رویداد۲۴ نازنین احمدی: ناتوانیهای یادگیری گروهی از اختلالات عصبی هستند که بر توانایی فرد در یادگیری و پردازش اطلاعات تأثیر میگذارند. این اختلالات بر توانایی فرد در خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن و انجام ریاضی تأثیر دارد و میتواند بر همه افراد در هر سن و پیشینه از مؤثر باشد. در این مقاله، شایعترین اختلالات یادگیری، ناتوانیهای یادگیری، علل، انواع، تشخیص، درمان و حمایت مورد نیاز برای افراد مبتلا به این اختلالات را بررسی خواهیم کرد.
گروهی از اختلالات عصبی هستند که بر توانایی فرد در یادگیری و پردازش اطلاعات تأثیر میگذارند. این اختلالات ارتباطی باهوش ندارند و میتوانند افراد را در هر سن و پیشینهای تحتتأثیر قرار دهند. افراد دارای ناتوانیهای یادگیری معمولاً دارای هوش متوسط یا بالاتر از حد متوسط هستند، اما با حوزههای متفاوتی از یادگیری دستوپنجه نرم میکنند.
علل دقیق ناتوانیهای یادگیری به طور کامل شناخته نشده است، اما تحقیقات نشان میدهد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و عصبی ممکن است در ایجاد این اختلالات نقش داشته باشند. برخی از علل احتمالی ناتوانیهای یادگیری عبارتاند از:
انواع مختلفی از ناتوانیهای یادگیری وجود دارند که هر یک بر حوزههای مختلف یادگیری تأثیر میگذارند. رایجترین انواع اختلالات یادگیری عبارتاند از:
بیشتر بخوانید: تقویت یادگیری و حافظه
یک ناتوانی یادگیری است که بر توانایی فرد در خواندن، نوشتن و املا تأثیر میگذارد. نارساخوانی شایعترین ناتوانی یادگیری است که تقریباً 10 تا 20 درصد از جمعیت را تحتتأثیر قرار میدهد.
افراد مبتلا به نارساخوانی در پردازش واجی که توانایی تشخیص و دستکاری صداهای زبان است، مشکل دارند. این مشکل میتواند رمزگشایی کلمات و درک معنای زبان نوشتاری را چالشبرانگیز کند. علائم نارساخوانی شامل مشکل در موارد زیر هستند:
درمان نارساخوانی معمولاً شامل آموزشهای تخصصی در خواندن و نوشتن است، مانند رویکرد Orton-Gillingham، که بر آموزش چند حسی تمرکز دارد. فناوری کمکی، مانند نرمافزار تبدیل متن به گفتار و کتابهای صوتی نیز ممکن است برای افراد مبتلا به نارساخوانی مفید باشد.
به گزارش رویداد۲۴ دیسگرافیا یک ناتوانی یادگیری است که بر توانایی فرد در نوشتن و املا تأثیر میگذارد. نارسانویسی کمتر از نارساخوانی شایع است و تقریباً 5 تا 20 درصد از جمعیت را تحتتأثیر قرار میدهد. افراد مبتلا به دیسگرافی ممکن است در موارد زیر مشکل داشته باشند:
Dysgraphia میتواند بر چاپ و نوشتن شکسته تأثیر بگذارد و یادداشتبرداری در کلاس و تکمیل تکالیف نوشتاری را دشوار کند.
درمان دیسگرافی معمولاً شامل کاردرمانی برای بهبود مهارتهای حرکتی ظریف و دست خط و همچنین آموزش تخصصی در نوشتن و املا است. فناوری کمکی مانند نرمافزار گفتار به متن و نرمافزار پیشبینی کلمه نیز ممکن است برای افراد مبتلا به دیسگرافی مفید باشد.
یک ناتوانی یادگیری است که بر توانایی فرد در درک و کار با اعداد تأثیر میگذارد. تقریباً 5 تا 7 درصد از جمعیت را تحتتأثیر قرار میدهد. افراد مبتلا به دیسکالولیا ممکن است در موارد زیر مشکل داشته باشند:
اختلال در محاسبه میتواند یادگیری ریاضی و تکمیل تکالیف مرتبط با ریاضی، مانند متعادل کردن دستهچک یا محاسبه انعام را چالشبرانگیز کند.
درمان اختلال حساب معمولاً شامل آموزش تخصصی در ریاضیات، از جمله استفاده از ابزارهای دستکاری و کمک بصری برای کمک به درک مفاهیم اعداد است. فناوری کمکی، مانند ماشینحسابها و برنامههای ریاضی نیز ممکن است برای افراد مبتلا به اختلال حساب مفید باشد.
اختلال نقص توجه و بیشفعالی ADHD یک اختلال عصبی رشدی است که بر توانایی فرد برای تمرکز، توجه و کنترل رفتارهای تکانشی تأثیر میگذارد.
ADHD نسبت به نارساخوانی و دیسکلولیا کمتر شایع است و تقریباً 5 تا 10٪ از کودکان و 2 تا 5٪ از بزرگسالان را تحتتأثیر قرار میدهد. علائم ADHD عبارتاند از:
ADHD میتواند موفقیت در مدرسه و کار را چالشبرانگیز کند و بر روابط اجتماعی و عزتنفس تأثیر بگذارد. درمان ADHD معمولاً شامل ترکیبی از دارودرمانی و رفتاردرمانی است.
داروهای محرک، مانند متیل فنیدات (ریتالین) و آمفتامین (آدرال)، معمولاً برای بهبود توجه و کاهش بیشفعالی استفاده میشوند. رفتاردرمانی مانند درمان شناختی - رفتاری و آموزش والدین میتواند به بهبود مهارتهای سازمانی و کاهش رفتارهای تکانشی کمک کند.
یک ناتوانی یادگیری است که بر توانایی فرد در درک و استفاده از زبان تأثیر میگذارد. افراد مبتلا به اختلال پردازش زبان ممکن است در درک، بیان و سازماندهی زبان مشکل داشته باشند.
یک ناتوانی یادگیری دیگر ناتوانی یادگیری غیرکلامی است که بر توانایی فرد در پردازش اطلاعات غیرکلامی مانند زبان بدن و روابط فضایی تأثیر میگذارد.
افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری غیرکلامی ممکن است با تعامل اجتماعی، آگاهی فضایی و وظایف دیداری - فضایی دستوپنجه نرم کنند.
یک ناتوانی یادگیری دیگر است که بر توانایی فرد در پردازش و درک صداها تأثیر میگذارد. افراد مبتلا به اختلال پردازش شنوایی ممکن است در پیروی از دستورالعملها، تمایز بین صداها و درک گفتار در محیطهای پر سروصدا مشکل داشته باشند.
یک ناتوانی یادگیری است که بر توانایی فرد در تفسیر و درک اطلاعات بصری تأثیر میگذارد. افراد مبتلا به اختلال پردازش بینایی ممکن است در مهارتهای بصری - فضایی مانند خواندن نقشهها و نمودارها مشکل داشته باشند و امکان دارد با تشخیص چهره و تمایز بین حروف و اعداد مشکل داشته باشند.
این تشخیص معمولاً شامل یک ارزیابی جامع است که توسط تیمی از متخصصان شامل روانشناس، متخصص آموزشی و سایر متخصصان در صورت لزوم انجام میشود.
ارزیابی ممکن است شامل ارزیابی تواناییهای شناختی، مهارتهای تحصیلی و عملکرد اجتماعی - عاطفی باشد. هدف از ارزیابی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و تعیین وجود ناتوانی یادگیری است. برخی از علائمی که ممکن است نشاندهنده وجود ناتوانی یادگیری باشد عبارتاند از:
اگر مشکوک هستید که شما یا کسی که میشناسید دچار ناتوانی یادگیری است، مهم است که از یک متخصص واجد شرایط مشورت نمایید.
این درمان معمولاً شامل آموزشهای تخصصی و تطبیقهایی برای کمک به موفقیت افراد مبتلا به این اختلالات است. برخی از استراتژیهایی که ممکن است برای افراد دارای ناتوانی یادگیری مفید باشد شامل موارد بین شده در ادامه محتوا میشوند.
افراد دارای ناتوانیهای یادگیری ممکن است از آموزشهای تخصصی در خواندن، نوشتن، ریاضی یا سایر زمینههای دشوار تحصیلی بهرهمند شوند. این دستورالعمل ممکن است توسط یک معلم آموزش ویژه ارائه شود و ممکن است شامل رویکردهای چند حسی برای یادگیری باشد.
اقامتگاهها، مانند زمان طولانی در آزمونها یا استفاده از فناوری کمکی، میتوانند به افراد دارای ناتوانی یادگیری کمک کنند تا به برنامه درسی دسترسی پیدا کنند و دانش خود را نشان دهند.
میتوان گفت مداخلات رفتاری، مانند درمان شناختی - رفتاری یا آموزش والدین، میتواند به افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری کمک کند تا مهارتهای سازمانی را بهبود بخشند، رفتارهای تکانشی را کاهش دهند و احساسات را مدیریت کنند.
این آموزشها میتوانند به افراد مبتلا به ناتوانیهای یادگیری کمک کنند تا مهارتهای ارتباط اجتماعی و تعامل خود را بهبود بخشند.
افراد دارای ناتوانی یادگیری ممکن است از خدمات پشتیبانی مانند مشاوره، کاردرمانی یا گفتاردرمانی بهرهمند شوند. علاوه بر آموزشهای تخصصی و تسهیلات، دریافت حمایت عاطفی و اجتماعی برای افراد دارای ناتوانیهای یادگیری مهم است.
حمایت خانواده، همسالان و مشارکت در گروههای حمایتی همگی میتوانند برای افراد دارای ناتوانی یادگیری و خانوادههایشان مفید باشند.
به انتهای محتوا شایعترین اختلالات یادگیری رسیدیم و متوجه شدیم که ناتوانیهای یادگیری گروهی از اختلالات عصبی هستند که بر توانایی فرد در یادگیری و پردازش اطلاعات تأثیر بگذارند.
درحالیکه ناتوانیهای یادگیری چالشهایی را برای برخی از افراد به وجود میآورند، افراد مبتلا به این اختلالات میتوانند با حمایت، تسهیلات و استراتژیهای مناسب موفق شوند.
مهم است که نیازهای افراد دارای ناتوانی یادگیری را بشناسیم و منابع و پشتیبانی لازم برای دستیابی به اهدافشان را در اختیار آنها قرار دهیم.
با آموزشهای تخصصی، تسهیلات و حمایت عاطفی، افراد دارای ناتوانیهای یادگیری میتوانند پیشرفت کنند و به پتانسیل کامل خود دست یابند.