رویداد۲۴ درحالی که روند کاهشی قیمت دلار ادامه دارد، این موضوع تبدیل به عاملی شده تا بازار خرید و فروش خودرو به نوعی قفل شده و هیچ معاملهای صورت نگیرد. عدهای به کاهش قیمتها خوش بین بوده و تمایلی به خرید ندارند و برخی دیگر نیز نگران سرمایه خود بوده و حاضر به فروش خودروهای خود آنهم با قیمتهای پایین نیستند.
به گزارش فرارو، در انتهای هفته جاری قیمت خودرو باز هم سیر کاهشی خود را حفظ کرد، به طوری که، پژو ۲۰۵ تیپ دو با قیمت ۲۴۷ میلیون تومان، رانا پلاس ۲۷۲ میلیون تومان، سمندای اف سون ۲۷۱ میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیک توربو ۴۶۰ میلیون تومان قیمت خوردند. همچنین پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۹۸ میلیون تومان، پژو پارس ال ایکس ۳۱۵ میلیون تومان و ۲۰۷ اتوماتیک ۴۲۸ میلیون تومان قیمت گذاری شدند.
در سایر محصولات از جمله پراید ۱۱۱ نیز روند کاهشی قیمتها وجود دارد به نحوی که این محصول با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان و تیبا ۱۴۹ میلیون تومان به فروش میرسد، علاوه بر این کوئیک آر ۱۷۶ میلیون تومان، تیبا دو ۱۶۲ میلیون تومان و سایپا ۱۵۱ با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شدند.
فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اخبار پیرامون مذاکرات برجام، قیمت خودرو در بازار را با کاهش روبرو کرده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه طی یک ماه اخیر اخبار کاملا متفاوتی نسبت به برجام به جامعه مخابره شده، شاهد افت وخیز در قیمت خودرو بودهایم، به طوری که در یک ماه یک موج کاهش قیمت را با خبر آزادسازی واردات با مصوبه مجلس داشتیم، اما بعد از اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام با این موضوع مخالفت کرد، دوباره قیمتها در بازار خودرو که به طور متوسط ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده، به همین میزان با افزایش روبرو شد.
وی افزود:، اما در هفته جاری با توجه به اخبار غیررسمی که در برخی از رسانههای خارجی منتشر شده در مورد مذاکرات آغاز مذاکرات برجام در دو، سه هفته آینده قیمتها در بازار همگام با افت نرخ دلار با افت روبرو شد و به بیان بهتر ترمز رشد قیمتها کشیده شد. این درحالی است این کاهش قیمتها موقتی خواهد بود، زیراکه بار دیگر با مخابره با یک خبر منفی بازار دوباره سیر صعودی خواهد گرفت.
زاوه با تاکید بر اینکه قیمتها در حال حاضر در بازارهای سرمایه از جمله خودرو نسبت به اخبار سیاسی و بین المللی بسیار حساس شدهاند، گفت: به بیان دیگر بازارها به هرگونه خبر مثبت یا منفی سریع واکنش نشان میدهند، بنابراین باید دید که در میز مذاکره چه فعل و انفعالاتی رخ خواهد داد و آیا بالاخره آمریکا به برجام بازخواهد گشت و ایران نیز قبول میکند که تعهدات خود را انجام دهد، یا اینکه همچنان این وضعیت تعلیق گونه ادامه پیدا میکند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه علت دیگر کاهش قیمت خودرو در بازار، از یک طرف به دلیل افزایش افسار گسیخته قیمتها و از طرف کاهش شدید قدرت خرید مردم است، اضافه کرد: به بیان دیگر زمانی که در بازار خریداری وجود نداشته باشد، بازار دچار سکته شده و فروشندگان در چنین وضعیتی با کاهش قیمت سعی در جذب مشتری دارند، در حال حاضر نیز بازار خودرو با بحران تقاضا روبرو است و اندک پولی که در کف بازار نیز جریان دارد، هر از گاهی خریدهایی را انجام میدهد، اما این خریدها نیز آنچنان تاثیرگذار نبوده و پس از مدتی دوباره قیمتها به سر جای خود برمیگردند.
زاوه با اشاره به اینکه رکود بازار خودرو بسیار شدیدتر از آن چیزی است که در سال ۹۲ رخ داد، ادامه داد: در آن مقطع بعد از اینکه قیمت خودرو، ۲.۵ برابر شد، از سال ۹۰ تا ۹۲، به دلیل افزایش قیمت ارز، با روی کار آمدن دولت روحانی، برای رونق بازار خودرو و نجات خودروسازان، تسهیلات خرید خودرو به مردم داده شده و یک رونقی در بازار ایجاد شد، اما این بار ظرف سه سال قیمت خودرو حداقل ۸ و حداکثر ۱۱ برابر شده در مدلهای مختلف، در حالی که حقوق و دستمزد مردم به زحمت به دو برابر افزایش پیدا کرده در چنین حالتی با بحران تقاضا روبرو هستیم و مردم دیگر خرید قدرت خرید گذشته را ندارند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با این وضعیت تورمی ممکن است در چند ماه آینده، قیمت ۲۰۶ به ۳۰۰ میلیون تومان و تیبا نیز به ۲۰۰ میلیون تومان برسد، قطعاً در چنین وضعیتی مردم توان خرید این خودروهای داخلی را نخواهند داشت، بنابراین بحران تقاضا یک مسئله جدی در تمامی بازارها از جمله بازار خودرو است و در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد، مشکلات بسیار جدی برای خودروسازان و قطعه سازان ایجاد خواهد شد.
زاوه خاطرنشان کرد: امروز، اما دیگر نمیتوان به طبقه متوسط برای خرید خودرو یک وام پرداخت کرد، زیرا برای یک خودروی داخلی که قیمت آن ۳۰۰ میلیون تومان است، اگر قرار باشد ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۳ ساله داده شود، کدام شخص است که میتواند این وام را ظرف این مدت با سود و اصلش به بانک برگرداند، بنابراین بحران تقاضا در آینده اگر وضعیت اقتصادی فعلی ادامه داشته باشد، تشدید خواهد شد که این موضوع میتواند در نهایت به بحران بدهی گسترده و ورشکستی عمومی ختم شود، همانند بحرانی که در سال ۲۰۰۸ در آمریکا و به خصوص در بازار مسکن این کشور رخ داد، منجر شود.
این کارشناس اقتصادی تنها راهکار خلاصی از چنین وضعیتی را احیای برجام دانست و گفت: در حال حاضر راهکار کنترل قیمتها مهار تورم است، موضوعی که از طریق تصویب fatf، احیای برجام و داشتن روابط عادی با کشورهای دنیا میّسر خواهد شد، بنابراین راه خروج اقتصاد کشور از این بنبست بازگشت به برجام است، حال باید منتظر روزها و هفتههای آینده ماند و مشاهده کرده آیا بالاخره قفل مذاکرات باز خواهد شد و یا اینکه این وضعیت برزخ گونه همچنان ادامه خواهد داشت، در صورتی که وضع فعلی ادامه پیدا کند، در نیمه دوم سال جاری با تورم بسیار شدیدی روبرو خواهیم بود که تمام بازارهای سرمایهای را با خود همراه خواهد کرد.