رویداد۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، مهندس مجید سلطانی، در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از مرکز مخابرات شهید نهری و مرکز عملیات شبکه شرکت مخابرات گفت: تحول و توسعه شرکت مخابرات ایران موجب حرکت اساسی در عرصه تولید و اشتغال، توسعه اقتصادی، رشد اقتصاد دیجیتال و ارتقاء بهره وری ملی در کشور است.
وی با بیان اینکه هیچ شرکتی در کشور عمومیت شبکه مخابرات در لایه های مختلف را ندارد، اظهار داشت: در دو سال اخیر عددی که در کارخانههای حوزه ICT برای افزایش تولید ملی تزریق کردهایم ۷۶۶ میلیارد تومان بوده اما باید حداقل سالی ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزه صنعت ict تزریق شود. در حال حاضرحدود ۷۵ درصد این صنایع تعطیل شده و پرسنل مربوطه تعدیل نیرو شدهاند که باید هرچه زودتر فکری به حال این صنعت کرد.
وی ادامه داد: در بخش ثابت سودی وجود ندارد زیرا هزینه نگهداری و پشتیبانی هر خط تلفن ۲۱ هزار تومان و درآمد حاصل از آن حدود ۵۷۰۰ تومان، که با تعرفه های فعلی هزینه های حداقلی هم پوشش داده نمی شود.
وی همچنین طرحی که برای اصلاح تعرفه های شرکت مخابرات ارائه شده است را شرح داد و درباره آن بیان کرد: این طرح هم به نفع مردم است و هم مخابرات، به علاوه سازمان تنظیم مقررات نیز این طرح را قبول دارد اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است که امیدواریم هرچه زودتربه مرحله عملیاتی برسد.
وی درباره حق السهم رگولاتوری از درآمد مخابرات گفت: ما در حال حاضر بخشی از هزینه اپراتورها را به رگولاتوری میپردازیم یعنی ۲۰ درصد حق امتیاز به رگولاتوری میدهیم؛ به علاوه مالیات هم پرداخت میکنیم، به شرکت زیرساخت برای اینترنت اجاره میدهیم و این هزینهها باعث شده که عملا هیچ سودی از درآمدهایمان کسب نکرده و امکان توسعه را هم نداشته باشیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات درباره شیوه تنظیمگری در حوزه مخابرات ایران گفت: رگولاتوری در کشور ما در اختیار یک وزارت خانه است و این اشکال است. در کشورهای مختلف حوزه رگولاتوری موضوعی حاکمیتی است و لازم است تا در ایران نیز مجلس، دولت و صاحبان صنعت در حوزه رگولاتوری مشارکت داشته باشند.
مهندس سلطانی در پایان گفت: فرزندان و همکاران شما در شرکت مخابرات ایران با دست خالی و در سختترین شرایط مالی و چالشهای اجتماعی قدمهای مهمی را برای انجام رسالت و ماموریت خود برداشته اند، اما ادامه این راه نیازمند حمایت جدی است تا این شرکت ۶۵ ساله و برند ارزشمند صنعت ارتباطات، برای سالیان متمادی به عنوان یک سرمایه و افتخار ملی برای کشور حفظ شده و بیش از گذشته، گسترش و توسعه یابد.