رویداد۲۴ حشمتالله فلاحتپیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی درباره دلایل پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروههای تروریستی این اتحادیه با تاکید بر اینکه مصوبه پارلمان اروپا در زمان گسترش بحران شکل گرفت، بحرانی که در آن بهگونهای کاذب تنشها با ایران افزایش یافته با این هدف که سیاست برخورد با ایران تشدید شود، گفت: جدیت پارلمان اروپا را بگذارید کنار رای ندادن آن به توقف مذاکرات برجام و اظهارات جوزپ بورل.
به گزارش ایسنا، بخشهایی از گفت و گوی فلاحت پیشه را در ادامه میخوانید:
در حدود یک سال گذشته که جنگ اوکراین آغاز شده است و مذاکرات احیای برجام هم به جایی نرسید، سیاست فشار حداکثری علیه ایران بین اروپا و آمریکا به اشتراک گذاشته شده است و شاهد بودیم که در ماههای گذشته درخواست مذاکره با ایران از موضعی تضعیف شده مطرح شده است.
نباید اجازه بدهیم کل کانالهای دیپلماتیک بر سر مسایل منطقهای و سیاست خارجی بسته شود، با این کار فضا برای بازیگران آشوب ساز از جمله رژیم اسراییل و مرتجعان عرب و گروههای معاند فراهم میشود.
ایران اشتباهات سیاسی کم نداشته است، یکی از این اشتباهات را از دست دادن فرصت احیای برجام قبل از بحران اوکراین و وصل شدن پرونده ایران به موضوع اوکراین است؛ معتقدم اگر ایران به موضوع اوکراین ربط داده نمیشد، اجماع در پارلمان اروپا شکل نمیگرفت.
اروپا در ادعاهایی که آمریکا علیه ایران مطرح میکرد از زمان خروج از برجام، هیچ وقت احساس تهدید از ناحیه ایران نکرد، اما وقتی پای ایران درست یا غلط به مساله اوکراین وارد شد، ترس از ایران خودش را در هجمه روسیه به اوکراین نشان داد و "اینهمانی" تهدید ایران و روسیه موجب تصویب قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروههای تروریستی در پارلمان اروپا شد.
گروه واگنر نقش و اقداماتی جناحی و متجاوزانه داشته است و آمریکا میخواهد آن را در زمره گروههای جناحی قرار دهد که در این صورت حداکثر مشمول معاهده پالرمو (کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمانیافته فراملی) میشود.
نقطه جالب این است که وقتی اوکراین از آمریکا میخواهد این گروه را در زمره گروههای تروریستی قرار دهد نه جناحی، آمریکا مقاومت میکند چرا که اگر در این لیست قرار گیرد مشمول سی اف تی (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) قرار میگیرد، اما سپاه پاسداران به عنوان نیروی نظامی یک کشور عضو سازمان ملل را به راحتی در زمره گروههای تروریستی قرار میدهند. این رفتار نشان میدهد آنها سختگیری که نسبت به ایران دارند حتی بیشتر از روسیه است.
بیشتر بخوانید: اروپا با تحریم سپاه در معرض پهپادهای ایران قرار میگیرد/ سپاه پاسداران هر کاری لازم باشد انجام خواهد داد
متاسفانه به گونهای کاذب دشمنیها با ایران در حال افزایش است باید هر کاری که میشود انجام دهیم تا مانع شکل گیری و گسترش سیاست کاذب فشار حداکثری شویم.
پارلمان اروپا نماینده افکار عمومی کشورهای اروپایی است. متاسفانه ترس از پهپادهای ایرانی بیش از حد بزرگنمایی شد و ادعای اینکه پهپادهای ایرانی زیرساختهای اوکراین را از بین برد موجب شد تا ترس بر بدن اروپاییها افتد.
رای پارلمان اروپا به قرار دادن نام سپاه در فهرست گروههای تروریستی نمادین است؛ این مصوبه در حال حاضر ضمانت اجرا ندارد، مگر اینکه در نشست شورای اروپا که نماینده دولتهای اروپایی در آنجا هستند به تصویب رسد، در آن صورت است که لازمالاجرا میشود البته آن موقع هم باید دید که هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به چه شکل مصوبه را اجرا خواهند کرد.
اگر در شورای اروپا رای آورد دولتهای اروپایی موظف به اجرای آن میشوند. در گذشته برخی کشورهای اروپایی مثل کشورهای جنوب اروپا این تصمیمات را تعدیل شدهتر اجرا کردند، اما کشورهای شمال اروپا تندتر با ایران ممکن است برخورد کنند.
در فاصله بین تصمیم پارلمان تا طرح این مساله در شورای اروپا، چراغ سبزهایی به ایران احتمالا برای آمدن پای میز مذاکره در موضوع برجام داده میشود؛ در این رابطه احتمالا آمریکا هم همراهی میکندآنها میخواهند ایران را تضعیف شده وارد میز مذاکره کنند و البته ورود ایران به مذاکره اشتباه خواهد بود.
راهکار این معضل خارجی در داخل است. همه این هجمهها از سوی اروپا و آمریکا عملیاتی نمیشد اگر ساز و کار درونی حل اختلاف در کشور مشخص بود. کشور نیاز به اجماع درونی و ثبات اقتصادی دارد.
این که یک گروه تروریستی که دستش به خون هفده هزار ایرانی آغشته است به راحتی در اروپا به لحاظ حقوقی و سیاسی جولان میدهد را ناشی از ضعف سیاست خارجی کشور میدانم.
حتی وقتی سازمان مجاهدین خلق در لیست گروههای تروریستی اروپا قرار داشت، اسناد پیگیری که ایران برای جنایات آنها به اروپا داد، چندان مورد توجه و بررسی قرار نگرفت.
آمریکا و اروپا از گروههای تروریستی در دنیا به عنوان ابزاری در راستای سیاستهایشان استفاده میکنند و الان هم نگاه غرب به ایرانیان خارج از کشور در بحث اعتراضات ایران، ابزاری است.
وظیفه ذاتی وزارت خارجه تنشزدایی در راستای تامین منافع ملی است. معتقدم فرصتهای زیادی از دست رفته است و متاسفانه بخشی از دستگاه دیپلماسی نقش بحران ساز و مانع ساز در سالهای اخیر داشتند.
میزان دستاورد سیاست خارجی کشور با مبالغی که برای ماموریتهای اروپایی هزینه میشود همخوان نیست. بخش عمدهای از ماموریتها در اروپاست، اما کمترین دستاوردها برای منافع ملی آنجا رقم میخورد.
تحریم سپاه از سوی اروپا به نوعی تحریم مردم و کشور است؛ این واقعیتی است که وجود دارد. نقش قرارگاه خاتم در بازسازی و نوسازی کشور که زیرمجموعه سپاه است کاملا مشهود و روشن است، از این رو تحریم سپاه به نوعی هدف قرار دادن مردم و کشور است.
طبیعی است وقتی اقدامی علیه سپاه صورت میگیرد، اقدام علیه کشور است و هدف تضعیف آن کشور است. در گذشته هم این تلاش بوده است، که موضوع هستهای به سایر دغدغههای کشورها از جمله مساله موشکها و عمق نفوذ ایران در منطقه گره بخورد و به هر حال در هر دو این دغدغه نیروهای نظامی ایران به ویژه سپاه نقش مهم و موثری دارند.
اگر الان میبینیم برخی کشورها و برخی شخصیتهای تکنوکرات در این کشورها برای ایجاد اختلاف با ایران موضوعاتی از جمله بحث خلیج فارس را مطرح میکنند به نوعی بهانه است که خودشان را از ملاحظات قبلی که با ایران داشتند خارج کنند.