صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۱۸ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 08
کد خبر: ۲۳۶۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۷۵۳ نظر

کوروش کبیر ؛ اسطوره‌ای برای جعل ایدئولوژیک تاریخ

ناسیونالیسم یک ایدئولوژی سلطه‌جویانه است که برای توجیه خود به اسطوره‌ها، داستان‌های خیالی و شبه تاریخی و چهره‌های باستانی متوسل می‌شود. اسطوره‌سازی درباره شخصیت کوروش کبیر بر همین بستر انجام شده است. ناسیونالیسم با وطن‌پرستی متفاوت است و بیش از همه چیز به دنبال یکسان‌سازی و غلبه بر تفاوت‌ها و کثرات است. در ایران نیز ناسیونالیسم از حدود قرون ۱۸ میلادی پا گرفت و چهره‌هایی افسانه‌ای ساخت تا پوششی بر عقب ماندگی باشد.

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «ناسیونالیسم ایدئولوژی مسلط عصر جدید است. همانطور که دین ایدئولوژی مسلط اعصار کهن است. ناسیونالیسم بازیافت بخشی از مواد و مصالح دین است، مواد و مصالح مرزگذارنده میادن خودی و جز-خوری. از سوی دیگر، الهیات سیاسی امروزین خود خود نوعی بازیافت مواد و مصالح ایدئولوژِناسیونالیستی است. ناسیونالیسم هم می‌تواند در جلد دین برود و هم در جلد ضد دین. می‌تواند هم به صورت روشنگری و ترقی‌خواهی بروز کند و هم به صورت تاریک‌اندیشی و ارتجاع. اما در نهایت یک کارکرد دارد: حفظ بخشی یا انبوهی از ترس‌ها، پیش‌داوری‌ها، خرافه‌ها و نفرت‌های گروهی، حزب و طبقاتی در حجاب قدرت ملی.» محمدرضا نیکفر

«کوروش نیز همچون دیگر جهان‌گشایان، در اندیشه بسط قلمرو خود بوده و به چندین کشوری حمله و تجاوز می‌کند که بجز ماد، بقیه در حال جنگ و تعرض به او و قلمرو او نبوده‌اند. کوروش سه تمدن درخشان ماد، لیدی و بابل را برای همیشه نابود می‌کند و پس از او از تمدن مشهور و کهنسال بین‌النهرین اثری بر جای نمی‌ماند. تمامی سنت‌ها و مکاتب فکری و علمی بابل- اعم از نجوم، ریاضیات و معماری- برای همیشه رخت برمی‌بندند و جز خاطره‌ای از آن‌ها باقی نمی‌ماند.» رضا مرادی غیاث آبادی، ایرانشناس

«کوروش: من خود علیه بابل بر خواهم خواست و آن را نابود خواهم کرد. نسل بابلیان را ریشه‌کن خواهم کرد تا دیگر کسی از آنان زنده نمانند. بابل را به باتلاق تبدیل خواهم کرد تا جغد‌ها در آن منزل کنند، با جاروی هلاکت بابل را جارو خواهم کرد تا هرچه دارد از بین برود.» کتاب مقدس، اشعیا، باب ۱۴، بند ۲۲ و ۲۳

کوروش کبیر امروز برای ایرانیان فراتر از شخصیتی تاریخی است. از رضاشاه پهلوی تا محمود احمدی نژاد خود را وارث کوروش می‌دانند و مردم ایران به واسطه افسانه‌هایی که درباره شحصیت او شکل گرفته به گذشته باشکوه خود می‌بالند و از اینکه فرزندان کوروش کبیر هستند، احساس برتری نسبت به دیگر اقوام و ملل دارند.


بیشتر بخوانید: ادای احترام حمدرضا شاه پهلوی و ارتش شاهنشاهی به کوروش کبیر


نگاه ایرانیان نسبت به کوروش کبیر

به گزارش رویداد۲۴ معروف است که کورش واضع حقوق بشر بوده و نام او به عنوان بزرگترین پادشاه تاریخ ایران مطرح شده است؛ از این منظر نقد و بررسی عملکرد او بسیار سخت است؛ چه آنکه کوچکترین نقد تاریخی درباره او تبعات سختی به دنبال خواهد داشت و ناشر به ضدیت با ایران و فرهنگ ایرانی متهم می‌شود بنابراین همواره نوشتن درباره مطالبی که به تاریخ ایران باستان و عموما ناسیونالیسم ایرانی مربوط می‌شود، سخت بوده و معمولا از این کار پرهیز می‌شود یا دست‌کم از میزان نگاه انتقادی آن کاسته می‌شود. شاید بهتر است یکبار این هراس را کنار گذاشت و بر اساس منابع تاریخی شخصیت کوروش کبیر را بازخوانی کرد.

عده‌ای کوروش هخامنشی را ستایش می‌کنند چون معتقدند اوج دوره اقتدار ایران در زمانه او بوده است. عده‌ای نیز او را تقبیح می‌کنند تا ایدئولوژی مذهبی حاکم تقویت یابد و توده مردم را به جای باستان‌گریایی به سمت مذهب یا گفتمان حاکمیت سوق یابند. قصد این نوشته اما ستایش بی‌چون و چرای کوروش کبیر نیست و همچنین قرار هم نیست خوانش رسمی حاکمیت نسبت به ایران باستان باشد.

تصوری که در ذهنیت عموم طرفداران کوروش و ایران باستان وجود دارد این است که این دوران و حکام هخامنشی اساسا در مقابل رفتارهای مذهبی قرار دارند و رفتار و اخلاقیات ایرانیان باستان با معیار‌های اخلاقی امروز بشر سازگار است. چنین افسانه‌ای در اعلام نام کوروش به عنوان واضع حقوق بشر به اوج می‌رسد.

کوروش کبیر همانند دیگر حکام جهان باستان شیوه حکومتی داشت که با دیدگاه‌های اخلاقی دوران مدرن متضاد است. با معیار‌های اخلاقی بشر امروز، کوروش هخامنشی نه تنها مدافع حقوق بشر نبود، بلکه در کشورگشایی‌هایی خود ملل و تمدن‌های دیگر را نابود‌ کرد و در نهایت سنت پادشاهی‌اش پایدار نماند و توسط دیگر تمدن‌ها نابود شد.

اما آنچه نقد این اسطوره‌زدگی را ضروری می‌کند نه فقط تحریف وقایع تاریخی و رواج گفتمان نژادپرستانه و سرکوبگر پان‌ایرانی است، بلکه نقش اسطوره‌زدگی در بن‌بستی تاریخی است که امروز مردم ایران در آن گرفتارند.

وضع موجود نتیجه اسطوره‌زدگی تاریخی-ملی است و گذر از آن تنها به واسطه گذر از اسطوره و نگاه کردن به مغاک و زوالی تاریخی است که قرن‌هاست ایرانیان در آن گرفتارند. وضعیت نو زمانی ممکن می‌شود که انواع اشکال ارتجاعی و غیر مدرن ارزش را نفی کنیم و به تعبیری «مطلقا مدرن باشیم.» مدرن بودن نیز با نقد رادیکال همه چیز از جمله خود، حاصل می‌شود. باید این «خود جعلی» را که حاصل وهم و سرخوردگی و پرپاگاندای دولت/ملت‌های مدرن است به نقد بکشیم.

پیش از پرداختن به کوروش باید این را بدانیم که ملت و ملی‌گرایی پدیده جدیدی است که از زمان انقلاب کبیر فرانسه به این سو وجود دارد. در گذشته به جای ملت طایفه و قبیله وجود داشت و هر فرد عضو قبیله‌ای بود که به قدرتی مرکزی خراج می‌پرداخت.

کوروش کبیر به روایت تاریخ‌نویسان

در مرز‌های جغرافیایی ایران امروز قبایل و اقوام بسیاری وجود داشتند که دائم در حال نزاع و جنگ بودند و هر از گاهی یکی از آن‌ها پیروز می‌شد و از دیگران خراج می‌گرفت. همانطور که کوروش علیه ماد‌ها برخاست و «انشان» و «پارس» بر ماد‌ها مسلط شدند. تمامی این طوایف در ایران بودند و اگر با نگاه ملی‌گرایانه امروزی بخواهیم مناسبات آن‌ها را بفهمیم در بهترین حالت می‌توان جنگ بین کوروش و مادها یا کشته شدن کوروش توسط ماساگت‌ها را جنگ‌های داخلی بین ایرانیان بخوانیم. بنابرین با فهم تاریخی «ملیت» می‌توان گفت که این پادشاهان در مرزهای فلات ایران بوده‌اند و پیروزی یک پادشاه ایرانی به معنای شکست پادشاه ایرانی دیگری بوده که در نقطه دیگری از فلات ایران حکومت می‌کرده است. بنابراین افتخارات و شکست‌های آن‌ها را باید درون مناسبات طایفه‌ای و قومی باستان دانست و به طور کلی منفک از عصر جدید و تاریخ ملی است. اگر چنین تعریفی را بپذیریم، شاید بتوان اهمیت کوروش را در این نکته تحلیل کرد که بر سایر حاکمان ایرانی پیروز شد و مرزهای حکومتش گسترده شد.

درباره زندگی کوروش منابع تاریخی دقیقی نداریم. ایرانیان خودتاریخ نگاری و نوشتار علمی نداشتند و منابع زندگی کوروش منابع یونانی است که آن‌ها نیز اسطوره و آمیخته به حب و بغض است.

بنابر نوشته هرودوت تاریخ‌نویس یویانی «کوروش فرزند کمبوجیه و ماندانا بود. پدر بزرگ مادری کوروش پادشاه ماد بود و پدرش از اقوام پارس.» هرودوت درباره تولد کوروش می‌گوید «پدر بزرگ مادری کوروش خوابی دید که کاهنان در تعبیر آن گفتند نواده پادشاه سرانجام وی را سرنگون خواهد کرد. پادشاه دستور قتل کوروش را صادر کرد، اما جلاد وی را نکشت و برای تربیت به چوپانی سپرد. کوروش پس از بزرگ شدن به نزد پدر و مادرش بازگشت و نهایتا پادشاهی ماد را منقرض کرد و تبدیل به پادشاهی مقتدر شد.»

چنین داستانی را که افسانه و خیال است، درباره سارگون پادشاه بابلی و روملوس بنیانگذار افسانه‌ای روم و موسی از پیامبران عبرانی نیز گفته شده است. بنابر آنچه در متون تاریخی جدی‌تر آمده، کوروش در ۵۵۹ پیش از میلاد جانشین پدرش، پادشاه انشان و پارس شد. در آن دوره رابطه ماد‌ها و بابلی‌ها تیره شده بود و کوروش از این فرصت استفاده کرد و قبیله خود را علیه ماد‌ها متحد کرد و پایتخت ماد‌ها در همدان را تصرف کرد.

کوروش در حمله به اکباتان پایتخت ماد‌ها آمیتیس فرزند پادشاه ماد را به گروگان گرفت و شاه را تهدید کرد که او و فرزاندانش را تا حد مرگ شکنجه خواهد کرد و پادشاه ماد را با این روش وادار به تسلیم کرد.

وضع حقوق بشر توسط کوروش چقدر واقعی است؟

ایلیا گرشویچ درباره یورش کوروش به ماد‌ها در کتاب «تاریخ ایران دانشگاه کمبریج» می‌نویسد: «گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود. او هگمتانه را غارت کرد و برخی از ماد‌ها را به بردگی گرفت.» چنین رفتاری، یعنی غارت همسایگان و گرفتن برده در جهان باستان امری عادی بود و پادشاهان عمدتا از طریق جنگ و قلمروگشایی قدرت خود را حفظ می‌کردند و بسط می‌دادند بنابراین اهمیت یادآوری این نکات تاریخی از این جهت اهمیت دارد که بدانیم بار کردن ادعای حقوق بشر بر تاریخ ماقبل مدرن و تئوریزه کردن آن تا چه اندازه دور از واقعیت است.

رفتار سپاهیان کورش با زنان به تنهایی می‌تواند ادعا‌های حقوق بشری و برابری‌طلبانه گزاف پان‌ایرانیسم درباره وی را منسوخ کند. آنگونه که در تاریخ ثبت شده کوروش پس از شکست مادها که از مهمترین اقوام ایرانی بودند، زنان را بین سربازان خود تقسیم کرد. گزنفون می‌نویسد کوروش زنان اسیر و غنائم جنگی ناشی از غارت ماد را تقسیم کرد و به سراغ سرزمین‌های غربی ایران رفت.»

کوروش با تصرف اکباتان سلسله هخامنشی را بنیان نهاد و در پی ایجاد یک امپراطوری به همسایگان و دیگر اقوام یورش برد. کوروش پس از آن به کشورگشایی ادامه داد. نخست به لیدیه رفت و خزانه کرزوس را از آن خود کرد و پس از آن راهی دیگر مناطق آسیای صغیر شد.


بیشتر بخوانید: نادر شاه افشار؛ ماجراجوی نظامی منطقه که اسطوره ناسیونالیسم ایرانی شد


لیدیه تمدن کهنی بود که خواستار استقلال از دولت‌های ماد و پارس بود چرا که خراج سنگینی بر آن بسته بودند. به دستور کوروش مردم لیدیا سرکوب شدند و بسیاری از آنان را به بردگی گرفته شدند.

پی‌یر بریان در کتاب «تاریخ امپراطوری هخامنشیان» چنین می‌نویسد: «سپاه کوروش به سرعت دست به منکوب کردن لیدیایی‌ها می‌زند و رهبر آنان را به اسارت می‌گیرد. شهر‌های پری‌ین و مگنزی غارت می‌شوند و مردم شهر‌های فوسه و تئوس خانه‌های خود را رها کرده و راه فرار در پیش می‌گیرند. ساکنان کاریه به بردگی کشیده می‌شوند و گروهی از اهالی کزانتوس و کونوس در لیکیه دست به انتحار می‌زنند و مرگ را بر بندگی ترجیح می‌دهند. شهر‌ها یکی پس از دیگری تسخیر می‌شوند و پس از اینکه تاراج می‌گردند، پادگان‌های نظامی پارسی و نیرو‌های ضد شورش هخامنشی در آن‌ها مستقر می‌شوند.»

هرودوت نیز در قطعه‌ای حمله کوروش به لیدیا را چنین توصیف می‌کند: کرزوس چون دید که پارسی‌ها خانه‌های مردم را غارت می‌کنند، رو به کوروش کرده گفت: «شا‌ها آیا اجازه دارم بگویم در چه باب فکر میکنم یا باید خاموش بنشینم؟» کوروش جواب داد: «هر چه خواهی بگو» کرزوس پرسید این جمعیت با این جد چه می‌کنند؟ کوروش: «شهر تو را غارت می‌کنند و خزانۀ تو را می‌ربایند» کرزوس: «نه شهر مرا غارت نمی‌کنند و نه خزاین مرا می‌ربایند، من دارای چیزی نیستم، آنچه می‌کنند با مال و منال توست» کوروش از این جواب متنبه شد و اطرافیان خود را دور کرده به کرزوس گفت: «عقیده تو در باب این اوضاع چیست؟» در ادامه کرزوس پیشنهاد می‌کند که عشر اموال غارت شده را به بهانه نیاز خدا بگیرند و جالب اینکه کوروش نیز این را می‌پذیرد.»

فتح بابل توسط کوروش کبیر

به گزارش رویداد۲۴ فتح بابل اقدام بعدی پادشاه هخامنشی بود. کوروش و سپاهیانش راه‌های منتهی به بابل را بستند تا مردم دچار قحطی شوند. پس از ضعیف شدن شهر بر اثر محاصره، کوروش و سپاهیانش شهر را تصرف کردند.

هرچند گزنوفون در تاریخ خود گزارش کرده که به دستور کوروش هر کس را در کوچه و خیابان می‌دیدند به قتل می‌رساندند، اما به نظر می‌رسد روایت ماجرایی در فتح بابل رخ داده با تحریف و نگاه ایدئولوژیک توسط گزنفون نوشته شده است. آنچه در اسناد تاریخی آمده این بوده که کوروش یهودیان و فنیقی‌ها را که توسط امپراطوری نبوکدنصر (بخت نصر) اسیر شده بودند آزاد کرد تا به سرزمین خود بازگردند. به همین دلیل یهودیان کوروش را رهاننده آنان از اسارت هفتاد ساله بابلی می‌خوانند. اما اگر بخواهیم از زاویه تاریخی و خفظ قلمرو ماجرا را بنگریم، چنین اقدامی نه از روی احترام به عقاید و اقوام دیگر بود و نه برای صلح و آرامش. پگولسکایا ایرانشناس و مورخ روس علت این اقدام را چنین شرح می‌دهد: «دوستی کوروش با یهودیان ساکن فلسطین و رفتار خوبش با فنیقی‌ها تصادف محض نبود. اینان می‌بایست در جنگ آینده علیه مصر متحد و نزدیک‌ترین تکیه‌گاه وی باشند. مرز‌های ایران نیز نیازمند نگهبان بود.»

از استوانه کوروش کبیر چه می‌دانیم؟

کوروش با فتح بابل تمدن بین النهرین را نابود کرد، اما لوحی گلی از خود باقی گذاشت که ایران باستان‌گرا آن را منشور حقوق بشر می‌نامند. مایکل آکسورثی که از مورخان علاقه‌مند ایران است و نگاه مثبتی به تمدن باستانی ایران دارد درباره این لوح گلین چنین می‌نویسد: «استوانه کوروش زیر شالوده دیوار شهر بابل کشف شد. آن را منشور حقوق بشر دنیای باستان توصیف کرده‌اند که گزافه گویی و دگردیسی واقعیت است.»

این لوح در قرن نوزدهم میلادی کشف شد و به خط میخی نوشته شده بود. ملی‌گرایان در ترجمه آن دست بردند تا آن را منشور حقوق بشر جا بزنند. کوروش در این لوح مانند دیگران فاتحان از فتوحات خود می‌گوید و این نوشته جنب تبلیغاتی دارد.

در ترجمه‌ای که ناسیونالیست‌ها از آن به دست داده‌اند چنین می‌خوانیم: «من برده‌داری را برانداختم. به بدبختی‌های آنان [مردم بابِل] پایان بخشیدم. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم که هیچ کس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. مردوک از کردار نیک من خشنود شد.»

این ترجمه ناسیونالیستی علنا در مفاهیم دست برده و آن را به نفع ایدئولوژی خود تحریف می‌کند. قیاس آن با ترجمه‌های معتبر عمق فاجعه را نشان می‌دهد. در ترجمه موزه ملی بریتانیا چنین می‌خوانیم:

I soothed their weariness, I freed them from their bonds (?). Marduk the great lord, rejoiced at [my good] deeds

ترجمه فارسی این متن چنین می‌شود: «خستگی‌شان را تسکین دادم و از بند رهایشان کردم. مردوک خدای بزرگ، از اعمال من خشنود شد.»

ترجمه رضا مرادی غیاث آبادی نیز که مستقیما از متن اصلی صورت گرفته چنین است: «برطرف شد. ویرانه‌ها را پاک کردم. مردوک خدای بزرگ، از اعمال مؤمنانه من خشنود شد.»

اینکه کوروش به قومی که به سرزمین آن‌ها حمله کرده، اجازه پرستش خدایان خود را داد نکته‌ای کاملا طبیعی است که حتی کشورگشایان بسیار خشنی چون چنگیزخان و تیمور لنگ نیز انجام می‌دادند. امپراطوری‌هایی مانند امپراطوری هخامنشی که با قدرت مناطق وسیعی را تصرف کرده بودند، همواره با خطر شورش مواجه بودند. پادشاه در مرکز اسکان داشت و اگر منطقه‌ای شورش می‌کرد باید سپاهیان را جمع می‌کرد و برای مقابله مثلا از اکباتان راهی نینوا می‌شد. سفری که بسیار طولانی بود و در نبود پادشاه خطر کودتا و برکناری وی توسط نجبا و بزرگان نیز می‌رفت. بنابرین کشورگشایان بزرگ طوری با مردم سرزمین‌های اشغالی رفتار می‌کردند که خطر شورش به کمترین حد خود برسد. آزادی پرستش خدایان محلی نیز توسط کوروش به همن منظور داده شده بود.

کوروش پس از فتح بابل، به چادرنشین‌های اطراف دریای خزر حمله کرد. یکی از این قبایل ماساگت‌ها بودند که جامعه‌ای زن‌سالار داشتند و کوروش توسط تومیریس ماساگتی یکی از رهبران آنان کشته شد. ویل دورانت می‌نویسد: «وی قربانی بلندپروازی‌های بیش از حد خود شد و این نقص بزرگی بود که در کوروش وجود داشت. این روحیه به پسر او کمبوجیه نیز به ارث رسید.»

پس از کوروش، کمبوجیه جانشین پدر شد راهش را ادامه داد. کمبوجیه پس از رسیدن به حکومت بزرگان را زنده به گور کرد و فرزند و خواهر همسر خود را به قتل رساند. انواع شکنجه‌ها را احیا کرد و به وصیت پدر رهسپار اشغال مصر شد؛ کاری که خود کوروش در آرزویش بود. کمبوجیه مصر را اشغال کرد و گاو مقدس مصری‌ها را سر برید. مومیایی شاهان را از قبر خارج کرد و مجسمه‌های مقدس را به آتش کشید.

در دوران کوروش و دیگر شاهان هخامنشی گناهکاران و هتاکان به شاه و کسانی که با کنیزان و همسران وی نزدیکی می‌کردند با اعمالی، چون بریدن دست و پا، نقص عضو کردن، در آوردن چشم از حدقه و اعدام وحشیانه مجازات می‌شدند.

سنگسار کردن و مجازات مشهور دوکرجی نیز در همین دوره انجام می‌شده است. در دوران کوروش بسیاری از مردم دیگر تمدن‌ها و قبایل به بردگی گرفته شدند و جنگ‌های زیادی صورت گرفت.

بر سرتاسر امپراطوری نیز کاستی حاکم بود و انسان‌ها به صرف به دنیا آمدن در یک طبقه اجتماعی محکوم به ماندن در آن بودند. آنچه حقوق بشر می‌نامیم پس از عصر روشنگری و در دنیای مدرن با از بین رفتن تفاوت میان انسان‌ها و برجسته شدن «حق» به عنوان داشته‌ای طبیعی و نه لطف شاهانه در همه انسان‌ها ممکن شد. مدارای دینی و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف نیز در جوامع سکولار محقق شد و پیش از آن در هیچ کجای تاریخ وجود نداشت.

به جز تخت جمشید که محل زندگی پادشاه بود، هیچ بنای دیگری بر جای نمانده است که نشان دهنده زندگی مردم باشد. در حقیقت اگر به لحاظ عقلانی ماجرا را بنگریم، اگر ایده‌های حداقلی برابری‌خواهانه و حقوق مردم و رعایا در آن دوران رعایت می‌شد، دست‌کم به جز محل زندگی پادشاه اثر دیگری باید باقی می‌ماند اما هیچ اثری از زندگی مردم نیست و تنها بنای مجلل زندگی پادشاه بر جا مانده و ایرانیان علاقه دارند همان را به عنوان تمدن چند هزار ساله معرفی کنند. 

منابع:
تاریخ ایران/ ادوین گرانتوسکی و دیگران/ ترجمه کیخسرو کشاورز/ نشر مروارید
امپراطوری اندیشه/ مایکل آکثورثی/ ترجمه شهربانو صارمی/ نشر ققنوس
تاریخ تمدن ویل دورانت/ جلد یکم/ نشر علمی فرهنگی
ایرانیان/ هما کاتوزیان/ ترجمه حسین شهیدی/ نشر مرکز
کتینه‌های هخامنشی/ رضا قیاس آبادی / نشر نوید
کوروش‌نامه /گزنوفون/ ترجمه رضا مشایخی/ انتشارات علمی و فرهنگی
تاریخ امپراطوری هخامنشی/ پی‌یر بریان/ ترجمه مهدی سمسار/ نشر زریاب

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۵۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۱۹
ناشناس
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
منم کورش شاه شاهان
ناشناس
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
آقای نویسنده به قول رییس جمهور پیشین جمهوری اسلامی آخه باباجون آبو بریز همون جا که میسوزه
امیر
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۱
کروش بخاطر بیکفایتی پدر بزرگش آستیاگ قیام کرد و شروع کننده جنگ با کوروش شاه لیدیه بود بقیه متنتم که قطعا اصلا ارزش خوندن نداره
ناشناس
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۰
کوروش نوکر و غلام حلقه به گوش صهیونیست ها بودش همان بهتر که به دست ملکه تومیریس به هلاکت رسید
ناشناس
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
لعنت اهورامزدای بزرگ بر وطن فروشان عرب پرست و مرده پرست و متجاوز پرست و شاش شتر پرست و ......
شما وطن فروشانی که به گفت و گوی یابوی شمر و قاطر امام حسین باور دارید اما به پدر ایران،شاه شاهان،بزرگ‌مرد تاریخ ایران و جهان باور ندارید
چه باید گفت؟
جاوید باد کوروش بزرگ هخامنشی
نیک اندیش
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
چه خوش گفت فردوسی پاکزاد.
که رحمت بر آن تربت پاک باد .
به یزدان اگر ما خرد داشتیم.
کجا این چنین روز برداشتیم.

از آن روز این خانه ویرانه گشت.
که نان آورش مرد بیگانه گشت...

وقتی با بیل مدارک دکترا و پروفسوری شخمی میدن به یه سری...خود باخته ی متحجر بیشتر ازاین انتظار نمیره....
ودیگر سکوتی به عظمت لایزال فرهنگ و تمدن ایران باستان سرزمین اولین آثار تمدن بشری....
آریایی
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
شخصیت خیالی واقعا ننگ بر ما که فرزندان ما تاریخ اعراب را از حفظ هستند اما تاریخ با شکوه ایران را خیالی میدانند? راستی اگه کوروش شخصیت خیالیه پس پس تخت جمشید و کی ساخته آرامگاه کوروش چیه ..منشور حقوق بشرو چی میگی.. یکم مطالعه تاریخ برای کسی که ادعا دارد تاریخ شناس است بعد نیست.... در ضمن وقت کردی حتما کتاب دوقرن سکوتم بخون
ایرانی
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
بابا تو دیگه کی هستی دست اخوندارو از پشت بستی
آخه اونام وقتی میرن سازمان ملل برای اینکه آدم حسابشون کنم از حقوق بشر کوروش مایه می‌زارن ومدعین ما از نسل اونیم البته شما احتمالا از دل صحرای عربستان امدی
ناشناس
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
ولی رویداد 24 سایت تون به یک بروز رسانی نیاز داره وضعیت کامنت ها و نظراتش اصلاً جالب نیست. خیلی بی در و پیکر و بسیار درب و داغونه. خب شاید یکی اصلاً دوست نداشته باشه نظرات رو بخونه گزینه ای اضافه کنید به اسم نمایش دیدگاه ها
تا اگر کاربر دوست داشت به کامنت ها دسترسی داشته باشه
درضمن بهتره برای پاسخ ها هم باید یک گزینه اضافه شود به این اسم :نمایش پاسخ ها به این کاربر
مثل سایت های زومجی و سایت تاریخ و سایت نت پاک و....
موفق باشید
ناشناس
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
دوست گرامی بدان که کوروش حقیر و صغیر ارزش اسم آوردن هم ندارد
ولی خب آفرین اسکندر که رژیم آلوده باطل هخامنش را نابود و منقرض ساخت
ناشناس
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
کوروش فاسد آلوده جنایتکار باید قبرش تخریب و ویران شود
ناشناس
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
واقعا برای کسایی که تاریخ کشور خودشونو میبرن زیر سوال متاسفم درک نمیکنم حتی اگر بدترینم باشیم بازم نباید خدمونو خارو خفیف کنیم وقتی خودمون اینجوری میکنم چه توقعی از دشمنان داریم که از این ناآگاهی ما رجب تاریخ کشورمون داره کلی سود میبره
سید امیرحسین محمدی
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
سالها معاویه و سایر خلفای اموی با هزینه درهم و دینار و بر سر منابر سعی کردند مولا امیرالمومنین را از ذهن مسلمین به عنوان صحابی و جانشین پیامبر حذف کنند ولی هیچ وقت موفق نشدند. امروز خود آنها از تاریخ حذف شده اند ولی مولا علی بر تارک آسمان اسلام و جهان می درخشد.
دقیقاً سال هاست کسانی سعی می کنند کوروش را حذف کنند ولی کوروش بزرگ درخشان هست و می ماند. از زور محبوبیتش میخواهند با هر شیوه ای وجودش رو انکار کنند! (البته بیشتر استدلالهاشون رو هم به عقاید خودشون میشه کاملاً نسبت داد!)
لطفاً كتابهاي مورخان يوناني هم عصر هخامنشيان را هم مطالعه كنيد(البته با ترجمه معتبر نه مغرضانه)؛ مثل استرابو، پلوتارک، گزنفون، هرودوت، آریستوبولوس ، آریان و...
حمیدرضا
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
سگ توروحش ،...
ناشناس
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
میدونی تویی که همچین نظری راجب یکی از پادشاهان بزرگ کشور خودت داری و این قدر تاریخ کشور خودتو ضعیف میکنی و اونو به تمسخر میگیری میتونم به جرئت بگم یکی از سنگدل ترین انسان های هستی که وجود داره خداهم داخل قران گفته که کسی که حب وطن نداره یه مرده هست واقعا برای کشورم که همچین انسان های داخل خودش پرورانده قلبم خون میشه تویی که اگه یه ذره فهم داشتی به انسانی به بزرگی کشور کبیر که کشور های دیگه وقتی اسمشو میشنون یه احترام خاصی براش قائل هستند و اونو بهترین انسانی که در جهان آفریده شده و خود خداهم در قرآن به بزرگی و مهربونی اشاره کرده توهین نمیکردی وای چه بروز کشورمون اومده که مردم کشورم اسطوره هامونو خار و مردم کشور های دیگه اونو اینقدر با ارزش میدونن
دکتر زاکانی
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
کامل مشخصه که کوروش
ذولقرنین نیستتتتتت

و وقتی شاهان کثیف پهلوی اومدن سرکار
خواستن ی خودی نسون بدن
افسانه بافی کردن????

مردمم گفتن واییی ما چقد متمدنیم
و ی ادمی ک 2500سال پیش بودو و هزار تا غلط کرده رو کردن خدا
و حضرت محمد ک هزار سال بعد اون اومده رو گفتن خرافه پرستی و امل بودن

وایی بر شما ک چقدددد بدبختین
ناشناس
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
سلام من متن بالا را کامل خواندم و نظرات را به هم خواندم
تنها چیزی که داخل متن بود ایجاد درگیری بین خوانندهای متن بود عده ای طرفدار کورش عده ای طرفدار اسلام فقط هدفش ایجاد تفرقه بین خواننده‌اش بود هر حکومتی برای گسترش پیدا کردن نیاز به قتل عام دیگران داره از ابتدا تاریخ اینجور بوده و هست شما اگر کورش و اسلام براتون مهمه باید مواظب باشید 200 سال دیگه درباره شما که امروز زندگی می‌کنید چی میگن نیاز نیست حکومت دیگران را تفسیر کنید بشنید خودتون فکر کنید تا امروز حق چند نفرو خوردید به چند نفر ظلم کردید
کاری به دورانهای گذشته نداشته باشید هیچکدام از شما به عدالت صحبت نمی‌کنید فقط کورکورانه دارید طرف اعتقادات خودتون رامیگیرید
Reza
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
در مورد نظر بعضيها كه ميگن چرا در شاهنامه اسمي از كورش بزرگ نيامده اين است كه فردوسي در زمان كورش نبوده كه بخاد از كورش و پادشاهيش سخني بگويد و دوران فردوسي و كورش چن صد سال با هم فاصله دارند ٠ اول مطالعه كنيد بفهميد بعد سخن بگيد٠
یک پیرمرد نادم پشیمان
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
یک حرف اشتباه در طول عمرم زدم
آن هم:
ذوالقرنین خواندن کوروش خونخوار فاسد کافر جنایتکار بود
ناشناس
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
این کاربر بختیاری حتی معنی شفاعت و دعا رو هم نمیدونه
فقط داعشی هایی مثل تو با امامان معصوم دشمن بودند که حاصلش آن همه کشتار و جنایت در سوریه بود
امامان و پیامبران بهترین بنده های خدا بودند و هستند. و دعای روح آن بزرگان بی شک مستجاب خواهد گشت
ناشناس
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
اگر کوروش انسان بدی بوده چرا فردی مانند آیت اله مکارم شیرازی او را ذوالقرنین می داند ؟ ذوالقرنین می تواند بد یا جنایتکار باشد ؟ اگر می خواهید چیز پاکی را لجن مالی کنید باید مواظب باشید خودتان را کثیف نکنید .
ناشناس
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
با سلام دقیقا همین است . پیامبر تعدادی را از مسجد بیرون کرد چون همه اش مسجد بودند. یادمان باشه که خوارج نهروان نماز و روزه می خواندند و اگر ببینیم بسیار مسلمان بودند اما امام علی باهاشان جنگید .
بعضی ها دزد بودند و از پست های دولتی اخراج کرد و اونا هم در لشکرش کارشکنی می کردند . امامان و پیامبر را کسی پرستش نمی کرد .
زمانی امام حسین گفت اگر دین ندارید حداقل آزاده باشید. زمانیکه از مردن نمی ترسید و سفارش و غیره قبول نمی کنید و عین عدل و عدالت هستید شما آزاده اید
بختیاری
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
الان هم داریم از امامان که بندگان خدا هستند و نسلهای بعد از آنها اسطوره میسازیم و از آنها شفا می خواهیم
حتی در مورد پیامبر هم خدا گفته اول بنده من است بعد پیامبر من.
امام علی هم توسط یک مرد هوسران کشته شد
من کاری به کوروش و درستی و نادرستی حرف های شما ندارم. ولی بت ساختن از انسانها و بندگان خدا اگر بد است پس نباید فرقی کند که چه کسی است
ناشناس
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
چرا در شاه نامه از اشکانیان و ساسانیان شعر گفته شده ولی اسمي از خاخامنشیان و کوروش نیامده
ناشناس
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
وطن پرستی با کوروش پرستی فرق دارد....وطن پرست ها کسانی بودند که 8 سال در جنگ با صدام از وطن دفاع کردند...دوست داشتن کوروش به عنوان یک پادشاه اشکال ندارد... اما کوروش پرستی اوج حماقت و بلاهت یک فرد است
... این حماقت و جهالت آنجا بیشتر می شود که بعضی ها چون کوروش پرست هستند به دین و خدا و پیامبر و دیگر اقوام فحاشی می‌کنند...
و جالب آنکه اگر امروز هم جنگ شود باز هم دیندارها
در خط مقدم خواهند بود...
ناشناس
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
نویسنده مقاله با کلی سند و مدرک نشان داده است که کوروش قدیس نبوده و جنایتکار بوده و منشور حقوق بشر ترجمه واقعی اش راجع به حقوق بشر نیست.. یه عده ناسیونالیست شروع به فحاشی کردند که نخیر کوروش خدا بوده و بدون خونریزی نصف دنیا را فتح کرده.... ادعای تمدن و فرهنگ دارید ولی بی فرهنگ آرین مردم جهان هستید... بدون هیچ سند و مدرکی فقط فحاشی میکنید.....
یه عده هم به حضرت محمد و حضرت علی توهین کردند... آیا زمان حضرت محمد و امام علی به ایران حمله شد که این همه توهین میکنید
چرا در کتاب شاهنامه و نظامی گنجوی از اسکندر و اشکانیان و ساسانیان شهر هست ولی از کوروش چیزی نیست.. چرا از خودتون سوال نمی‌کنید چرا در این صد سال کوروش اختراع شده.....
اگر حکومت کوروش آنقدر اقتدار داشت چرا کوروش توسط یک زن شکست خورد.. و چرا کشور بعدها زمان فرزندان کوروش توسط اسکندر مقدونی اشغال شد...
یه عده فقط به اعراب و دین و پیامبر توهین می‌کنند.. مگه حکومت هخامنشیان توسط اسکندر نابود نشد چه ربطی به حضرت محمد داره...
ناشناس
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
سلام کسی نمی خواهد جواب این کامنت بالا را بده؟ قهر کردید؟
ناشناس
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
جدیدا فیلمی را در اینستا دیدم که در آن تخت جمشید را دارند می سازند یا بازسازی می کنند ؟ نظر شما چیست؟
ناشناس
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
کوروش انسان خوبی بوده
ناشناس
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
واقعیت را گفتن تحریف نیست . از کجا میدانید از نوادگان کوروش هستی؟
اهورا
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
در عظمت و بزرگی کوروش بزرگ همین بس که صاحب تفسیر المیزان علامه طباطبایی گفته است ما شخصیتی بجز کوروش برای ذوالقرنین که در قرآن آمده پیدا نمی‌کنیم از حیث عدالت و رحمت و شفقت و مردم داری و وطن پرستی . چند تا از پیغمبران یهودی که کوروش از بند و زندان بابل آزاد کرد همراه کوروش به ایران آمدند و در دربار هخامنشی مشاوره میدادند مثل دانیال نبی و حیقوق نبی و حکی یا حجی نبی و.... خجالت بکشید کم تاریخ رو تحریف کنید اگر حب وطن ندارید لا اقل آزاده باشید
ناشناس
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
اگر فراعنه با اعراب مصر نسبتی داشته باشند ایرانی‌های الان هم با کوروش نصبتی دارند . ضمنا منشوری که به کوروش نصبتی میدهند در بابل پیدا شده و نه در ایران .
ضمنا در کاخی پیدا نشده بلکه در زیر بنای یک ساختمان معمولی پیدا شده است .
در زمان قدیم آدمهای باسواد و فرهیخته چیزهایی نوشته و در زیر پی ساختمانهای خود جا می گذاشتند و بدین وسیله ارواح خوب و خیر و برکت را به خانه می آوردند .
این یک رسم قدیمی بود که صفویان هم زیر درختان چهار باغ سکه می گذاشتند ‌‌‌‌.
در تاریخ دو تا کوروش داریم کوروش بزرگ و کوروش کوچک که دوست سقراط در کتاب گزنفون به این کوروش کوچک اشاره دارد.
البته کوروش بعد از کشتن پدر حاکم شد .
پیشنهاد اسکن از مقبره کوروش را دادند که خیلی ها به وحشت افتادند
اونجا مرده ای نیست .
یک فرهنگ عوام هست و یک تاریخ واقعی . اینها به شدت در تناقض هستند.
ناشناس
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
مشکل ایران خائنه. اریو بزن خیانت شد بهش سلمان خیانت کرد. هر جا که بابک. باشه یه خائن مثل افشین هست.سلطان جلادین خرزمشا و تا الام امسال خائن مث تو ایران به خودش زیاد دیده
ناشناس
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
کوروش خونخوار
ذاتش بود آلوده طمعکار
معروف بود به فاسد جنایتکار
به درک واصل شد همچو سایر کفار
ناشناس
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
کوروش و اسکندر و برزن و.... همه شان الان مرده اند
خوب بوده باشند یا بد بوده باشند به خودشان مربوط است خودشان هم در آخرت پاسخگو خواهند بود
دعوایی بین خودشان بوده. هیچ ربطی هم به ما ندارند نان و آب هم برای ما نمی‌شوند
این بحث و دعواهایی که در این گونه صفحات هست در یک کلام واقعاً بیهوده و مسخره است این قدر خودتون رو برای این گونه مسائل بی ارزش مثل کوروش و برزن و.... رنج و آزار ندهید واقعاً مهم نیست ارزش درگیری ذهن و خودخوری و دانستن نداره کوروش وجود هم داشته مُرده تمام
ناشناس
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
سلام
لعنت به کوروش جنایتکار عیاش
امیر
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
این مقاله مثل مقاله های دیگه این سایت کلا می خواد تاریخ ایرانو خراب کنه میاد تو متن از کتاب مقدس تحریف شده میاد حرف می زده بعد تو منابع پایین نمیاره که خواننده فکر کنه هم مطالب در مورد نویسنده ایرانی بوده تو بابل یکم تحقیق کنید می فهمید بابلی ها خدایان زیادی داشتن ولی یک دوره زمانی پادشاهانشان مجبورشون کردن یک خدا را بپرستن مثل آشور بعد مردم شهر پیش کوروش اومدن تا نجاتشان دهد تو فتح بابل هم ۲روایت کی اینکه کوروش وقتی رسید راحت وارد بابل شد و یکی هم با محاصره که وقتی سپاه کوروش وارد بابل شد چون دید غذایی تو شهر نیست باقی مونده غذای سرباز ها را بین مردم تقسیم ولی کلا با استقبال مردم بابل فتح شد یا مثلاً تو این سایت درباره خشیارشاه بد می گن اگه اینا بد هستن رومی ها یا مصری به ایران حمله نمی کردن ؟؟؟حتی تا آخر سلسله اشکانیان مصری ها به ایران حمله میکردن رومی ها هم تا آخر ساسانیان بعدش هم تاریخ نگاران رومی تاریخ دشمن هایشان را تحریف می کردن و تو ایران باستان برده ها حقوق می گرفتن و می تونستن حق آزادی خودشان را بخرن برعکس چند قرن اخیر این همه برده تو آمریکا و اروپا هست و اینکه شاید جشن پوریم یهودی ها به بهانه گشتن ۷۵۰۰ایرانی به گفته خودشان یا۵۰۰هزار به گفتن محققان غیر واقعی باشد ولی اینا همه شواهد تاریخی و باستانشناسی دارند مردم آمریکایی ها و اروپایی ها از بزرک کردن تاریخچه ایران سود نمی برند بلکه ضرر می کن اینجور مقاله ها وصلن به همون اروپایی ها و آمریکای ها برای خراب کردن ایران مثل رسانه هاشون
امیر
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
این مقاله مثل مقاله های دیگه این سایت کلا می خواد تاریخ ایرانو خراب کنه میاد تو متن از کتاب مقدس تحریف شده میاد حرف می زده بعد تو منابع پایین نمیاره که خواننده فکر کنه هم مطالب در مورد نویسنده ایرانی بوده تو بابل یکم تحقیق کنید می فهمید بابلی ها خدایان زیادی داشتن ولی یک دوره زمانی پادشاهانشان مجبورشون کردن یک خدا را بپرستن مثل آشور بعد مردم شهر پیش کوروش اومدن تا نجاتشان دهد تو فتح بابل هم ۲روایت کی اینکه کوروش وقتی رسید راحت وارد بابل شد و یکی هم با محاصره که وقتی سپاه کوروش وارد بابل شد چون دید غذایی تو شهر نیست باقی مونده غذای سرباز ها را بین مردم تقسیم ولی کلا با استقبال مردم بابل فتح شد یا مثلاً تو این سایت درباره خشیارشاه بد می گن اگه اینا بد هستن رومی ها یا مصری به ایران حمله نمی کردن ؟؟؟حتی تا آخر سلسله اشکانیان مصری ها به ایران حمله میکردن رومی ها هم تا آخر ساسانیان بعدش هم تاریخ نگاران رومی تاریخ دشمن هایشان را تحریف می کردن و تو ایران باستان برده ها حقوق می گرفتن و می تونستن حق آزادی خودشان را بخرن برعکس چند قرن اخیر این همه برده تو آمریکا و اروپا هست و اینکه شاید جشن پوریم یهودی ها به بهانه گشتن ۷۵۰۰ایرانی به گفته خودشان یا۵۰۰هزار به گفتن محققان غیر واقعی باشد ولی اینا همه شواهد تاریخی و باستانشناسی دارند مردم آمریکایی ها و اروپایی ها از بزرک کردن تاریخچه ایران سود نمی برند بلکه ضرر می کن اینجور مقاله ها وصلن به همون اروپایی ها و آمریکای ها برای خراب کردن ایران مثل رسانه هاشون
ناشناس
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
این 4 نفری که تو کامنت ها اومدن از کوروش دفاع داشته اند مگر کوروش خودش زبان نداره که از خودش دفاع داشته باشد؟
ناشناس
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
فيلم تومیریس هم بسيار جالب و دیدنی است
ناشناس
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
با حذف این مقاله به این دعوا و درگیری پایان دهید
یا حداقل کامنت ها رو ببندید
ناشناس
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
زنده باد نام اسکندر مقدونی که بساط رژیم کافر و ظالم هخامنش رو برچید و از تخت جمشید فقط 4 تا ستون خرابه باقی ماند
ناشناس
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
کوروش کیلو چند؟
ناشناس
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
باستان گرایی به انسان آسیب می‌زند و راه کفر و شرک مطلق است
ناشناس
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
کوروش که سودی نداره به فرض کوروش هم وجود داشته باشه اون بنده 2500 سال پیش مرده تمام. بد بوده باشه خوب بوده باشه خودش پاسخگو خواهد بود
ذهن خودتون رو درگیر نسازید فقط خودتون رو آزار میدید
ناشناس
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
یک عده منافق کوروش پرست اومدند فحش می‌دهند و تهمت می‌زنند هرچند به ضرر خودشان است چون بی ادبی و بی شعوری خودشان را نشان می‌دهند... بعد قسمت جالبش اینجاست ادعای پندار و گفتار نیک هم دارند!!!!
علی
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
متاسفانه در طی ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال پیش بریتانیا با نفوذ به کشورهای مستعمره و دستکاری تاریخ آن ها جای دروغ و واقعیت را عوض کرد.
دوستان مطمعن باشید تمام چیزی که شما به نام تاریخ میدانید یک مشت اراجیف بیش نیست. اگه حقیقت رو بدونید دیگه آون آدم سابق نمیشید.
حیف که خیلی چیزها رو نمیشه بیان کرد و سریع برچسب ارتداد = اعدام
آتیلا
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
من به این اصل معتقدم : داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حساب است و همین طور این اصل که میگه گیرم پدرت بود فاضل از فضل پدر .... خلاها و کاستی ها و نداشته هایمان را در گذشته تصور نکیم و برای ایجاد تمدن نوین و کار های مثبت تلاش کنیم. باستان پرستی جز اینکه ما را به جان هم انداخته و باعث دلسردی ما از همدیگر شده ، سودی ندارد.
ناشناس
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
نظر‌شما‌خصمانه‌تر‌از‌‌خصم‌کوروش‌شاه‌بزرگ‌بود
ناشناس
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
ای نویسنده
ای نادانی که هیچ چیز از تاریخ نمیدونی و اومدی اینجا یک مشت چرت و پرت مینویسی و بعضی آدم هایی مثل خودت که پر از جهل و نادانی اند می‌شینند و باور می کنند
میخوام ببینم تو چه حدی داری که درمورد
(شاه شاهان ؛ امپراطور ، بزرگ ، جناب ، کوروش کبیر )
اینجور مزخرف میگی
یک مشت آدم دون پایه ای مثل شماها هیچ آگاهی نداره میاد تاریخ کشور رو زیر سوال میبره
یکم از یهودیان یاد بگیرید بعد از چند قرن هنوز هم که هنوزه به نیکی دارند از پادشاهمون حرف می‌زنند
تا وقتی که خاعن هایی مثل شما ها دارند زندگی می کنند کشور ما هیچ وقت پیشرفت نمیکنه و نکته آخر جناب نویسنده این شعار رو هیچ وقت فراموش نکن
یک کوروش پرستتتتت
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
دوست عزیز چند کتاب بخونید بعد نظر بدید نوشتی کوروش همه جا نابود میکرد ؟ تو هر کتابی بخونی از هارولد لمب گرفته تا اون یونانی که کوروشو افسانه می‌دونه همونم نوشته کوروش بدون یک قطره خون بابل گرفت برو بخونی وقتی کوروش 23سالش بود به فرمان آژدهاک فرستاده شد 4تا کشور فتح کنه کوروش با 4تاش صلح کرد هرچند اونا کوروشو زخمی کردند قصد ترورش داشتند فرمانده وارتان کشتند ولی باز یک نفر هم نکشت وقتی هارپیگ با سپاه 4هزار نفره بهش حمله کرد کوروش با 6هزار تا اسب سوار و برگزیده های جنگی ماد و پارس داشت رفت با هارپیگ حرف زد مشکل رو فتح کرد بعد یه کودک سال مثل تو اومده اینجا گه خوری برو عربتو بپرست جیره خور بد بخت دهنت با گلاب بشور بعد اسم کوروش بیار تا هم اسمش میاری جلوش باید مثل امامت که(ع)میزارن توهم یه پرانتز باز کنی بنویسی بزرگ یا کبیر
کاساندان
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
اشغالگران ایران همیشه از شنیدن نام کوروش و تاریخ غنی ایران کهیر میزنن چون خودشون جز مشتی دروغ و تخیلات مثل رفتن پیامبر با خرش به آسمان هفتم چیزی ندارن بگن. مشتی بیابانگرد بی تمدن و فرهنگ که همین الانشم نوچه آمریکا هستن. خخخخ
ایرانی
۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
درود
کورش کبیر 2500 سال پیش با گذراز چندین غارت از مغول تا حمله تازی ها باز هم اسنادی دارد که ثابت کند پادشاه عادل و بزرگ بود بعد این نویسنده ایران ستیز میاد اسطوره بودن آن را زیر سوال میبره من پیش نهاد میکنم همچین متنی درباره مهدی غایب بنویس که ما متقائد بشیم واقعیت دارد منتظر ظهور باشیم
ایرانی نژاد
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
حقوق بشر کوروش دروغه محض هست ولی گفتگوی یابوی شمر با اسب حسین بن علی کاملا مستنده
ناشناس
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
نویسنده از منابع تاریخی مثل گزنفون برای رواج یک ایده سیاسی استفاده کرده است .
ناشناس
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
این مزخرفات چیه نوشتی ما باید هر چیزی را از تاریخمون در بیاریم و حتی با تحریف به رخ بکشیم من خودم با خارجی ها چت میکنم به یکی میگم کوروش کمونیست و عدالت خواه بود و چه کرد و نکرد و اولین چپی تاریخ هست به یهودی میگم در کتابتون از شاه ما از موسی هم نیک تر یاد شده ۲۷بار به نامش اشاره شده به اروپایی میگم شالوده ساخت امپراتوری و بسیاری از فرهنگ و رسوم شما به دست ما ایجاد شده در حالیه که خودم اعتقاد دارم این منطقه از ده ها قوم تشکیل شده که هر بار یکی از اقوام حکومت را در دست داشته به نظر میاد از دیر باز ازادی و عدالت در جنگ بودن و منطقه ما عدالت محور بوده این عدالت در دوران کوروش بسیار مناسب اجرا میشده میزان ازادی و عدالت تنظیم بوده تا کسی از بود یا نبود یکی از این ها رنج نبره به نظر میاد ساسانیان در اواخر به لاکچری بازی رو اوردن و غرب زده شدن به همین دلیل خودشون مرفه شدن و قوم های اطراف ضعیف اونها اعراب را تمسخر میکردن و حقشون بود اسلام دخلشان را بیاره این منطقه حداقل بیشتر از پنجاه درصد از نظر نژادی مشترک هستند و بیشتر مواقع ترک ها از نادر شاه تاسلجوقیان و شاید قاجار و...خیلی ها که من نمیشناسم بیشترین تاثیر را روی ایران گذاشتن ولی باید قبول کنید با معیار های روز ما ترک ها زیبا و سردار شما بودیم و هستیم وخواهیم بوداحترام نظامی فراموش نشه
ناشناس
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
ببینید کوروش یک فرد ارزشمندی ترینی بین همه پادشاهان هست... که جانشین خداوند بر ان استناد می کند بفهمید وکسانی درین عصر من شروع به دست نوشته های می کنند واسناد کوروش رو دست کاری می کنند وبین مردم القا می کنند.اینا من ادم های نادان وگرفتاری میدانم ادم خوب وفهمیده مقطوب ارج می نهد اگر مال فرد کوری باشد..... وادم خوب ان است اسنادی مطالعه می کند ازان فهمی نو میگیرد وجدا گانه فهم خودش در راستای بهتر شدن فهمی مقطوب خودش هنر میداند نه مقطوبی از بزرگی ناقص می کند..... درخصوص کوروش من مسعولم وکسانی که دست دازی نابخرانه دذمقطوبی اسنادی دارند نمی پذیرم فکرنکنند جانان حرف شنوی دارد هرگز... واگربشناسمش. چنان مجازتی براش حکم کنم که جدش تو قبر بلزد.... پیامبر خدا استناد می کند به این بزرگ مرد پادشاه ایران مگر بازیچه هر نادان گرفتاریست کوروش...... درک کنید کوروش لقب انبیایی داشته که پیامبر خدا به ان استناد می کند..پدر فارسی میداند. که میره به اب میرسد وبه امیرمومنین مولا علی میرسد...... بقران خدا مجازات می کنم اول به خوبی... اطلاع دادم.... میگه پول دار شدن چو اسان ... ادم شدن چو مشکل...... جانان کوروش...... ابراهیم........ ـ
پسر ایران زمین
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
ایران زمان هخامنشیان از ایران الان پیشرفته تر بود..
کورش بزرگ برای سربلندی و برافراشته شدن پرچم ایران کشور گشایی میکرد..
کورش بزرگ ملت هایی که تحت سلطه ظلم و ستم بودن رو زیر پرچم خودش می اورد...
امپراطوری هخامنشیان رو الگو حاکمیت قرار بدیم و طبق اون زمان حکومت کنیم میشیم پیشرفته ترین کشور دنیا که ایران رو مرکز جهان میکنه مثل اون زمان...
حالا توکه میگی نژادپرستی نکنیم و کورش کورش نکنیم و وا وای این کارا باعث پیشرفت نمیشه و ...آخه چرا وطن پرستی و مهین پرستی میای با نژاد پرستی قاطی میکنه.
*پاینده باد ایران*
رضا
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
سلام.آخه همه که مثل این نویسنده عزیز بیغیرت نیستن به ما یاد دادن کسی نگاه چپ به ناموست کرد با چشاشو از حدقه بیرون بیاریم تا درس عبرت بشه.نکته دوم اینکه ایرانه باستان که از کجا تا کجا بوده و هر کجای رو نگاه میکنی روی نقشه قدیم جهان اکثراً جزء ایران بوده،خود گواه همه چیز است و خطی قرمز بر روی نوشته های دروغینه شما میباشد.هم من و هم همه عزیزانی که فقط یه ذره از این نوشته های عقده ورارانه شما رو خوندیم کاملاً روشن است واسمون که شما ایرانی نیستی.اما توصیه اکیدم به شما این است که اهله هر کجا هستی و هر دین و مذهبی که داری اولین اصل زندگیت داشتن غیرت روی نوامیست باشه.
کوروش
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
خب ببین گلم اینو که همه میدونن بسیجی زاده با تاریخ باستان ایران بده پس الکی نیا سایت حرف بزن!
بیگانه
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
واقعا افسانه خوبی بود تو کل ایران بیشتر از ۱۰ درصد فارس نیس یجوریم کوروش کوروش میکنن
Rahiiiiim
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
تصور من درباره این این نویسنده ،ی پسر بچه ۸ساله بی نمک دروغگو هستش
کورش
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
میدانیم از کجا آب میخورد. بله وقتی یه مشت ... کشور کورش کبیر رو به مستعمره و گروگان گرفته اند ،باید هم درباره او اینچین دهانشان را باز کنند و قلمشان به دست بیسوادانی چون این یابو علفی(نگارنده مقاله) بدهند تا هر چه به ذهنهای بیمارشان می رسد بگویند و بنویسند. بوی گندتان دنیا رو فرا گرفته دیگه وقتشه ... رو بکشیم تا آثاری از شما روی کره زمین باقی نماند.کوروش آسوده بخواب ایران زمین همیشه جوانانی دارد که بیدارند و از خاک گهربارت پاسداری میکنند. زنده باد ایران و ایرانی باغیرت
نیما
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
علیرضا نجفی اگر راست میگی یه عکس از خودت بالای مقالته بی ارزشت میگذاشتی تا ملت شناسایی کنند که چه ناکسی پشت این هرزه نامه است . اگر پای نقد باشد که من هم میتوانم تمام موجودات کائنات را از اول تا کنون به نقد بکشم آنهم بگونه ای که آبرویی برای هیچ کس باقی نماند . ننگ و لعنت بر تمامی عوامل این سایت کذایی و بی آبرو . ای عوامل این سایت امیدوارم نسلی از شما پا نگیرد . ای حرام خواران بیت المال و خائنین به فرهنگ . لعنت سیاه و بیماری لاعلاج نثارتان باد . وقت آنکه تبدیل به فراریان بی وطن بشوید نزدیک است . خشم و غیرت دوستداران این خاک و فرهنگ بزودی نمایان خواهد شد و شما تخمه های بی بته و بنه تقاص جسارت های خام خود را خواهیدداد . شما مزدوران روس و ... . بروید فعلن مقاله در مورد پراید نیم میلیاردی بنویسد ای لعوسان لانتوری و بی لیاقت
میدیا
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
نقد ممتازی بود. تشکر
میدیا
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
حقیقت همین است. بنظرم آنچه گذشت، فقط کشورگشایی و عظمت طلبیِ اقوام و ملیتهایی بوده که همگی بر تخت و تاج طمع داشتند.
کوروش هم یک پادشاهِ کشورگشا بود و فاتحان برای افزایشِ قلمروشان خطاهایِ زیادی مرتکب شدند.
اینکه یک نقد تاریخی باعث شود بسیاری با احساساتِ ملی گرایانه بر این نوشتار به مقابله برخیزند، همان سیاستِ تبرئه ی تاریخ از اشکال و عظمت طلبیِ روحِ جمعیِ ملتی است که نقد برنمیتابد و اوضاع و احوالش تا هست بهتر نخواهد شد، مگر اینکه به نظریاتِ دیگران احترام بگذارد.
وجه تمایز بیشتر افرادی که نظراتِ یکسویه ایراد کرده اند با نویسنده، در این است که نویسنده خواهان ایراد گفتمانی جدید است که ما را از اسارت گذشته برهاند، اما بیشتر دوستان دقیقا معکوس عمل میکنند و این نظرِ غالب بر جامعه، باعثِ زیانهای زیادی به جامعه ی ایرانی شده است.
بگذارید اندیشمندانِ دگراندیش در میانِ ما حسّ امنیت داشته باشند. فقط در این صورت است که اذهانِ جامعه به رویِ خطوط فکری متفاوت و نهایتا پیشرفت و اعتلاء باز خواهد شد.
کوروش
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
خطاب به نویسنده فایده نداره برای بزرگ هرچی زور بزنی فایده نداره چیزی است که توی تاریخ و ثبت شده و آثارش موجود است و الکی تلاش نکن و اصلا کوروش بزرگ که من پرستش میکنم با زور کشور گشایی کرد اصلا که یه دروغی بیش نیست و بهتر از اینه ۴۰ زن بگیره و به دختر ۸ ساله رحم نکنه با اونو ازدواج و توی جنگ همرو بکشه و باهاشون صبحت کنه بسه یا باز بگم ،کوروش ای شاه شاهان شاه هخامنشی بدان که همه ای جهان به عظمت تو پی بردند به جز چند تا عرب و عرب زاده که برای ما نویسنده شدن آیا میدونستید کوروش بزرگ بیشتر جاها را فتح کرد غیر عربستان چون میدونست این خاک نجسته و عراق و بحرین اصلا عربی نبودن و همه ایرانی و عضو ایران بزرگ بودن
یک ایرانی
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
Y
جواد مقدم
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
ماجرای زنده ماندن جناب ذوالغرنین کوروش کبیر با حضرت موسی (ع) و شاه سارگن بزرگ فرق می کند ، حضرت موسی (ع) و شاه سارگن بعد از تولد با سبدی در آب رها شدند اما جناب ذوالغرنین از بدو تولد به مرگ محکوم شد اما پروردگارم اورا نجات داد تا برای ایشان ماموریت انجام دهد ، بخت النصر اورشلیم و معبد حضرت سلیمان (ع) را ویران کرد و صندوق عهد را با خود برد ، مردم بابل با گنج های دزدیده شده اورشلیم ثروتمند شدند و ملت یهود به اسارت گرفته شد ، پروردگارم به دست ذوالغرنین از بابلیان انتقام گرفت و قوم را آزاد کرد و دو سال بعد اورشلیم را بازسازی کرد ، کوروش کبیر با ملل تسخیر شده مهربان بود و دوست و دشمن اورا میستایند ، کوروش قدیس بود و با پیامبران محشور خواهد شد .
ناشناس
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
تحریف مغرضانه تاریخ
میدانید و میدانیم دروغگویی بیسواد و مغرض هستید
تا تاریخ هست سرافرازی و شکوه و عزت کوروش کبیر همواره هست و خواهد بود
خودتون رو خسته نکنید شما نمیتوند پشیزی از ارزش و بزرگی ذوالقرنین کم کنید
ناشناس
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
ظاهرا نویسنده مقاله فراموش کرده است که کوروش بزرگ در 2500 سال پیش زندگی می کرده است و رفتار او در آنزمان با مردم کشورهای شکست خورده بهتر از خیلی از حکام فعلی با مردم خودشان است.
ناشناس
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
چرا فحش میدین؟
ایرانی وطن پرست که فحش نمیده. با منطق استدلالش رو بیان میکنه.
محمد سام
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
ما، ایرانی ها،تاریخ باستلن داریم،که با کورش وداریوش شروع،وفداسیون وشالوده فرهنگ وتاریخ ایران ریخته می شود،،،بعد از هجوم اعراب،مردم ایرلن به بررسی اسلام پرداخته،،وشیعه حضرت علی ع وفرژندان،جز ای از تاریخ ایران شیعه ایرانی، می شود،،،قطعا تضادی بین این ذو نیست،،
قاضی !
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
تو اول بگوباکیان دوستی؟
من آنگه بگویم که توکیستی؟؟!!

فرهنگ وبینش طرفداران کوروش در نقد مقاله فوق ،نشانگر شخصیت ومنش کوروش است! هیچ لازم نیست که ما وقت تلف کنیم وکتابهای تاریخ وسیاست بخوانیم تا کوروش واقعی را آنطورکه بودبشناسیم !

بوی تعفن نژادپرستی ،نایونالیسم افراطی خیال گرا ،خودبزرگ بینی وتحقیر دیگران و..... !!!

کسیکه به مقدسات امت میلیاردی مسلمانان توهین میکند و.....، معرف وپیرو خوبی است برای کوروش !
ku36
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
بعضي ها ميگويند چون كوروش آزادي عقايد داده بود پس همجنس باز بوده و بعضي ها مثل اين آقا كوروش را بخاطر جهان گشايي اش جنايتكار ميدانند بهتر است ناسيوناليستي را از مردم مغولستان ياد بگيريد كه مجسمه برنزي چنگيز خان را در بهترين مكان كشورشان نصب كرده اند
ناشناس
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
کتاب دوقرن سکوت نوشته زرینکوب رو اگه مطالعه کنن این ملت میفهمن علی و حسن وو حسین چه جنایتهایی علیه ایرانیان کردن اونیکه ظالم بوده دروغگو بوده ادم کش بوده متجاوز بوده محمد و خاندانش بودن زمانی کوروش حکومت میکرده محمد ودین مسلمانی نبوده هزار و پونصد سال بعد محمد چوپان تازه متولد میشه یه مشت عرب پا پتی دزد که اسم امام گذاشتن رو خودشون
علی
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
دوست عزیز ساندیس خور دنیا غبطه میخوره به تاریخ ما اونوقت ادم بی هویتی مثل تو که معلوم نیست لبنانی یا سوری یا عراقی هستی دنبال تخریب تاریخ ایرانی
ایران
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
کاش ذره ای جرات داشتی و در مورد خمله اعراب به ایران و جنگ قادسیه هم مینوشتی....واقعیت رو مینوشتی که مردم ایران چطور با آغوش خیلی خیلی باز ،اسلام رو پذیرفتن....براتون متاسفم که بخاطر پول و سفارش از بالا....،فرهنگ و تاریخ ایران رو تحریف میکنید.اگر راست میگید روز بزرگداشت کوروش بزرگ راه پاسارگاد رو نبندید ،،،ببینید که چه خیل عظیمی از مردم بدون وعده و وعید و پول و ساندیس به مقبره این پادشاه بزرگ که نمیرن....
ناشناس
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
نمی دانم هدف آقای نویسنده چی هستش.ولی یک کلام بگم تاریخ قبل از اسلام را دشمنان ایران نوشته اند.ولی ۹۰/از خوبی کوروش بزرگ نوشته اند
علی
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
شخصیت کورش فراتر از مرزهای زمینی و اعتقادی است، کورش و شخصیتهایی نظیر او افتخار بشریت هستند،تفکرات فرقه ای قادر به تخریبش نیستند
ناشناسی 3
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
برای کورش همین بس که گزنفون یونانی که همیشه با ایان دشمن بودند کتابی داره بنام (کوروپدی)یعنی کورش شناسی که درایران هم ترجمه شده بنام کورش نامه .این کتاب درهمان زمان برای حکمرانان یونان تدریس میشده تا آنها که ایرانی را بربر و وحشی میخواندند ازنحوه کشورداری کوروش درس بگیرند.یکی از بزرگنرین کارهای کوروش احترام به دین مردم دیگرکشورها بود بقول مورخی که میگوید اگر کوروش مردم تحت سیطره خودرا مجبور به پذیرفتن دین خودمیکرد الان دو سوم مردم دنیا دین کوروش راداشتند.شما لشکرکشی های کوروش را با لشکرکشی تازیان هم مقایسه بکن. البته اگر اینقدر آزاده باشی.
پاسخ ها
ارسلان
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
ببخشید اشتباها رای منفی دادم کاملاً با نظر شما موافقم
شهروند
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
درود بر کوروش کبیر
ارام مصطفایی
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
درود بر کوروش کبیر
ارام مصطفایی
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
درود بر کوروش کبیر
محسن
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
سلام
سال پیش هم همین رو نوشته بودید انگار کلا علاقه داری که مردم تو این وضعیت روانی وحشتناک حرفهای ناروا نثارت کنند
کاویان
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
شما گزافه میگید و چرند همین تاریخ از عمر گفته از چنگیز از اسکندر از تیمور و همه را بدان تاریخ نام برده شما غیر ایرانی ودرغگو هستید
ناشناس
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
انقدر سخیف و بی بته اید که حد ندارد اگر یک صدم تعریف اعراب در متون عهد عتیق بود یقه پاره میکردید . هزاران قصه دروغ از زبان حال اسب فلان امام نقل میکنید اما حاضر نیستید به نور حقیقت . که حتی از شمنان تاریخی این کشور نقل شده تن بدهید بیشرف و بیشعور برای قلم بمزد ان پاچه خوار کم است ...
ناشناس
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
واقعا که بی بوته آید. طالبان این ذهنیت رو نسبت به تاریخ گذشته شون ندارن. حقیقتا شما کجایی هستید؟!!!!
کوروش آریایی
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
جمع آوری مطلب از کتابهای متفرقه ویا اینترنت وباز نویسی آنها به عنوان مقاله نتیجه ای جز این ندارد، اما چه خوب وچه بد ما ایرانی وآریایی هستیم وباید به نیاکان خود ببالیم و نیکیهایشانرا به دنیا نشان دهیم در غیر اینصورت ایرانی نخواهیم بود. اما اسطوره سازی را قبول دارم، بله کوروش، آرش، کاوه، رضا شاه اسطوره ما هستند همانطور که عرب ها اسطوره ایی چون عباس علمدار وحیدر کرار را دارند وآنها را می ستایند.
محمود
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
ملت بزرگ ایران از جمله فارس و کرد و ترک و لر و بلوچ همه مانند تار و پود پرچم ایران در هم تنیده اند و مزدوران ارّه بن سلمان نمی تونن با زیر سوال بردن تاریخ تمدن سرزمین کورش بزرگ اعضای این پیکر رو از هم جدا کنن و دوباره ایرانیان رو برده خودشون کنن ایران سرزمین کورش بوده و تا ابد خواهد ماند به کوری چشم دشمنان و خائنین وطن فروش و مزدوران اره بن سلمان .
جهانبانی
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
نمی دونم چی بگم والله ولی دوست دادم تین حرفا واقعیت نباشه چون بخاطر کهن بودن تاریخ ایران به طبع از گذشته های دور اسناد موثق کمتره.
مرادپور
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
نویسنده یادش رفته در باره امامان ما بگه که هزاران سال پیش فوت کردن و ما اونها رو میپرستیم یادش رفته بگه ایا اون هم ناسیونالیسم عربی هست یا برای توجیه مردم که به گذشتشان افتخار نکنن اگه کورش جعلیه پس حتمی تو ایرانی نیستی
شاهرخ فرزند کورش
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
.. بنام کورش ..
حاشا به غیرت یونانیان‌ باستان! با آنکه دشمن کورش بودند بازهم ارادتی بود! شماکه کلن خودتو باختی! .
مقاله چندش آور شما مرا بیاد آن مقاله کزایی نوشته خلخالی /فحش نامه!/ انداخت!
این نقد کورش نیست ! این نفی و انکار محض و توهینه به مقام کورش بزرگه که خط قرمز همه مردم ایران بجز طبقه حاکم محسوب میشه
امیر
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
همین که مورخین اروپایی در مورد قدرت و اقتدار کوروش نوشتند نشان‌دهنده بزرگی اوست منتهی یه عده از ایرانی ها عادت کردن همیشه ضعیف باشند و مورد تاخت و تاز اعراب و مغولان قرار بگیرند به همین دلیل نمیتونن باور کنن آدم مقتدری مثل کوروش بزرگ وجود داشته و با خزعبلات خودشون سعی در وارونه جلوه دادن حقایق دارند به عنوان یک تبریزی به کوروش بزرگ و ایرانی بودن خودم افتخار می کنم
دبیر تاریخ
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
واقعا،کار درستی نیست،،دست به قلم شد وهمه چیز وتاریخ یک مملکت چندین هزار ساله را انکارکرد،برخی کشورهای نوظهور،دنبال تاریخ سازی ،برای خودشان هستند،،وکلمه بی اساس شما،،،،که،،،مطلقا مدزن ونو گرا،،، شویم.،توهیج جای دنیا نیست،،لنگلیس وژاپن،،هنوز بر امپراطور وملکه،،،اتکا دارند،،،،عرب هاهنوز اساس کارشلن بر دوره فرهنگ ، جاهلیت عربیست،،،اول عربیت بعد اسلام تاکید دارند،،مطلقا هدف شما تحلیل تاریخ نیست،،هجوم به اساس تاریخ است،،،،انصاف داشته باشیم
الف
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
اره شما خوبی کوروش بده عالمه تاریخ ایران چرته
اونوقت شما خوبی و ...
عزیزان کمی تاریخ حمله اعراب به ایران رو مطالعه کنند
ناشناس
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
تنها کسانی که این دید رادارند باید خائن به کشور ایران باشه که همین جور هم هست
حمید رفعتی
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
این نگاه به کوروش و امپراتوری هخامنشی بسیار عقلانی تر از بسیاری از عقاید خرافی ،سیاسی و تاریخ گذشته ی ملی گرایانه است.
گودرز
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
کوچکترین تعجبی از این نوشتار نکردم ، چون خیلی به این کشور تجاوز کردن اعراب ، مغولها و،، و از تیره انها فرزندانی باقی مانده چون شماها که زره ایی نه انصاف دارند نه میدانند ایرانی بودن یعنی چه ، تو کجا و تخریب کورش کجا ، چهل ساله که باتمام قدرت به گذشته این ملت می تازید عایدیش چی شده ، تو کدام کتاب از انوشیروان عادل گفتید از بزرگی کورش ولی این هیچ چیز بر کسی پوشیده نمانده نمی ماند ، شما که مختار ثقفی را که حتی امامان از او اکراه داشتن را گرامی میدارید و از اسم ابومسلم خراسانی و بابک خرمدین هراس دارید ، شما که در تقویم ایرانی روزی رابرای یک ایرانی نزاشتید استدلالتون هم مثل خودتون، اگر راست میگید کورش مارا بگذارید و برای خشونت مسلمانان تا این عصر که فرزندانی چون داعش و طالبان و وهابیت دارد استدلال بیار ، برای تعدد زوجات و زن ستیزی و بی منطقی مسلمانان که حتی باهم هم سازش ندارید استدلال بیار ، برای خیلی چیزها که اکراه دارم بگم چون میترسم به عقاید کسی توهین شود، تاریخ بی خود بی جهت به کسی القاب نمیدهد ، خیلی جالبه تو زمانه ایی که همه دنبال تاریخ و ربایش اسم بزرگان برای کشور خود هستند ادم های بی ریشه هم هستن که همه را چون خود میخواهند
محمد
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
دوستان از اين عقده و حقارت اينها ناراحت نوشين، اتفاقا به دليل اين ناداني در زمين ما ايرانيها بازي مي كنند!
نظرات شما