعودی نیز در میان کسانی است که اخیرا دستگاه قضایی عربستان علیه وی حکم اعدام صادر کرده است، گرچه ریاض مشخص نکرده که آیا این شخص و یا دیگر مخالفان نظام حاکم در عربستان در میان افراد اعدام شده هستند یا خیر.
برخی منابع از جمله المیادین و العربیه اعلام کردهاند شیخ نمر در میان اعدام شدگان است.
منابع نزدیک به دستگاه قضایی سعودی فاش کردهاند که احکامی که امروز اجرا شده مرحله اول است و فردا نیز اشخاص دیگری اعدام خواهند شد.
در بیانیهای که از سوی وزارت کشور عربستان در این باره منتشر شده 30 اسم به شرح زیر ذکر شده است:
1 أمین محمد عبدالله ال عقالا
2 أنور عبدالرحمن خلیل النجار
3 بدر بن محمد بن عبدالله البدر
4 بندر محمد بن عبدالرحمن الغیث
5 حسن هادی بن شجاع المصاریر
6 حمد بن عبدالله بن إبراهیم الحمیدی
7 خالد محمد إبراهیم الجار الله
8 رضا عبدالرحمن خلیل النجار
9 سعد سلامة حمیر
10 صلاح بن سعید بن عبدالرحیم النجار
11 صلاح بن عبدالرحمن بن محمد آل حسین
12 صالح بن عبدالرحمن بن إبراهیم الشمسان
13 صالح بن علی بن صالح الجمعة
14 عادل بن سعد بن جزاء الضبیطی
15 عادل محمد سالم عبدالله یمانی
16 عبدالجبار بن حمود بن عبدالعزیز التویجری
17 عبدالرحمن دخیل فالح الفالح
18 عبدالله سایر معوض مسعد المحمدی
19 عبدالله بن سعد بن مزهر شریف
20 عبدالله صالح عبدالعزیز الأنصاری
21 عبدالله عبدالعزیز أحمد المقرن
22 عبدالله مسلم حمید الرهیف
23 عبدالله بن معلا بن عالی
24 عبدالعزیز رشید بن حمدان الطویلعی
25 عبدالمحسن حمد بن عبدالله الیحیی
26 عصام خلف محمد المذرع
27 علی سعید عبدالله آل ربح
28 غازی محیسن راشد
29 فارس احمد جمعان آل شویل
30 فکری علی بن یحیی فقیه
شیخ نمر که بود؟
این روحانی برجسته شیعی عربستاني، در سال 1379 هجري قمري
مصادف با 1968 ميلادي، در شهر "العواميه" در استان القطيف در شرق عربستان
در خانوادهاي اهل علم و دين به دنيا آمد که از آن علمايي چون "آيتالله
شيخ محمد بن ناصر آل نمر" (قدس سره) و خطباي حسيني چون جدش حاج "علي بن
ناصر آل نمر" سر بر آورده بودند.
تحصيلات مقدماتي و هجرت براي تحصيل علوم ديني
تحصيلات
مقدماتي خود را در همان شهر العواميه به پايان رساند و در سال 1400 هجري
قمري مصادف با 1989 ميلادي، براي آشنايي نزديکتر با انقلاب اسلامي ايران و
تحصيلات حوزوي ابتدا به ايران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علميه حضرت
قائم(عج) حضور پيدا کند که در همان سال توسط آيتالله سيد محمدتقي مدرسي در
تهران تأسيس شده بود.
شيخ نمر پس از 10 سال تحصيل در حوزه علميه
حضرت قائم(عج)، عازم سوريه شد و در حوزه علميه حضرت زينب(ع) براي ادامه
تحصيلات حوزوي و علوم ديني نام نوشت و در حضور اساتيد اين حوزه به تحصيل
پرداخت.
وي دوره کتابهاي اصولي از جمله "اصول" المظفر، "رسائل" شيخ
انصاري و "کفاية" آخوند خراساني را گذراند و در علم فقه نيز "اللمعة
الدمشقية" نوشته شهيد اول، "جامع المدارک" خوانساري، "مکاسب" شيخ انصاري و
"مستمسک العروة الوثقى" سيد حکيم و ديگر کتابهاي فقهي را مطالعه کرد.
شيخ نمر در طول مدت تحصيل علوم حوزوي خود در تهران و سوريه در محضر اساتيد مختلفي حضور يافت، از جمله:
- بحث خارج نزد آيت الله سيد محمدتقي مدرسي در تهران
- بحث خارج نزد آيت الله سيد عباس مدرسي در سوريه
- بحث خارج نزد آيت الله خاقاني در سوريه
- دروس عالية نزد علامة شيخ صاحب الصادق در تهران
- درس "لمعة" نزد علامة شيخ وحيد افغاني
به اين ترتيب به درجات بسيار بالايي در اجتهاد دست يافت و اجازه تدريس در مراکز علوم ديني و مذهبي را پيدا کرد.
وي
اکنون از جمله معروفترين و شايستهترين مدرسان علوم مذهبي و ديني در
حوزههاي علميه به شمار ميآيد که حتي در حوزههاي علميه ايران و سوريه به
تدريس کتابهايي همچون کتاب "اللمعة الدمشقية" و کتاب "جامع المدارک" و
"مستمسک عروة الوثقى" و "الحلقات" شهيد سيد محمدباقر صدر پرداخته است.
شيخ
نمر سالها اداره حوزه علميه حضرت قائم(عج) در تهران و سوريه را برعهده
داشت و تلاش بسياري براي توسعه و پيشرفت اين مراکز انجام داد.
پس از
بازگشت به عربستان مرکز مذهبي "الإمام القائم(عج)" را نيز در العواميه
تأسيس کرد که در واقع سنگبناي "مرکز اسلامي" در سال 1422 هجري قمري مصادف
با 2011 ميلادي بود.
خصوصيات اخلاقي ايشان
از
جمله خصوصيات اخلاقي وي را بايد بلندمنشي و وسواس او در مراعات و حفظ اصول
و مبادي و ارزشهاي ديني ملاحظه کرد که بازتاب آن بهخوبي در خط مشي فکري و
جهادياش آشکار است.
همچنين شيخ، از ديدي باز و آگاه نسبت به حوادث
جاري پيرامون خود چه در عربستان و چه در منطقه برخوردار است و همين موجب
شده تا داراي ديد تحليلي دقيقي از جريان امور در عرصههاي اجتماعي و سياسي
باشد که يکي از دلايل آن بنا به گفته وي ارتباط عميق وي با قرآن و اهل بيت
عليهمالسلام است که همواره روشنگر راه وي در زندگي بودهاند.
فعاليتهاي سياسي و بازداشتها توسط رژيم سعودي
سران
دلارهای نفتی در حالي شيخ نمر باقر النمر را در هفته جاري بازداشت کرد که
پيش از اين نيز دو بار و طي سالهاي 2006 و 2008 ميلادي، شيخ را بازداشت
کرده بود.
نخستين بازداشت شيخ نمر به مي 2006 ميلادي بازميگردد،
هنگامي که شيخ به محض بازگشت از سفر کوتاهمدتش به بحرين و بازگشت به
عربستان، به دليل مشارکت در همايشي بينالمللي قرآن کريم از سوي نيروهاي
امنيتي رژيم سعودي بازداشت شد.
اتهام شيخ اين بود که در اين همايش، در عريضهاي، از
رژيم سعودي خواسته بود به "قبرستان بقيع" رسيدگي کرده، مذهب "تشييع" را به
رسميت شناخته و شيوههاي آموزشي و درسي کنوني حاکم بر عربستان را تغيير
داده يا لغو کند؛ همين.
اما بازداشت مجدد شيخ نمر، به 23 آگوست 2008
ميلادي بازميگردد که در شهر "القطيف" به دست نيروهاي امنيتي رژيم سعودي
بازداشت شد. اين بار اتهام شيخ براي بازداشت بنابر ادعاي رژيم سعودي
درخواست از شيعيان مناطق شرقي عربستان براي آمادهشدن به منظور دفاع از خود
و جامعه خويش بود که رژيم ادعا ميکرد، اين سخنان نمر به معني تحريک
شيعيان عربستاني براي جدايي از حکومت مرکزي بود.
رژيم سعودي از بيم قيام مردمي و خشم و غضب شيعيان مناطق شرقي عربستان شيخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کرد.
اين روحاني برجسته عربستاني يک بار ديگر در مارس 2009 ميلادي در معرض بازداشت قرار گرفت.
ديدگاههاي نمر در قبال آلسعود
شيخ
نمر همواره در خطابههايش رژيم سعودي را به اعمال "سياستهاي تبعيضآميز
طايفهاي سازمانيافته و منظم بهويژه در مناطق شرقي عربستان و بهخصوص در
دو منطقه "الاحساء" و "القطيف" متهم ميکرد که حدود يک قرن است، بر اين
مناطق حاکميت دارد.
وي همواره و بارها تأکيد داشته که از گفتن کلام
حق، بيم و واهمهاي ندارد حتي اگر در اين راه بازداشت شده، وارد زندان شود و
تحت شديدترين شکنجهها و آزارها و اذيت ها تا سرحد شهادت قرار گيرد.
شيخ نمر توهين به کرامت شهروندان عربستاني بهويژه
شهروندان شيعي عربستان که از ديد رژيم سعودي شهروندان درجه دو اين کشور به
شمار ميآيند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندي هستند، رد و تأکيد ميکند که
از کرامت و حقوق شهروندان شيعي عربستاني حمايت خواهد کرد.
وي بارها
در اين ارتباط تأکيد کرده است که در خط اول رويارويي با ظلم و جور رژيم
سعودي قرار ميگيرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نميتوان به حقوق
مورد نظر خود دست يافت و عدالتي در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان
نميتوانند آزاد زندگي کنند.
شيخ نمر در اينباره در سخنان خود با
استناد به خطبه "جهاد" اميرالمؤمنين علي(ع) تأکيد دارد که به عدالت جز از
طريق جهاد دست نخواهيم يافت و حق جز با از خود گذشتگي و جهاد و شجاعت به
دست نخواهد آمد.
وي در خطبههاي نماز جمعه خود نيز بارها گفته است که
شيعيان عربستان، ديگر در برابر توهينها و تعديها و تجاوزات آلسعود سکوت
نخواهند کرد و در اين باره خطاب به آلسعود گفت که "ما ساکت نميمانيم که
هر آنچه بخواهيد بر سر ما بياوريد؛ هر آنچه بخواهيد انجام دهيد و کرامت و
شخصيت ما را که با ارزش ترين چيز در زندگي ماست، زير پا بگذاريد".
شيخ
نمر همچنين از مطبوعات و رسانههاي سعودي به دليل وابستگي و تبعيت آنها از
رژيم سعودي و تبديلشدن آنها به بوق تبليغاتي آلسعود بهشدت انتقاد
ميکند.
وي تصريح ميکند که مفتيهاي وهابي، ساخته و پرداخته
آلسعود هستند. به گفته شيخ نمر، آل سعود به مفتيهاي وهابي پول ميدهند تا
با دامنزدن به اختلافات طايفهاي و مذهبي و ايجاد اختلاف بين شيعيان و
اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ايجاد تفرقه مذهبي و طايفهاي و
قبيلهاي به حاکميت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروتهاي آن ادامه دهند.
شيخ
نمر النمر در يکي از خطبههايش به خاطر مواضع و ديدگاههاي تندش در قبال
رژيم سعودي گفت که "ميدانم فردا براي بازداشت من به سراغ خواهيد آمد. خوش
ميآييد! اين منطق و راه و روش شماست: "بازداشت" و "شکنجه" و "کشتار"؛ ما
از قتل و کشتار نميهراسيم. ما از هيچ چيز نميترسيم."
وي در قبال سرکوبگري هاي رژيم سعودي و مخالفت اين رژيم با
برگزاري تظاهرات مسالمتآميز و تجمعهاي اعتراضآميز تأکيد ميکرد که
"همواره به دنبال راههاي ديگري براي ادامه اعتراضات خود و احقاق حقوقمان
خواهيم بود و تظاهرات، يکي از اين راهکارهاست".
اين روحاني عربستاني
را بايد از جمله دشمنان سرسخت "نايف بن عبدالعزيز" وليعهد سابق رژيم
سعودي برشمرد. شيخ نمر، همواره انتقادات شديدي را به وي وارد ميکرد.
وي
در يکي از خطابههايش شاهزاده نايف بن عبدالعزيز را به علت شدت خشونت و
قساوت و ظلمش عليه مردم عربستان به طور اعم و شيعيان به طور اخص، طاغوت و
ستمگري خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرمها
او را خواهند خورد. او در همين خطبه تأکيد کرد که از مرگ نايف خوشحال
خواهد شد.
وي همواره در خطبههاي نمازجمعه و خطابه هايش نه تنها از
آل سعود انتقاد ميکند بلکه از منتقدان سرسخت برخي از رژيمهاي عربي حوزه
خليج فارس از جمله آل خليفه است.