صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 02
کد خبر: ۳۴۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۸ تير ۱۴۰۲

بهترین راه درمان روماتیسم مفصلی

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: روماتیسم بیماری خودایمنی است که وقتی بدن به آن مبتلا می‌شود بافت‌های سالم خود را یک مهاجم تلقی کرده و به آن حمله می‌کند. این بیماری جزو بیماری‌های خاص نیست و بحث کلی از دردها را دارد. در واقع پزشکان یونانی مفهوم این بیماری را به خاطر اینکه در همه اعضای بدن جریان می‌یابد، «روما» گذاشتند.

سیستم ایمنی به پوشش مفصل‌ها حمله می‌کند و باعث به وجود آمدن ورم و درد مفصل و آسیب‌دیدگی مفاصل می‌شود. بعد از پوکی استخوان، رماتیسم مفصلی دومین بیماری شایع التهابی مفصل است.

بعضی از پزشکان اعتقاد دارند که برخی از افراد ژن‌هایی دارند که آن‌ها را در مقابل این بیماری قرار می‌دهند، اما روماتیسم مفصلی یک بیماری ژنتیکی نیست. این ژن ها علت روماتیسم زانو نیستند، بلکه معمولاً یک عامل تحریک‌کننده مانند یک عفونت و یا دیگر عوامل محیطی، علت رماتیسم مفصلی است.

وقتی که بدن انسان در معرض این عامل محرک قرار می‌گیرد، دستگاه ایمنی بدن پاسخ نامناسبی را نشان می‌دهد و در عوض محافظت از مفصل، سیستم ایمنی شروع به ساخت مواد شیمیایی کرده و به مفصل حمله می‌کند. فرسایش غضروف‌های مفصل به همراه تغییرات رباط‌ها، باعث بدشکلی و منقبض شدن مفصل می‌شوند. با پیشرفت کردن این بیماری، درد و بدشکلی افزایش می‌یابند. این بیماری برای هر فردی در هر سنی می‌تواند اتفاق بیافتد و به‌سرعت پیشرفت کند.

عوامل موثر در روماتیسم

برخی دلایل هستند که افراد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهند و این عوامل عبارتند از:


بیشتر بخوانید: بیماری لوپوس چیست؟


سن

جنسیت

وراثت

وزن

دخانیات

علائم روماتیسم مفصلی

به گزارش رویداد۲۴ روماتیسم مفصلی می‌تواند هر مفصلی در بدن را درگیر کند و هر دو طرف بدن معمولاً با هم درگیر می‌شوند. مهم‌ترین علائم روماتیسم مفصلی به شرح ذیل هستند:

درد در مفصلپ

التهاب، تب و قرمزی مفصل

سختی مفصل به ‌ویژه هنگام صبح

خستگی و کمبود انرژی

کم اشتهایی

کاهش وزن

دمای بالای بدن یا تب

تعرق

چشم‌های خشک در نتیجه التهاب

درد قفسه سینه در نتیجه التهاب

درمان روماتیسم مفصلی

متاسفانه درمانی برای روماتیسم مفصلی وجود ندارد و هدف از روش‌های درمانی فقط کاهش علائم بیماری و بهبود عملکرد فرد می‌باشد. این روش‌‌ها شامل موارد زیر است: 

درمان دارویی: داروی که از طرف پزشک معالج تجویز می‌شود، بر روی علائم و مدت‌زمان ابتلا به روماتیسم مفصلی تاثیر می‌گذارد. داروهای ضدالتهاب مثل ناپروکسن، می‌توانند مسکن درد شوند و از التهاب مفاصل کم کنند. داروهای ضد روماتیسمی همانند متوترکسات، می‌توانند روند آسیب‌های مفصلی را کند کرده و از آسیب دائمی به آن‌ جلوگیری می‌کنند. داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون، التهاب و درد را کم کرده و باعث کند شدن فرایند آسیب به مفاصل می‌شوند.

فیزیوتراپی: معمولاً پرشکان برای درمان این بیماری از فیزیوتراپی استفاده می‌کنند. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند به بیمار تمریناتی را آموزش دهند که به کمک آن‌ها انعطاف مفاصل حفظ شود. 

پی آر پی: در واقع پلاکت درمانی، درمان با پلاسمای غنی شده است که قابلیت التیام‌بخشی دارد. درمان پی آر پی با گرفتن نمونه خون از بیمار شروع می‌شود، خون در سانتریفیوژ می‌چرخد تا محلول پلاکتی به دست بیاید که غلظت بالایی از فاکتورهای رشد در آن وجود دارد.

ورزش درمانی: ورزش برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی مفید فایده است و اغلب بیماران از این موضوع آگاهی دارند، اما ورزش‌کردن برای آن‌ها، کاری دشوار است. همچنین ورزش موجب تقویت روحیه و بهبود عملکرد مفصل می‌شود و از ضعیف‌شدن و تحلیل‌رفتن عضلات جلوگیری می‌کند. ورزش‌های مناسب برای بیماران دچار روماتیسم مفصلی عبارتند از:

ورزش در آب

تای چی 

دوچرخه‌سواری

پیاده‌روی

یوگا

تمرین‌های تقویتی

درمان روماتیسم مفصلی با طب سنتی

در طب سنتی ایران هر عضو بدن دارای مزاج خاص خود است که مزاج استخوان و غضروف‌ها سرد است. با توجه به سرد بودن مزاج این اعضا واکنش بیشتری نسبت به سردی از خود نشان می‌دهند. هر معلولی که سردی و رطوبت بدن را افزایش دهد، مثل خواب زیاد، کم‌تحرکی، خوردن غذای‌ سرد و هوای سرد می‌تواند علائم بیماری را افزایش دهد. در درمان روماتیسم باید از خوردن غذا‌هایی یا طبع سرد مانند ماست، دوغ و خیار و ترشی پرهیز شود و حتماً باید لبنیات به همراه مصلحات آن مانند نعنا و پونه مورد استفاده قرار بگیرد.

برای درمان روماتیسم با استفاده از طب سنتی ایرانی باید سبک زندگی تغییر کرده و گیاهان دارویی به صورت خوراکی و موضعی مصرف شوند. دارو‌های موضعی مانند روغن سیاه‌دانه و روغن بابونه که مزاج گرم هستند، روی مفاصل بیمار روزی ۵ تا ۱۰ بار ماساژ داده ‌شوند و از گیاهان دارویی مانند سیاه دانه، عسل یا معجون دوسین که ترکیبی از سیاه دانه نیم‌کوب با سه برابر عسل مخلوط شده است، روزی یک تا سه قاشق غذاخوری صبح ناشتا و در طول روز خورده شود.

درمان خانگی روماتیسم مفصلی

برای درمان رماتیسم مفصلی میتوانید از روش‌های خانگی نیز استفاده کنید:

مصرف دارچین

مصرف فلفل سیاه

مصرف چای سبز

استفاده از زنجبیل

استفاده از برگ درخت بید

مصرف زردچوبه

استفاده از سیر

مصرف ویتامینD

مصرف امگا ۳

خواب کافی

پیاده‌روی بدون کفش

کم‌کردن استرس و فشارهای روانی

نظرات شما