رویداد۲۴ بررسی میکند؛
قیمت بلیط هواپیما در ایران دردسرساز شده است. درحالیکه مسئولان افزایش قیمت بلیط هواپیما را تکذیب میکنند، مسافران میگویند در هفته اخیر قیمتها حتی با رشد صدردصدی هم همراه بوده است. وزارت راه و شهرسازی افزایش نرخ را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد، اما گزارشها حاکی از افزایش قیمت پنهانی در این حوزه است.
رویداد۲۴چندی قبل ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که قرار است هواپیماها به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا از ابتدای آبان ماه با ۶۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کنند و ما به التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیط جبران شود؛ تصمیمی که موجی از انتقاد مردم و مسئولین را به همراه داشت و این سوال اصلی را ایجاد کرد که چرا مردم در چنین شرایطی باید بهای تصمیمگیریهای یک باره مسئولان را پرداخت کنند.
طی چند روز گذشته با اعلام نرخ نامه جدید از سوی انجمن هواپیمایی کشور و اعتراض مردم به این موضوع، وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی افزایش نرخ تا اطلاع ثانوی را ممنوع اعلام کردند و مقرر شد تا جلسهای با حضور ایرلاینها و مسئولین مربوطه در زمینه نرخگذاری برگزار شود. این در حالی است که در چند هفته اخیر بارها قرار بود این جلسه برگزار شود اما به دلایل نامشخص تاکنون برگزار نشده است.
اما پیگیریهای خبرنگار رویداد۲۴ نشان می دهد که قیمت بلیت هواپیما در برخی از موارد با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به روزهای گذشته رو به رو شده است. به طوری که پرواز مستقیم تهران-کرمان در کمترین قیمت در سایتهای چارتری به حدود ۵۲۷ هزار تومان و سقف قیمت آن به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که تا قبل از این قیمت بلیط تهران به کرمان در محدوده قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان بود.
به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی، دفاتر فروش بلیتها و همچنین دفاتر شرکتهای هواپیمایی و ایرلاینها نرخهای جدید برای مسیرهای مختلف در نظر گرفتهاند و این در حالی است که در هفته گذشته به صورت فرمالیته و با یک برچسب نرخنامه جدید باطل شده اعلام کردند، اما در حقیقت نرخها را ۱۰۰ درصد گران کردند.
گرانی ارز، گرانی پرواز را توجیه میکند؟
اما توجیه گرانی بلیط هواپیما از سوی فعالان صنعت هوایی چیست؟ آرمان بیات کارشناس هوانوردی در گفتگو با رویداد۲۴ با اشاره به افزایش قیمت بلیت هواپیما میگوید: باید بپذیریم که حیات اقتصادی هواپیمایی به صورت مستقیم با شاخص ارز گره خورده است. ارزبری در هزینههای عملیاتی هواپیما متاسفانه بالا است که این امر امکان تناسب سازی با اقتصاد بازار را سلب میکند و در میزان حجم بازار، موثر است اگرچه میتوان با بکارگیری روشهایی میزان وابستگی ارزی را کنترل و یا کاهش داد که نیاز به تعاریف جدید کسب و کار در زنجیره تامین است.
این کارشناس صنعت هواپیمایی کشور با بیان اینکه قلبا از افزایش قیمت بلیت پرواز ناراحت و ناراضی هستم، گفت: اما این افزایش قیمتها اجتناب ناپذیر است و با این افزایش قیمت حجم بازار که همان مشتریان و یا مسافرین هستند، کاهش محسوسی پیدا خواهد کرد، اما به ضرر و زیان شرکتهای هواپیمایی نخواهد بود، چرا که کوچک شدن حجم بازار، با افزایش نرخ جبران میشود. باید قبول کنیم در چرخه و ساختار هزینههای عملیاتی، وابستگی ارزی داریم و چه بخواهیم و چه نخواهیم نرخ ارز بر روی این روند تاثیر میگذارد.
اقدام غیرقانونی ایرلاینها در افزایش قیمت بلیط؛ انفعال وزارت راه
جالب اینجاست که تقاضای افزایش قیمت در این زمینه توسط انجمن هواپیمایی کشور و فعالان این صنعت همچنان که در صحبتهای آرمان بیات خواندیم، بر مبنای افزایش قیمت ارز و رعایت دستورات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بوده، اما هر دوعامل در حال حاضر نقض شده است، زیرا نرخ ارز گرچه با آهنگی کند، اما روند نزولی داشته و همچنین گزارشها حاکی از آن است که ابرلاین با ظرفیت ۱۰۰ درصد، پروازهای خود را انجام میدهند و عملا هیچ فاصلهگذاری اجتماعی در هواپیما صورت نمیگیرد. عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی را میتوان یکی از دلایل مهم در افزایش آمار مبتلایان کرونا دانست که طی چند هفته اخیر به روند مبتلایان افزایشی بوده است.
در این شرایط یک پرسش اساسی را باید مسئولان جواب دهند. اینکه چرا باید در این شرایط پر التهاب و با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو افزایش قیمتها، ایرلاینها به صورت غیر قانونی چنین اقدامی را انجام دهند؟ آیا صحبت وزیر راه و شهرسازی در این زمینه نباید به مرحله اجرایی و عملیاتی میرسید یا ارادهای از سمت این وزارتخانه برای جلوگیری از افزایش قیمتها وجود ندارد و این افزایش قیمت غیرقانونی قرار است برای افزایش قیمت قانونی زمینهسازی کند؟